آیا سزارین چهارم خطرناک است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا سزارین چهارم خطرناک است؟

جراحی سزارین چند سالی است که که محبوبیت بیشتری پیدا کرده و مادران آن را به عنوان یکی از روش-های استاندارد زایمان، جایگزین زایمان طبیعی می‌کنند. اما سزارین یک عمل جراحی بوده و مانند هر جراحی دیگری با خطرات و عوارض مخصوص به خود همراه است. طبق تحقیقات انجام‌شده، این خطرات با تکرار سزارین در بارداری‌های مختلف افزایش می‌یابند و سزارین چهارم با خطر بیشتری همراه است. اما این موضوع به معنای ممنوعیت سزارین چهارم نیست. در ادامه به پاسخ آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

عوارض سزارین مکرر چیست؟

سوال برخی از مادران این است که آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ طی هر بار عمل جراحی سزارین خطراتی برای مادر وجود دارد که با افزایش تعداد سزارین، این خطرات نیز افزایش می‌یابند. مهم‌ترین خطرات ناشی از سزارین  و عوارض بلندمدت سزارین در این قسمت آورده شده‌اند:

چسبندگی احشای شکمی به دلیل دستکاری و ایجاد برش داخل شکم

این چسبندگی ممکن است بین رحم و روده ایجاد شود و موجب انسداد روده و مشکل در دفع شود. همچنین چسبندگی می‌تواند بین رحم و مثانه یا سایر اعضای داخل شکم ایجاد شود. نوع دیگری از این چسبندگی ممکن است موجب انسداد لوله‌های فالوپ و ناباروری فرد شود.

*در مورد راه های جلوگیری از چسبندگی جفت در این مقاله بیشتر بخوانید.

مشکلات مرتبط با جفت مانند جفت سرراهی یا چسبندگی جفت به دیوارۀ رحم

این مشکل ممکن است در بارداری بعد از زایمان سزارین پیش بیاید که خطرناک بوده و ممکن است موجب عوارضی مانند زایمان زودرس و خونریزی بیش‌ازحد حین زایمان شود.

عوارض سزارین مکرر

آسیب به ارگان‌های شکمی

در سزارین احتمال آسیب به ارگان‌های مثانه، رحم و روده وجود دارد که منجر به عوارضی مانند انسداد مجاری یا خونریزی می‌شود.

عفونت

همواره در هر جراحی احتمال عفونت وجود دارد که با تکرار جراحی خطر این عفونت‌ها نیز افزایش می‌یابد. این عفونت‌ها ممکن است در تمام بدن پخش شده و دردسرساز شوند.

خونریزی

آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ خطر خونریزی حین عمل یا پس از آن همواره وجود دارد و در سزارین‌های مکرر ممکن است شدید باشد و به دریافت خون یا حتی خارج کردن رحم مادر بیانجامد.

بی‌حسی یا درد محل عمل

در ارتباط با عوارض کوتاه مدت سزارین لازم است بدانید درد پس از عمل سزارین مکرر ممکن است طولانی و شدید باشد و دیرتر بهبود یابد. همچنین پس از بهبودی، احتمال بی‌حسی ناحیۀ عمل وجود دارد.

فتق و جدا شدن عضلات شکم

به علت برش‌های مکرر عضلات و دیوارۀ شکم، احتمال بیرون‌زدگی احشای شکم و فتق و همچنین جدا شدن عضلات راست شکمی و فاصله گرفتن آن‌ها از هم وجود دارد.

چند بار می‌توان سزارین کرد؟

چند بار می‌توان سزارین کرد؟

در این مقاله به پاسخ سوال آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ پرداخته شد. برخی از مادران می‌پرسند تا چند بچه میتوان سزارین کرد؟ تعداد سزارین ایمن طی تحقیقات مختلف بررسی شده است اما قانون خاصی برای این موضوع یافت نشده و تعداد سزارین تا شش مورد یا بیشتر نیز در دنیا انجام شده است. اما معمولا عوارض در سزارین چهارم بیشتر بوده و بهتر است تا سه بار جراحی سزارین برای مادر انجام شود. البته منعی برای انجام سزارین چهارم وجود ندارد. اما اگر شما قرار است زایمان چهارم خود را تجربه کنید و زایمان‌های قبلی شما از نوع سزارین بوده‌اند، نمی‌توانید زایمان طبیعی پس از سزارین داشته باشید. همچنین بسیار مهم است که برای انجام سزارین به پزشک متبحر در این زمینه مراجعه کنید تا عوارض این جراحی به حداقل برسند.