عوارض دیر از شیر گرفتن کودک | آسیب‌های شیردهی بیشتر از 2سال

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض دیر از شیر گرفتن کودک

در مورد فواید شیر مادر برای نوزاد زیاد شنیده‌اید.شیر مادر سرشار از مواد مغذی و آنتی بادی‌های زیادی است که تا شش ماهگی باید تنها غذای نوزاد باشد. بعد از آن با شروع غذاهای کمکی میزان شیردهی می‌تواند کاهش یابد تا در سن مناسب به طور کامل قطع شود. اما سن مناسب برای قطع شیردهی چه زمانی ست؟ آیا ممکن است بیش از حد شیر دادن به نوزاد مانند شیردهی کوتاه عوارض و مشکلاتی برای کودک یا مادر داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض دیر از شیر گرفتن کودک بیشتر توضیح دهیم و بگوییم بهترین سن برای از شیر گرفتن کودک چه سنی است.

عوارض بیش از 2 سال شیر دادن به نوزاد

بهترین سن برای از شیر گرفتن نوزادتان چه زمانی است؟ بچه تا چند سالگی شیر میخورد؟ فرقی نمی‌کند شما شیر خودتان را به کودک می‌دهید یا شیر خشک، باید سنی مناسب را برای قطع شیردهی انتخاب کنید، که هم برای شما و هم برای کودک مناسب باشد. اما آیا این سن یک سن خاص است؟ بیشتر متخصصین کودک پیشنهاد می‌کنند که بهترین زمان از شیر گرفتن کودک در اطراف دو سالگی است و مادر حداقل تا دو سالگی به کودک شیر بدهد تا نیازهای تغذیه‌ای او به طور کامل برطرف شوند. بعد از آن زمان مناسبی برای شروع فرایند است. با این حال دو سالگی یک قانون قاطع نیست و شما باید به دنبال علائم آمادگی ترک شیر در کودکتان باشید. جدا از نیازهای تغذیه‌ای، شیردهی یک پیوند معنوی برای کودک است و باید هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای کنار گذاشتن آن آماده باشد. در مورد از شیر گرفتن کودک در اسلام نیز یک قانون کلی بیان شده که مجموع سن بارداری و سن شیردهی مجموعاً باید سی ماه باشد. همچنین می‌توانید از دعای از شیر گرفتن کودک نیز کمک بگیرید. 

عوارض بیش از 2 سال شیر دادن به نوزاد

شیر دادن طولانی چه مشکلاتی دارد؟

به سراغ عوارض دیر از شیر گرفتن کودک برگردیم. از شیر گرفتن کودک بعد از دو سالگی باید آغاز شود و در یک فرایند تدریجی با سرعتی که هم برای کودک و هم برای مادر مناسب است کم شود تا به طور کامل پایان یابد. با این حال بعضی مادران به دلایل مختلفی ممکن است این زمان را به تعویق بیندازند و همچنان به شیردهی ادامه دهند. آیا این کار مشکلی دارد؟

به طور کلی عوارض دیر از شیر گرفتن کودک را می‌توان از دو جنبه‌ی عوارضی که برای مادر و عوارضی که برای کودک دارد مورد بررسی قرار داد:

عوارض شیردهی طولانی برای مادر

بعضی از عوارض دیر از شیر گرفتن کودک برای مادر به شرح زیر است:

