روز اول مهد کودک چه کارهایی انجام دهیم؟+چند راهکار عالی

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روز اول مهد کودک

روز اول مهد کودک می‌تواند هم برای کودک و هم برای والدین نگران کننده و پر استرس باشد. اما خوشبختانه راه‌های موثری برای کاهش این استرس وجود دارد. در این مقاله از گهواره قصد داریم راهکارهایی به شما ارائه کنیم که به کمک آن بتوانید خود و کودکتان را برای این روز آماده کنید و از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما می‌توانید به ابزارهای کاربردی فرزند پروری مانند مشاوره با پزشک دسترسی پیدا کرده و با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین ابزارهای دیگر، مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

آماده کردن کودکان برای اولین روز مهد کودک

مهدکودک گام بزرگی برای کودکان خردسال است. هر چند این زمان ممکن است برای برخی هیجان انگیز باشد، اما به زودی متوجه می‌شوند که مهدکودک با روزهای طولانی، برنامه آموزشی چالش برانگیز و دوری از خانواده همراه است. والدین برای کمک به آمادگی برای این روز چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ نکات زیر در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد.

آمادگی برای روز اول مهد

* آیا مهد کودک قبل از مدرسه خوب است؟

برنامه‌های مهد کودک را شبیه سازی کنید

شبیه سازی برنامه‌ها به کودکان کمک می‌کند تا خود را برای اتفاقات پیش رو آماده کند. این کار به آنها احساس امنیت و کنترل دنیای خود را دادن و اعتماد به نفس و احساس تعلقشان را تقویت می‌کند. برای آنکه کودک در روز اول مهد کودک احساس آرامش کند می‌توانید روتین‌ها و برنامه‌های کلی مهد را از قبل در خانه آغاز کنید. با این کار کودک با روال مهد هم آشنا می‌شود. 

بیشتر کارهایی که در مهد انجام می‌شوند در خانه نیز قبل از این اجرا می‌شده است اما نکته مهم در این روتین، منظم کردن برنامه‌ها و ترتیب دادن به آنها است. این برنامه می‌تواند شامل کارهای زیر باشد:

کتاب خواندن: حداقل 20 دقیقه در روز با فرزند خود کتاب بخوانید تا هم مهارت‌های زبانی و سوادآموزی و هم مهارت گوش دادن و تعقیب داستان‌ها را در آنها تقویت کنید. اگر کودک به شنیدن کتاب عادت نداشته باشد ممکن است در ابتدا تمرکز کافی نداشته باشد و حواسش به راحتی پرت شوپ. یک راه خوب برای جذب کودک به کتاب خوانی فراهم کردن محیط آرام و بدون حواس پرتی و دادن حق انتخاب به کودک در گزینش کتاب است.

برنامه غذایی منظم: داشتن یک برنامه غذایی روتین خانوادگی نه تنها فرصتی برای آموزش عادات غذایی سالم به فرزندانتان است، بلکه فرصتی برای گذراندن زمان با کیفیت برای صحبت با آنها نیز است و زبان و رابطه شان را با شما تقویت می‌کند. در این زمان می‌توانید آموزشهای لازم غذا خوردن در جمع را نیز تمرین کنید. همچنین سایر قوانین مربوط یه تغذیه مانند شستن دست‌ها قبل از غذا یا آموزش برداشتن ظرف از روی میز و پاک کردن میز نیز باید به کودک آموزش داده شود.

سایر روتین‌های مهد کودک: کارهای دیگری نیز وجود دارد که در مهد کودک به صورت روتین اما به شکل‌های مختلف انجام می‌شود که می‌توانید قبل از

روز اول مهد کودک آنها را با فرزند خود تمرین کنید. از جمله این کارها می‌توان به نقاشی کشیدن، درست کردن کاردستی‌های ساده و کار با قیچی و چسب و کارهایی مانند شعر حفظ کردن اشاره کرد. بهتر است زمانی که کودک این کارها را انجام می‌دهد بر او نظارت داشته باشید و او را تشویق کنید و در صورت لزوم در بعضی کارها به او کمک کنید.

* از مزایا و معایب مهدکودک چه می دانید؟

تمرین جدایی و قرار گرفتن در محیط‌های عمومی

وقتی از یک متخصص می‌پرسید روز اول مهد کودک چه کنیم اولین پیشنهادی که به شما می‌دهد تمرین قرار گرفتن در مکان‌های عمومی و بین جمع است. این کار کمک می‌کند کودک کمی از محیط امن خانواده فاصله گرفته و خود را برای مهد کودک رفتن آماده کند. شما می‌توانید در ابتدا با قرار گرفتن در محیط‌هایی که کودک از آنها لذت می‌برد مانند پارک یا سایر مکان‌های تفریحی شروع کنید.

