با معجون سرماخوردگی زودتر سرپا شوید+13 طرزتهیه مختلف

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
معجون سرماخوردگی

معجون سرماخوردگی ترکیبی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی است. سرماخوردگی ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین بیماری است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند. این بیماری در عین حالی که ساده است، به شدت روی قوای جسمانی و حال عمومی بدن تاثیر می‌گذارد و فرد را از پا می‌اندازد. استفاده از غذاهای خاص و داروهای مشخص کمک می‌کند تا بیمار بهتر بتواند با سرماخوردگی بجنگد و زودتر هم سر پا شود.

انواع گوناگون معجون سرماخوردگی

انواع گوناگون معجون سرماخوردگی

معجون سرماخوردگی و سرفه با ترکیبات مختلفی تهیه می‌شود و انواع گوناگونی هم دارد. در بسیاری از موارد معجون سرماخوردگی به عنوان یک درمان جادویی سرماخوردگی می‌تواند در بهبود حال عمومی بیمار و بیرون آمدن از بستر بیماری تاثیرگذار باشد.

معجون سرماخوردگی با لیمو و عسل

اگر ترکیب آب و لیمو تازه و عسل بهترین معجون برای سرماخوردگی نباشد، قطعا یکی از بهترین‌هاست. توجه داشته باشید برای تهیه این معجون باید عسل مرغوب و کاملا طبیعی داشته باشید. لیمو هم باید حتما تازه باشد و صرفا هنگام تهیه معجون برش بخورد. وقتی آب جوش آمد، آن را در لیوانی بریزید و اجازه دهید کمی از حرارت و داغی بیفتد. هرگز عسل و لیمو را به آب جوش و خیلی داغ اضافه نکنید، زیرا در این صورت هیچ ماده موثر و مفیدی را نخواهید داشت. بنابراین بعد از اینکه آب کمی خنک شد، یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و لیمو را از وسط برش زده و آب آن را به ترکیب فوق اضافه کنید. آب لیموی از قبل آماده شده برای این معجون مناسب نیست و فقط باید آب لیمو کاملا تازه را استفاده کنید.

بهتر این است که این ترکیب به طور ناشتا قبل از مسواک زدن یا شستن دهان مصرف شود و تا یک ساعت پس از آن نیز چای یا قهوه استفاده نشود. این معجون سرماخوردگی برای کودکان نیز بسیار مناسب است و می‌تواند در بهبود حال آنها تاثیر زیادی داشته باشد.

زنجبیل+ لیمو ترش+ عسل

به طور کلی لیمو و زنجبیل درمان‌های خانگی قدرتمندی برای سرماخوردگی هستند. لیمو سرشار از ویتامین C است و می‌تواند به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک کند. آب لیمو، خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند گلو درد و غشای تحریک شده را تسکین ببخشد. همچنین این ماده خاصیت ضد عفونی کننده دارد و با ویروس سرماخوردگی مبارزه می‌کند. زنجبیل هم به تحریک عرق بدن کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود سیستم بدن پاکسازی شود و دمای آن کاهش یابد. همچنین زنجبیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد و به عنوان سرکوب کننده سرفه نیز عمل می‌کند. از همین جهت معجون زنجبیل بهترین معجون برای گلو درد می‌تواند باشد.

توجه داشته باشید که شما به زنجبیل تازه و لیموی تازه نیاز دارید. کمی از زنجبیل تازه را رنده کنید، لیموی تازه را به آن اضافه کنید و این ترکیب را به آب گرم و عسل طبیعی اضافه کنید. معجون را کاملا با هم مخلوط کنید. یک در روی آن بگذارید و بعد از 10 دقیقه نوش جان کنید.

 شیر+ دارچین+ عسل

معجون شیر و دارچین  هم یکی از معجون‌های موثر برای سرماخوردگی و گلودرد است. دارچین طبع گرم دارد و می‌تواند در بهبود سرماخوردگی موثر باشد. برای تهیه این معجون شیر، دارچین، عسل و زنجبیل را ترکیب کنید. شیر داغ داغ نباشد؛ عسل طبیعی باشد، لیمو تازه باشد؛ زنجبیل هم ترجیحا تازه باشد و دارچین هم پودر شده باشد. استفاده از زنجبیل خشک هم جایز است. این معجون به دلیل داشتن شیر و عسل، هم به تقویت بنیه در هنگام سرماخوردگی کمک می‌کند و هم برای گلودرد بسیار مفید است.