  • تمسخر در عموم: یکی از اصلی‌ترین عوارض دیر از شیر گرفتن بچه این است که با بزرگ شدن کودک دیگر شیردهی به او در جمع برای مادر دشوار می‌شود زیرا بیشتر افراد از او انتقاد می‌کنند و مادر ممکن است با احساس شرمندگی یا افسردگی روبه رو شود. این می‌تواند روی رابطه‌ی کودک و مادر نیز تاثیر منفی بگذارد.
  • تاثیر بر رابطه‌ی زناشویی: شیردهی در بعضی موارد تاثیر منفی بر رابطه‌ی جنسی افراد دارد. بسیاری از زنان در دوران شیردهی میل خود را به رابطه‌ی جنسی از دست می‌دهند. اولاً به این دلیل که نیاز آنها به لمس تا حد زیادی برطرف می‌شود و ثانیاً احساس می‌کنند در دوران شیردهی ظاهر نازیبایی دارند. بنابراین شیردهی طولانی می‌تواند روی این رابطه سایه بیاندازد.
  • زمان: شیردهی می‌تواند زمان زیادی از مادر بگیرد و به طور ویژه بر زمانی که باید برای خودش صرف کند تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین می‌تواند بر زمان اجتماعی، سرگرمی، دورهمی و ... نیز تاثیر منفی بگذارند، که خود منجر به تضعیف روحیه‌ی مادر می‌شود. به ویژه شیر شبانه که می‌تواند خواب مادر را مختل کرده و بر کیفیت زندگی‌ او تاثیر منفی بگذارند. همچنین اگر فرد شاغل باشد این مشکل حتی می‌تواند چند برابر اثر خود را نشان دهد.
  • باروری: متاسفانه در بعضی زنان تغذیه با شیر مادر می‌تواند تخمک‌گذاری را سرکوب کند، و شانس بارداری را کاهش دهد. اگرچه این موضوع با بزرگتر شدن کودک کمرنگ می‌شود اما هنوز شانس آن وجود دارد. بعلاوه اگر دوباره باردار شوید شیردهی به کودک قبلی باید به سرعت قطع شود و از شیر گرفتن فوری کودک عوارض زیادی برای مادر و نوزاد دارد. 
  • تغییر شکل در اندام مادر: به هر نسبت که شیردهی طولانی‌تر باشد، شکل سینه‌ها بیشتر دفرمه می‌شود و حتی نوک آنها ممکن است دچار کبودی شود. همه‌ی اینها بر اعتماد به نفس مادر و رابطه‌ی زناشویی‌اش تاثیر منفی می‌گذارند.

عوارض شیردهی طولانی کودک

عوارض شیردهی طولانی برای کودک

بعضی از عوارض دیر از شیر گرفتن کودک برای خود او به شرح زیر است:

  • تاخیر در رشد: از شیر گرفتن کودک دو ساله با هدف تمرکز بیشتر کودک روی غذاهای جامد مانند پروتئین‌ها، سبزیجات و ... انجام می‌شود که بهتر می‌توانند نیازهای رشدی کودک را تامین کنند. وقتی کودک زیاد شیر بخورد، کمتر غذای جامد مصرف می‌کند و می‌تواند منجر به تاخیر رشدی در او شود. این موضوع به طور ویژه در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. براساس نظر متخصصین این طب، کودکی که بیش از حد شیر بخورد تنبل و لاغر می‌شود، استخوان‌هایش نرم می‌شود و در نتیجه ضعیف‌تر از همسالان خود است.
  • تاخیر در توسعه‌ی کلامی: نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مکیدن طولانی مدت خارج از زمان بهینه‌ی شیردهی ممکن است اثرات مضری بر تکامل گفتاری در کودکان خردسال داشته باشد.
  • قضاوت اجتماعی: همانقدر که قضاوت‌های اجتماعی شامل حال مادر می‌شود، به عنوان یکی از عوارض دیر از شیر گرفتن کودک، این انتقادها می‌تواند روی روحیه‌ی کودک نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث شود از شیر خوردن خود خجالت بکشد. 
  • دشوارتر کردن قطع شیردهی: هر چقدر که کودک بیشتر شیر بخورد، از شیر گرفتن او هم برای مادر و هم برای کودک دشوارتر می‌شود. زیرا وابستگی جسمی و روحی بیشتری به آن پیدا کرده است.

سخن پایانی

فواید از شیر گرفتن کودک را نباید نادیده گرفت. کودک باید شیردهی را کنار گذاشته و حالا نیازهای غذایی خود را از غذاهای جامد تامین کند که منجر به وزن‌گیری و تقویت بدن او می‌شوند. هم زود از شیر گرفتن و هم دیر از شیر گرفتن عوارضی برای مادر و نوزاد دارد که باید از آنها اجتناب کرد. وقتی سن مناسب به درستی انتخاب شود،  از شیر گرفتن کودک چند روز طول میکشد و مشکلی برای نوزاد رخ نمی‌دهد و شما هم عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر را تجربه نمی‌کنید. اگر برای از شیر گرفتن کودک خود، انتخاب سن مناسب یا بهترین روش این کار مشکل دارید یا نگران عوارض دیر از شیر گرفتن کودک هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا با ارائه‌ی یک برنامه‌ی علمی و عملی کار را برایتان آسانتر کند.