پرده بکارت غربالی یا مشبک، روش تشخیص + عکس

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پرده بکارت غربالی

پرده بکارت بخش خارجی اندام تناسلی زنان است که بصورت یک بافت یا غشای نازک از جنس پوست بوده و ورودی دهانه واژن زنان را پوشانده است. پرده بکارت انواع مختلفی دارد و در هر فرد متفاوت است. همچنین به راحتی قابل رویت بوده و می‌توان نوع آن را تشخیص داد. Hymen نام علمی پرده بکارت است و به معنای پوست و یا پرده و الهام گرفته از الهه ازدواج و عروسی یونانی به نام God Hymen است. یکی از انواع پرده بکارت، پرده بکارت غربالی یا چند سوراخی است که در این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم.

هایمن چیست؟

هایمن (Hymen) نام علمی پرده بکارت است. هایمن مانند کلیتوریس یا خروسک بخشی از دستگاه تناسلی زنان است (در این مقاله بخوانید خروسک زن کجاست). این بخش یک بافت گوشتی یا غشای نازک از جنس پوست بوده که در دهانه واژن قرار دارد. این بافت در زمان جنینی شروع به رشد می‌کند و بوجود می‌آید. اندازه، شکل، نوع و ضخامت پرده بکارت در هر فرد منحصر بفرد است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در اغلب بانوان، شکل پرده بکارت شبیه به یک پیراشکی همراه با یک سوراخ است که در قسمت پایینی دهانه واژن قرار دارد و در برخی موارد نادر ممکن است کل دهانه واژن را پوشانده باشد، که در این صورت باعث ایجاد مشکلاتی در قاعدگی می‌شود.

از آنجایی که پرده بکارت انواع مختلفی دارد، در برخی از افراد در هنگام آسیب دیدن ممکن است دچار خونریزی شده و در برخی افراد ممکن است بدون علائم باشد. در صورتی که پرده بکارت آسیب ببیند، ترمیم نمی‌شود و همیشه پارگی خواهد داشت. معمولا پارگی پرده بکارت با رابطه جنسی رابطه مستقیم دارد، اما باید بدانید که عوامل دیگری مانند فعالیت‌های روزمره، فعالیت‌های ورزشی و یا قرار دادن تامپون نیز می‌تواند به پرده بکارت آسیب وارد کند.

پرده بکارت در بدن یا سیستم تولید مثل برخلاف سایر اندام‌ها و یا بافت‌هایی که کار مشخصی دارند، نقش مهمی ندارد. برخی افراد بر این باورند که پرده بکارت یا هایمن باعث دور نگه داشتن باکتری‌ها و یا ورود اجسام خارجی به داخل واژن می‌شود. همچنین در بیشتر کشورهای اسلامی و خاورمیانه هایمن اهمیت بسیاری دارد زیرا نشانه‌ای از باکره بودن یا نبودن در زنان است.

از انواع پرده بکارت می‌توان به پرده بکارت بسته، پرده بکارت مثلثی، پرده بکارت حلقوی، پرده بکارت هلالی، پرده بکارت تیغه‌ای، پرده بکارت غربالی، پرده بکارت دندانه دار، پرده بکارت زبانه دار، پرده بکارت سخت و سفت و عدم وجود پرده بکارت بطور طبیعی، اشاره کرد.

هایمن غربالی چیست؟

پرده بکارت در مراحل اولیه رشد جنین مونث بوجود می‌آید. هر نوزاد دختر با یک بافت نازک پرده‌ای متولد می‌شود که با گذشت زمان و تغییرات هورمونی ضخامت و شکل آن تغییر می‌کند. پرده بکارت در هر دختر متفاوت و منحصر به فرد به آن دختر است. یکی از انواع پرده بکارت سالم، هایمن غربالی یا سوراخ سوراخ است. پرده بکارت غربالی یا مشبک پرده‌ایست که بطور کامل دهانه واژن را پوشانده است، اما سطح آن دارای چندین سوراخ و روزنه است. این سوراخ‌ها بسیار ریز هستند و در زمان جنینی شکل می‌گیرند. 

