خوردن نارگیل در بارداری چه مزایایی برای جنین دارد؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نارگیل در بارداری

نارگیل یکی از میوه‌های خوشمزه‌ای است که نه تنها به صورت خام مصرف می‌شود بلکه عصاره یا پودر آن در بسیاری از شیرینی‌ها و دسرها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و مضرات مصرف نارگیل در بارداری بیشتر توضیح بدهیم تا بتوانید در مورد مصرف این میوه در دوران بارداری هوشمندانه‌تر عمل کنید. 

خواص خوردن نارگیل در بارداری

خوردن نارگیل در بارداری چه فوایدی دارد؟ آیا خوردن نارگیل در بارداری خوب است؟ مانند هر میوه‌ه‌ی خوردن نارگیل نیز خواص و مضرات خود را دارد. به طور کلی میوه‌ی نارگیل سرشار از فیبر خوراکی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مواد معدنی، بعضی هورمون‌ها، آنزیم‌ها و ... است. هر کدام از این مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌توانند نقش موثری در دوران بارداری داشته باشند. به طور مثال مصرف نارگیل در حد اعتدال می‌تواند با مشکل کم‌خونی، عفونت‌های دستگاه ادراری، تهوع بارداری و تورم پاها به دلیل گردش خون ضعیف مقابله کند. سایر خواص نارگیل در دوران بارداری به شرح زیر است:

فواید نارگیل در بارداری

کنترل وزن مادر: با خوردن گوشت نارگیل در بارداری میزان زیادی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط دریافت می‌کنید که با تجمع چربی در بدن مقابله می‌کند و همچنین چربی‌های بدن را می‌سوزاند. به همین دلیل متخصصین خوردن شیر نارگیل در بارداری را به عنوان یک منبع عالی از چربی‌های سالم معرفی می‌کنند که باعث رشد و نموی جنینی می‌شود.

استفاده از خواص روغن نارگیل: یکی از بهترین استفاده‌هایی که در صنعت از نارگیل می‌کنند، تهیه‌ی روغن نارگیل است. روغن نارگیل تحت پرس سرد به دست می‌آید و درنتیجه چون هیچ حرارت یا ماده‌ی شیمیایی در تولیدش استفاده نشده، به عنوان روغن بکر معرفی می‌شود.از این روغن می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد مانند پخت و پز. اما بسیاری از ما ممکن است طعم آن را در غذا نپسندیم. اما نگران نباشید می‌توانید از روغن نارگیل در بارداری برای مراقبت از پوست و مو استفاده کنید. پوست و مو در دوران بارداری به دلیل تغییر و افزایش هورمون‌های بارداری و همچنین رشد جنین، در معرض آسیب قرار دارند بنابراین نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. استفاده از نارگیل در بارداری برای این کار بسیار موثر است. 

کمک به بهبود ترکهای پوستی: با بزرگ شدن جنین، پوست شما کشیده می‌شود و در نتیجه ممکن است بعد از زایمان ترک‌های زیادی روی آن ایجاد شود. استفاده از روغن نارگیل در بارداری کمک می‌کند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنید .

تنظیم و رفع مشکلات گوارشی: فیبر موجود در نارگیل، به حرکات منظم روده کمک می‌کند. از این رو یکی از دلایلی که به مصرف نارگیل تازه در بارداری توصیه می‌شود همین موضوع است زیرا مصرف فیبر بیشتر، خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد که مشکلی بسیار شایع در دوران بارداری است. همچنین دیگر فایده نارگیل در بارداری این است که سوزش سر دل را برطرف می‌کند. این ویژگی در نارگیل مدیون وجود آهن است. 

بهبود رشد جنین: بهره‌مندی از منیزیم موجود در گوشت و آب داخل نارگیل در بارداری باعث بهبود رشد جنین و وزن‌گیری مناسب آن می‌شود. 

جلوگیری از پره‌اکلامپسی: منیزیم موجود در نارگیل می‌تواند به جلوگیری از پره‌اکلامپسی کمک کند. از این رو اگر مادر دچار فشار خون بارداری است، ممکن است استفاده از نارگیل در این دوران کمک کننده باشد.

