چند روز بعد از قرص اورژانسی پریود می‌شویم؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چند روز بعد از قرص اورژانسی پریود می‌شویم؟

اگر تجربه استفاده از قرص اورژانسی را داشته باشید، حتما اضطراب و استرس ناشی از نامنظم شدن پریود را نیز تجربه کرده‌اید. پریود شدن بعد از قرص اورژانسی برای افرادی که مطلقا به دنبال حاملگی نیستند و بعد از یک رابطه حفاظت نشده از قرص اورژانسی استفاده کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. استرس ناشی از عقب افتادن پریود به دنبال استفاده از قرص اورژانسی باعث می‌شود که این افراد با انبوهی از سوالات در ذهن خود روبه‌رو شوند؛ سوالاتی از قبیل اینکه مثلا " چه کسانی بعد از خوردن قرص اورژانسی پریود نشدن".

یافتن پاسخ برای اینگونه سوالات شاید ساده باشد، اما در هر حال قطعیتی در پاسخ پیدا شده نمی‌توان یافت. بسیار مهم است که بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده به موقع از قرص اورژانسی استفاده شود تا این قرص بتواند حداکثر تاثیر خود را بگذارد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که به دلیل استفاده دیر از قرص اورژانسی، لقاح اتفاق بیفتد و بارداری رخ دهد. اگرچه معمولا نادر است، اما غیر ممکن نیست. 

 

آیا خونریزی بعد از قرص اورژانسی پریود حساب می‌شود؟

باید مراقب عوارض قرص اورژانسی نیز باشید. با مصرف قرص‌های اورژانسی میزان زیادی هورمون وارد بدن می‌شود که باعث می‌شود تعادل هورمون‌ها به هم بخورد و نظم و عملکرد تخمدان‌ها دچار تغییر و اختلال شود. در نتیجه خونریزی بعد از مصرف قرص‌های جلوگیری اضطراری امری عادی است، اما همیشه هم خون پریودی نیست. میزان این خونریزی در افراد مختلف، متفاوت است. خونریزی ناشی از مصرف قرص اورژانسی معمولا سه روز بعد از مصرف قرص تمام می‌شود، اما در صورتی که خونریزی شدید باشد یا خونریزی قطع نشود، باید حتما پیگیری‌های پزشکی انجام شود. 

به طور کلی باید بدانید که بعد از مصرف قرص اورژانسی، باید پریودی روند طبیعی و عادی خود را طی کند و ماه بعد سر موعد مقرر و همیشگی اتفاق بیفتد. با این وجود گاهی ممکن است پریودی یک هفته جلوتر یا حتی یک هفته دیرتر رخ بدهد؛ 

بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم؛ زیرا سیستم بدنی هر فرد و ترشح هورمون‌ها در بدن هر شخص کاملا متفاوت و منحصر به فرد است؛ اما به طور کلی مصرف قرص اورژانسی می‌تواند باعث شود که پریود بعدی یک هفته یا چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. بارداری حتی با وجود مصرف قرص اورژانسی زمانی محرز می‌شود که حداقل یک هفته از زمان شروع پریود گذشته باشد و خونریزی رخ نداده باشد. در این زمان دادن آزمایش تیتر بتا HCG کاملا ضرورت دارد. 

آیا خونریزی بعد از قرص اورژانسی نشانه عدم بارداری است؟

آیا خونریزی بعد از قرص اورژانسی نشانه عدم بارداری است؟

خونریزی داشتن بعد از مصرف قرص اورژانسی بعید و غیر عادی نیست. این خونریزی نه تایید کننده بارداری و نه رد کننده فرضیه بارداری است؛ زیرا اساسا این زمان، زمان درستی برای تایید بارداری نیست. بارداری زمانی محتمل می‌شود که حداقل یک هفته از شروع قاعدگی گذشته باشد و خونریزی رخ نداده باشد. 

به طور کلی یک تا دو هفته اول پس از مصرف قرص‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری، خونریزی غیرعادی ایجاد خواهد شد و پس از آن سیکل قاعدگی به حالت قبل از مصرف قرص‌های اورژانسی باز خواهد گشت.

در واقع بروز اختلالات قاعدگی بعد از مصرف قرص اورژانسی کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. به مرور زمان حتما قاعدگی نظم قبل را پیدا می‌کند.

