نحوه درست کردن کاردستی همراه با کودک

شهریور ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه درست کردن کاردستی با کودک

نحوه درست کردن کاردستی با کودک برای مادرانی که سعی می‌کنند برای کودک خود وقت و انرژی بگذارند، موضوع مهم و چالش‌برانگیزی است؛درست مثل انواع بازی های نمایشی برای کودکان.

درست کردن کاردستی برای کودکان، لذت خاصی دارد؛ خصوصا اگر آنها را در درست کردن کاردستی کودکانه شریک کنیم و مسئولیت‌هایی را هم به آنها بسپاریم. توجه داشته باشید که حتما لازم نیست در پایان یک کاردستی زیبا و بدون عیب و نقص داشته باشید، همین که فرزند شما با شما همراهی کرده است، از این همراهی لذت برده است و در نهایت موفق به خلق اثری شده است، کافی است. 

آیا می‌دانید کاردستی بچه گانه را چه طور درست کنید؟

آیا می‌دانید کاردستی بچه گانه را چه طور درست کنید؟

نحوه درست کردن کاردستی با کودک تنها مربوط به شکل و طرح و رنگ کاردستی نیست. شما باید بدانید که در حین درست کردن کاردستی با فرزند خود چگونه رفتار کنید تا خلاقیت او شکوفا شود، استقلال او حفظ شود و هیجانات او نیز کنترل شود. اینکه ابزار و وسایلی را برای ساختن و درست کردن کاردستی ساده برای کودکان تهیه کنید، تنها یک بخش از ماجرای کاردستی درست کردن با کودک است. شما باید بدانید که به هر کودک به تناسب سن و سالی که دارد، چه مسئولیتی برای ساخت کاردستی بدهدید. درست مثل این که برای کتاب خواندن باید سن مناسب کتاب خواندن برای کودک را بدانید و از فواید کتاب خواندن برای نوزادان و کودکان مطلع باشید. 

توصیه می‌کنیم در ابتدا از درست کردن کاردستی با کاغذ ساده برای کودکان  شروع کنید. کاردستی آسان انتخاب کنید و خیلی اصرار نکنید که همه اشکال کاردستی کمال داشته باشند و بدون عیب و نقص باشند. برای داشتن یک کاردستی ساده و زیبا کودک خود را در کارهایی که قرار است انجام دهید، شریک کنید. 

اگر کتاب خواندن برای کودک از بارداری در برنامه زندگی شما باشد، کودک با مفاهیم فرهنگی ارتباط خوبی برقرار می کند و کتاب خواندن و کاردستی درست کردن برای او جذابیت پیدا می کند. 

فرفره رنگی

می‌توانید از کاغذهای ساده و بدون رنگ استفاده کنید و از کودک خود بخواهید که رنگ کردن کاغذ را بر عهده بگیرید. از او بخواهید یک دایره یا هر شکلی دیگری که نیاز است، بکشد، آن را رنگ کند و شما مسئول برش دادن کاغذ باشید. برای او توضیح دهید که چون کودک است، استفاده از قیچی خطرناک است و کم کم باید مهارت استفاده از قیچی را یاد بگیرد. می‌توانید چسباندن قطعات کاردستی را نیز به کودک واگذار کنید. چسباندن کاغذ خطری را متوجه کودک شما نمی‌کند. انجام همه این کارها نه تنها برای کودک هیجان دارد، او را سرگرم می‌کند، بلکه مهارت دست‌ورزی را نیز به او آموزش می‌دهد. 

چگونه برای کودک خود کاردستی درست کنیم؟

برای درست کردن کاردستی حتما لازم نیست لوازم خاصی داشته باشید یا بخرید؛ شما می‌توانید با استفاده از دستمال کاغذی، وسایل دور ریختنی مثل بطری‌ها و بسیاری از وسایل دم دستی، ایده کاردستی خلاقانه داشته باشید و و کاردستی آسان و ساده درست کنید. 

درست کردن خرچنگ کاغذ، کوسه کاغذی یا فرفره رنگی با کاغذهای رنگی و غیر رنگی برای کودک جذابیت دارد. می‌توانید از علم اوریگامی برای درست کردن کاردستی‌های کاغذی کمک بگیرید. معمولا در مقطع پیش دبستانی و مهد کودک، کلاس ساخت کاردستی بخشی از آموزش‌هایی است که برای مهارت دست‌ورزی کودکان در دستور کار قرار می‌گیرد. 

