درمان خونریزی مقعدی در طب سنتی چقدر موثر است؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خونریزی مقعدی در طب سنتی

خونریزی مقعدی یک تجربه رایج است. در بیشتر موارد، یک علت خوش خیم وجود دارد: معمولاً هموروئید (بواسیر) یا توده و زخم کوچکی که به راحتی قابل درمان هستند. اما در برخی موارد، خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه مشکل جدی‌ تری باشد که در قسمتی از دستگاه گوارش در حال رخ دادن است. در نتیجه در این مقاله این موارد را بررسی خواهیم کرد.

خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی می تواند به هر خونی که از مقعد شما عبور می کند اشاره داشته باشد، اگرچه خونریزی مقعدی معمولاً به خونریزی از روده بزرگ یا راست روده اشاره می کند. رکتوم شما قسمت پایینی روده بزرگ شما را تشکیل می دهد.

Rectal bleeding may show up as blood in your stool, on the toilet paper or in the toilet bowl. Blood that results from rectal bleeding is usually bright red in color, but occasionally can be dark maroon.

خونریزی مقعدی ممکن است به صورت خون در مدفوع، روی دستمال توالت یا در کاسه توالت ظاهر شود. خونی که در نتیجه خونریزی مقعدی ایجاد می‌شود معمولاً قرمز روشن است، اما گاهی اوقات می‌تواند به رنگ قهوه‌ای تیره باشد.

mayoclinic.org/symptoms/rectal-bleeding/basics/definition/sym-20050740

علت خون در مدفوع

شایع ترین علل خونریزی مقعدی، اختلالات بسیار خوش خیم در کانال رکتوم مانند هموروئید (بواسیر) یا شقاق (پارگی) است.

گاهی اوقات شقاق با هموروئید اشتباه گرفته می شود. آنها یک پارگی یا زخم در پوست هستند که مقعد را می‌پوشاند و می‌توانند هنگام دفع مدفوع سفت ایجاد شوند. شقاق ها اغلب خود به خود از بین می روند و تا زمانی که خیلی دردناک یا دردسرساز نباشند، نباید زیاد نگران آنها باشید.

خونریزی کمتر می تواند نشانه ای از بیماری التهابی روده (IBD)، دیورتیکولیت، آبسه مقعدی یا فیستول یا پولیپ باشد. لازم به ذکر است که درمان طب سنتی برای این عارضه کافی نبوده و حتما باید تحت نظر متخصص درمان شود.

بواسیر خونی خارجی و داخلی

هموروئید بالشتک های عروقی بافت در کانال مقعد هستند که می توانند داخلی یا خارجی باشند. تئوری های زیادی در مورد علل بواسیر وجود دارد، از جمله: بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی مدت در توالت یا یبوست.

بواسیر خونی نوع شدید تری از بواسیر است که در اثر کشش و التهاب شدید عروق خارج از دهانه مقعد یا داخل آن ایجاد می شود. یکی از مهمترین علل ایجاد این بیماری یبوست مداوم و مزمن است. می توان گفت این نوع از هموروئید خطرناک تر است زیرا در اثر آن بیمار مقدار زیادی خون از دست میدهد.

مهم ترین نشانه یا علائم بواسیر خونی، خونریزی از مقعد است که ممکن است به رنگ روشن یا تیره باشد. که اکثرا این خون روشن است و فرد می تواند آن را روی دستمال کاغذی یا لباس زیر خود مشاهده کند.

شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر

از یک زخم کوچک سطحی گرفته تا یه پارگی عمیق در بافت اطراف مقعد؛ می تواند شقاق نامگذاری شود. این عارضه گاهی به قدری دردناک است که بیمار از اجابت مزاج ترس داشته و آن را مرتبا عقب می اندازد که باعث بدتر شدن شرایط می شود.

از نشانه های رایج این زخم که گاها فیشر نامیده می شود، می توانیم به لکه های خون بعد از اجابت مزاج و همچنین خونریزی شره ای اشاره کنیم.

فیستول

فیستول یک کانال غیر طبیعی و سوراخ دار است که معمولاً از راست روده به پوست اطراف مقعد می رسد. اغلب ترشحات سفید رنگی از آن تخلیه می شود اما می تواند خونریزی نیز داشته باشد. در حالی که معمولاً فقط یک مشکل موضعی است، فیستول گاهی اوقات با التهاب مزمن در قسمت های دیگر دستگاه روده همراه است که در صورت عدم پیگیری و درمان می تواند به یک مشکل جدی و دردسرساز تبدیل شود.