در حین رفتن به این مکان‌ها به کودک خود توضیح دهید که مهد کودک قرار است محیطی مشابه باشد و قرار است دوستان زیادی در آنجا پیدا کند و ساعت خوش زیادی داشته باشد. پیشنهاد دیگر این است که با کودک خود به مهد کودک‌های اطراف سر بزنید و محیط را از قبل به او نشان بدهید. حتی می‌توانید با هماهنگی با مربیان به کودک خود اجازه دهید ساعاتی در حضور شما با کودکان کلاس بازی و هم نشینی داشته باشد.

استرس روز اول مهدکودک

نکته مهم در مورد بازدید از مهد کودک یا سایر مکان‌های عمومی به شکل امتحانی این است که سعی نکنید کودک را گول بزنید یا او را به شکل ناگهانی ترک کنید. این کار می‌تواند اثرات مخرب‌تری برای او داشته باشد و ترس جدایی ایجاد کند.

در مورد مهد کودک با فرزند خود صحبت کنید

یکی از راه‌های دادن احساس امنیت به کودک برای اولین روز مهد کودک، این است که در مورد آن با فرزند خود صحبت کنید. زمانی که کودک آرام است و به حرف‌های شما گوش می‌دهد در مورد اتفاقات خوبی که قرار است در مهد کودک برایش بیفتد با او صحبت کنید. شما می‌توانید برای کودک توضیح دهید که قرار است در مهد کودک کارهای بسیار جالبی مانند نقاشی کشیدن، کاردستی درست کردن، شعر خواندن و نمایش بازی کردن انجام دهد. به او بگویید قرار است زمان زیادی را به بازی و تفریح بپردازد و با دوستان زیادی آشنا شود.

باید در مورد مربی مهد کودک نیز توضیحاتی به فرزند خود دهید و توضیح دهید که او چگونه می‌تواند مثل یک مادر مهربان مراقبش باشد. برای کودک بگویید که او بزرگ شده است و اکنون زمان ورود به مرحله‌های جدیدی از زندگی است. برایش توضیح دهید که مهد کودک رفتن نشانه بزرگ شدن او است و این یک پیشرفت محسوب می‌شود.

* در مهدکودک چه چیزی یاد می دهند؟

منظور از صحبت در مورد روز اول مهد کودک این نیست که شما متکلم وحده باشید و باید اجازه دهید کودک نیز در مورد ترس‌های خود در مورد این اتفاق صحبت کند.

به عنوان مثال او ممکن است بگوید که نمی‌خواهد از شما جدا شود یا نیازی به داشتن دوست‌های بیشتر ندارد. نباید ترس‌های او را انکار کنید بلکه آنها را بپذیرید و راه حل ارائه دهید.

همچنین به او کمک کنید به ترس‌های خود از زاویه‌های دیگری نگاه کند  مثلاً اگر می‌گوید نمی‌خواهد با کسی دوست شود شما بیشتر برای او در مورد مزایای داشتن دوست صحبت کنید.

از کودک در روند آماده شدن کمک بگیرید

زمانی که قصد خرید وسایل مهد کودک را دارید حتماً کودک را با خود ببرید و نظرش را در انتخاب وسایل جویا شوید. اینکه کودک خودش کیف و سایر وسایل مهد کودکش را انتخاب کند به او احساس هیجانی برای شروع می‌دهد.

اگر او وسایلش را خودش انتخاب کند و دوست داشته باشد برای روز اول مهد کودک و استفاده از این ابزار نیز هیجان زده می‌شود.

اضطراب جدایی در مهدکودک

خود را برای اضطراب جدایی آماده کنید

وابستگی کودک به والدین موضوعی بسیار طبیعی است و از آنجایی که مهد کودک اولین نهاد اجتماعی است که کودک قرار است از والدین خود جدا بماند لذا مسئله اضطراب جدایی در مورد آن بسیار پررنگ است.

برای آنکه فرزندتان در روز اول مهد کودک اضطراب جدایی کمتری داشته باشد در اولین گام که در بالا نیز توضیح دادیم می‌توانید در محیط‌های اجتماعی قرار بگیرید و فضای مهد کودک را شبیه سازی کنید. در گام بعد صحبت کردن با کودک نیز می‌تواند به میزان زیادی از این اضطراب بکاهد. ترس‌های کودکتان را بشناسید و دلایل آنها را ریشه یابی کرده و روش‌هایی برای حلشان پیشنهاد کنید.

