از بین بردن لک صورت با خمیر دندان و ماسک خمیردندان موثر است؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از بین بردن لک صورت با خمیر دندان

درست است که کاربرد اصلی خمیر دندان، تمیز کردن دندان‌هاست، اما این ماده خواص بیشتری نیز دارد. حتماً شما در مورد تاثیر مواد مختلف بر شادابی و زیبایی پوست زیاد شنیده‌اید. موادی مثل پوست خیار، ماست، عسل، زردچوبه، آبلیمو و ... همگی موادی هستند که می‌توانند تاثیر شگرفی در این زمینه داشته باشند، اما  یکی دیگر از موادی که می‌توانید در تهیه انواع ماسک خانگی استفاده کنید، خمیر دندان است. در این مقاله قصد داریم در مورد از بین بردن لک صورت با خمیر دندان بیشتر توضیح داده و طرز تهیه چند ماسک خانگی با این ماده را توضیح دهیم پس با ما همراه باشید. 

فواید خمیر دندان برای پوست چیست؟

خمیر دندان یکی از مواد بهداشتی ست که می‌تواند باعث خشک شدن جوش‌ها شود، زیرا حاوی الکل، جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و روغن‌های ضروری است. بعلاوه مشخص شده که می‌تواند لک‌های پوستی را نیز از بین ببرد. اما نکته‌ی مهم این است که برای از بین بردن لک صورت با خمیر دندان استفاده از این محصول نباید به صورت مستقیم و بی واسطه انجام شود. 

فواید خمیر دندان برای پوست

در واقع بسیاری از متخصصین پوست معتقدند که مود موجود در خمیر دندان می‌تواند به پوست آسیب برساند. خمیر دندان تحریک کننده است و می‌تواند منجر به قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست شود. همچنین در بعضی از پوست‌ها منجر به خشکی، سوزش و خارش نیز می‌شود. در حالی که هنوز تحقیقات زیادی باید در رابطه با تاثیرگذاری خمیردندان برای از بین بردن لک صورت فوری یا فواید خمیر دندان برای صورت انجام شود، شما می‌توانید از این ماده در ترکیب با دیگر مواد به عنوان ماسک خانگی استفاده کنید.

نکات مهم در رابطه با استفاده از خمیر دندان در ماسک صورت

اگر قصد از بین بردن لکه‌های صورت با خمیر دندان را دارید، باید به چند نکته در مورد ماسک‌هایی که با این ماده می‌سازید توجه داشته باشید:

به مواد تشکیل دهنده توجه داشته باشید

در صورتی که تهیه خمیر دندان یک فرمول کلی دارد، در هر نام تجاری، از بعضی مواد خاص برای طعم و قدرت پاک کنندگی استفاده می‌شود که باید به آنها توجه داشته باشید. بعضی مواد موجود در خمیر دندان مانند سدیم لوریل سولفات، تریکلوزان و/یا فلوراید سدیم موجب تحریک پوست شده و ممکن است گزینه‌های مناسبی برای استفاده در ماسک خانگی نباشند. بعضی مواد دیگر که می‌تواند در ترکیب خمیر دندان وجود داشته باشد مانند کربنات کلسیم و روی است که در از بین بردن لک صورت با خمیر دندان می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. به طور کلی خمیر دندان‌های سفید ساده محرک‌های کمتری نسبت به خمیر دندان‌های ژله‌ای و شفاف دارند.

ماسک را تنها روی قسمت‌ مورد نظر قرار دهید

قبل از اعمال ماسک روی پوست، حتماً بخش مورد نظر را تمیز کنید. ماسک را به میزان کم و تنها روی لکهای صورت یا جای جوش قرار دهید. بهتر است قبل از از بین بردن لک صورت با خمیر دندان، کمی از آن را روی پوست خود امتحان کنید و ببینید واکنش آلرژیک خاصی به آن ندارید. اگر پوست قرمز یا خشک شد نباید از آن استفاده کنید. 

