طبع لیمو شیرین سرد است یا گرم؟ مصلح و خواص آن در طب سنتی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع لیمو شیرین

در مورد طبع لیمو شیرین باید بدانید که هر قسمت از لیمو شیرین طبع متفاوتی دارد. شاید جالب و عجیب باشد، اما واقعا همین طور است. هرچه لیمو شیرین، شیرین‌تر باشد، میزان سردی آن کمتر است و هرچه طعم تلخی متعادل‌تری داشته باشد، طبع متعادل‌تری هم دارد.

طبع لیمو شیرین چیست؟

جالب است بدانید که قسمت‌های مختلف لیمو شیرین، طبع متفاوتی دارد. طبع پوست و هسته‌های لیمو شیرین گرم و خشک است؛ طبع بافت خوراکی لیمو سرد و‌ تر است. هرچه طعم لیمو شیرین‌تر باشد، سردی آن کمتر است. لیمو شیرین‌هایی که رگه‌های تلخی دارند، طبع متعادل تری دارند.

مزاج لیمو شیرین در طب سنتی

مزاج لیمو شیرین در طب سنتی

  • مزاج لیمو شیرین سرد و تر است.
  • لیمو شیرین رطوبت بخش است و مانع حرارت بیش از حد معده و کبد می‌شود.
  • لیمو شیرین برای افراد صفراوی که زیاد دچار حالت تهوع می‌شوند، مفید است.
  • لیمو شیرین برای سردرد گرم و سرگیجه ناشی از بالا رفتن بخارات غلیظ به سر، ورم گرم حلق، تنگی نفس سوداوی، جوشش خون و صفرا، التهاب معده و استفراغ صفراوی مفید است.
  • لیمو شیرین برای تب‌های دموی و صفراوی مفید است.
  • لیمو شیرین باعث تقویت معده و کبد می‌شود.
  • لیمو شیرین برای افراد با مزاج گرم و خشک بسیار مفید است.

* خواص لیمو شیرین در بارداری برای سلامت و زیبایی جنین چیست؟ 

خواص کلی لیمو شیرین

  • کاهش وزن و ضد تشنگی (به عنوان یک نوشیدنی ناشتا برای لاغری)
  • سم زدایی
  • ضد سرطان
  • مقوی برای معده و روده
  • بهبود بخش اسهال خونی و عادی
  • پیشگیری از بیماری لثه
  • جلوگیری از کم خونی
  • پیشگیری از بیماری های قلبی_عروقی
  • به عنوان معجون سرماخوردگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  • ضد عفونی کننده بدن
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • ادرار آور
  • تقویت سیستم ایمنی و عصبی
  • رفع بوی بد بدن و عرق
  • درمان جوش ، لکه و مشکلات پوستی
  • درمان موخوره و شوره مو
  • ترمیم زخم ها
  • مقوی کبد

چه کسانی نمی‌توانند لیمو شیرین بخورند؟

  • افراد سردمزاج
  • افراد مبتلا به سرفه و مشکلات ریوی
  • افراد مبتلا به ناراحتی‌های اعصاب

مصلح لیمو شیرین چیست؟

مصلح لیمو شیرین چیست؟

شکر و عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج لیمو شیرین هستند. لیمو شیرین گزینه مناسبی برای افراد با طبع گرم و خشک است، اما زیاده روی در مصرف آن برای افراد سردمزاج مضر است. افراد سرد مزاج باید لیمو شیرین را با مواد غذایی که طبع گرمی دارند، مصرف کنند تا میزان سردی آن کم شود. ترکیب گلبرگ‌های گل سرخ و عسل مزاج گرمی دارند و در طب سنتی به عنوان مصلح لیمو شیرین معرفی می‌شوند.

از کجا بفهمیم مزاج ما چیست؟

سودایی مزاج‌ها

افراد دارای مزاج سودایی یا مزاج سرد و خشک معمولا چهره تیره و پوست خشک و کم‌آبی دارند. غلظت خود آنها بالاست و معمولا دچار سوزش سر معده، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، گرفتگی گلو، اشتهای کاذب و لکه‌های تیره پوستی هستند. این افراد معمولا در فصل بهار وضعیت روحی و جسمی بهتری نسبت به پاییز دارند. از نظر روحی نیز مدام بی‌قرار هستند و خواب‌های آشفته می‌بینند.

