سن مناسب کتاب خواندن برای کودک

شهریور ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سن کتاب خواندن برای کودک

به عنوان یک مادر و یک والد آگاه حتما باید در مورد سن کتاب خواندن برای کودک اطلاعات خوبی داشته باشید تا بتوانید این مهم را در برنامه زندگی کودک خود جای دهید. در واقع باید در مورد سن مناسب آغاز کتاب خوانی برای کودک اطلاعات دقیق و درست داشته باشید. 

کتاب خواندن و آشنایی کودک با مهارت کتاب خوانی یکی از کارهای مهمی است که حتما باید از ابتدای تربیت کودک خود برای آن فرهنگ سازی کنید و برنامه مدون و درست داشته باشید. 

بهترین سن کتاب خواندن برای کودک دقیقا چه سنی است؟

بر خلاف اینکه غذای کمکی کودک حتما باید از سن خاصی و با رعایت شرایط خاص تری شروع شود، کتاب خواندن برای کودک در هر سنی امکانپذیر است؛ اما بدیهی است که هر چه زودتر این مهم را در برنامه زندگی کودک قرار دهید، نتیجه بهتر و بیشتری می‌گیرید. قطعا یک نوزاد یک ماهه و حتی یک جنین به اندازه یک کودک یک ساله یا دو ساله در مقابل کتاب خواندن شما عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهد، اما مهم این است که این رفتار را می‌بیند و یاد می‌گیرد. 

هر کودک به تناسب سنی که دارد، باید از کتاب‌های رده سنی مخصوص به خود استفاده کند. ناشران کتاب معمولا می‌دانند از چه محتواها و تصاویری در رده‌های سنی مختلف استفاده کنند. برای مثال  کودکان بالای یکسال به تصاویر رنگی کتاب‌های کودکانه واکنش نشان داده و به این تصاویر توجه می‌کنند. 

همانطور که بهترین زمان شروع غذای کمکی برای کودک دقیقا زمانی است که معده او آمادگی پذیرش غذای جامد را دارد، بهترین زمان شروع کتاب خواندن برای کودک از نظر روانشناسان کودک، سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه است. کودکان باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه، کتاب را در خانه ببینند و مطالعه کردن را یاد بگیرند. به عبارت دیگر کودکان باید سال‌ها قبل از شروع مدرسه با کتاب آشنا شوند و کتاب‌های تصویری باید از سن 3 سالگی به بازی‌های کودکانه آنها اضافه شود.

این دیدگاه در واقع همان فرهنگ نهادینه کردن کتاب خوانی در کودکان از ابتدای تولد و حتی از دوران جنینی است. گوش کودک و مغز او توانایی اعجاب‌انگیزی در 6 سال اول تولد دارد؛ هر  پدر و مادر آگاهی باید از این دوران طلایی برای موفقیت آینده فرزند خود استفاده کند. 

اهمیت کتاب خواندن برای کودکان

اطلاع از شروع سن کتاب خواندن برای کودک به والدین کمک می کند تا دوران طلایی نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در کودک را از دست ندهند. به یاد داشته باشید که فرهنگ مطالعه در کودکان به یک باره و یک شبه ایجاد نمی‌شود؛ حتی تشویق صرف کودکان به کتاب خواندن راه مناسب و موثری برای علاقه‌مند کردن آنها به کتاب‌ خوانی نیست. والدین و خصوصا مادر در کتابخوان کردن فرزند خود نقش بسیار زیادی دارند. 

کودکان هر آنچه را که می‌بینند، ضبط و اجرا می‌کنند. بنابراین دیدن مادر در حال کتاب خواندن تاثیر بسیار زیادی در میزان علاقه فرزند به کتاب خوانی در آینده دارد. اگر والدین برای کتاب خواندن، داستان‌خوانی و قصه خواندن برای کودک خود وقت بگذارند، نه تنها عادت بسیاری خوبی را در او نهادینه می‌کنند، بلکه دامنه لغات او را هم گسترش می‌دهند و در نتیجه حرف زدن کودک با دامنه لغات بیشتری آغاز خواهد شد. 

