مزایا و معایب مهدکودک

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مزایا و معایب مهدکودک

میلیون‌ها والد در سراسر کشور هرساله با این تصمیم دشوار روبرو هستند که آیا فرزندشان را به مهدکودک ببرند یا خیر. با افزایش تعداد خانواده‌هایی که در آن هر دو والد در خارج از خانه کار می‌کنند، نیاز به خدمات مهدکودک به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این خانواده‌ها ممکن است اقوامی در نزدیک خود نداشته باشند تا فرزندشان را به او بسپارند. همچنین، ممکن است مادر یا پدری در خانه کار کند و نیاز به زمانی بدون وقفه داشته باشد.

با این حال، در مورد مناسب بودن یا نبودن مهدکودک، بحث‌های زیادی میان والدین، متخصصان و معلم‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند که مهدکودک‌ها می‌توانند فرصت‌های اجتماعی و آموزشی‌ای برای کودکان فراهم کنند که در خانه امکان آن‌ها وجود ندارد. برخی دیگر معتقدند که خدمات مهدکودک باعث می‌شود فردی دیگر مسئولیت تربیت کودکان را به عهده بگیرد و مسئولیت والدین کمرنگ می‌شود. اگر شما در مورد فرستادن فرزند خود به مهدکودک با تردید روبرو هستید لازم است با مزایا و معایب مهدکودک در ادامه مقاله آشنا شوید و بعد در این مورد تصمیم بگیرید.

در این مقاله می‌خوانید:

مزایای مهدکودک

در ارتباط با مزایا و معایب مهدکودک لازم است در ابتدا به مزایای آن بپردازیم که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ایمنی: با توجه به قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در مورد صدور مجوز مهدکودک‌ها و بازرسی‌هایی که از این مراکز انجام می‌شود ممکن است ایمنی مهدکودک‌ها از مراقبت شدن کودک توسط یک پرستار که نظارتی بر او وجود ندارد بیشتر باشد. در این مورد لازم است بدانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟
  • کمک به والدین شاغل: زمانی که هر دو والد در بیرون از خانه کار می‌کنند و نمی‌توانند فرزندشان را نزد فردی مطمئن بگذارند، مهدکودک‌ها گزینه خوبی برای مراقبت از فرزندشان هستند.
  • مراقبت مداوم: برخلاف مراقبت کودک توسط پرستار، حتی اگر مربی کودک در مهد بیمار شود و سر کار نیاید باز هم برنامه مهدکودک پابرجاست و شما می‌توانید فرزندتان را به این مرکز ببرید.
  • ارزان‌تر از پرستار بچه: با توجه به مزایا و معایب داشتن پرستار بچه، هزینه ثبت نام کودک در مهد می‌تواند نیم یا یک‌سوم هزینه استخدام یک پرستار کودک باشد.
  • تحریک رشد کودک: نظر روانشناسان در مورد مهدکودک این است که برنامه‌های باکیفیت مهدکودک‌ها، تحریک‌های متنوعی را از طریق حرکت، تعاملات معنی‌دار با بزرگسالان، ابزار بازی، اوقات فراغت و فعالیت‌های آزاد و بازی‌های سازمان‌یافته به کودکان ارائه می‌دهند.
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک: فرزندتان در نتیجه رفتن به مهد با بچه‌های مهدکودک آشنا می‌شود و می‌تواند دوست پیدا کند. همچنین او یاد می‌گیرد که چگونه تعارض‌ها را با روش موثرتر و سالم‌تری حل کند. به همین دلیل مهدکودک قبل از مدرسه خوب است.
  • مراقبت متناسب با سن: مهدکودک‌ها، كودكان را از نظر سنی از هم جدا می‌کنند و مراقبت‌ها، وسایل بازی و فعالیت‌های آن‌ها را بر اساس سن تنظیم می‌کنند.
  • کسب مهارت: در ارتباط با تاثیر مهدکودک بر کودکان، مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که به مهدکودک می‌روند نسبت به کودکان دیگر از نظر مهارت‌های زبانی و شناختی، کمی بهتر هستند. در این مورد لازم است بدانید در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟
  • حمایت اجتماعی برای خانواده: والدینی که فرزندشان را به مهدکودک می‌فرستند می‌توانند با والدین دیگری آشنا شوند و در نتیجه از سلامت روان و جسم بالاتری برخوردارند.
  • مکان ثابت: اگر مهدکودکی را انتخاب کنید که کودک بعدا به پیش‌دبستانی آن برود باعث می‌شوید که او در یک مکان بماند و در آینده از مشکلاتی مانند اضطراب جدایی پیشگیری کنید. همچنین با این کار، یک احساس کلی تعلق خاطر و امنیت را برای فرزندتان فراهم می‌کنید؛ بنابراین، مهم است که از تغییر مهدکودک، مگر در موارد خاص، خودداری کنید.

مزایای مهدکودک

معایب مهدکودک

همان‌طور که در مورد مزایا و معایب مهدکودک اشاره شد مهدکودک‌ها می‌توانند مزایای زیادی هم برای کودکان و هم برای والدین داشته باشد. با این حال، فرستادن کودکان به این مراکز، خالی از اشکال نیست که در ادامه با معایب مهدکودک بیشتر آشنا می‌شوید.

  • بیماری: به خصوص برای نوزادان که سیستم ایمنی آن‌ها هنوز به صورت کامل رشد نکرده است، فرستادن کودکان به مهدکودک می‌تواند باعث شود که آن‌ها به راحتی سرما بخورند یا مبتلا به سایر بیماری‌های واگیردار شوند. اگر فرزندتان بیمار شود احتمالا مهدکودک از شما می‌خواهد تا زمان بهبودی او را به مهدکودک نیاورید. در این شرایط، شما مجبور می‌شوید مرخصی بگیرید یا فردی دیگر را برای مراقبت از فرزندتان پیدا کنید.
  • توجه فردی کمتر: یکی از مشکلات کودکان در مهدکودک این است که با توجه به اینکه مربی مهدکودک با چندین کودک سر و کار دارد فرزندتان توجه منحصر به فرد کمتری را دریافت می‌کند.
  • هزینه: اگرچه هزینه مهدکودک از استخدام پرستار بچه کمتر است با این حال، هزینه این مراکز بسته به محل زندگی شما می‌تواند متفاوت باشد.
  • تغییر مربی‌ها: یکی از مشکلات رایج در مهدکودک‌ها، تغییر مربیان است. این مسئله به ویژه برای نوزادان اهمیت دارد زیرا آن‌ها نیاز به یک مراقب ثابت دارند تا احساس امنیت داشته باشند.
  • زمان باکیفیت کمتر والدین با کودک: گاهی اوقات، رفتن کودک به مهد باعث می‌شود والدین کمتر فرزندشان را ببینند و نتوانند زمان باکیفیتی را به اندازه کافی با یکدیگر داشته باشند و در نتیجه این مسئله می‌تواند به رابطه والد- کودک آسیب برساند.

معایب مهدکودک

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که مزایا و معایب مهدکودک چیست. علاوه بر همه نکاتی که مطرح شد لازم است بدانید که کیفیت مهدکودک نیز برای تصمیم‌گیری جهت فرستادن کودک به این مراکز، اهمیت بسیار زیادی دارد. حتما توجه داشته باشید که برنامه‌های باکیفیتی در مهدکودک مورد نظر شما اجرا شود. به طوری که بتواند مهارت‌های فرزندتان را تقویت کند، ساختار داشته باشد و امنیت کودک را تضمین کند.