معمولا پرده بکارت یک سوراخ متوسط دارد که در دوران قاعدگی، خون به راحتی تخلیه شود، اما پرده بکارت غربالی دارای چندین سوراخ کوچک است، با این حال می‌تواند خون قاعدگی را تخلیه کند. این پرده از نوع پرده بکارت ارتجاعی نیست و قابلیت کش‌ آمدن ندارد، به همین دلیل با پارگی از بین می‌رود و باعث خونریزی می‌شود.

تصویر پرده بکارت مشبک

انواع هایمن با تصویر

برای کسب اطلاعات در مورد پرده های مشابه می توانید به مقاله پرده بکارت تیغه ای مراجعه کنید.

فاصله دهانه واژن تا بكارت مشبک

باید بدانید که طول کانال واژن بطور متوسط بین 7 تا 14 سانتی‌متر است که اگر می‌خواهید بطور تقریبی متوجه شوید، تقریبا اندازه طول دستتان است. البته این اندازه در حین رابطه جنسی و زایمان نیز تغییر شکل می‌دهد. پرده بکارت سوراخ دار دقیقا بعد از دهانه مهبل در فاصله 1 تا 3 سانتی‌متری پشت لبه‌های کوچک مهبل قرار دارد.

علائم پاره شدن بكارت غربالی

در کشورهای اسلامی پاره شدن پرده بکارت به معنای از دست دادن باکرگی است. همچنین این باور در برخی از افسانه‌ها نیز وجود دارد و معتقدند که زن تا زمانی که ازدواج نکرده است نباید رابطه جنسی داشته باشد. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که تنها رابطه جنسی می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود، زیرا از آنجایی که این بافت انعطاف پذیر است، عوامل دیگری هم می‌تواند باعث آن شود.

باید بدانید که هر فرد در هنگام پارگی پرده بکارتش، ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند، اما معمولا اولین علائم بعد از پارگی پرده بکارت در حین رابطه جنسی یا هر نوع دخولی، درد و خونریزی است، البته این اتفاق در همه افراد یکسان نیست. برخی از افراد زمانی که پرده بکارت آنها پاره می‌شود متوجه می‌شوند و برخی دیگر نه. برخی از پرده‌های بکارت خاصیت ارتجاعی دارد که حین دخول پاره نشده و تنها کش می‌آید و باعث خونریزی نمی‌شود.

یکی دیگر از علائم پاره شدن پرده بکارت مشبک، تغییر شکل ظاهری واژن است. این اتفاق ممکن است برای همه رخ ندهد. بعد از پاره شدن پرده بکارت، باقی مانده‌های پرده به دیواره واژن چسبیده و باعث ایجاد تغییراتی در شکل ظاهری واژن می‌شود. معمولا بین لبه‌های اطراف واژن فاصله افتاده و ورودی واژن که قبل از پارگی پرده بکارت گرد بوده، پس از آن به شکل V در می‌آید.

بعد از رابطه جنسی و پاره شدن پرده بکارت، هورمون‌ها فعال می‌شود و ممکن است باعث برهم خوردن دوره قاعدگی شود. این موضوع کاملا طبیعی بوده و نباید با علائم بارداری اشتباه گرفته شود.

از دیگر علائم پاره شدن پرده بکارت می‌توان به رشد و بزرگ شدن سینه‌ها، روی فرم شدن اندام، شاداب شدن پوست و برخی نشانه‌های عاطفی است.

علائم نداشتن بكارت

همانطور که گفته شد، در اولین دخول ممکن است درد و خونریزی را تجربه کنید. البته این اتفاق برای همه نمی‌افتد. برخی از افراد بطور طبیعی شکل پرده بکارت آنها و جنس آن بطوری است که، در هنگام دخول خونریزی اتفاق نمی‌افتد. افرادی که دارای پرده حلقوی هستند، پرده بکارت آنها اطراف ورودی واژن را پوشانده و به شکل یک حلقه پیرامون ورودی واژن قرار دارد، به همین دلیل در هنگام دخول خونریزی اتفاق نمی‌افتد. همچنین افرادی که دارای پرده بکارت ارتجاعی هستند، پرده آنها در حین دخول پاره نمی‌شود و تنها کش می‌آید به همین دلیل خونریزی ندارند.

از کجا بفهمم مشبک هستم؟

برای تشخیص نوع پرده بکارت، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.