سوداوی‌مزاج‌ها معمولا لاغرند و جثه کوچکی دارند. اعضای بدن آنها بزرگ نیست. این افراد می‌توانند هراندازه که دوست دارند غذا بخورند بدون این که چاق شوند. سوداوی مزاج‌ها خیلی زود احساس سرما می‌کنند.

پوست آنها رنگ تیره‌ای دارد و این احتمال وجود دارد که روی پوستشان لکه‌های تیره ایجاد شود. پوست آنها خشک و زبر و موهایشان زبر، مجعد و فرفری است. آنها همچنین موهای زائد زیادی دارند.

بلغمی مزاج‌ها

افراد بلغمی یا سرد و ‌تر معمولا چهره سفیدی دارند و پوست آنها سرد، لطیف و درخشان است. به همین دلیل گاهی به دلیل رطوبت زیاد پوستی، پوستشان بخصوص در زیر چشم و گلو چروک می‌خورد. تولید زیاد بزاق، احساس تشنگی زیاد، نرم و لطیف بودن گوشت بدن و رفلاکس‌های معده مداوم از ویژگی‌های معمول افراد بلغمی است. بسیار صبور و پرحوصله هستند، آرام حرف می‌زنند و حتی به آرامی کارهای خود را انجام می‌دهند.

خوردن ماست و دوغ برای بلغمی مزاج‌ها حس خوبی ندارد و وضعیت معمول خوش‌خوابی، افت حافظه، ادرار صبحگاهی کمرنگ و زبان با پرزهای تحلیل‌رفته و گاهی پوشیده از جرم سفید آنها را تشدید می‌کند. اصولا در فصل زمستان بیماری‌های آن‌ها زیاد می‌شود و معمولا نسبت به هوای سرد و مرطوب حساس‌ترند.

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا بدن حجیم و بزرگی دارند و ساختار بدنشان بیشتر از چربی (نسبت به بافت عضلانی) ساخته شده است. این افراد خیلی سریع وزن اضافه می‌کنند. اعضای بدن آنها نیز بزرگ و صاف هستند.

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا احساس سرما می‌کنند و هنگامی که کسی آنها را لمس می‌کند متوجه می‌شود که سردتر از حد معمول هستند.

پوست آنها روشن، سفید و صاف است و می‌توان گفت که بهترین پوست را دارند. موهای آنها نیز ابریشمی، صاف، نرم و نازک هستند.

صفراوی مزاج‌ها

در افراد صفراوی یا با مزاج گرم و خشک چهره و سفیدی چشم به زردی می‌زند. اکثرا بینی و زبان آنها خشک است و گاهی حس تلخی دارد. در حالی که عطش آن‌ها زیاد است؛ اما اشتهای کمی دارند. به خوبی لاغر می‌مانند و حافظه عالی دارند. خواب کمی دارند و متاسفانه زود عصبانی می‌شوند.

پوستی کدر و خشک و همیشه بدن گرمی دارند. به همین دلیل به سرما علاقه زیادی دارند. تمایل دارند سریع راه بروند و با عجله حرف می‌زنند. بیشتر بیماری‌های آنها در فصل تابستان و بخصوص در سنین جوانی بروز می‌کند.

صفراوی مزاج‌ها معمولا قدبلند و لاغر هستند. آنها جثه کوچکی دارند. برای مثال، انگشتان، لب‌ها و سایر قسمت‌های بدنشان خیلی بزرگ نیستند و احتمال این که دچار اضافه‌وزن شوند، خیلی پایین است. پوست آنها معمولا زرد و خشک است.

افراد دارای مزاج صفراوی مدام احساس گرما می‌کنند و دمای بدن آنها خیلی زود بالا می‌رود که این حالت ممکن است باعث هایپرترمی شود.

*خواص لیمو شیرین برای زردی نوزاد 

دموی مزاج‌ها

افراد با مزاج دموی یا گرم و تر اکثرا رنگ چهره، زبان و چشم سرخ و هیکل قوی و درشتی دارند. معمولا کسل هستند و به همین دلیل خواب سنگین و زیادی دارند. قبل و بعد از خواب مدام خمیازه می‌کشند و حتما باید بدن خود را کش‌وقوس دهند. بسیار اجتماعی و خوش‌اخلاق هستند و دوست دارند در جمع بگووبخند کنند.