منظور از دست‌ورزی چیست؟

منظور از دست‌ورزی چیست؟

معمولا بدون اینکه با موضوع دست‌ورزی در کودکان آشنا باشید، زمانی که سعی می‌کنید نحوه درست کردن کاردستی با کودک را برای او توضیح ‌دهید، ناخواسته از علم دست‌ورزی نیز کمک می‌گیرید. منظور از دست‌ورزی و آموزش دست‌ورزی این است که کودک بتواند با تمرکز، مهارت‌های ظریف حرکتی را یاد بگیرد. این مهارت بسته به سن و سال کودک در سطوح مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. مثلا از یک کودک دو‌ساله انتظار نمی‌رود که بتواند قیچی در دست بگیرد و کاغذ را برش بزند، اما باید بتواند چسباندن کاغذ را به خوبی انجام دهد. البته که برای یاد گرفتن این مهارت حتما باید آموزش ببیند. 

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید، اما برای انجام مهارت‌های حرکتی ظریف به تمرکز نیاز دارید؛ تمرکز در حرکت دادن عضلات کوچک. آموزش این مهارت‌ها قبل از سن پیش دبستان به کودک کمک می‌کند تا یادگیری سریع‌تری داشته باشد. مثلا کودکی که مهارت‌های دست‌ورزی قوی دارد، در سنین پیش دبستانی قادر به مدادگرفتن و آغاز تمرین نوشتن است، اما کودکی که این مهارت را نیاموخته در سنین دبستان با نارسانویسی، درشت نویسی و بدخطی مواجه می‌شود. برخی والدین می‌گویند کودک علاقه‌ای به نقاشی ندارد؛ این در حالی است که کودک مهارت‌های دست‌ورزی را به دست نیاورده است. لازم است والدین کنار کودک بنشینند  و فعالیت‌های دست‌ورزی را با او انجام دهند. والدین باید آموزش مهارت‌های دست‌ورزی  به کودکان را قبل  از شروع سن مهدکودک در برنامه‌های آموزشی فرزندانشان بگنجانند.

مثلا والدین می‌توانند از کودک بخواهند شکلی را رنگ‌آمیزی کند، بدون اینکه از خط بیرون بزند. یا یک دایره بکشد، یک مثلث بکشد؛ و یا اینکه خمیری به دست او بدهند و از او بخواهند که خمیر را به شکل یک حیوان یا یک آدم درست کند. خمیر را ورز دهد یا... . یا حتی از شن بازی هم می‌توانند برای آموزش مهارت دست‌ورزی کمک بگیرند.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که باید به تناسب سن کودک، انتظار به جا و درستی از او داشته باشید. در  واقع در هر کودک با توجه به رشد و افزایش درک، ماه به ماه مهارت‌های مختلفی ظاهر می‌شود. به یاد داشته باشید که مهارت دست‌ورزی پایه بسیاری دیگر از مهارت‌ها مثل نقاشی کشیدن و نوشتن است و در واقع شامل به کار گیری عضلات ظریف سر انگشتان است.

کاردستی درست کردن چه طور به دست‌ورزی کودک کمک می‌کند؟

کاردستی درست کردن چه طور به دست‌ورزی کودک کمک می‌کند؟

اگر با نحوه درست کردن کاردستی با کودک آشنا باشید، حتما می‌دانید که در مسیر ساخت یک کاردستی، می‌توانید کودک را برای آموختن مهارت‌های مختلف دست‌ورزی کمک کنید. اینکه از او بخواهید شکلی را روی کاغذ بکشد، شکل را رنگ کند و بعد از اینکه شکل توسط شما برش داده شد، آن را در جای مناسب بچسباند، همگی در آموزش مهارت دست‌ورزی دخیل هستند. رفته رفته شما می‌توانید مهارت قیچی دست گرفتن را هم به کودک بیاموزید. برای آموزش این مهارت حتما سن کودک را در نظر بگیرید و حتما حتما تنها زمانی قیچی را به دست کودک بدهید که خودتان حضور دارید و می‌توانید بر کار او نظارت داشته باشید. 

کلام آخر

هنگامی که سعی می‌کنید برای کودک خود یک کاردستی درست کنید، انتظار نداشته باشید که همه چیز در کمال دقت و ظرافت انجام شوند. بدیهی است که کودکان توانایی‌های بزرگسالان را ندارند و نمی‌توانند با دقت و ظرافت یک بزرگسال کاردستی درست کنند. فراموش نکنید که زیبایی یک کاردستی کودکانه در شکل و شمایل عجیب و خاص آن است. اینکه کودک با ساخت یک کاردستی مفاهیم مختلفی را یاد بگیرد، مهارت‌های متفاوتی را تجربه کند و در نهایت به یک نتیجه قابل لمس برسد، در رشد شناختی او تاثیر بسیار زیادی دارد. 

اکنون که با نحوه درست کردن کاردستی با کودک کاملا آشنا شده‌اید، همین حالا دست به کار شوید و با فراهم کردن ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین ابزار و با همراهی کودک خود یک کاردستی زیبا و خاص بسازید.