در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند

روزانه هزاران کودک در یکی از مهدکودک‌ها در سراسر کشور، می‌خندند، یاد می‌گیرند و بازی می‌کنند. مهدکودک یک گزینه عالی است هم برای والدینی که برنامه کاری زیادی دارند و هم برای فرزندانشان که می‌توانند از مزایای مهدکودک بهره‌مند شوند.

یک مهدکودک خوب در عین آموزش و یاد دادن مهارت‌های لازم برای پیشرفت در مدرسه و زندگی به کودکان، مکانی امن و پرورش‌دهنده برای آن‌هاست. در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته شده است که در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟

اکتشاف

در ارتباط با این موضوع که مزایا و معایب مهدکودک چیست و در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند لازم به ذکر است اکتشاف کودک، منبع قدرتمندی برای یادگیری اوست. مهدکودک، فرزندان شما را تشویق می‌کند تا در دنیای پیرامون خود جستجو کند و از حس ذاتی کنجکاوی خود برای یادگیری کارهای سرگرم‌کننده، لذت‌بخش و مفید استفاده کند.

مطالعات نشان داده است كه كودكان هنگامي كه بتوانند با يادگيري ارتباط برقرار كنند، بهتر ياد می‌گیرند. اگر کودکی در مورد موضوعی که مشتاق یادگیری آن است، علاقه و کنجکاوی نشان دهد این امر زمینه را برای یادگیری اکتشافی او فراهم می‌کند. نحوه برخورد مربی مهد با کودک و تشویق کودک توسط مربی نیز در این مورد اهمیت زیادی دارد.

جامعه و فرهنگ

کودک با استفاده از برنامه‌های آموزشی در مهدکودک با جوامع و فرهنگ‌های مختلف و همچنین سبک زندگی سالم آشنا می‌شود و این امر، علاوه بر اینکه مهارت‌های زبانی او را بهبود می‌بخشد، مهارت‌های شناختی‌اش را نیز تقویت می‌کند. همچنین در مهدکودک، مناسبت‌های مختلف فرهنگی معرفی می‌شود و جشن‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

جامعه و فرهنگ

خودآگاهی

خودآگاهی و خودارزشمندی، مفاهیم پیچیده‌ای هستند که کودکان از همان لحظه ورود به مهدکودک، شروع به یادگیری آن‌ها می‌کنند. خودآگاهی به کودکان کمک می‌کند که بتوانند احساسات خود را ابراز کنند. خودآگاهی در نتیجه گذراندن وقت مربی با کودک، آشنا شدن کودک با محیط جدید و روال مهدکودک توسعه پیدا می‌کند.

ذهن و بدن

ذهن و بدن با سلامت جسم و روان کودک ارتباط دارد. برخی مهدکودک‌ها برنامه‌های ورزشی مخصوصی از جمله ژیمناستیک، یوگا و غیره تدارک می‌بینند که این برنامه‌ها علاوه بر تقویت جسم کودک موثرند به سلامت روان او نیز کمک می‌کنند. همچنین برخی مهدکودک‌ها، کلاس‌های موسیقی برای کودکان دارند که آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند در تقویت حافظه، بهبود اعتماد به نفس، تقویت توانایی‌های یادگیری و رشد مهارت‌های حرکتی آن‌ها موثر باشد.

مهارت‌های تحصیلی

اگرچه پاسخ به این سوال که آیا مهدکودک اجباری است یا خیر، منفی است اما لازم است بدانید مهدکودک قبل از مدرسه خوب است. یکی از اهداف کلی مهدکودک و کارکردهای آن، آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه است. در پاسخ به سوال در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند لازم به ذکر است که در این مراکز بر مهارت‌های تحصیلی پایه نیز تاکید می‌شود. برای مثال به کودکان مفاهیمی از جمله شمارش، زبان، رنگ و تشخیص شکل‌ها آموزش داده می‌شود.

خلاقیت

هنر نقش مهمی در آموزش کودکان دارد و به آن‌ها کمک می‌کند که خودشان بمانند نه اینکه شبیه به دیگران شوند. مهارت خلاقیت در دنیای امروز بسیار ضروری شده است. به همین دلیل در محتوای آموزشی مهدکودک، نیز بر پرورش خلاقیت کودکان، تاکید زیادی می‌شود. در مهدکودک‌ها، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله صنایع دستی، رقص، نمایش بازی کردن و برخی فعالیت‌های دیگر انجام می‌شود.

خلاقیت

مهارت‌های فکری

شغل‌هایی که فرزندان شما طی 20 سال دیگر متقاضی آن هستند ممکن است امروز وجود نداشته باشد. این امر آموزش فرزندان ما را به یک چالش تبدیل می‌کند. با این حال، ما می‌توانیم به کودکان کمک کنیم که مهارت‌های فکری پیشرفته‌ای داشته باشند و در نتیجه در بزرگسالی به افراد موفقی تبدیل شوند. به همین دلیل در مهدکودک‌ها بر تقویت مهارت‌های شناختی و فکری کودکان تاکید بسیار زیادی می‌شود و فعالیت‌هایی نظیر پازل، لگو و تمرینات حافظه و تمرکز در این مراکز متداول هستند. یکی از کاربردهای حفظ کردن شعرهای مهدکودک توسط فرزندتان نیز همین موضوع است.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند. زمانی را که کودک در مراقبت‌های روزانه می‌گذراند می‌تواند بسیار سودمند باشد و علاوه بر ساعت‌ها سرگرمی و معاشرت با بچه‌های دیگر، مهارت‌های ارزشمندی را به او یاد می‌دهد. مهدکودک مناسب می‌تواند محیطی امن و پرورشی برای کودکان فراهم کند که به آن‌ها در آمادگی برای مدرسه و فراتر از آن کمک کند. همچنین لازم است بدانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