ماما کی میتونه اینو بخونه 🥺🥺🥹🥹🥹🥹

تصویر
۴ پاسخ

اندومتر رحمتون بافتش ممکنه نیاز به نمونه برداری یا عکس رنگی داره
اونو حتما باید پیگیری کنید علت های مختلفی داره
محل سزارین هم یه کوچو پارگی داری بهش میگن niche که چیز مهمی نیست

این تصویر مربوط به گزارش سونوگرافی واژینال (TVS) رحم و ضمائم است. نکات مهم این گزارش به زبان ساده شامل موارد زیر است:

**۱. وضعیت رحم:**
- ابعاد رحم کمی بزرگتر از حد نرمال گزارش شده (۱۰۰ در ۵۱ میلی‌متر).
- **ضخامت اندومتر (لایه داخلی رحم):** ۱۷ میلی‌متر است که بیش از حد نرمال گزارش شده. پزشک ذکر کرده که با توجه به این ضخامت و خونریزی‌های غیرطبیعی (AUB)، در صورت لزوم انجام **بیوپسی (نمونه‌برداری)** یا آزمایش‌های تکمیلی مثل BT-HSG توصیه می‌شود.
- همچنین کانون‌های کوچک کیستیک در لایه اندومتر دیده شده است.

**۲. وضعیت تخمدان‌ها:**
- تخمدان راست و چپ دارای ابعاد و نمای نرمال هستند و ضایعه مشکوکی (مثل کیست بزرگ یا تومور) در آن‌ها دیده نشده است.

**۳. محل سزارین قبلی:**
- یک **Niche (نیش)** در محل بخیه سزارین قبلی با ابعاد ۱۱ در ۱۰ میلی‌متر مشاهده شده است. "نیش" در واقع یک نقص یا فرو رفتگی در محل جوش خوردن بخیه‌های سزارین است که گاهی می‌تواند باعث لکه‌بینی شود. ضخامت میومتر باقی‌مانده در این محل ۱.۸ میلی‌متر است.

**۴. سایر موارد:**
- مایع آزاد در لگن (که گاهی نشانه التهاب است) مشاهده نشده است.

**توصیه مهم:**
این سونوگرافی نشان‌دهنده ضخیم بودن لایه داخلی رحم است که نیاز به پیگیری جدی توسط پزشک متخصص زنان دارد. احتمالاً پزشک برای اطمینان از علت این ضخامت، نمونه‌برداری یا درمان دارویی تجویز خواهد کرد. حتماً در اولین فرصت این برگه را به پزشک معالج خود نشان دهید. 💓

خونریزی داری؟ ضخامت رحم بیشتر از نرماله میگه یه تست بارداری بدی ازمایش خون بارداری هورمون بارداری چک بشه اگر باردار نباشی یا مثلا شاید باردار بودی سقط شده که خونریزی داری باید نمونه برداری بدی از رحم بیوبسی از رحم که علت خونریزیت مشخص بشه بیشتر خونریزی های چندماه بعد زایمان بخاطر نوسانات هورمونیه نگران نباش

در رحم‌۱۷ میلی کیست هست حالا بسته به شرایط بالینی فرد پزشک شاید برا بیوپسی بفرسته احتمالا هم بگه سه ماه بعد سونو تکرار بشه اگه کیست بزرگتر بشه بیوپسی بردارن

سوال های مرتبط

مامان 🫀Avina🍒 مامان 🫀Avina🍒 ۱۳ ماهگی
مامان آرتین و نفس♥️ مامان آرتین و نفس♥️ ۱۲ ماهگی
مامان گندم🌾 مامان گندم🌾 ۷ ماهگی
مامان دیانا😍🩷 مامان دیانا😍🩷 ۷ ماهگی