خوردن سمنو در بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن سمنو در بارداری

سمنو از جوانه گندم و آرد تهیه می‌شود و بین ایرانی‌ها بسیار پر طرف‌دار است. سمنو از لحاظ معنوی هم برای ایرانیان بسیار مقدس است و به نحوی آن را برای بسیاری از بیماری‌ها شفابخش می‌دانند. بسیاری از زنان که در بارداری هستند هر چیزی که به رشد جنینشان کمک می‌کند و باعث سلامتی و هوش بیشتر جنینشان می‌شود، امتحان می‌کنند. گهواره در این مقاله راجع به خوراکی اصیل ایرانی صحبت می‌کند که در تمام این دوران هم به سلامت جنین کمک‌های بسیاری می‌کند و هم به مادر برای اینکه این دوران را راحت بگذارند.

سمنو در بارداری چه فوایدی دارد؟

سمنو در بارداری بسیار توصیه می‌شود، خوردن سمنو هم برای جنین و هم برای مادر بسیار مفید است. این خوراکی سرشار از آهن است و مصرف آن برای مادرانی که دچار کم خونی شدید در این دوران می‌شوند توصیه می‌شود همچنین خوردن سمنو باعث درمان یبوست در دوران بارداری زنان می‌شود. تاثیراتی که خوردن سمنو روی جنین می‌گذارد می‌توان باعث رشد بهتر استخوان‌ها و تقویت سیستم عصبی جنین بشود.

فواید سمنو برای مادر و جنین

سمنو این فواید را برای زنان باردار و جنین آن‌ها دارد:

  • سمنو بسیار مقوی است و انرژی مورد نیاز جنین برای رشد و تکامل را تامین می‌کند.
  • خستگی و بی‌حوصلگی مادر در دوران باروری را کم می‌کند.
  • سمنو دارای فولیک اسید است و به رشد سیستم عصبی جنین و همچنین از جمله غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک است
  • یبوست در بارداری بسیار رایج و متداول بوده که با خوردن سمنو می‌توانید این مشکل را در دوران بارداری تا حد زیادی برطرف کنید.
  • کم خونی مادران با خوردن سمنو، به دلیل آهن زیادی که در این خوراکی است کم می‌شود.
  • خوردن سمنو هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی توصیه می‌شود.

مصرف سمنو در ماه‌های بارداری

مصرف سمنو برای تاثیر گذاری روی جنین باید در سه ماه اول بارداری باشد. اگر سه ماه اول مصرف شود، تاثیرات زیر را می‌گذارد.

  • از بروز نقص در سیستم عصبی جنین جلوگیری می‌کند.
  • باعث تقویت استخوان‌های جنین می‌شود.
  • از کم خونی جنین جلوگیری می‌کند.
  • باعث رشد بهتر جنین نیز می‌شود.

مصرف سمنو در سه ماه آخر 

مصرف سمنو در سه ماه آخر بارداری هم فواید بسیاری دارد؛ ولی این فواید بیشتر روی مادر تاثیر می‌گذارد.

  • خوردن سمنو باعث می‌شود مادر زایمان راحت‌تری داشته باشد.
  • از کم خونی مادر و جنین در ماه‌های آخر جلوگیری می‌کند.

خوردن سمنو در سه ماه اول بارداری

بسیاری تاکید می‌کند سمنو را در سه ماه اول بارداری بخورید، خوردن سمنو در سه ماه اول بارداری باعث تکامل سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین خوردن سمنو باعث تقویت استخوان‌های جنین و باعث رشد خوب جنین می‌شود. سمنو خواص بسیاری برای مادر هم دارد که در هر دوره از بارداری تاثیرات خود را می‌گذارد؛ اما اگر می‌خواهید خواص سمنو روی جنین تاثیر بگذارد بهتر است در سه ماه اول سمنو بخورید.

خوردن سمنو بعد از انتقال جنین

سمنو در تمام فصول سال تهیه می‌شود؛ ولی با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز تهیه این خوراکی بیشتر است. سمنو یکی از اجزای اصلی سفره هفت‌سین ایرانیان است. بیشتر زنان بعد از فهمیدن بارداری نسبت به تمام غذاهایی که میل می‌کنند حساس می‌شوند و سوالات بسیار زیادی برایشان پیش می‌آید. سمنو یکی از خوراکی‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که بین مردم ایران بسیار پرطرفدار است. اما سوالی که برای اکثر زنان در این دوران پیش می‌آید این است که آیا خوردن سمنو در دوران بارداری مجاز است؟ آیا برای جنین ضرر دارد؟

خوردن سمنو بعد از انتقال جنین

مصرف سمنو در دوران باروری برای مادر و جنین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و کاملاً بی‌ضرر است. بلکه فواید بسیار زیادی نیز برای مادر و جنین دارد؛ اما همه چیز باید از روی اعتدال باشد؛ بنابراین در خوردن سمنو نمی‌توانید زیاده روی کنید؛ زیرا فواید آن به ضرر تبدیل می‌شود.