محل را به خوبی بشویید

بعد از پایان زمان ماسک گذاری، حتماً پوست خود را به طور کامل بشویید. اجازه ندهید خمیر دندان روی پوست باقی بماند. این کار می‌تواند به شدت تحریک کننده باشد و منجر به آسیب پوست شود. برای پاک شدن کامل خمیر دندان، آن را با آب گرم و حرکات دایره‌ای ملایم بشویید. شستن با دست کافی ست. استفاده از ابزاری مانند لیف یا سابیدن بیش از حد پوست منجر به تحریک محل می‌شود. در نهایت محل را خشک کنید. اگر احساس کردید پوستتان خشک شده است، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

نکات مهم در رابطه با استفاده از خمیر دندان در ماسک صورت

ماسک را به دیگران پیشنهاد نکنید

هر پوستی ویژگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین خمیر دندانی که روی پوست شما حساسیت ایجاد نمی‌کند، لزوماً برای سایرین نیز بی‌خطر نیست بنابراین از پشنهاد آن به دیگران خودداری کنید.

طرز تهیه ماسک خانگی با خمیر دندان

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، از بین بردن لک صورت با خمیردندان به صورت مستقیم کار خوبی نیست و می‌تواند منجر به تحریک و آسیب بیشتر به پوست شود. بهتر است برای استفاده از این ماده برای از بین بردن جوش صورت، جای جوش‌های سرسیاه یا لک‌های قهوه‌ ای، به صورت ترکیبی با دیگر موادی چون وازلین استفاده کنید. خمیر دندان می‌تواند منجر به خشکی پوست شود و استفاده از وازلین برای این است که رطوبت و نرمی را به پوست برگرداند. وازلین تاثیر خمیردندان بر لک صورت را کاهش نمی‌دهید. (در مورد استفاده از وازلین برای پوست صورت در این مقاله بیشتر بخوانید.)

سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت تهیه این ماسک است. در حدود یک قاشق چای خوری خمیر دندان را با همین مقدار از وازلین ترکیب کنید و روی محل لکه بمالید. حتماً توجه داشته باشید که ماسک اطراف دایره‌ی چشم اعمال نشود. در ابتدا، ماسک کمی سوزش ایجاد می‌کند مانند ماسک آلوئه‌ورا. اما سپس آرام و خنک می‌شود. (در مورد طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در این مقاله بیشتر بخوانید.) اما اگر سوزش ادامه داشت شما به ترکیبات آن حساسیت دارید و بنابراین سریعاً آن را بشویید. ماسک را 15 دقیقه روی پوست گذاشته و در نهایت بشویید.

در یک فرمول ساده‌تر می‌توانید از بین بردن لک صورت با خمیر دندان آن را با آب رقیق کرده و روی پوست اعمال کنید.

نتایج استفاده از ماسک خمیر دندان

برای از بین بردن لک صورت با خمیر دندان کافی ست چند روز آن را استفاده کنید. نتایج عموماً سریع ظاهر می‌شوند. ممکن است کمی قرمزی در محل باشد که به مرور برطرف می‌شود. خمیر دندان می‌تواند به عنوان یک لایه بردار عمل کرده و منجر به شفافیت پوست شود. در هر حال اگر به خمیر دندان حساسیت داشتید، می‌توانید از گزینه‌های جایگزین مانند ماسک جوش شیرین، گوجه فرنگی، لیمو، از بین بردن لک صورت با سیب زمینی و یا حتی انواع قرص برای از بین بردن لک صورت مراجعه کنید. بهتر است قبل از استفاده از نواع ماسک خانگی برای لک صورت نظر یک متخصص را در این زمینه جویا شوید. 

ماسک خمیر دندان و وازلین برای پوست

سخن پایانی

از بین بردن لک صورت با خمیر دندان یک درمان خانگی سریع نسبتاً محبوب  است، اما توسط متخصصان پوست به عنوان یک درمان خوب برای لکه‌های تیره تایید نشده است. بنابراین، استفاده از آن در مواقع اضطراری اشکالی ندارد، اما برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. به گفته‌ی متخصصین، خمیردندان تکنیک خوبی برای درمان مشکلات پوستی شما نیست و در واقع ‌واند پوست را تحریک کرده و باعث قرمزی و لایه برداری شود. بنابراین، با احتیاط از آن استفاده کنید و همیشه با متخصص پوست خود مشورت کنید.