فواید کتاب‌ها بسیار زیاد است. حتما در انتخاب کتاب کودک خود دقت داشته باشید و کتاب‌هایی را انتخاب کنید که مناسب سن اوست. انتخاب کتاب برای نوزدان، کودکان نوپا و سایر کودکان باید بر اساس رده سنی و البته در سنین بالاتر براساس میزان علاقه آن‌ها به کتاب مورد نظر باشد. 

بهترین سن کتاب خواندن برای کودک دقیقا چه سنی است؟

کتاب خواندن برای کودک یک ساله چگونه باید باشد؟

کتاب خواندن برای کودک یک ساله با کتاب خواندن برای کودک دو ساله از نظر کلی تفاوت خاصی ندارد؛ اما انتخاب کتاب‌ها برای هر رده سنی متفاوت است. البته بدیهی است که عکس‌العمل یک کودک یک ساله با یک کودک دو ساله متفاوت است. مهمترین نکته در کتاب خواندن برای کودک، صبوری والدین و پافشاری آنها برای یاد گرفتن این فرهنگ است. 

اگر کودک شما نسبت به کتاب و کتابخوانی علاقه نشان نمی‌دهد یا بازیگوش است، ناامید نشوید و ادامه بدهید. به یاد داشته باشید گوش کودکان حتی در هنگام بازی می‌شنود و چشمانشان می‌بیند. بنابراین آنها در حال ضبط کاری هستند که شما در حال انجام آن هستید. پس اگر ظاهرا کودک شما به کتابی که برایش می‌‌‌خوانید، گوش نمی‌دهد، ناامید نشوید و به کار خود ادامه دهید، زیرا قطعا در آینده نزدیک نتیجه این پافشاری خود را خواهید دید. 

توجه داشته باشید که در هر باری که به جای شخصیت‌های کتاب‌ها صحبت می‌کنید، حتما تنِ صدا و لحن کلام خود را تغییر دهید. این کار باعث جلب توجه کودک می‌شود. با صدای بلند کتاب بخوانید. صدای حیوانات داخل کتاب را تقلید کنید و صورت خود را طوری حرکت دهید که کودک دقیقا متوجه تغییرات چهره شما شود. برای کودکان یک ساله استفاده از زبان بدن همراه با کتاب‌خوانی اهمیت بسیار زیادی دارد.  

فواید کتاب خواندن برای کودکان چیست؟

فواید کتاب خواندن برای کودکان چیست؟

کتاب خواندن برای کودک و نوزاد یا به تعبیر بهتر قصه خوانی برای کودکان زیر هفت سال، یکی از مهمترین کارهایی است که حتما والدین باید برای آن برنامه‌ریزی کنند. کتاب‌خوانی در رشد عقلی کودک تاثیر بسیار زیاد دارد. لذا حتما این مهم را از دوران جنینی و زمانی که باردار هستید آغاز کنید و به آن مداومت داشته باشید. 

تقویت رابطه کودک با والدین، تقویت استعداد آنها برای یادگیری، تقویت ساختار زبانی، وسیع شدن دایره واژگان، یادگیری اصول کتابخوانی، تقویت مهارت ارتباطی و تقویت تمرکز از جمله مزایای کتاب خواندن برای کودک است.

نقش کتاب در زندگی کودکان چیست؟ 

کتاب در زندگی خوب و با کیفیت و آینده درخشان کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد. پس هر طور که می‌توانید از کتاب در برنامه زندگی کودک خود استفاده کنید و زیر یک سالگی کودک را با کتاب آشنا کنید. کتاب خواندن برای کودکان در رشد ذهنی و عاطفی آنها تاثیر بسیار زیادی دارد. باعث می‌شود مهارت‌های درست و مهم اجتماعی را در قالب داستان و قصه یاد بگیرند و پیش از اینکه خودشان چیزی را تجربه کنند، از تجربه شخصیت‌های داستان مهارت‌آموزی کنند. تربیت یک کودک کتاب‌خوان در واقع به معنی تربیت یک کودک موفق با زندگی سالم است. 

کتاب خواندن از زمان تولد برای کودکان به یادگیری مهارت‌های اولیه و رشد زبانی آنها کمک می کند. همچنین کتاب خواندن منجر به موفقیت در دوران مدرسه هم می‌شود. هر چه بیشتر برای بچه‌ها کتاب بخوانید آنها بیشتر به علم و دانش علاقه پیدا می کنند .

