کمبود چه ویتامینی باعث شوره سر و ریزش مو می‌شود؟

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کمبود چه ویتامینی باعث شوره سر و ریزش مو می‌شود

آیا کمبود ویتامین باعث خشکی پوست سر، خارش، شوره و ریزش مو می‌شود؟ بله، باید بدانید که کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند این مشکلات را برای شما به همراه داشته باشد. شوره سر و ریزش مو یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که هم آقایان و هم بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال شما با دانستن ویتامین‌ها و علت کمبود آنها می‌توانید در بهبود شوره سر و ریزش موی خود قدم بزرگی بردارید.

کمبود کدام ویتامین باعث شوره سر می‌شود؟

شوره سر در واقع نمونه کوچکی از بیماری درماتیت سبوره است که معمولا با خارش و پوسته پوسته شدن پوست همراه است. این اتفاق ممکن است در ابروها، قفسه سینه، زیر بغل و نواحی پشت لب و زیر ریش‌ها ظاهر شود، اما عمدتا در قسمت پوست سر نمایان می‌شود. تعادل در ویتامین‌ها و مواد غذایی می‌تواند سلامت پوست و مو شما را تضمین کند و برعکس آن نیز صدق می‌کند. 

  • ویتامین A

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی بوده و برای حفظ سلامت پوست و بهبود آن بسیار موثر است. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن شود. بنابراین مصرف مقدار مناسب از ویتامین A می‌تواند در بهبود شوره سر به شما کمک کند.

  • ویتامین B2 

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 یک ویتامین حیاتی بوده و باعث جریان اکسیژن در بافت‌های بدن می‌شود. حفظ تعادل این ویتامین در بدن تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت پوست، مو و ناخن دارد.

  • ویتامین B6

طبق مطالعات به دست آمده، افراد مبتلا به شوره سر با کمبود ویتامین B6 روبه‌رو هستند. کمبود این ویتامین باعث خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر شده و باعث ایجاد شوره و بیماری سبوره می‌شود.

  • ویتامین B7

بیوتین یا ویتامین B7 باعث تنظیم غدد روغنی در پوست سر و تولید سبوم در آن شده و از رشد سالم سلول‌ها حمایت می‌کند. بنابراین مصرف این ویتامین می‌تواند نقش مهمی در تقویت مو، ناخن و پوست داشته باشد.

  • ویتامین B12

کمبود این ویتامین باعث خشکی پوست سر و در نهایت ایجاد شوره در آن می‌شود.

  • ویتامین D

ویتامین D  و امگا 3 بسیار برای پوست مفید هستند، بنابراین بهتر است از این دو ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

علاوه بر این ویتامین‌ها باید بدانید که شوره سر تنها به دلیل خشکی بیش از حد یا چربی پوست بوجود نمی‌آید، بلکه رژیم غذایی نادرست و غیر اصولی نیز در بروز این مشکل نقش دارد. بنابراین در درجه اول باید به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، توجه داشته باشید.

کمبود چه ویتامینی باعث شوره سر می شود

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود؟

همه ما به دنبال موهای زیبا، پر پشت و درخشان هستیم، اما اغلب ما با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنیم. عواملی مانند سن، هورمون‌ها، عوامل ژنتیکی، رنگ کردن متعدد موها و غیره می‌توانند تاثیر مخربی بر روی موها داشته باشند. اما باید بدانید که اولین چیزی که بر روی موها تاثیر می‌گذارد، رژیم غذایی اشتباه و کمبود برخی از ویتامین‌ها است. بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست:

  • ویتامین A

تمام سلول‌های بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این ویتامین به غده‌های پوستی کمک کرده تا سبوم پوست را تولید کنند. سبوم باعث رطوبت و سلامت پوست شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

  • ویتامین B

ویتامین B یکی از شناخته شده‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت پوست و مو است. بیوتین به انتقال مواد مغذی در سراسر بدن کمک کرده و مواد مغذی را به پوست سر می‌رساند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

  • ویتامین C

این ویتامین آنتی اکسیدان بوده، از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و به کلازن سازی پوست کمک می‌کند. همچنین این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند، آهن برای رشد مو ضروری است.

