پشه گزیدگی در نوزادان و درمان آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پشه گزیدگی در نوزادان

پشه گزیدگی در نوزادان نیز همانند بزرگ‌سالان می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد. نوزادان برای مقابله با پشه‌ها هیچ‌گونه آمادگی ندارند و ازاین‌رو به اهدافی جذاب برای حشرات تبدیل می‌شوند. به همین دلیل ممکن است بیشتر مواقع متوجه شوید که یک یا چند ناحیه از بدن شیرخوار شما دچار پشه گزیدگی شده است. اگر می‌خواهید درباره علائم، پیشگیری و درمان نیش پشه در نوزادان بیشتر بدانید با این مقاله همراه ما باشید.

علت پشه گزیدگی در نوزادان چیست؟

محیط غیربهداشتی

وجود آب‌های راکد و زباله‌های باز باعث جذب بیشتر حشرات می‌شود. اگر این موارد در خانه شما یا اطراف آن وجود دارند، احتمال پشه گزیدگی در نوزادان بیشتر است.

در معرض قرار گرفتن پوست

یک علت پشه گزیدگی در نوزادان این است که پوست بدن آن‌ها در معرض گزش حشرات قرار داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

رطوبت

حوله و لباس‌های مرطوب، نشتی سقف و هرگونه رطوبت راهی برای دعوت پشه‌ها به منزل است و باید در مواقعی که نوزاد در خانه دارید، از رطوبت منزل جلوگیری کنید.

نپوشاندن روی غذاها

بوی مواد غذایی موجود در محیط نیز می‌تواند به جذب حشرات در محیط دامن بزند.

لوسیون و کرم‌های عطری

اگر در اتاق‌خواب کودک خود روغن‌های کودک، پودرهای عطری، لوسیون و کرم‌های او را نگه می‌دارید و یا دائماً بر روی بدن او از این محصولات استفاده می‌کنید، او را در معرض گزش حشرات قرار خواهید داد.

عرق کردن

بو و گرمای عرق پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. اگر نوزاد یا کودک شما عرق کرد، از یک حوله نرم برای پاک کردن آن استفاده کنید. اجازه ندهید که عرق روی بدن کوچک نوزاد وجود داشته باشد.

تزئینات خانگی آبی

آبشارهای فانتزی همراه با چراغ‌های چشمک‌زن و صدای شرشر آب، جلوه زیبایی به خانه شما می‌بخشد اما این نوع از تزئینات باعث جذب و پرورش پشه‌ها در خانه شما می‌شود. کودک معصوم شما می‌تواند به یک هدف آسان برای چنین پشه‌های خانگی تبدیل شود.

پشه گزیدگی در کودکان

علائم پشه گزیدگی در نوزادان چیست؟

علائم پشه گزیدگی در نوزادان به میزان حساس بودن فرزند شما نسبت به آن حشره بستگی دارد. اگر متوجه هر یک از این علائم شوید، به احتمال قوی شیرخوار شما توسط پشه گزیده شده است:

  • یک ضایعه دردناک و خارش‌دار قرمزرنگ بر روی پوست بدن.
  • یک واكنش پوستی وسیع همراه با تورم، قرمزي و گاهي تاول.
  • خاراندن بدن توسط کودک همراه با گریه بدون دلیل.

گاهی ممکن است کودک شما نسبت به نیش حشره دچار واکنش آلرژیک شود. در صورت بروز این نوع واکنش‌ها، علائم کودک می‌تواند در طی دو تا سه روز بدتر شود. یک واکنش آلرژیک شدید نسبت به گزش، ممکن است علائم آنافیلاکسی را در نوزاد ایجاد کند که شامل علائم زیر می‌شود:

  • بثورات گسترده (کهیر) یا خارش شدید
  • سرفه، خس‌خس یا احساس خفگی
  • مشکل در تنفس و بلع
  • تورم لب یا زبان
  • غش
  • رنگ‌پریدگی و سست شدن (بیشتر در کودکان خردسال).

اگر فرزند شما علائم آنافیلاکسی دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. نیش پشه گاهی اوقات نیز می‌تواند باعث آلوده شدن پوست اطراف شود (سلولیت) و این امر به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "اهمیت بازی با نوزاد + ایده‌هایی برای بازی با نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

برای درمان نیش پشه در نوزادان چه کنیم؟

برای درمان نیش پشه در نوزادان و بهبود پوست آن‌ها سه نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از یخ برای درمان ورم نیش پشه و کنترل خارش ناشی از آن کمک می‌کند و به از بین بردن قرمزی جای نیش پشه کمک می‌کند.
  • کالامین بهترین پماد برای نیش حشرات است و درمانی سریع و آسان برای این عارضه محسوب می‌شود؛ اما پیش از مصرف آن برای نوزاد خود با پزشک مشورت کنید. پماد هیدروکورتیزون 1 درصد نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد و موقتاً خارش را تسکین دهد. اما فراموش نکنید که محلی را که پماد یا کرم می‌زنید با لباس بپوشانید تا کودک آن قسمت را در دهانش قرار ندهد.
  • از خارش نواحی نیش پشه توسط کودک جلوگیری کنید؛ چون باعث پخش شدن آن و تحریک ناحیه صدمه‌دیده می‌شود.
  • ممکن است وسوسه شوید که یک دوز آنتی هیستامین برای کاهش خارش به کودک خود بدهید، اما پزشکان و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آنتی هیستامین هایی مانند دیفن هیدرامین را در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی کنند.

*شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست + دوز مجاز و اثرات جانبی مصرف

شما همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی درمان نیش پشه در نوزادان نیز کمک بگیرید، اما در نظر داشته باشید که استفاده از روش‌های خانگی و گیاهی نیز مانند داروها می‌تواند باعث بروز واکنش حساسیتی شود. در این مورد هوشیار بوده و برای استفاده از هر روشی مخصوصاً در نوزادان ابتدا با پزشک مشورت کنید. ازجمله این روش‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوش ‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین یک روش ارزان و مؤثر برای درمان نیش پشه در نوزادان است و در بین مادران بسیار محبوب است. جوش‌شیرین می‌تواند سطح pH را به‌سرعت به سطح متعادل بازگرداند و به کاهش خارش کمک کند. یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با مقدار کمی آب (در حدی که حالت خمیری بگیرد) مخلوط کنید. خمیر را روی مناطق گزش قرار داده و 10 دقیقه صبر کنید. سپس محل را بشویید تا خمیر از ری پوست کاملاً پاک شود.

یخ

یخ به جلوگیری از التهاب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا نیش پشه به مناطق اطراف منتشر نشود. چند حبه یخ را در یک پارچه تمیز و نرم قرار دهید و مرتباً آن را روی پوست کودک بگذارید و بردارید. چون پوست نوزاد بسیار حساس است نباید یخ را بیش از 10 ثانیه روی پوست او قرار دهید. این روش درمانی ساده اما مؤثر، درد و ناراحتی ناشی از پشه گزیدگی در نوزادان را به‌سرعت بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "انواع خواب نوزاد را بشناسید" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

درمان پشه گزیدگی در نوزادان

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و ژل آن یک ماده تسکین‌دهنده برای درمان نیش پشه در نوزادان است. ژل را برای چند دقیقه در یخچال نگه دارید و سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. آلوئه ورا باعث کاهش خارش، تورم و درد ناشی از نیش حشرات خواهد شد. معمولاً از عصاره آلوئه ورا در پماد برای نیش پشه کودک نیز استفاده می‌شود.

عسل

عسل کاربردهای زیادی در دنیای درمان‌های خانگی دارد. ازآنجاکه عسل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب است، جای نیش پشه را تسکین داده و التهاب ناشی از آن را کنترل می‌کند. عسل برای درمان پف روی پلک ناشی از نیش پشه نیز مؤثر است.

لیمو

لیمو یک درمان خانگی در دسترس است که خواص ضدالتهابی و بی‌حسی بسیار خوبی دارد. این امر آن را به یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان نیش پشه در کودکان تبدیل می‌کند. یک لیمو را دو قسمت کرده و مستقیماً روی نیش بمالید. می‌توانید از آب‌لیمو تازه نیز برای استفاده روی پوست استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

سیر

سیر، یک مرهم آرامش‌بخش که برای درمان ورم نیش پشه و رفع خارش آن مؤثر است. علاوه بر این، بوی تند سیر پشه‌ها را از کودک ناتوان شما دور نگه می‌دارد. قبل از اینکه سیر را برش زده و روی پوست قرار دهید بدانید که استفاده از سیر بریده شده مستقیماً روی زخم یا جای نیش ممکن است باعث سوزش شود. بهتر است سیر تازه را ریز خر کرده و آن را با یک لوسیون غیر معطر یا یک روغن مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست قرار دهید. بعد از چند دقیقه آن را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

پماد برای پشه گزیدگی نوزاد

پیشگیری از پشه گزیدگی در نوزادان

ازآنجاکه همیشه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، اقدامات زیر را انجام دهید تا کودک شما از گزش پشه در امان باشد:

  • برای پیشگیری از پشه گزیدگی در نوزادان و کودکان در اطراف تخت و یا صندلی مخصوص آن‌ها یک پشه‌بند نصب کنید.
  • همیشه باید بازوها و پاهای کودک خود را با پوشاندن لباس‌های پوشیده محافظت کنید، مخصوصاً در طول فصولی که پشه در آن زیادتر است.
  • هرگز از مواد دافع حشرات یا اسپری ضد حشره کودک در اتاق کودکان زیر دو سال استفاده نکنید. مواد حشره‌کش معمولاً حاوی DEET هستند که برای نوزادان ایمن نیست.
  • شما می‌توانید از کرم ضد حشره نوزاد استفاده کنید. در پماد ضد گزش حشرات برای کودکان از مواد دافع حشرات استفاده شده است؛ درعین‌حال ترکیباتی که برای بدن نوزاد مضر باشند در آن‌ها وجود ندارد.
  • پنجره‌های خانه به‌ویژه پنجره اتاق کودکان را با استفاده از پشه‌بند یا توری‌های مخصوص بپوشانید.
  • شب‌ها تمام درها و پنجره‌ها را ببندید تا راه ورود حشرات تا حد امکان مسدود شود.
  • ازآنجایی‌که پشه‌ها تمایل به رنگ‌های تیره دارند، بهتر است که به کودک خود لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشانید. اگر در اتاق کودک شما لامپ‌های ماوراءبنفش، آبی یا فلورسنت وجود دارد آن‌ها را عوض کنید.