تقویت مهارت‌های زبانی یکی دیگر از نقش‌های مهم کتاب‌ خوانی برای کودکان است. کتاب خواندن کودکان را با واژگان زیادی در مورد موضوعات مختلف آشنا می‌کند. 

به علاوه با کتاب خواندن مرتب کودک یاد می‌گیرد که تمرکز کند و برای ساعت‌های بیشتری به کتاب نگاه کند و به صدای شما گوش کند. قوه تخیل کودک تقویت می‌شود و استرس‌های کودکان نیز به طرز عجیب و موثری کاهش پیدا می‌کند. 

به طور کلی کتاب و کتاب‌ خوانی در زندگی کودکان نقش بسیار زیاد و فوق‌العاده موثری دارد. برای بهره‌مندی از تمام مزایای کتاب‌ خوانی برای کودکان، حتما از دوران جنینی و بلافاصله پس از تولد با کتاب های مناسب هر سن، کتاب خوانی را برای فرزند خود شروع کنید.  

آیا خواندن کتاب داستان آنلاین برای کودکان فایده دارد؟

شاید بپرسید خواندن کتاب داستان آنلاین برای کودکان خوب است یا نه؛ به یاد داشته باشید شما هر چه بیشتر بتوانید فرزند کم سن و سال خود را از ابزارآلات هوشمند و مختص عصر حاضر دور کنید، بیشتر موفق خواهید بود. قطعا و حتما در آینده و در بزرگسالی و اصطلاحا در وقت و زمان مناسب، کودک شما از تمام ابزارآلات هوشمند از جمله، موبایل، تبلت، لپ تاپ و ... استفاده خواهد کرد. لذا سعی کنید دوران کودکی او را طوری سپری کنید که با اینگونه ابزارها تماس کمتری داشته باشد و از آنها برای بازی و سرگرمی استفاده نکند. قطعا دست گرفتن کتاب و نشان دادن تصاویر رنگارنگ و ریز و درشت کتاب یا رنگ کردن تصاویر کتاب‌های نقاشی برای کودکان هم جذابیت بیشتری دارد و هم سودمند‌تر است. 

آموزش کتاب خواندن به کودکان

آموزش کتاب خواندن به کودک

برای آموزش کتاب خواندن به کودکان نیاز به کلاس خاصی ندارید. اصلا قرار نیست این آموزش در قالب کلاس خاصی به کودک داده شود. همین که والدین در مقابل چشمان کودک کتاب بخوانند و بخشی از اوقات فراغت خود را با کتاب خوانی پر کنند، کودک یاد می‌گیرد که از این دوست خوب در زندگی خود استفاده کند. 

پیشنهاد ما این است که با افزایش سن کودک، او را به کتابفروشی ببرید و از میان قفسه‌های کتاب کودکان به او اجازه دهید تا به میل، خواسته و سلیقه خود کتاب مناسبی را انتخاب کند. به این ترتیب چندین مهارت زندگی را توامان به او یاد می‌دهید. 

تشویق کودکان به کتاب خواندن

برای تشویق کودک به کتاب خواندن، در وهله اول خودتان باید مشتاق به کتاب خوانی باشید. کودکان آنچه را که می‌بینند، اجرا می‌کنند. بنابراین اگر فقط به طور زبانی و بدون اجرای هیچ عمل مثبتی کودک را به کتاب خواندن تشویق کنید، مطمئن باشید، به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. 

در مقابل چشمان کودک خود کتاب بخوانید. کتاب خواندن برای کودک را در برنامه روتین زندگی او قرار دهید. برای این کار حتما به سن کودک توجه داشته باشید. مثلا در کودکان بزرگتر کتاب خواندن پیش از خواب گزینه خوب و مفیدی است. برای کودکان کوچکتر نیز در قالب بازی‌های مختلف کتاب بخوانید و او را با این فرهنگ خوب آشنا کنید. در هر حالت شما باید بدانید که شروع سن کتاب خواندن برای کودک هر چه کمتر باشد، موفقیت شما در این مسیر بیشتر و حتمی‌تر خواهد بود.