پولیپ روده

پولیپ ها توده های خوش خیمی داخل پوشش روده بزرگ هستند. اگرچه بیشتر آنها علائمی ایجاد نمی کنند، ولی برخی از پولیپ های واقع در پایین روده بزرگ و راست روده ممکن است باعث خونریزی جزئی شوند. برداشتن این پولیپ ها بسیار مهم است زیرا برخی از آنها در صورت عدم درمان ممکن است بعداً به سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون تبدیل شوند.

اکثر افراد مبتلا به پولیپ از وجود آنها آگاه نیستند زیرا هیچ علامتی ندارند و اغلب به طور تصادفی کشف می شوند. با این حال، برخی از پولیپ‌های بزرگ‌تر می‌توانند باعث این موارد شوند: هنگام باز کردن روده، مقدار کمی از خونریزی مقعدی (خون در مدفوع) مخاط تولید شده است.

سرطان کولون یا مقعد

گاهی اوقات سرطان مقعد یا روده بزرگ که همان کولون می باشد، هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اما خونریزی اغلب اولین علامت این بیماری است. خونریزی معمولا جزئی بوده و خیلی زیاد نیست. در ابتدا، اکثر مردم تصور می کنند که خونریزی ناشی از هموروئید (وریدهای دردناک و متورم در مقعد و رکتوم است که ممکن است خونریزی کند).

علائم و نشانه ها

خونریزی مقعدی می تواند بر اساس مقدار، رنگ و دفعات متفاوت باشد.

علائم خونریزی مقعدی عبارتند از:

  • وجود خون در مدفوع یا اسهال خونی
  • خروج ترشحات صورتی/قرمز در کاسه توالت
  • رگه های قرمز در اطراف مدفوع شما
  • خون روی دستمال توالت
  • مدفوع تیره و بدبو

درمان خونریزی مقعدی با طب سنتی

رنگ های مختلف مدفوع نشانه چیست؟

اگر خون خارج شده قرمز روشن باشد احتمالا منشا آن از داخل یا نزدیک کانال مقعد سرچشمه می گیرد، در حالی که خون تیره از قسمت بالاتر روده بزرگ می آید (هنگامی که در اطراف کولون مشکلی پیش آمده باشد خون به رنگ تیره می شود).

به این ترتیب، اگر مدفوع شما سیاه یا قرمز تیره است، ایده خوبی است که با پزشک مشورت کنید، زیرا علت خونریزی شما بیشتر از خونریزی قرمز روشن (که معمولاً با هموروئید یا شقاق مرتبط است) جدی است. زیر).

فراموش نکنید که غذاها و داروها می توانند در مدفوع شما تغییر رنگ ایجاد کنند: داروی آهن رنگ سیاه مایل به سبز می دهد و چغندر می تواند رنگ مایل به قرمز ایجاد کند.

درمان خونریزی مقعدی و خون در مدفوع

اگر بیماری هایی مانند بواسیر یا شقاق در شما تشخیص داده شود، این موارد به راحتی قابل درمان هستند. برخی از درمان های هموروئید عبارتند از:

  • تغییر در رژیم غذایی یا خوردن مقدار زیادی غذاهای پر فیبر
  • کرم هموروئید
  • حمام آب گرم، 10-15 دقیقه در روز
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا پاراستامول

درمان های فوق به همان اندازه برای شقاق اعمال می شود. علاوه بر کرم هموروئید، نرم‌کننده‌های مدفوع بدون نسخه و کرم‌های درد موضعی می‌توانند به طور ویژه ای به از بین بردن زخم شقاق کمک کنند. شقاق اغلب خود به خود از بین می رود، اما در غیر این صورت، پزشک ممکن است یک روش جراحی به نام اسفنکتروتومی مقعدی را توصیه کند.

  • در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن بواسیر خارجی یا داخلی که باعث خونریزی شده، به جراحی نیاز داشته باشید، مانند هموروئیدکتومی یا روشی با حداقل تهاجم، مانند بستن با باند لاستیکی.
  • اگر این احتمال وجود دارد که علت خونریزی شما هموروئید یا شقاق نباشد و نیاز به بررسی بیشتر باشد، ممکن است به کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر نیاز داشته باشید.

تمام درمان ها بر اساس خواسته ها و شرایط فردی شما و تشخیص دکتر معالج تنظیم می شود.