  • ویتامین D

ویتامین D و ریزش مو باهم رابطه مستقیم دارند. کمبود این ویتامین باعث ریزش مو می‌شود. ویتامین D به تشکیل فولیکول‌های جدید پوست کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

  • ویتامین E

این ویتامین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی، رابطه مستقیمی با افزایش رشد مو دارد.

  • روی

روی یا زینک نقش مهمی در رشد و بازسازی مو دارد. روی به غدد چربی اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند تا درست کار کنند و باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

  • آهن

آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را به درستی انجام دهند. کمبود آهن و کم خونی یکی از علت‌های اصلی ریزش مو است.

کمبود چه ویتامینی باعث شوره سر میشه

کمبود چه ویتامینی باعث خارش پوست می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی برای خارش پوست سر، ریزش مو و شوره کمبود ویتامین B12 یا بیوتین است. کمبود این ویتامین با خستگی، بی حسی، تنگی نفس، اسهال یا گزگز در پوست سر یا انگشت دست و پا در بدن احساس می‌شود.همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند باعث خارش و بئورات پوستی شود. بنابراین بهتر است در صورت داشتن ریزش مو یا در کل مشکلات مربوط به پوست و مو به پزشک مراجعه کرده تا در صورت لزوم از این ویتامین مصرف کنید.

برای درمان قطعی شوره سر چه بخوریم؟

حال که می‌دانیم کمبود کدام ویتامین‌ها باعث بروز مشکلات مربوط به پوست و مو می‌شود، بهتر است به دنبال یک رژیم غذایی سالم و اصولی باشیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. در این قسمت به چند ماده غذایی اشاره کردیم که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

  • سیر

همه ما با خواص بینظیر سیر آشنا هستیم. این ماده غذایی در جلوگیری و درمان شوره سر بسیار موثر است. سیر به دلیل داشتن مقدار زیادی آلیسین به یک ضد قارچ تبدیل شده است. می‌توانید از این ماده به عنوان خوراکی و یا بصورت موضعی مصرف کنید.

  • موز

موز منبع کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای پوست و مو است. علاوه بر آن این میوه دارای مقدار زیادی اسیدآمینه و آنتی اکسیدان بوده که به درمان شوره سر بسیار کمک می‌کند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از بیوتین بوده که بسیار به رشد مو و جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند. مصرف روزانه این ماده غذایی می‌تواند کمک بسیاری به پوست و مو شما بکند.

برای درمان قطعی شوره سر چه بخوریم

قرص ضد شوره سر

توصیه می‌شود برای تشخیص دقیق شوره سر و بررسی مناطق آسیب دیده به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه دارویی را مصرف نکنید. رعایت بهداشت شخصی و مراقبت از پوست و مو می‌تواند بسیار در بهبود این امر به شما کمک کند. با این حال اگر به دنبال قرصی برای درمان شوره سر هستید از قرص آسپیرین استفاده کنید. این قرص دارای سالیسیلات بوده که به جلوگیری از شوده سر بسیار کمک می‌کند. همچنین از دارو در بسیاری از شامپوهای ضد شوره استفاده می‌شود.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

همانطور که در بالا گفتیم، کمبود ویتامین‌های A، B، C، D، E، آهن و روی می‌تواند باعث ریزش مو و شوره سر می‌شود. بنابراین مصرف درست و به اندازه از مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند کمک بسیاری در جلوگیری از ریزش مو انجام دهد. علاوه بر آن قرص‌های ویتامین ضد ریزش مو مانند پرفکتیل پلاتینوم و یتابیوتیکس، کپسول فورس کپ منز (مردانه)، کپسول فورس کپ وومنز (زنانه)، کپسول رجوا درمکس پارس حیان و پرفکتیل اورجینال ویتابیوتیکس می‌توانند به درمان ریزش مو کمک کنند.

کمبود چه ویتامینی باعث چروک پوست می‌شود؟

با افزایش سن توانایی پوست برای بازسازی سلول‌ها و کلاژن سازی کم شده و این باعث بروز چین و چروک‌ها بر روی پوست می‌شود. ویتامین C نقش مهمی در کلاژن سازی پوست دارد و همچنین از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.