بهترین زمان برای استفاده از قرص اورژانسی

  • قرص لوونورژسترل : این قرص که در دوز یک و نیم میلی گرم در دسترس است. باید یک عدد در اولین فرصت یا حداکثر تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود. دوز هفتاد و پنج صدم آن نیز موجود است که باید دو عدد یک جا و 12 ساعت بعد یک عدد دیگر استفاده شود.
  • قرص اچ دی: لازم است دو عدد از این قرص ضد بارداری در اولین فرصت مصرف شود. پس از 12 ساعت دو عدد دیگر باید مصرف شود.
  • قرص ال دی: این قرص به عنوان بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی چهار عدد در اولین فرصت و بعد از 12 ساعت چهار عدد دیگر تجویز می‌شود.
  • قرص تری فازیک: این قرص نیز باید مانند ال دی مصرف شود.
  • قرص الا: این قرص باید حداکثر تا 5 روز بعد از رابطه محافظت نشده مصرف شود.

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری هست؟

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری هست؟

به طور کلی قرص‌های جلوگیری از بارداری یا همان قرص‌های اورژانسی اگر به موقع مصرف شوند بین 84 تا 89 درصد قابل اطمینان هستند و از بارداری جلوگیری می‌کنند. این قرص‌ها زمانی بیشترین اثر را دارند که در عرض 24 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و مشکوک مصرف شوند.

علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی

اگر به هر دلیل با وجود مصرف قرص اورژانسی بارداری رخ دهد، زمانی نشانه‌ها و علائم آن ظاهر می‌شود که حداقل یک هفته از شروع پریود گذشته باشد و خونریزی رخ نداده باشد. البته اولین نشانه های بارداری قبل از پریود برای همه رخ نمی دهد. پیش از این موعد پیدا کردن علائم بارداری بعد از مصرف قرص اورژانسی کاری عبث و بیهوده و استرس‌آور است. 

به یاد داشته باشید که خودِ استرس از قرص اورژانسی بدتر می‌تواند عمل کند و کلا می‌تواند قاعدگی شما را با اختلال جدی روبه‌رو کند. بنابراین بهتر است که بعد از مصرف قرص اورژانسی کاملا خونسرد باشید و منتظر شروع قاعدگی‌تان بمانید. 

به یاد داشته باشید اینکه چه زمانی از سیکل ماهانه رابطه محافظت نشده داشته‌‌اید هم در امکان یا عدم امکان بارداری تاثیر دارد. هرچه از زمان تخمک‌گذاری دورتر باشید، احتمال بارداری حتی با رابطه محافظت نشده کمتر است؛ البته غیر ممکن نیست؛ اما احتمال آن پایین می‌آید؛ مگر در قاعدگی‌هایی که سیکل نامنظم دارند و اساسا زمان تخمک‌گذاری در آنها دقیقا مشخص نیست. 

کلام آخر

در مورد اینکه چند روز بعد از قرص اورژانسی پریود می‌شویم یا قرص اورژانسی چند روز بعد جواب می‌دهد، مفصلا صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که استفاده مدام از قرص اورژانسی روش مناسبی برای جلوگیری از بارداری نیست. مواجه شدن با لکه بینی‌های نا به جا یا ترشحات قهوه‌ای و به طور کلی به هم خوردن تعادل هورمونی از عوارض مصرف مدام قرص اورژانسی است که حتما باید آن را جدی بگیرید. در مورد انواع قرص اورژانسی  از جمله اووسیز، لوونورژسترول، قرص لونژيل و ... با پزشک زنان خود مشورت کنید. 

اگر به هیچ وجه قصد بارداری ندارید و تمایلی به این اتفاق ندارید، حتما با روش‌های مطمئن پیشگیری کنید و در شرایط اضطرار در اولین و سریع‌ترین فرصت از قرص اورژانسی استفاده کنید. با توجه به اینکه انواع روش‌های پیشگیری از بارداری وجود دارد و اطلاعات کافی و وافی در مورد همه آنها نیز موجود است، لذا دوراندیش و عاقبت‌اندیش باشید و از روش مطمئنی استفاده کنید. مصرف و قطع مصرف این قرص ها با عوارضی همراه است که باید از آنها آگاه باشید. برای مثال می توانید به مقاله عوارض قطع قرص مارولین مراجعه کنید.