آیا مهدکودک اجباری است

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا مهدکودک اجباری است

مطمئنا وقتی فرزندتان به دنیا می‌آید از گذراندن وقت با او، مراقبت از او و همچنین رسیدگی به نیازهای مختلفش و در نهایت از مادر شدن لذت زیادی می‌برید. با این حال، اگر شاغل باشید ممکن است این دوره لذت‌بخش به زودی به پایان برسد و شما مجبور شوید دوباره به کار خود بازگردید.

فکر کردن به اینکه بخواهید فرزندتان را ترک کنید ممکن است برای شما دلهره‌آور باشد. با این حال، مهدکودک گزینه خوبی برای والدینی است که به دلیل محدودیت‌های شغلی یا به دلایل دیگر نمی‌توانند در کنار فرزندان خود باشند. از سوی دیگر، بسیاری از والدین در مورد سپردن فرزند خود به مهدکودک، نگران‌اند و ترجیح می‌دهند خودشان در کنار فرزندشان باشند. به همین دلیل آن‌ها می‌پرسند آیا مهدکودک اجباری است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا مهدکودک اجباری است

اگرچه پاسخ به سوال آیا مهدکودک اجباری است منفی است اما مهدکودک برای بیشتر والدین یک ضرورت است زیرا بسیاری از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های مالی به دو درآمد نیاز دارند. در حالی که ناتوانی در انجام همه کارها برای بسیاری از والدین اغلب استرس‌آور است، می‌توانند مطمئن باشند که مهدکودک گزینه مناسبی برای آن‌ها است. از سوی دیگر، مهدکودک مزایای طولانی‌مدت اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی را برای کودکان و والدین آن‌ها فراهم می‌کند.

همچنین برخی می‌پرسند آیا پیش‌دبستانی اجباری است؟ که پاسخ این سوال نیز منفی است. به خصوص در سال 99 که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است، فرستادن کودکان به پیش‌دبستانی ضروری نیست. همچنین لازم است بدانید چه زمانی برای مهدکودک مناسب است؟

چرا مهدکودک برای کودکان مفید است؟

مطالعات مختلف در مورد مزایا و معایب مهدکودک نشان داده‌اند که مهدکودک رفتن کودکان می‌تواند مزایای زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کودکان اجتماعی می‌شوند. مهدکودک، مکانی عالی برای آشنا شدن کودکان با یکدیگر است. ممکن است این کودکان با یکدیگر هم سن باشند یا اختلاف سنی داشته باشند. رفتن به مهدکودک، مهارت‌های اجتماعی کودکان را تقویت می‌کند.
  • کودکان، برنامه داشتن را یاد می‌گیرند. اگرچه ممکن است هیچ‌گونه آموزش رسمی در مهدکودک‌ها انجام نشود اما فعالیت‌های مختلفی که برای کودکان در نظر گرفته شده است به صورت ساختاری اجرا می‌شوند. کودک شما ممکن است یاد بگیرد که طبق برنامه کارهایش را انجام دهد و این یکی از مزایای مهدکودک برای کودکان نوپا است.
  • کودکان یادگیری را در سنین پایین آغاز می‌کنند. مهدکودک‌ها نه تنها از کودک شما مراقبت می‌کنند بلکه فعالیت‌های مختلفی را نیز برای کودکان شما در نظر دارند. این فعالیت‌ها به کودک شما کمک می‌کند تا در سنین جوانی مفاهیم مختلف آموزشی را بیاموزد.
  • انتقال راحت‌تر به مدرسه. کودکانی که به مهدکودک می‌روند ممکن است در آینده سازگاری بهتری با فضای آموزش رسمی و مدرسه داشته باشند.
  • سیستم ایمنی کودک تقویت می‌شود. خانه یک محیط محافظت‌شده و یک مکان امن برای کودک شما است اما قرار نگرفتن او در معرض شرایط محیطی دیگر ممکن است برای سیستم ایمنی فرزند شما مفید نباشد. مهدکودک محلی است که کودک شما با بسیاری از کودکان در تعامل است. در نتیجه او بیشتر در معرض انواع مختلف آنفولانزا و سرماخوردگی قرار می‌گیرد که این مسئله برای ایمنی بدن بهتر است.
  • رضایت والدین. هر پدر و مادری می‌خواهد در کنار فرزند خود باشد اما به دلیل محدودیت‌های مختلف، گاهی اوقات این امکان وجود ندارد. بنابراین، والدین با گذاشتن فرزند خود در مهدکودک می‌توانند اطمینان حاصل کنند که از فرزندشان مراقبت می‌شود.

چرا مهدکودک برای کودکان مفید است

نکاتی در مورد انتخاب مهدکودک

اکنون که پاسخ سوال آیا مهدکودک اجباری است را می‌دانید لازم است بدانید به محض اینکه برای فرستادن فرزندتان به مهدکودک تصمیم گرفتید در نظر گرفتن یک سری نکات ضروری است که در ادامه به این نکات اشاره شده است.

  • مهدکودک فقط برای مراقبت از کودک شما نیست. بنابراین مهدکودکی را انتخاب کنید که کودک شما را در انجام فعالیت‌های مختلف تعاملی و آموزشی نیز درگیر کند. در این مورد لازم است بدانید در مهدکودک چه چیزی یاد می‌دهند؟
  • مهدکودکی را انتخاب کنید که امکان انعطاف‌پذیری زمان و روزها را فراهم کند.
  • مهدکودکی را انتخاب کنید که به خانه نزدیک باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که مربیان مهدکودک مورد نظر، کمتر عوض شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که مهدکودک مورد نظر، مجوز داشته باشد.

نکاتی در مورد انتخاب مهدکودک

شهریه مهدکودک در سال 99

در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا اخبار تعطیلی مهدکودک‌ها به گوش رسید. با این حال، در مورد شهریه مهدکودک در سال 99 سعید بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، مطرح کرد که پس از بازگشایی مهدهای کودک، شهریه این مراکز 31 درصد نسبت به سال 98 افزایش پیدا کرده و همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا، ثبت نام در مهدکودک‌ها ترجیحا غیر حضوری انجام می‌شود.

اگرچه در پاسخ به سوال آیا مهدکودک اجباری است باید بگوییم خیر اما پاسخ سوال مهدکودک قبل از مدرسه خوب است این است که مهدکودک رفتن کودکان می‌تواند مزایای زیادی برای آن‌ها داشته باشد. با این حال، تصمیم‌گیری در این مورد کاملا به عهده شماست و اگر شاغل نیستید و می‌خواهید با فرزندتان بیشتر وقت بگذرانید می‌توانید از فرستادن فرزندتان به مهدکودک صرف نظر کنید.