مهدکودک قبل از مدرسه خوب است

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مهدکودک قبل از مدرسه خوب است

لازم است والدین بدانند که نباید فقط روی مهارت‌های تحصیلی کودکان تمرکز کنند. مهارت‌های اجتماعی، رفتاری و عاطفی کودکان به اندازه موفقیت آن‌ها اهمیت دارد. به همین دلیل، مهدکودک می‌تواند فضایی برای یادگیری این مهارت‌ها در کودکان فراهم کند. بسیاری از والدین می‌پرسند آیا مهدکودک قبل از مدرسه خوب است. در ادامه به پاسخ این سوال با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

آیا مهدکودک قبل از مدرسه خوب است؟

اگر سوال شما این است که مهدکودک قبل از مدرسه خوب است یا خیر لازم است بدانید مهدکودک، بنیادی برای یادگیری از نظر اجتماعی و تحصیلی فراهم می‌کند که به کودک شما در موفقیت در دوره ابتدایی کمک می‌کند. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته شده است که چرا مهدکودک قبل از مدرسه خوب است.

مهدکودک، فرصتی برای رشد است

در ارتباط با مزایا و معایب مهدکودک لازم است بدانید برای بسیاری از کودکان، مهدکودک اولین تجربه آن‌ها در قرار گرفتن در یک محیط ساختاریافته با معلمان و گروهی از کودکان است. این امر فرصتی را برای یادگیری به اشتراک‌گذاری با کودکان دیگر، پیروی از دستورالعمل‌ها و شروع پایه یادگیری در مدرسه ابتدایی فراهم می‌کند.

مهدکودکف فرصتی برای رشد است

مهدکودک، کودکان را برای مدرسه آماده می‌کند

آموزش‌هایی که در مهدکودک، اتفاق می‌افتد اگرچه با بازی است اما می‌تواند پایه و اساسی برای یادگیری درس‌هایی مثل ریاضی و خواندن در مدرسه باشد. به همین دلیل لازم است بدانید در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟

مهدکودک، رشد اجتماعی و عاطفی کودکان را تقویت می‌کند

برنامه‌های مهدکودک، اگر کیفیت بالایی داشته باشند می‌توانند باعث شوند کودکان با یکدیگر و با مربیان خود، رابطه گرمی داشته باشند. در نتیجه آن‌ها احساس امنیت خواهند کرد و از آنجایی که دور از خانواده خود در مهدکودک هستند در این روابط، اعتماد را تجربه می‌کنند.

کودکان در مهدکودک، مهارت‌های اجتماعی و خودکنترلی عاطفی را در یک فضای واقعی می‌آموزند. برای مثال، آن‌ها یاد می‌گیرند که وقتی با کودکی دیگر دچار مشکل می‌شوند با او چگونه برخورد کنند و متوجه تاثیر منفی خشونت و پرخاشگری می‌شوند. مربی نیز در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند.

محیط مهدکودک ساختاریافته است اگرچه ممکن است این‌طور به نظر نرسد

آیا مهدکودک اجباری است؟ خیر. با این حال، یک محیط کاملا ساختاریافته به کودکان کمک می‌کند تا دوست‌یابی و خوب بازی کردن با دیگران را بیاموزند. این بدان معنا نیست که قوانین زیادی در مهدکودک وجود دارد یا بزرگسالان دائما فعالیت‌های کودکان را کنترل می‌کنند. برعکس، ساختار کلاس مهدکودک تا حد زیادی برای کودکان قابل مشاهده نیست. فضای کلاس برای تشویق تعامل اجتماعی و به حداقل رساندن ازدحام و درگیری سازمان‌یافته است.

کودکان، می‌توانند انتخاب کنند

سوال بسیاری از والدین این است که مهدکودک قبل از مدرسه خوب است یا خیر. کودکان در مهدکودک فعالیت‌های مختلفی برای انتخاب دارند. کودکی که بی‌هدف سرگردان است تشویق می‌شود یکی را انتخاب کند که مورد علاقه او باشد. معلمان نسبت به کودکی که نمی‌تواند نحوه ورود به بازی کودکان دیگر را متوجه شود هوشیار هستند و ممکن است پیشنهادهایی را برای راه‌های عضویت در این گروه به او ارائه دهند.