*در مورد دلایل و روشهای درمان پره‌اکلامپسی در این مقاله بیشتر بخوانید

تاثیر نارگیل بر زیبایی جنین

یکی از خواص نارگیل در بارداری تاثیر آن بر زیبایی جنین است. اگرچه زیبایی جنین یک موضوع ژنتیکی است با این حال مشخص شده که بعضی عوامل بیرونی مانند تغذیه‌ی مادر می‌توانند در آن موثر باشند. یکی از خواص نارگیل تازه این است که مصرف آن می‌تواند به روشن شدن پوست جنین کمک کند. همین موضوع می‌تواند منجر به زیبایی او شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که شدت عمل این خوراکی‌ها نسبی است. 

تاثیر نارگیل بر زیبایی جنین

نارگیل در بارداری چه عوارضی دارد

اکنون که از فواید نارگیل گفتیم نوبت به مضرات آن می‌رسد. آیا نارگیل در بارداری ضرر دارد؟ بله همانند هر ماده‌ی غذایی دیگری، افراط در مصرف نارگیل نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. استفاده طولانی مدت از نارگیل در رژیم غذایی ممکن است منجر به عوارضی مانند دیس لیپیدمی در زنان چاق شود که طی آن سطح کلسترول افزایش می‌یابد. سطوح بالای کلسترول مادر در دوران بارداری با افزایش خطرات زایمان زودرس، دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی و همچنین ایجاد آترواسکلروز در فرزندان مرتبط است. از این رو مصرف نارگیل در دیابت بارداری ممنوع است. همچنین بعضی افراد به میوه‌ی نارگیل حساسیت دارند که می‌تواند منجر به بروز واکنش‌های آلرژیکی خطرناک شود. 

فواید آب نارگیل در بارداری

مشخص شده که مصرف آب نارگیل در بارداری می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. آب میوه‌ی نارگیل، 94 درصد آب است و نسبت به گوشت آن کالری کمتری دارد. نوشیدن آب نارگیل در دوران بارداری باعث تنظیم حجم خون مادر می‌شود که بسیار کمک کننده است. همچنین از کم آبی، خستگی و حالت تهوع بارداری نیز جلوگیری می‌کند. از این خاصیت آب نارگیل در اوایل بارداری می‌توان استفاده کرد که شدت تهوع بیشتر است. همچنین جذب و هضم آن نسبت به گوشت نارگیل سریع‌تر است. آب نارگیل حاوی اسید لوریک است که به افزایش حجم شیر مادر و حفظ خاصیت ارتجاعی در سینه‌ها کمک می‌کند.

شایعاتی در مورد خواص و مضرات آب نارگیل در بارداری

بعضی شایعات در مورد استفاده از آب نارگیل در بارداری وجود دارد که در اینجا به آنها پاسخ می‌دهیم:

آیا آب نارگیل باعث ضخیم‌تر شدن موی کودک می‌شود؟ استحکام و بافت موی کودک به ژنی که از پدر و مادر دریافت می‌کند بستگی دارد و نوشیدن آب نارگیل نمی‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

آیا خوردن آب نارگیل باعث افزایش اسیدیته معده می‌شود؟ مصرف آب نارگیل در دوران بارداری باعث افزایش اسیدیته نمی‌شود. سوزش سر دل و افزایش اسیدیته‌ی معده به دلیل بزرگ شدن جنین و فشار وارد کردن به معده و همچنین تغییرات هورمونی است که بعد از زایمان به پایان می‌رسد.

استفاده از پودر نارگیل در بارداری

پودر نارگیل حاصل خشک کردن نارگیل است. توصیه می‌شود اگر قصد استفاده از نارگیل را دارید آن را به صورت تازه مصرف کنید. میوه‌ی خشک شده نسبت به نوع تازه حاوی درصد قند بیشتری است. به جز این در صنعت و در زمان تهیه‌ی این پودرها از مواد نگهدارنده یا شکر اضافی استفاده می‌شود که مصرف آنها در این دوران توصیه نمی‌شود. با این حال اگر فرایند خشک کردن را خودتان انجام می‌دهید، در اینصورت با حفظ تعادل استفاده از نارگیل خشک در بارداری مانعی ندارد.

