خرافات رایج بارداری و توصیه‌های غلط

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خرافات بارداری

بارداری حالت اسرارآمیز خاصی دارد. میلیون‌ها زن در این مسیر قرارگرفته‌اند؛ با این‌ وجود، پیش‌بینی جزئیات آنچه هر زنی تجربه می‌کند، مشکل است. شاید به همین دلیل است که طی قرن‌ها، انواعی از خرافات بارداری و باورهای غلط در دوران بارداری شکل گرفته و باقی مانده است. درواقع خرافات بارداری برای پیشگویی آینده تقریبا نامعلوم بارداری زنان به وجود آمده‌اند؛ ولی افسوس که درواقع چیزی جز مهمل نیستند! در این مقاله قصد داریم به چند مورد از شایع‌ترین توصیه‌های غلط و خرافه‌ها در بارداری اشاره کنیم.

خرافه قدیمی در مورد ترش کردن!

یکی از باورهای غلط در دوران بارداری این است که اگر یک زن باردار به‌طور مکرر ترش کند یا دچار سوزش سر دل شود، بچه او پرمو خواهد بود! شاید اگر این موضوع صحت داشت، تحمل سوزش معده راحتتر میشد؛ اما افسوس که صحت ندارد! برخی نوزادان مو دارند، برخی ندارند. به‌هرحال، اکثر آنها ظرف مدت چند هفته تمام آن را از دست می‌دهند و به‌تدریج صاحب موهای جدید می‌شوند. 

خرافه در مورد حرکت مرموز بند ناف!

یکی دیگر از خرافات بارداری این است که اگر یک زن باردار، دستان خود را بالای سرش بلند کند، بچه را خفه خواهد کرد! درواقع این افراد فکر می‌کنند که برخی حرکات مادر می‌تواند موجب گره خوردن بند ناف به دور بچه شود. بابا بیخیال! این موضوع نیز به هیچ وجه از نظر علمی، حقیقت ندارد.

خرافه نفرین!

یکی دیگر از باورهای غلط در دوران بارداری این است که هرکسی که از درخواست یک زن باردار برای غذا مضایقه کند، چشم او گل‌مژه خواهد زد. خیر! این خرافه به این معنا نیست که کسی که از درخواست زنی باردار سرباز می‌زند بی‌تقصیر نیست؛ ولی قطعاً مورد سرزنش یا نگاه‌های سرد قرار می‌گیرد نه گل‌مژه!. 

خرافه در مورد ضربان قلب!

آیا علائم بارداری پسر در هفته 7 با علائم بارداری دختر تفاوتی دارد؟ یکی دیگر از خرافات بارداری این است که اگر ضربان قلب جنین تند باشد، بچه دختر است و اگر ضربان قلب کند باشد، بچه پسر است. تحقیقات زیادی درباره این خرافه انجام شده است و نتایج آنها نشان داده است که تفاوتی بسیار جزئی میان ضربان قلب پسران و دختران وجود دارد؛ ولی این تفاوت آن‌قدر نیست که ضربان قلب را به یک معیار پیش‌بینی کننده دقیق برای تعیین جنسیت جنین تبدیل کند.

خرافه در مورد چیزهای زشت!

یکی دیگر از باورهای غلط در دوران بارداری که هنوز هم رواج زیادی دارد، این است که اگر یک زن باردار چیزی زشت یا وحشتناک ببیند، بچه‌ای زشت خواهد داشت! یا این‌گونه می‌گویند که اگر مادری به یک حیوان زشت نگاه کند، نوزادش به آن حیوان شبیه می‌شود. چطور چنین چیزی می‌تواند حقیقت داشته باشد؟ اصلاً چیزی به معنای نوزاد زشت وجود ندارد! در ضمن، نوزادان ویژگی‌های ظاهری خود را از والدینشان به ارث می‌برند نه از چیزی که به آن نگاه می‌کنید!

خرافه در مورد باز کردن هدیه های کودک!

در بعضی از فرهنگ‌ها اعتقاد بر این است که خرید، دریافت یا باز کردن هدایای کودک قبل از به دنیا آمدن او، ارواح شیطانی را به خود جلب می‌کند یا بدبختی به همراه می‌آورد، مانند سقط جنین. برخی از خانم‌ها نیز بر این باورند که اگر بارداری را زود اعلام کنند، روح کودک می‌ترسد و درنتیجه، جنین سقط می‌شود. اگرچه خطر سقط جنین در سه ماهه اول بیشتر از سه ماهه دوم و سوم است، اما مسلماً اعلام حاملگی حتی در هفته‌های اول، هیچ تأثیری در خطر سقط جنین نخواهد داشت!

خرافه درباره لوس شدن کودک!

یکی از خرافات بارداری که از کشور چین نشأت گرفته است، می‌گوید که اگر شکم خود را بیش از حد بمالید و لمس کنید، کودکتان لوس می‌شود! درست است که تقریباً از هفته دهم بارداری، جنین می‌تواند نوازش‌های شما را حس کند و حتی واکنش‌هایی به آن نشان دهد، اما مسلماً این موضوع هیچ ربطی به لوس شدن او نخواهد داشت!

خرافه قهوه!

یکی از خرافه‌های نسبتاً خنده‌دار این است که اگر مادری در دوران بارداری زیاد قهوه نوشیده باشد یا خواسته‌های تحقق‌نیافته داشته باشد، نوزادش با لک‌های قهوه‌ای کمرنگ مادرزادی یا همان کک‌ومک به دنیا می‌آید. درست است که زیاده‌روی در مصرف قهوه در بارداری می‌تواند عوارضی برای جنین به همراه داشته باشد، اما هیچ ربطی به لکهای پوستی ندارد. 

