درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی نشانه چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد زیر شکم بعد از رابطه

تقریبا تمام خانم‌ها حداقل یک بار درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند. این درد می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد که حتما باید برای رفع آن علت یابی درست صورت بگیرد. به طور طبیعی و در حالت عادی بعد از رابطه جنسی نباید احساس درد یا سوزشی وجود داشته باشد. اگر اینطور باشد، به این معنی است که مشکلی وجود دارد. بسته به معلولی که ظاهر می‌شود، علت متغیر است و می‌تواند مربوط به خانم یا حتی شریک جنسی او باشد. در این مقاله از گهواره به این علل می‌پردازیم، ولی استفاده از نظر پزشک‌تان و معاینه را فراموش نکنید.

دلایل پزشکی برای درد شکم بعد از رابطه جنسی

اگر بعد از فعالیت جنسی یا در اثر فعالیت جنسی دچار درد شدید شوید، حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید و در صورت تداوم آن حتما با پزشک خود صحبت کنید. در اینجا چند دلیل بالقوه برای ناراحتی شما وجود دارد.

بارداری

یک علت درد زير شكم بعد از نزديكی می‌تواند بارداری باشد. بنابراین پاسخ این سوال که آیا درد زیر شکم بعد از رابطه نشانه بارداری است؟ می‌تواند مثبت باشد. برخی از زنان پس از رابطه جنسی در دوران بارداری دچار درد شکم می‌شوند، بنابراین اگر آن را تجربه می‌کنید، ابتدا باید احتمال بارداری را رد کنید. سونوگرافی می‌تواند حاملگی را تایید کند و مشخص کند که آیا درد شکم ناشی از بارداری خارج از رحم است یا خیر. حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در خارج از رحم لانه‌گزینی می‌کند.

*در این مقاله در مورد درد زیر شکم در هفته سوم بارداری بیشتر بخوانید.

دلایل پزشکی برای درد شکم بعد از رابطه جنسی

اندومتریوز

اگر می‌پرسید چرا بعد از ارضا شدن دل درد میگیریم و به دنبال علت زنانه این مشکل هستید، باید بدانید که یکی از علائم شایع آندومتریوز درد شکم بعد از رابطه جنسی است. گفته می‌شود در زنانی که از آندومتریوز رنج می‌برند، سلول‌های شبیه به سلول‌های رحم در سایر قسمت‌های بدن از جمله لوله فالوپ شروع به رشد می‌کنند. سایر علائم آندومتریوز می‌تواند شامل دوره‌های قاعدگی دردناک و همچنین ناباروری باشد.

*در مورد عوارض آندومتریوز و بارداری بیشتر بخوانید.

آدنومیوز

این وضعیت که ارتباط نزدیکی با آندومتریوز دارد، به دلیل رشد غدد رحم در دیواره عضلانی باعث ایجاد درد می‌شود. غدد رحم می توانند با چرخه ای رشد کنند و خونریزی کنند. در صورت وجود این مشکل مبتلایان به این عارضه ممکن است بعد از  رابطه جنسی دچار گرفتگی یا درد شوند.

IUD نامناسب

یک IUD (دستگاه ضد بارداری داخل رحمی) که به طور جزئی یا کامل از بالای دیواره رحم جابجا می‌شود، می‌تواند بعد از رابطه جنسی باعث ایجاد درد شکمی شود. این درد می تواند شبیه یک فشار یا درد شدید احساس شود. IUD می‌تواند در ناحیه دیگری از دیواره رحم یا دهانه رحم قرار گیرد و باعث درد شود. معاینه واژینال یا سونوگرافی می تواند محل IUD را تعیین کند.

فیبروئید رحم

تومورهای رحم که لیومیوم یا میوم نیز نامیده می‌شوند، اگر به اندازه کافی بزرگ باشند، می‌توانند درد قابل توجهی در حین مقاربت ایجاد کنند. اینها تومورهای خوش‌خیم رحم هستند که می‌توانند در داخل حفره رحم (زیر مخاطی)، در عضله (اینترامورال)، زیر سطح خارجی (زیر سروزال) یا چسبیده به خارج (پایه‌دار) رشد کنند و دلیل مشخصی ندارند. درمان این مشکل می‌تواند شامل تسکین درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن، قرص‌های ضدبارداری یا جراحی برای برداشتن فیبروم یا رحم باشد.

