چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه زمانی برای مهدکودک مناسب است

زمان فرستادن کودک به مهد یک تصمیم شخصی است و به عوامل زیادی از جمله مدت‌زمان مرخصی والدین بستگی دارد. همچنین در این میان، توانایی مرخصی گرفتن همسر و وجود گزینه‌های دیگر برای مراقبت از کودک مانند اقوام یا استخدام پرستار نیز بر این امر موثر است.

با این حال، در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای مهدکودک مناسب است متخصصان معتقدند که هرچه بیشتر صبر کنید بهتر است. این امر باعث می‌شود که در کودک دلبستگی ایمن شکل بگیرد. همچنین برای بهبود کامل بند ناف، شناخت الگوهای تغذیه و خواب کودک و همچنین سازگار شدن کودک و والدین با تغییرات جدید، زمان کافی لازم است. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟

در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای مهدکودک مناسب است و آیا مهدکودک اجباری است؟ تحقیقات نشان داده بهترین سن کودک برای شروع مهد حداقل از 12 ماهگی است. اگرچه مهدکودک‌ها کودکانی کمتر از این سن را می‌پذیرند اما این به معنی آمادگی فرزند شما برای بودن در مهدکودک نیست.

مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است به خاطر بسپارید این است که کودک شما چگونه نسبت به دوری از شما واکنش نشان می‌دهد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که شروع خیلی زود مهدکودک باعث افزایش استرس در نوزادان می‌شود. بنابراین، تعادل را حتما رعایت کنید. دو سوال را از خودتان بپرسید: کودک من هر روز چه مدت در مهد می‌ماند؟ سطح استرس طبیعی فرزند من چقدر است؟

کودکان چه مدت در مهدکودک می‌توانند بمانند؟

اکنون که می‌دانید از چه زمانی کودک را به مهد بفرستیم لازم است بدانید نوزادان تا سه سالگی هنگامی که برای یک روز کامل در مهد نگهداری می‌شوند، سطح استرس بسیار بالاتری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که با توجه به مزایا و معایب مهدکودک، کودکان پایین‌تر از سه سالم تا حد امکان فقط نیمی از روز را در مهدکودک بمانند.

کودکان چه مدت در مهدکودک می‌توانند بمانند

سطح استرس طبیعی کودک چقدر است؟

برای اینکه متوجه شوید آمادگی برای رفتن به مهدکودک در فرزندتان وجود دارد علاوه بر سن لازم سات سطح استرس طبیعی او را در نظر بگیرید. سطح استرس طبیعی هر کودک متفاوت است. بنابراین، بهترین نظر در این مورد بر اساس قضاوت شما و رفتار فرزندتان است. کودکی که معمولا رفتاری سازگارانه و آرام داشته باشد، بسیار راحت‌تر می‌تواند با مهدکودک سازگار شود و جذب کودک به مهدکودک راحت‌تر است. اگر فرزندتان مضطرب است به احتمال زیاد هنگامی که از شما دور باشد، اضطراب جدایی را تجربه خواهد کرد.

وقتی در مورد سطح استرس طبیعی فرزندتان مطمئن نیستید می‌توانید چند روز در هفته به مدت نیم روز فرزندتان را به مهدکودک بفرستید و سپس به تدریج و با افزایش سازگاری کودک با مهد، این زمان را افزایش دهید.

آیا مهدکودک لازم است؟

با وجود همه نکاتی که مطرح شد سوال بسیاری از والدین این است که اصلا آیا مهدکودک لازم است؟ مهدکودک قبل از مدرسه خوب است؟ اکنون که می‌دانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است این نکته باید ذکر شود که وقتی کودک آمادگی لازم برای رفتن به مهد را داشته باشد می‌تواند از مزایای زیادی که مهدکودک برای او دارد بهره‌مند شود. برای مثال، مهارت‌های اجتماعی کودک تقویت می‌شود سیستم ایمنی بدن او تقویت می‌شود، آمادگی بیشتری برای رفتن به مدرسه پیدا می‌کند و والدین نیز می‌توانند برای خود برنامه‌های مخصوص داشته باشند و فرصت انجام دادن کارهای خود را پیدا کنند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که چه زمانی برای مهدکودک مناسب است. در نهایت، لازم به ذکر است که اگرچه ثبت نام کودک در مهد می‌تواند فواید ارزشمند بسیار زیادی داشته باشد اما مهم است که همه نکات و مواردی که در این مقاله مطرح شد را در نظر بگیرید. همچنین لازم است پاسخ این سوال را بدانید که در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟ و مهدکودکی را برای فرزندتان انتخاب کنید که نزدیک به محل زندگی‌تان باشد، مربیان آن آموزش‌دیده باشند و برنامه‌های متنوعی را برای کودکان فراهم کند.