تاثیر سمنو بر زیبایی جنین 

تاثیر سمنو بر زیبایی جنین

بسیاری معتقد هستند خوردن سمنو می‌تواند باعث زیبایی جنین در دوران بارداری شود، زیبایی و فرم اجزای صورت جنین شما بستگی به مادر و پدر و اقوام دور و نزدیک شما دارد و نمی‌توان با خوردن سمنو چنین مسئله‌ای را ضمانت کرد؛ اما ویتامین‌های c و E در سمنو می‌تواند باعث شادابی پوست و مسبب جوان‌سازی پوست شود. ویتامین‌های B و اسید فولیک موجود در سمنو به پرپشت شدن موها کمک می‌کند.

مضرات سمنو در بارداری چیست؟

سمنو یک خوراکی اصیل و مقوی ایرانی است، اما زیاده روی در هر چیزی ممکن است عواقب بدی داشته باشد. اگر این مشکلات را دارید از زیاده روی در سمنو پرهیز کنید.

  • اگر مبتلا به بیماری دیابت هستی مواظب باش در خوردن سمنو زیاده روی نکنی. همین‌طور اگر مبتلا هم نباشی یکی از بیماری‌هایی که در کمین مادران باردار است دیابت بارداری است، هنگامی که مادر بارور در خوردن شیرینی‌ها به خصوص سمنو زیاده روی کند ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

*دیابت بارداری چیست و چطور کنترل میشود

  • اگر اضافه وزن داری باید در جریان باشی که در دوران بارداری به طور طبیعی دچار اضافه وزن خواهی شد و در این دوران استفاده از خوراکی‌های کالری دار و چاق کننده بسیار زیاد است و فعالیت بسیار کم و حتی صفر است؛ بنابراین از زیاده روی در خوردن سمنو پرهیز کن.
  • سمنو خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد، فشار خون بیماری است که هم برای مادر در دوران باروری و هم برای جنین بسیار خطرناک است؛ بنابراین باید طبق یک رژیم درست از این خوراکی در دوران بارداری استفاده کرد.

سمنو و دیابت در بارداری

سمنو و دیابت در بارداری

فرایند پخت سمنو بسیار سالم و طبیعی است سمنو از شیرین‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید بچشید؛ اما جالب است بدانید در پخت و تهیه آن هیچ شکری استفاده نشده است و شیرینی آن کاملاً طبیعی است؛ بنابراین قند آن به نسبت قندهای صنعتی مضر نیست و احتمال ابتلا به دیابت بسیار کم است؛ اما باز هم باید در خوردن آن احتیاط کنید.

این قند در بدن تولید انرژی می‌کند و مازاد آن تبدیل به چربی می‌شود؛ بنابراین در دوران بارداری که فعالیت مادر بسیار کاهش می‌یابد با استفاده بی‌رویه سمنو ممکن است به چاقی مبتلا شود که هم برای جنین خطرناک است و هم مادر کودک ممکن است دچار بیماری‌ها و مشکلات جدی بشود.

جمع بندی:

در این مقاله گهواره تمامی سوال هایی که ممکن بود به ذهن شما راجب خوردن سمنو در بارداری خطور کند را پاسخ داد، همه چیز راجب سمنو، خوردن سمنو بعد از انتقال جنین، تاثیر سمنو بر زیبایی، خوردن سمنو در ماه‌های متفاوت بارداری، مقداری که باید در این دوران سمنو بخورید و سمنو و دیابت بارداری و هر چیزی که یک مادر نگران می‌خواهد راجب خوردن سمنو در دوران بارداری بفهمد.

با خواندن این مقاله با خیال آسوده می‌توانید با اطلاعات کامل از فواید و مضرات آن برای خودتان و نوزادتان میل کنید. اگر این مقاله باعث رفع نگرانی شما در این دوران شد خوشحال می‌شویم گهواره را به باقی مادران نگران معرفی کنید.

سوالات متداول:

آیا سمنو برای مادرانی که مزاجشان سرد است خوب است؟

در کل سمنو طبع گرمی دارد و برای مادرانی که مزاج سرد دارد زیاد مفید نیست و کمک چندانی در دوران بارداری نمی‌کند.

آیا خوردن سمنو در دوران بارداری به زایمان راحت کمک می‌کند؟

خوردن سمنو می‌تواند بسیار کارآمد برای رفع سختی زایمان باشد و زایمان را برای زنان آسان بکند.