خرافه در مورد مدل چاق شدن مادر!

یکی دیگر از خرافات بارداری این است که اگر صورت یک زن باردار چاق شود، بچه دختر است و اگر باسن زن چاق شود، بچه پسر است. مسلماً هیچ‌یک از این اظهارات، صحت ندارد. جنسیت بچه هیچ تأثیری بر نوع ذخیره شدن چربی در مادر ندارد. 

خرافه در مورد زیبایی مادر!

طبق یک افسانه دیگر، دختران زیبایی مادرانشان را به سرقت می‌برند؛ مثلاً اگر بینی مادربزرگ و پهن شود، بچه دختر است. در مقابل، اگر یک زن در دوران بارداری جذابیت بیشتری پیدا کند، باید از پسر کوچک داخل رحم خود تشکر کند! حقیقت این است که بیماری صبحگاهی، تغییر سطح هورمون‌ها و بزرگ شدن شکم شما، همگی باعث می‌شوند که بیشتر اوقات خسته باشید، کیفیت پوستتان بدتر شود و دچار آکنه بخصوص در سه ماهه اول، شوید. بنابراین ممکن است مثل قبل زیبا نباشید؛ برخی زنان هم ممکن است در اثر تغییرات حاملگی و پرتر شدن، زیباتر به نظر برسند. اما هیچ یک از اینها ربطی به جنسیت جنین شما ندارد. 

خرافه‌ها در بارداری

خرافه در مورد قرص ماه!

یکی دیگر از خرافات بارداری عجیب و غریب این است که خانم‌ها هنگامی‌که ماه کامل است، دچار درد زایمان می‌شوند! حتی برخی از کارکنان بخش زایمان می‌گویند که بخش زایمان در زمانی که ماه کامل است، شلوغ‌تر می‌شود! اما چیزی که حقیقت دارد این است که این باور از نظر علمی مطلقاً صحت ندارد.

خرافه در مورد شکل شکم مادر!

یکی دیگر از باورهای غلط در دوران بارداری در مورد شکل شکم مادر است. معتقدین به این خرافه می‌گویند اگر شکم یک زن باردار در پهلو باشد، بچه دختر است و اگر شکم زن مثل یک گلوله گرد باشد، بچه پسر است. این خرافه را هم فراموش کنید. شکل شکم در هر زنی ممکن است متفاوت از دیگری باشد؛ ولی جنسیت بچه هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

خرافه در مورد بیماری صبحگاهی!

برخی دیگر معتقدند هرچه بیماری صبحگاهی یک زن شدیدتر باشد، احتمال اینکه صاحب دختر شود، بیشتر است. به نظر می‌رسد که این نیز یک خرافه باشد؛ اما یک مطالعه که در سال 2004 انجام شد، نشان داد زنانی که دختر باردار بودند بیشتر از زنانی که پسر حامله بودند به دلیل تهوع و استفراغ بارداری به بیمارستان مراجعه می‌کردند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و تاکنون هیچ پزشکی صحت این موضوع را تأیید نکرده است. 

خرافه در مورد کور شدن کودک!

یکی دیگر از باورهای غلط در دوران بارداری این است که خوردن غذاهای تند در دوران بارداری چشم کودک را می‌سوزاند و باعث نابینایی او می‌شود. برخی هم معتقدند که غذاهای تند باعث سقط جنین و القای زایمان زودرس می‌شود. اگرچه غذاهای تند خطر ابتلا به سوزش سر دل را در خانم‌های باردار افزایش می‌دهد، اما سایر عوارضی که به آن نسبت می‌دهند، ازنظر علمی صحت ندارد.

خرافه در مورد کوتاه کردن مو!

یکی دیگر از باورهای غلط در بارداری این است که اگر موهای زن در حین بارداری کوتاه شود، مشکلاتی در بینایی کودک ایجاد می‌شود. این موضوع هم فقط یک خرافه است و هیچ پشتوانه علمی ندارد. برخی هم موضوع رنگ کردن مو را به نقایص مادرزادی ربط می‌دهند؛ اما مطالعات، ارتباطی میان این دو نشان نداده‌اند. بااین‌وجود، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری، به سراغ رنگ موهای شیمیایی نروید.

حتی سونوگرافی هم خطا می‌کند

گذشته از تمام خرافات بارداری که درباره آنها صحبت کردیم، جالب است بدانید که حتی سونوگرافی هم نمی‌تواند همیشه جنسیت بچه را به‌درستی تعیین کند؛ مخصوصاً اگر سونوگرافی در اوایل دوران بارداری انجام شده باشد. اغلب، در حدود ۱۸ تا ۲۰ هفتگی از دوران بارداری، دیدن اندام تناسلی جنین با سونوگرافی امکان‌پذیر است؛ ولی بازهم تشخیص جنسیت بچه به وضعیتی که بچه قرار گرفته است و اینکه دید مناسبی به پزشک می‌دهد یا نه، بستگی دارد. گاهی در سونوگرافی، میان پاهای بچه را نمی‌توان به‌درستی دید؛ گاهی هم ممکن است سونوگرافی اشتباه کند، بنابراین حتی با وجود فهمیدن جنسیت بچه از طریق سونوگرافی، تضمین 100% وجود ندارد. وقتی به سونوگرافی اطمینان 100% نباشد، حال به این فکر کنید که تا چه حد می‌توان به این خرافات بارداری اعتماد کرد؟!