کودکان یاد می‌گیرند از خود و دیگران مراقبت کنند

کودکان با یادگیری مراقبت از خود و کمک به دیگران، احساس کارآمدی و توانمندی خود را افزایش می‌دهند. معلمان با ایجاد فرصتی برای کمک کردن کودک در کلاس، به عنوان مثال با چیدن میز در زمان میان وعده، از تمایل کودک برای انجام کار واقعی استفاده می‌کنند. از کودکان انتظار می‌رود قبل از زمان میان وعده دستان خود را بشویند، وسایل شخصی را در کیف خود نگه دارند و قبل از اینکه یک فعالیت جدید را شروع کنند، اسباب‌بازی‌ها را کنار بگذارند. با این حال لازم است بدانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟

مهارت‌های شناختی و زبانی کودکان تقویت می‌شود

لازم است بدانید بین سنین 3 تا 5 سالگی، واژگان کودک از 900 به 2500 کلمه رشد می‌کند و جملات او طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. مربیان مهدکودک با طرح سوالات قابل تامل و معرفی واژگان جدید در طول آموزش علوم، هنر، اوقات فراغت و سایر فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند. همچنین، در مهدکودک، کودکان فرصت زیادی برای آواز خواندن، صحبت در مورد کتاب‌های مورد علاقه خود و قصه‌پردازی دارند. داشتن این مهارت‌ها، یکی از خصایص کودکان موفق است.

مهارت‌های شناختی و زبانی کودکان تقویت می‌شود

مربیان مهدکودک، کنجکاوی کودکان را افزایش می‌دهند

معلمان در طول فعالیت‌های مهدکودک، کودکان را مشاهده می‌کنند، از آن‌ها سوال می‌کنند و به نظرات کودکان گوش می‌دهند. هدف، دریافت پاسخ صحیح از کودک نیست. مربی‌ها برای پرورش کنجکاوی و انگیزه کودک برای یادگیری، از علایق و ایده‌های کودکان برای ایجاد فعالیت‌ها استفاده می‌کنند. حتی یک اتفاق ساده و تصادفی، مانند کشف حلزون توسط کودک در محوطه بازی می‌تواند به فرصتی هیجان‌انگیز برای یادگیری تبدیل شود.

مهدکودک به رشد مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند

در نتیجه رفتن کودک به مهدکودک و فرستادن کودک به پیش‌دبستانی، هماهنگی جسمی او بهبود می‌یابد و کودک با کشف محیط خود، برای پیدا کردن راه‌های جدید به چالش کشیده می‌شود. مهارت‌های حرکتی کودکان با فعالیت‌های مختلف از جمله درست کردن کاردستی و کار با قیچی بهبود پیدا می‌کند.

انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک

همان‌طور که مطالعه کردید مهدکودک می‌تواند فواید بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد اما اگر سوال شما این است که مهدکودک قبل از مدرسه خوب است یا خیر لازم است بدانید پاسخ این سوال ارتباط بسیار زیادی با مهدکودکی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید دارد. در جستجوی مهدکودک، به نکات زیر برای انتخاب مهدکودک فرزندتان و همچنین طراحی مهدکودک توجه کنید.

  • انجام ارزیابی در کلاس برای نظارت بر پیشرفت کودکان
  • سطح تحصیلات و میزان تجربه مربیان
  • میزان تغییر کارکنان مهدکودک
  • جایی که مربیان در آن آموزش دیده‌اند

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که آیا مهدکودک قبل از مدرسه خوب است یا خیر. لازم به یادآوری است که وقتی که مهدکودک خوبی برای فرزندتان انتخاب می‌کنید می‌توانید اطمینان داشته باشید که مراقبت کافی از او در مهدکودک صورت می‌گیرد، کودک از فعالیت‌ها لذت می‌برد و دوست پیدا می‌کند. همچنین در این صورت، مهارت‌های کودک تقویت‌شده و اعتمادبه‌نفسش افزایش پیدا می‌کند.