در مورد اضطراب جدایی کودکتان حتماً با مربی مهد کودک صحبت کنید و از او کمک بگیرید. بخش زیادی از اضطراب جدایی کودک با قرارگیری در فضای مهد کودک و مشاهده رفتار محبت آمیز مربی کاهش پیدا می‌کند.

وسایل مورد نیاز مهد کودک

برای رفتن به مهد کودک باید وسایل مورد نیاز کودک را تهیه کنید، شما می‌توانید لیست وسایل ضروری را از خود مهد دریافت کنید. لباس کودک نیز معمولاً فرم ثابت مهد کودک است و لباس زیر فرم نیز بهتر است لباسی راحت باشد که اولاً آزادی حرکتی را از کودک نگیرد ثانیاً برای دمای آن زمان مناسب باشد. در کنار وسایل ضروری حتماً ظرف غذا و قمقمه آب را نیز فراموش نکنید. در مورد نوع میان وعده و غذایی که با کودک خود می‌فرستید حتماً با مربیان مهد کودک مشورت کنید.

نکات مهم در روز اول مهد کودک

برای آنکه کودک برای روز اول مهد کودک رفتن آماده باشد شب قبل حتماً به موقع بخوابد تا خواب آلود و خسته نباشد. زمان ترک خانه به قصد مهد کودک را طوری در نظر بگیرید که همراه با عجله و اضطراب نباشد. در طول راه می‌توانید در مورد مهد کودک با کودک خود صحبت کنید و او را آرام کنید. بسیاری از مربیان مهد کودک خداحافظی سریع را پیشنهاد می‌دهند و توصیه دارند که وقتی کودک را به مهد رساندید خداحافظی را بیش از حد طولانی نکنید. با این حال شرایط روحی فرزند خود را در نظر بگیرید و او را در حالت ناراحتی رها نکنید. به او اطمینان بدهید که دقیقاً در زمان تعیین شده برای برگرداندنش برمی‌گردید و خوش قول هم باشید. بدقولی والدین برای برگرداندن کودک می‌تواند منجر به اضطراب و ترس و بیزاری از مهد در کودک شود.

روز اول مهد کودک چکار کنیم

بازگشت از روز اول مهد کودک

همانطور که در بالا نیز اشاره شد برای برگرداندن کودک خود در زمان دقیقی که قول دادید حاضر شوید. روز اول دیر نکنید و بهتر است کمی قبل از تعطیلی مهد کودک جلوی در منتظر فرزند خود باشید. از کودک با گرمی و محبت استقبال کنید. به نیاز عاطفی کودک برای در آغوش گرفته شدن و یا بوسیده شدن توجه کرده و سرد و بی‌حوصله نباشید.

صحبت با فرزندتان در مورد مهد باید بخشی از برنامه روزانه خانواده شما باشد. صحبت کردن با فرزندانتان نه تنها به شما این فرصت را می‌دهد که بدانید آنها در مهد کودک چه می‌کنند و چه احساسی نسبت به مهد دارند بلکه کمک می‌کند جلوی ترس‌ها و مشکلات او را گرفته و روند بهتری در ادامه داشته باشید.

از فرزندانتان بخواهید در مورد چیزهای جدیدی  که در آن روز در مهدکودک انجام داده یا یاد گرفته برایتان توضیح دهند. از فرزندانتان بخواهید یک چیز را که دوست داشتند و یک چیز که آن روز در مهد برایشان سخت بوده را برایتان بگویند. از فرزندان خود بپرسید که در مهد کودک با چه کسانی بازی کردند و چه بازی هایی انجام دادند. یک روال خانوادگی در مورد صحبت کردن در مورد روز کودک ایجاد کنید.

کمک به حال روحی والدین در جدایی از فرزند

روز اول مهد کودک نه تنها برای فرزند شما بلکه برای شما نیز چالش برانگیز است. شما نیز زمان زیادی را در طول روز با کودک خود می‌گذراندید و اکنون جای خالی او ممکن است برایتان ناراحت کننده باشد.

برای آنکه شما نیز بتوانید روند خوبی را داشته باشید و از این زمان برای بهبود و پیشرفت شخصیت خودتان استفاده کنید می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

  • برای روزتان برنامه‌ریزی کرده و از کارهایی که لذت می‌برید در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.
  • با همسر خود وقت بگذرانید 
  • ناراحتی‌تان را بپذیرید و سعی در سرکوب آن نداشته باشید.
  • کارهای خود مراقبتی انجام دهید مثلاً کتاب بخوانید با دوستانتان دیدار کنید یا روتین پوستی انجام دهید.
  • بعد از برگشت کودکتان از مهد کودک روابط عاطفی و محبت آمیز با یکدیگر برقرار کرده و برای هم وقت بگذارید.