پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ و مهم ترین ویژگی های پرستار کودک

بهمن ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پرستار کودک چه وظایفی دارد؟

بسیاری از والدین شاغل برای مراقبت از فرزندشان در جستجوی گزینه‌های ممکن هستند تا بدین ترتیب بتوانند مراقبت خوبی را از کودکشان در ساعاتی که در خانه نیستند فراهم کنند. علاوه بر مهدکودک، یکی دیگر از این گزینه‌ها استخدام پرستار کودک در منزل است. با این حال، برخی از والدین قبل از انتخاب این گزینه، این سوال برایشان پیش می‌آید که پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ دانستن پاسخ به این سوال در نحوه برخورد با پرستار کودک موثر است. در ادامه مقاله در مورد شرح وظایف پرستار کودک توضیح داده و می‌گوییم بیبی سیتر کیست.

پرستار کودک چه وظایفی دارد؟

در مورد وظایف پرستار کودک پاسخ‌های متفاوتی می‌توان داد زیرا هر خانواده‌ای می‌تواند انتظارات متفاوتی داشته باشد. با این حال، برخی وظایف در میان پرستارهای کودک عمومیت دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

اطمینان از ایمنی کودک

در پاسخ به این سوال که پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ لازم به ذکر است اولین و مهم‌ترین وظیفه پرستارهای کودک، اطمینان از امنیت کودک است. پرستار بچه باید مطمئن شود که کودک در خانه و در بیرون از خانه در امنیت است. والدین انتظار دارند که او همیشه مراقب کودک باشد. بنابراین، انتظار می‌رود که هرگاه پرستار خواست برای تهیه ناهار یا آماده کردن حمام برای کودک اقدام کند لازم است مطمئن شود که کودک در محیطی امن قرار دارد.

حمام کردن کودک و لباس پوشاندن برای او

زمان حمام می‌تواند هم برای کودک و هم برای پرستار کودک سرگرم‌کننده باشد اما پرستار کودک همیشه باید از روش‌های معمول ایمنی پیروی کند. او لازم است درجه دمای آب را همیشه چک کند و بداند چگونه کودکان را می‌توان بدون آسیب زدن به آن‌ها حمام کرد.

عوض کردن پوشک

یکی دیگر از وظایف پرستار کودک و موارد مهم در آموزش پرستاری از کودک، این است که هنگامی که کودک پوشکش را کثیف کرد پرستار به سرعت آن را عوض کند. همچنین بداند که چگونه این کار را انجام دهد.

آماده کردن و تمیز کردن بطری شیر کودک

در پاسخ به این سوال که پرستار کودک چه وظایفی دارد لازم به ذکر است که آماده کردن و تمیز کردن بطری شیر کودک، اغلب یکی از وظایف ضروری پرستاران کودک است. بطری‌های شیر همیشه باید تمیز و ضدعفونی شوند و بنابراین، پرستار کودک باید بداند که این کار را چگونه انجام دهد.

آماده کردن غذا و میان وعده

این مسئولیت، اغلب از پرستار کودک انتظار می‌رود و می‌تواند چالش‌های مخصوص به خودش را برای پرستار به همراه داشته باشد. پرستار کودک باید از آلرژی‌های غذایی کودک آگاه باشد و همچنین بداند چه غذاهایی برای او ممنوع است.

دارو دادن به کودک

در پاسخ به این سوال که پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ لازم به ذکر است دارو دادن به کودک، مسئولیت مهم هر پرستار کودکی است. داروها باید همان‌طور که مشخص شده به بچه داده شود و دستورالعمل‌های مربوط به دوز آن دقیقا رعایت شود.

وقت گذراندن با کودک

پرستار کودک می‌تواند برای وقت گذراندن با او از اسباب‌بازی‌ها یا درست کردن کاردستی‌های مختلف استفاده کند. بنابراین، یکی از خصوصیات پرستار کودک این است که بداند چگونه با کودک وقت بگذراند.

وقت گذراندن با کودک

انضباط کودک

نظم و انضباط کودک در درجه اول به عهده والدین است اما در صورت غیبت والدین، این مسئولیت بر دوش پرستار کودک خواهد افتاد. پرستار بچه لازم است راهکارهای تربیتی مورد نظر خانواده را بیاموزد و تا آنجا که می‌تواند آن را دنبال کند تا روش‌های تربیتی برای کودک با ثبات همراه باشد. این امر یکی از ویژگی‌های یک پرستار کودک خوب است.

کمک به تکالیف درسی کودک

این مسئولیت مربوط به نگهداری از کودکی است که به مدرسه می‌رود و می‌تواند بخشی از توافق میان پرستار کودک و والدین باشد. والدین می‌توانند به پرستار بچه آموزش دهند که قبل از اجازه دادن به کودک برای تماشای تلویزیون، بازی کردن یا هرگونه فعالیت تفریحی، مطمئن شود کودک، تکالیف درسی‌اش را انجام داده است.