استفاده از پودر نارگیل در بارداری

مصرف کره نارگیل در بارداری

کره نارگیل از پودر نارگیل تهیه می‌شود، بنابراین حاوی فیبر است و بافت ضخیم‌تری دارد، شبیه به کره آجیلی است مانند کره بادام‌زمینی. با تغییرات دمایی شکل این کره نیز تغییر خواهد کرد. کره نارگیل زمانی که گرم است یک قوام روان و چکه‌ای دارد و زمانی که در دمای سردتر نگهداری شود بسیار غلیظ و سفت است.

مصرف این کره برای کاهش سطح کلسترول و کمک به کاهش وزن شناخته شده است. همچنین مشخص شده است که مصرف مواد غذایی حاوی اسید لوریک مانند کره نارگیل، می‌تواند کلسترول HDL (خوب) بدن را افزایش دهد. همچنین سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش می‌دهد. بنابراین، می‌تواند از سلامت قلب نیز حمایت کند.

طبع نارگیل در بارداری

گوشت و آب نارگیل طبع متفاوتی دارند. گوشت نارگیل گرم و خشک است اما آب آن گرم و تر. در طب سنتی پیشنهاد می‌شود هر غذایی را با مصلح مربوط به خودش مصرف کنید تا تعادل طبع ایجاد شود. در مورد مصرف نارگیل در بارداری اگر طبع بدن شما سرد است، مصلح خاصی نمی‌خواهید. اما اگر طبع گرمی دارید باید از میوه‌های ترش مزه مانند لیمو به عنوان مصلح استفاده کنید.

آیا خوردن نارگیل در بارداری مجاز است

با توجه به خواص و مضرات نارگیل که در بالا گفته شد می‌تواند گفت به طور کلی خوردن نارگیل در این دوران ایمن و بدون خطر است به شرط آن که در حد اعتدال استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به فشار خون یا دبایت بارداری از خوردن آن اجتناب کرده یا بسیار کنترل شده و کم مصرف کنند. اگر در مورد خوردن این میوه تردید دارید با پزشک خود مشورت کنید.

میزان مجاز مصرف نارگیل در بارداری

تعیین یک میزان مشخص برای همه‌ی زنان باردار کار دشواری است زیرا هر کس وزن و شرایط بارداری خاص خود را دارد. با این حال می‌توان حدود 40 گرم نارگیل در روز مصرف کرد و تا زمانی که پخته نشود. میزان کلسترول نارگیل زمانی افزایش می‌یابد که آن را رنده کنید و شیرش را بیرون بیاورید و سپس بجوشانید.

میزان مجاز نارگیل در بارداری

روش‌های گنجاندن نارگیل در رژیم غذایی

بهترین روش استفاده از نارگیل در سه ماهه اول بارداری و بعد از آن به صورت میوه‌ی تازه است. شما می‌توانید از آب نارگیل در انواع اسموتی‌ها نیز استفاده کنید. پودر نارگیل هم اگر به صورت خانگی تهیه شود قابلیت استفاده شدن روی انواع کیک و شیرینی و دسر را دارد. باید توجه کرد مصرف شیرینی احتمال بروز دیابت بارداری را افزایش می‌دهد پس تعادل را رعایت کنید. 

فواید نارگیل برای بارداری

به جز مصرف نارگیل در بارداری از فواید نارگیل می‌توان برای باردار شدن نیز استفاده کرد. این میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های B کمپلکس مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، پیریدوکسین و فولات است که در صورت تلاش برای باردار شدن ضروری هستند. آب نارگیل مقدار بسیار خوبی از الکترولیت پتاسیم را حمل می‌کند. 100 میلی لیتر آب نارگیل 250 میلی گرم پتاسیم و 105 میلی گرم سدیم دارد. وجود این دو ماده‌ی معدنی قدرت باروری را در زنان و مردان افزایش می‌دهد.

همچنین مصرف روغن نارگیل نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. ترکیب مناسب چربی در این میوه، از تولید هورمون‌های سالم پشتیبانی کنید. همچنین به افزایش تولید مخاط دهانه‌ی رحم،تقویت قوای ایمنی قوی و سلامت گوارش نیز کمک کرده که برای باروری ضروری است.