elvis floor hypertonia

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های واژن سفت و منقبض می‌شوند و مقاربت را دردناک می کنند. در این شرایط ماهیچه‌ها و اعصاب می‌توانند شروع به تحلیل رفتن کرده و حساس و بیش‌فعال شوند و درد بیشتری ایجاد کنند. دیگر علائم این عارضه شامل بی اختیاری، کج شدن لگن، بی ثباتی لگن، ضعف عضلات مرکزی و عدم قدرت بالای بدن است. تکنیک‌های آرام‌سازی، پزشکی ذهن و بدن و درمان شناختی رفتاری می‌توانند در درمان این مشکل مفید باشند. گفته می‌شود استرس اغلب در ایجاد درد کف لگن نقش دارد.

بیماری التهابی لگن

اگر درد جدیدی در زیر شکم و لگن، بوی نامطبوع واژن و درد یا خونریزی در حین مقاربت تجربه کردید، باید از نظر این بیماری التهابی آزمایش شوید. در این شرایط رابطه جنسی ممکن است وضعیت را بدتر کند و باعث درد مبهم در قسمت پایین شکم شود.

کیست‌های تخمدان

بسیاری از زنان کیست‌های تخمدان، کیسه‌های پر از مایع در تخمدان را بدون علائم تجربه می‌کنند؛ این کیست‌ها در بیشتر موارد کاملا بی ضرر هستند. با این حال ممکن است برای برخی از مبتلایان بسیار دردناک باشند. علائم می‌تواند شامل نفخ یا تورم شکم، حرکات دردناک روده، درد لگن قبل یا در طول سیکل قاعدگی، مقاربت دردناک، درد در ناحیه کمر یا ران‌ها، حالت تهوع و استفراغ، درد شدید یا تیز لگن، یا ضعف و سرگیجه باشد.

*دلایل و روشهای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در بارداری 

عفونت مجاری ادراری

این عفونت می‌تواند باعث سوزش، سوزش یا درد شکمی قبل، حین و بعد از رابطه جنسی شود. این اتفاق خصوصا پس از مقاربت برای کسانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند یا کسانی که اخیرا چندین بار متوالی رابطه جنسی داشته‌اند، شایع است. حتما لازم است بلافاصله پس از ظاهر شدن این علائم به پزشک مراجعه کنید و با یک دوره آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار بگیرید تا از بدتر شدن عفونت و انتقال آن به کلیه‌ها جلوگیری کنید.

Dyspareunia

درد مکرر یا مداوم در رابطه جنسی، که به عنوان دیسپارونیا شناخته می‌شود، معمولا در دهانه واژن یا عمق لگن رخ می‌دهد و می‌تواند توسط عوامل متعددی از جمله فیزیکی، روانی و اجتماعی ایجاد شود.

دخول عمیق

گاهی اوقات علت درد شکم بعد از رابطه جنسی چیزی جز دخول عمیق نیست. زمانی که دهانه رحم و رحم در طول رابطه جنسی به طور مکرر ضربه می‌خورند، شوک از طریق رباط‌های لگن اطراف پخش می‌شود. این بیماری باید خود به خود یا با داروهای بدون نسخه از بین برود، زیرا به ندرت نیاز به مراجعه به پزشک دارد. اصلاح عمق دخول در طول رابطه جنسی می‌تواند این درد را به حداقل برساند.

Vulvodynia  یا درد واژن

درد بیرونی واژن که پس از دخول بدتر می‌شود، اغلب علت Vulvodynia است، یک درد مداوم فرج که حداقل برای سه ماه وجود دارد. در برخی موارد، درد لگن را می‌توان به وضوح در نوارهای بافت اسکار داخلی (چسبندگی) که پس از آسیب یا عفونت در ناحیه لگن یا شکم ایجاد می‌شود، ردیابی کرد. اگرچه علت این عارضه ناشناخته است، اما معمولا زنان مبتلا به Vulvodynia با اصلاح رفتار برای کاهش عوامل تشدیدکننده و کاهش استرس از این مشکل خلاص می‌شوند.

پارگی واژن

پارگی واژن که اغلب به دلیل خود رابطه جنسی ایجاد می‌شود نیز می‌تواند یکی از دلایل درد پس از مقاربت باشد. برای جلوگیری از این نوع آسیب، هر زمان که خشکی وجود دارد، از روان کننده استفاده کنید.

