انواع خواب نوزاد را بشناسید

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع خواب نوزاد

انواع خواب نوزاد و شناخت آن می‌تواند در پیش بینی مدت زمان خواب نوزاد تا حدودی کمک کننده باشد. به طور متوسط یک نوزاد بسیاری از ساعات شبانه روز را می‌خوابد و فقط ساعاتی برای شیر خوردن بیدار می‌شود، میانگین زمان خواب نوزاد از بدو تولد به مدت 16 الی 17 ساعت در شبانه روز است و با گذشت زمان این مدت زمان تا حدودی کاهش خواهد یافت. شاید در ابتدا گمان کنید که نوزاد مدت زمان زیادی را در خواب سپری می‌کند، اما بی‌نظم بودن الگوهای خواب نوزاد موضوعی قابل توجه است، به همین خاطر پروسه خواب نوزاد در ابتدا کاملا غیرقابل پیش بینی است و این تا حدود زیادی وابسته به انواع خواب نوزاد و موارد دیگر است.

انواع خواب نوزاد

نوزادان نیز مانند بزرگسالان دارای مراحل خواب متفاوتی هستند. در حالت کلی انواع خواب نوزاد به دو دسته تقسیم می‌شود:

1. خواب REM یا حرکت سریع چشم ها

این مرحله از خواب زمانی است که خواب سبک است. حتما دیده‌‌اید زمان‌هایی را که نوزاد در خواب است و به ناگاه می‌خندد، گویی در حال دیدن یک خواب شیرین و جذاب است. دیدن این خواب‌ها که لبخند را میهمان لب‌های دلبند شما می‌کند در همین مرحله از خواب اتفاق می‌افتد. همانطور از اسمش هم پیداست، در این نوع خواب چشم‌ها به سرعت به جلو و عقب حرکت می‌کنند. نوزادان هر روز به طور تقریبی 16 ساعت از شبانه روز را در خواب می‌گذرانند ، که تقریبا نیمی از این مقدار، در خواب REM سپری می‌شود. کودکان بزرگتر و بزرگسالان ساعات کمتری می‌خوابند و به طبع زمان کمتری را در خواب REM می‌گذرانند.

*بهترین روش درمان خانگی بی خوابی کودکان چیست

2. خواب غیر REM

این نوع خواب، دارای چهار فاز یا مرحله است:

  • مرحله 1: نوزاد حالتی از خواب آلودگی دارد و چشم‌هایش بر روی هم می‌افتند و در مواردی حتی باز و بسته می‌شوند.
  • مرحله 2: مرحله دوم این نوع خواب، خواب سبک است، در این فاز ممکن است با هر صدایی نوزاد از خواب بپرد و بیدار شود.
  • مرحله 3: مرحله سوم مرحله خواب عمیق است، نوزاد در این مرحله کاملا ساکت و عمیق خوابیده و هیچ حرکتی نمی‌کند. این مرحله مرحله‌ای است که به عنوان خواب "موج آهسته" شناخته می‌شود، در اینجاست که بدن شروع به ترمیم و بازسازی سیستم ایمنی، بافت‌های عضلانی، ذخیره انرژی و رشد و توسعه می‌کند.
  • مرحله 4: مرحله چهارم مرحله خواب بسیار عمیق است، در این فاز نوزاد در عمیق‌ترین شکل خواب به سر می‌برد و حتی با سر و صدا هم تکان نمی‌خورد و از خواب نمی‌پرد.

الگوهای خواب نوزاد

نوزاد در ابتدای چرخه خواب وارد مرحله 1 می شود، سپس به مرحله 2، 3، 4، دوباره به فاز 3، پس از آن فاز 2 و در نهایت به خواب REM می‌رود. این چرخه‌ ممکن است چندین بار در طول خواب اتفاق بیفتد. ممکن است گاهی نوزادی که عمیق خوابیده بیدار شود و دوباره وارد چرخه خواب سبک شده و یک خواب سبک را تجربه کند.

نکته جالب توجه در مبحث خواب این است که، برای شما به عنوان یک بزرگسال، خواب عمیق می‌تواند تا 90 دقیقه به صورت ممتد یابد. اما همین مرحله برای نوزاد شما ممکن است یک ساعت هم دوام نیاورد. بنابراین، بیشتر خوابی که نوزاد تجربه می‌کند خواب سبک است. به همین دلیل میانگین زمان خواب نوزاد متفاوت است.

تفاوت دیگر بین چرخه خواب ما و نوزاد این است که وقتی از یک چرخه به چرخه دیگر سوئیچ می‌کنیم ممکن است از خواب بیدار شویم، اما تقریباً بلافاصله به خواب می رویم، این در حالی است که نوزادان در طی تغییر چرخه‌های خواب، بیدار می شوند و احتمالاً برای بازگشت دوباره به خواب به کمک شما احتیاج دارند. البته مواردی همچون گرسنگی، پوشک کثیف، تغییر درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد و صداهای محیطی چیزهایی هستند که باعث بیدار شدن نوزاد از خواب می‌شوند، از این رو رسیدگی بیشتری طلب می‌کنند.

علائم آمادگی نوزاد برای خوابیدن

پس از آشنایی با انواع خواب نوزاد، لازم است به علائم و نشانه‌هایی که در بیشتر موارد نشان می‌دهند که نوزاد نیاز به خواب دارد، بیشتر توجه کنید.

علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد:

  • مالیدن چشم‌ها
  • گریه و بی قراری نوزاد
  • خمیازه کشیدن
  • خیره شدن به یک نقطه

بروز این علائم همیشه‌ی همیشه نشان‌دهنده خواب نوزاد نیست و ممکن است نوزاد مشکل دیگری داشته باشد که با این موارد بخواهد آن را به شما نشان دهد، اما در صورتی که نوزاد مشکلی ندارد، سیر است، جایش تمیز است و چندین ساعت است که نخوابیده، به احتمال قریب به یقین به این صورت به شما نشان می‌دهد که خوابش می‌آید و بهتر است محیط خوابش را آماده کنید و بعد از اینکه کمی او را در آغوش گرفتید او را به اتاق یا محیط خوابش ببرید و کنارش باشید تا کم کم به خواب برود.

و اما سخن پایانی...

شناخت انواع خواب نوزاد و موارد مرتبط با آن، باعث می‌شود تجربه شما در مورد خواب نوزاد افزایش یافته و بتوانید بهتر آن را مدیریت کرده و خوابی آرام و لذت بخش به نوزاد دلبندتان هدیه کنید. بر روی الگوهای خواب نوزاد دقیق شوید و علائم آمادگی نوزاد برای خوابیدن را بشناسید.