شجاع هستند و مدیریت عالی دارند؛ اما مطالب جدید را به سرعت درک نمی‌کنند و گاهی هم زود فراموش می‌کنند. مزه دهان دموی مزاج‌ها شیرین است. گاهی ممکن است دچار خونریزی بینی و لثه شوند. اکثر اختلالات آنها در فصل بهار بروز می‌کند.

افرادی با مزاج دموی بدن عضلانی دارند. از نظر جثه استخوان‌های بزرگ‌تری دارند و صورت، انگشتان، لب‌ها، اندام‌ها و اعضای بدن بزرگ‌تر و قفسه سینه پهن‌تری دارند. به‌علاوه بیشتر احساس گرما می‌کنند و دمای بدن آنها به طور طبیعی بالاتر است.

رنگ صورت آنها صورتی و گلگون است و پوستی نرم و صاف دارند. همچنین دارای موهای مشکی ضخیم و پرپشت هستند.

این افراد سیاهرگ‌های بزرگ‌تری دارند که برجسته هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را از روی پوست دست‌ها و پاها دید. این افراد همچنین نبض قوی‌تری دارند.

روش تشخیص مزاج

یکی از روش‌های موثر برای تشخیص مزاج افراد، لمس قسمتی از ساعد دست راست است. باید توجه کنید که به محض لمس دست راست چه احساسی به شما منتقل می‌شود.

اگر احساس گرما کردید، به احتمال زیاد نشانه مزاج گرم است، اما اگر سرما احساس کردید، این سرما نشانه سرد مزاجی است.

اگر علاوه بر احساس گرما، متوجه شدید که بافت بدنی نرم است و با فشار انگشت به قسمتی از ساعد، انگشت در ساعد فرو می‌رود، نشان دهنده مزاج گرم و مرطوب یا همان دموی است. اما اگر بافت بدنی خشک و زبر بود، نشان دهنده طبع گرم و خشک یا همان صفراوی است.

چنانچه علاوه بر احساس سرما، متوجه شدید که بافت بدنی نرم است و با فشار انگشت به قسمتی از ساعد، انگشت در ساعد شخص فرو می‌رود، نشان دهنده مزاج سرد و مرطوب یا همان بلغمی است. اما اگر بافت بدنی خشک و زبر بود، نشان دهنده طبع گرم و خشک یا همان سوداوی دارد.

نحوه مصرف لیمو شیرین

در فصل پاییز که مزاج بدن به سمت خشکی می‌رود، مصرف لیموشیرین می‌تواند رطوبت بدن را تامین کند.

خوردن لیمو شیرین خیلی سخت نیست. می‌توانید آن را مثل پرتقال پوست بگیرید و قسمت داخلی آن را همراه با پوست‌های سفید آن بخورید. توجه داشته باشید که پوست داخلی لیمو شیرین منبع غنی از ویتامین ث است، پس حتما آن را بخورید و جدا نکنید. در این روش ممکن است کمی طعم تلخی از لیمو شیرین احساس کنید. این احساس به این دلیل است که لیموشیرین به دلیل دارا بودن موادی به نام نارینجین و لیمونین به محض قرار گرفتن در مجاورت هوا طعم تلخی پیدا می‌کند. اما این طعم تلخ خیلی زیاد نیست و تاثیر منفی برای دستگاه گوارش و سلامتی بدن ندارد.

روش دیگر خوردن لیمو شیرین این است که می‌توانید آب این میوه را بخورید. برای اینکه طعم تلخی لیمو شیرین کم شود؛ دو راه حل دارید؛ یکی اینکه بلافاصله بعد از خرد کردن لیمو شیرین آن را بخورید و دیگر اینکه آب لیمو شیرین را بگیرید و آن را با آب پرتقال یا نارنگی مخلوط کنید و بعد نوش جان کنید.

در هر صورت با هر روشی که دوست دارید، لیمو شیرین بخورید و از این میوه خوش رنگ و بو و پر خاصیت غافل نشوید.

کلام آخر

معمولا بیشتر افراد بدون توجه خاص به طبع لیمو شیرین، آن را مصرف می‌کنند. البته افردای هم به دلیل اندک طعم تلخی که لیمو شیرین دارد، از مصرف آن صرف نظر می‌کنند. اما باید بدانید که مصرف مرکبات از جمله لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و گریپ فروت، در فصول سرد برای بدن بسیار ضروری است و خواص بسیار زیادی دارد. معروف‌ترین ویتامین موجود در مرکبات، ویتامین ث است که تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد.