آیا نشستن در سرکه در دوران بارداری مضر است؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نشستن در سرکه سیب در دوران بارداری

واژن یکی از مهمترین بخش‌های دستگاه تناسلی زنان است که باید بهداشت آن رعایت شود. باید بدانید که واژن به تنهایی می‌تواند به خوبی خود را تمیز کند. چراکه به دلیل PH پایینی که دارد از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. با تغییر در تعادل PH در واژن ممکن است دچار عفونت شوید. عفونت منجر به ترشحات بد بو میشود (در مورد انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید). عامل این عفونت‌ها میتواند قارچ‌ها، باکتری‌ها، بارداری و عوامل گوناگون دیگری باشد. روش‌های درمانی زیادی برای از بین بردن عفونت‌ها وجود دارد که در این مطلب به یکی از این روش‌ها، که شستشوی واژن با سرکه است می‌پردازیم.

آیا واژن نیاز به شستشو دارد؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، واژن می‌تواند خود را با لوبریکانت داخلی (ترشحات واژن) تمیز کند. ترشح طبیعی واژن تقریباً بیرنگ بوده و بوی مخصوص و ملایمی دارد. (عکس ترشحات در بارداری را در این مقاله ببینید) در واقع با این کار PH خود را تنظیم کرده و سلامتی خود را حفظ می‌کند. واژن مقدار کمی اسیدی است و باکتری‌های مفید زیادی دارد، که این باکتری‌ها به سلامت آن کمک می‌کند. حال اگر شما بصورت مداوم در حال شستشوی واژن خود با صابون، اسپری، ژل شستشو و حتی آب باشید، تعادل باکتری‌ها را از بین برده و باعث بروز برخی از عفونت‌ها می‌شوید. روش‌های مختلفی برای درمان عفونت‌ها وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شستشوی واژن با ماست

ماست می‌تواند یک درمان خانگی برای بهبود خارش و سوزش واژن باشد. ماست به دلیل خواط پروبیوتیکی که دارد برای از بین بردن باکتری‌ها بسیار مفید است. همچنین می‌تواند با افزودن باکتری‌های خوب، باکتری‌های بد را از بین ببرد. شما می‌توانید در زمان بارداری، علاوه بر خوردن یک فنجان ماست شیرین بز یا گوسفند، از آن برای شستشوی واژن نیز استفاده کنید. برای این کار باید، مقداری ماست را روی پنبه یا تامپون ریخته و به مدت چند ساعت آن را روی واژن خود قرار دهید.

شستشوی واژن با جوش شیرین

شستشوی واژن با جوش شیرین به رفع بوی بد واژن و همچنین تیرگی آن کمک می‌کند. در کنار آن با کم کردن رطوبت واژن خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریال را کم می‌کند و با کاهش PH واژن از التهاب، سوزش و خارش واژن جلوگیری می‌کند. شستشو با جوش شیرین در مدت کوتاه می‌تواند بسیار هم مفید باشد اما طولانی مدت می‌تواند PH واژن را کامل تغییر داده و آسیب بزند.

شستشوی واژن با سرکه در دوران بارداری

سرکه یک ماده ضد قارچ و ضد باکتری است و خاصیت ضدعفونی کننده زیادی دارد. به دلیل وجود اسید و آنزیم در سرکه باعث می‌شود، سرکه در پوست یک واکنش شیمیایی انجام داده و عفونت را نابود کند. برای نشستن در سرکه باید ابتدا مشخص کنید که عفونت شما از چه نوع است. اگر عفونت شما از نوع باکتریال بود شستشو با سرکه سفید مانعی ندارد، اما اگر عفونت شما از نوع عفونت قارچی است با این روش عفونت بدتر خواهد شد، پس می‌توانید از سرکه سیب دراین باره استفاده کنید. در کل نشستن در سرکه رقیق شده با آب و حتی جوش شیرین تاثیر بدی نخواهد داشت، اما باید بدانید که با گذشت زمان علائم شما بدتر می‌شود. زیرا اسید سرکه به مرور زمان، باکتری‌های مفید واژن را از بین برده و تعادل PH واژن را از بین می‌برد. همین کار باعث از بین رفتن فلور واژن شده و کار درمان شما را سخت‌تر می‌کند. 

روش شستن واژن با سرکه

برای شستن واژن با سرکه می‌توانید 3 قاشق غذاخوری سرکه را در 1 لیتر آب بریزید. بهتر است از آب جوشانده شده یا مقطر استفاده کنید. سپس این ترکیب را در کیسه حمام ریخته و به آرامی به قسمت‌های داخلی واژن فشار دهید. همچنین می‌توانید این ترکیب را در تشت یا وان ریخته و به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل بنشینید.

عوارض نشستن در سرکه 

بر خلاف تصور بسیاری از بانوان، استفاده از سرکه برای شستشوی واژن در طولانی مدت عوارض زیادی خواهد داشت. استفاده مکرر از سرکه برای شستشوی واژن بعد از مدتی تعادل PH واژن را بهم ریخته و خود باعث بروز برخی عفونت‌ها می‌شود. همچنین به دلیل اسیدی بودن سرکه، می‌تواند باعث ایجاد سوزش و خارش در ناحیه تناسلی شود.

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

آیا نشستن در سرکه در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

هیچ مطالعه علمی در این باره اثبات این امر که نشستن در سرکه در دوران بارداری مفید یا مضر است وجود ندارد. باور عموم بر این است که مادران باردار با نشستن در سرکه و آب می‌توانند به بهبود عفونت‌ واژن خود کمک کنند. اما باید بدانید که این کار ممکن است خطراتی مانند سقط جنین و مرده زایی را به همراه داشته باشد. اگر شما در طول بارداری دچار عفونت در ناحیه تناسلی شدید بهتر است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا در کل استفاده از سرکه در دوران بارداری مضر است؟

استفاده از سرکه سیب در دوران بارداری به شرطی برای جنین ضرر ندارد که کاملا پاستوریزه شده باشد زیرا سرکه سیب غیر پاستوریزه می‌تواند برای جنین خطرناک و حتی باعث سقط جنین شود و حتی بعد از به دنیا آمدن کودک مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما اجازه دهید درمورد برخی از فواید سرکه سیب در دوران بارداری با شما صحبت کنیم:

  • درمان حالت تهوع صبحگاهی

می‌توانید در طول سه ماه اول بارداری با مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک فنجان آب بصورت ناشتا به درمان حالت تهوع صبحگاهی خود کمک کنید.

  • پیشگیری از اسیدی شدن معده و سوزش سر دل

برای پیشگیری از سوزش سر دل که در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می‌افتد می‌توانید یک قاشث غذاخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب ولرم ریخته و هر روز میل کنید.

  • درمان آکنه

با تغییرات هورمونی در دوران بارداری اغلب خانم ها دچار مشکلات پوستی مانند آکنه می‌شوند. می‌توانید از سرکه سیب خام به عنوان تونر برای متعادل کردن PH پوست استفاده کنید. به نسبت یک به سه سرکه سیب و آب مقطر را باهم مخلوط کنید و با پنبه بر روس صورت خود بمالید. سرکه سیب می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین برده و چربی چوست را کاهش دهد. 

  • تنظیم جریان خون

اگر دست و پاهایتان ورم کرده دلیل آن جریان خون ضعیف است که می‌توانید با ماساژ سرکه سیب در قسمت‌های ورم کرده به بهبود این مشکل کمک کنید.

  • هضم راحت غذا

مصرف سرکه باعث تحریک اشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر و راحت‌تر می‌کند.