ارائه اطلاعات تماس و باز بودن خطوط ارتباطی

این مسئولیت مربوط به هر دو طرف است. علاوه بر اینکه والدین باید همیشه در دسترس باشند پرستار کودک نیز باید در دسترس باشد. در این موارد، علاوه بر شماره تلفن، شماره تماس اضطراری، ضروری است.

تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها و مکان‌های بازی

در پاسخ به این سوال که پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ لازم به ذکر است اگر پرستار باید از چند کودک مراقبت کند یا فرزندتان بیمار باشد، تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها و مکان‌های بازی بسیار ضروری است. با تمیز نگه داشتن اسباب‌بازی‌ها و مرتب کردن مکان‌های بازی از گسترش میکروب‌ها جلوگیری می‌شود.

بردن کودک به مدرسه و مکان‌هایی که از او خواسته می‌شود

اگر والدین شاغل باشند و نتوانند فرزندشان را به مدرسه ببرند یا او را از مدرسه به خانه بیاورند، این مسئولیت می‌تواند به عهده پرستار گذاشته شود.

به موقع خواباندن کودک

این مسئولیت یکی از وظایف دشوار پرستار کودک است زیرا وقتی زمان خواب می‌رسد کودکان همیشه همکاری نمی‌کنند. پرستار باید اطمینان حاصل کند که روال هر شب از جمله مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، خواندن داستان و غیره انجام می‌شود.

توانایی آرام کردن کودک آشفته

مطمئنا پرستار کودک، زمان‌هایی را تجربه خواهد کرد که کودک به هم می‌ریزد یا عصبانی می‌شود. بنابراین، پرستار بچه باید بداند در این لحظات چگونه با کودک رفتار کند تا او آرام شود و رفتار پرستار با کودک در این موقعیت‌ها بسیار مهم است.

شستن لباس‌ها و انجام کارهای سبک خانه

والدین می‌توانند از پرستار کودک ا بخواهند کارهای روزمره خانه را انجام دهد، به خصوص هنگام پرستاری نوزادان و کودکان نوپا، زیرا آن‌ها بسیار نامرتب هستند! چنین وظایفی ممکن است شامل خشک‌شویی، تمیز نگه داشتن اسباب‌بازی‌ها و گذاشتن آن‌ها سر جای خود، مرتب کردن اتاق خواب کودک و جارو کشیدن محل بازی کودک باشد.

ملاقات قبلی با کودک

واقعا مهم است که پرستار کودک بتواند با کودک تحت مراقبت خود کنار بیاید و تنها راه فهمیدن این امر این است که از قبل با کودک ملاقات داشته باشد. والدین اغلب انتظار دارند که پرستار جدید کودک برای ملاقاتی کوتاه به خانه آن‌ها بیاید یا حتی یک دوره آزمایشی با دریافت حقوق داشته باشد تا ببیند که در ابتدا اوضاع چگونه است.

ملاقات قبلی با کودک

پرستار کودک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لازم است علاوه بر وظایف پرستار کودک، خانواده‌های ویژگی‌های یک پرستار کودک را نیز بدانند تا بتوانند فرد مناسبی را برای مراقبت از فرزندشان استخدام کنند. در ادامه به ویژگی‌های شغلی پرستار پرداخته شده است.

آگاهی از خصوصیات کودک

یکی دیگر از وظایف پرستار کودک این است که اطلاعات کاملی در مورد عادت‌های کودک و همچنین مسئولیت‌های مختلف خود از جمله تهیه غذا برای کودک، استحمام او، شستن لباس‌هایش، زمان خواب کودک و غیره داشته باشد.

واکسینه بودن پرستار کودک

به شدت توصیه می‌شود که از سلامت کسی که می‌خواهد از فرزندتان مراقبت کند مطمئن شوید به خصوص اگر فرزندتان به تازگی متولد شده باشد یا نوزاد باشد. پرستارهای کودک باید در مقابل بیماری‌های رایجی که برای نوزادان خطرناک است واکسینه شوند مانند سیاه‌سرفه، دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، فلج اطفال، سرخک، اوریون، آبله‌مرغان. این اقدامات احتیاطی بسیار ضروری است زیرا نوزادان سیستم دفاعی کافی در مقابل بیماری‌ها ندارند.

قابل اعتماد بودن

پرستار کودک باید همیشه مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد باشد. این ویژگی شامل به موقع رسیدن سر کار و انجام همه تعهداتی است که والدین با او به توافق رسیده‌اند. بهتر است برای پیشگیری از مشکلات بعدی حتماً نسبت به نوشتن یک قرارداد پرستار کودک در منزل اقدام نمایید و در این قراردادها باید در مورد مسائلی مانند شرح وظایف و حقوق پرستار کودک در منزل توضیح دهید.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که پرستار کودک چه وظایفی دارد؟ لازم است بدانید پاسخ به این سوال کمی متفاوت است زیرا هر خانواده‌ای انتظارات متفاوتی از پرستار کودکشان دارند. آنچه در این میان مهم است این است که والدین در درجه اول به دانش، تجربه و قابل اعتماد بودن فرد توجه کنند.