مشکلات روده

مشکلات مربوط به سیستم گوارشی می‌تواند باعث گرفتگی شکم شود. یبوست و نفخ دو دلیل شایع دردهای معده و روده هستند و می‌توانند موجب درد بعد از رابطه جنسی نیز شوند.

واکنش آلرژیک

آلرژی یکی دیگر از دلایل درد زیر شکم بعد از رابطه است. این واکنش آلرژیک ممکن است به هر چیزی باشد. گاهی افراد به کاندومی که استفاده می‌کنند، آلرژی نشان می‌دهند. گاهی نیز لوبریکنت‌هایی که برای تسهیل دخول استفاده می‌شود ،موجب حساسیت طرفین می‌شود.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی (Interstitial cystitis) یا سندرم مثانه‌ دردناک دلیل دیگر درد زیر شکن بعد از رابطه است. سیستیت بینابینی می‌تواند باعث درد مزمن در لگن یا پایین شکم شود. سیستیت بینابینی همچنین می‌تواند علت درد در هنگام دخول یا بعد از آن باشد.

رحم کج

20 تا 30 درصد زنان رحم کج دارند. در رحم کج، برخورد آلت تناسلی مرد با رحم در هنگام رابطه‌ جنسی ممکن است منجر به درد شکم غیر‌منتظره در حین و بعد از نزدیکی شود.

درمان درد زیر شکم بعد از رابطه چیست؟

درمان درد زیر شکم بعد از رابطه چیست؟

درمان درد رحم بعد از نزدیکی بسته به علت آن، انتخاب و اجرا خواهد شد. نکته مهم در مورد درمان درد زیر شکم بعد از رابطه این است که در مرحله اول این مشکل به خوبی علت یابی شود تا درمان صحیح برای آن انتخاب و اجرا شود.

برخی از مراقبت‌ها و درمان خانگی درد زير شكم بعد از نزدیکی از قرار زیر هستند:

  • از کیسه آب گرم استفاده کنید. البته اگر کاملا مطمئن هستید که این درد ناشی از آپاندیسیت نیست.
  • دمنوش بابونه و عسل میل کنید؛ البته اگر مطمئن هستید که باردار نیستید.
  • نوشیدنی زنجبیل و عسل و آبلیمو میل کنید؛ البته اگر منع مصرف ندارید.
  • نوشیدنی سرکه، آب و عسل میل کنید.
  • دمنوش رازیانه بخورید.

نحوه پیشگیری از درد زیر شکم بعد از رابطه

  • به دفعات زیاد در طول روز آب بنوشید.
  • ادرار خود را نگه ندارید.
  • بعد از اجابت مزاج خود را از جلو به عقب شست و شو دهید.
  • از لباس زیر‌های نخی استفاده کنید و به طور مرتب لباس زیر خود را تعویض کنید.
  • مطمئن شوید به کاندوم حساسیت ندارید.
  • هرگز برای شستشوی لباس‌های زیر از مواد شوینده و نرم‌کننده‌ حساسیت‌زا استفاده نکنید.
  • برای شستشوی بدن از دوش استفاده کنید و از قرار گرفتن در وان و جکوزی پرهیز کنید.
  • بهتر است پس از استحمام ادرار کنید.
  • حتما ناحیه‌ تناسلی را خشک نگه دارید. بهتر است برای خشک کردن از خشک کن‌های حرارتی مانند سشوار استفاده کنید.
  • هنگام نزدیکی از ژل‌های روان‌کننده‌ حاوی مواد شیمیایی حساسیت‌زا استفاده نکنید.
  • از نوار‌های بهداشتی و دستمال توالت‌های دارای مواد معطر و همچنین تامپون به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
  • بهداشت ناحیه تناسلی را در هر شرایطی رعایت کنید.
  • از دوش مهبل استفاده نکنید.
  • بهداشت را در روابط جنسی به‌طور کامل رعایت و از روابط پر‌خطر اجتناب کنید.

کلام آخر

بسته به اینکه علت درد زیر شکم بعد از رابطه چه چیزی باشد، این مشکل می‌تواند بی‌خطر یا خطرناک باشد. مهم این است که درست علت یابی شود و به موقع درمان‌های لازم صورت بگیرد. توجه داشته باشید که همیشه انتخاب یک پزشک معتمد و با تجربه می‌تواند در بهبود هر عارضه‌ای بهترین و سریع‌ترین تاثیر را داشته باشد.