*در مورد خواص شیر و زردچوبه برای گلودرد در این مقاله بیشتر بخوانید

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین انواع چای است. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان است. معجون چای سبز می‌تواند درد گلو در هنگام سرماخوردگی را کاهش دهد. مصرف این چای می‌تواند التهاب گلو را نیز کم کند. برای تهیه معجون چای سبز کافی است مقداری چای سبز را دم کنید. پس از آنکه دم کشید به آن عسل و دارچین اضافه کرده و نوش جان کنید.

شیر+ نشاسته

معجون شیر و نشاسته برای کاهش گلودرد موثر است. وجود شیر و نشاسته باعث می‌شود خشکی گلو کاهش پیدا کرده و در نتیجه درد گلو هم تسکین پیدا کند. برای تهیه معجون شیر و نشاسته کافی است به یک لیوان شیر هم‌دمای محیط، یک قاشق نشاسته اضافه کنید. آن را روی شعله ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید. مقداری پودر دارچین هم برای طعم بهتر به آن اضافه کنید. پس از اینکه کمی جوشید و غلیظ شد، آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود. آن را در ظرف بریزید و نوش جان کنید.

ثعلب+ شکر تیغال

ترکیب ثعلب و شکر تیغال یک ترکیب سنتی عالی برای بهبود سرفه‌های سرماخوردگی است. کافی است مقداری ثعلب و شکر تیغال را با شیر مخلوط کنید؛ روی حرارت قرار دهید تا مثل فرنی غلیظ شود. این ترکیب را چند باری در روز نوش جان کنید تا شاهد بهبود سرفه‌های خود باشید.

شکر تیغال می‌تواند التهابات و گرفتگی صدا را درمان کند. علاوه بر این، شکر تیغال خلط‌آور است و در رفع و درمان سیاه سرفه و سرماخوردگی بسیار موثر است.

توجه داشته باشید که شما باید شکر تیغال‌ها را بشکنید و حشره داخل آن را بیرون بیاورید. مواد داخل شکر تیغال‌ها را بیرون بیاورید سپس آنها را آسیاب کنید. در مرحله بعد، مقداری از آن را در آب جوش قرار دهید و مصرف کنید.

خواص شکر تیغال برای سرماخوردگی

  • تسکین سرفه‌های شدید
  • تسکین سوزش مری
  • آرام بخش و خلط‌آور
  • تقویت کننده صدا و حنجره
  • رفع خشکی گلو

بابونه+ پونه

معجون چای بابونه می‌تواند التهابات گلو را تا حد زیادی کاهش دهد و به درمان گلودرد کمک کند. علاوه بر این بابونه خاصیت آرام‌بخش دارد و با کاهش اثرات ناشی از سرماخوردگی می‌تواند یک خواب راحت را برای بیمار تضمین کند. برای تهیه این معجون باید کمی بابونه را به همراه مقداری پونه دم کنید. پس از آنکه دم کشید، به آن کمی عسل و چند قطره آب‌لیموی تازه اضافه کرده و پس از خنک شدن آن را میل کنید. این معجون اثری معجزه‌آسا در درمان سرماخوردگی و گلودرد دارد.

چای نعناع

مقداری برگ نعناع تازه یا خشک را در قوری دم کنید. سپس به آن کمی زنجبیل و دارچین اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد. پس از خنک‌ شدن، عسل به آن اضافه کنید و نوش جان کنید. این یک دمنوش عالی برای تسکین گلودرد و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

*کاربرد شربت برم هگزین برای کودکان چیست

دمنوش اکالیپتوس

دمنوش اکالیپتوس هم یک معجون سرماخوردگی است. برگ‌های این گیاه به تسکین علائم بیماری کمک می‌کنند. اکالیپتوس حاوی ترکیبی به‌نام سینئول (Cineole) است که از آن معمولا به‌ عنوان یک ماده‌ طعم‌دهنده و معطر در قطره‌ها و داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود. سینئول نه‌تنها طعم لذت‌بخشی دارد، بلکه به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی علائم تنفسی را بهبود می‌بخشد.

دمنوش بِه و سیب

یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین دم‌نوش‌‌ها برای درمان سرماخوردگی، دم‌کرده سیب و به است. این دمنوش سرشار از ویتامین بوده و گرمی آن مجاری تنفسی را بهبود می‌بخشد.

گیاه سرخارگل یا اکیناسه

این گیاه دارای فلاونوئید است؛ فلاونوئید سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، اکیناسه دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر کرده و مصرف آن خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. گفته می‌شود اکیناسه، بهترین داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی است.

شیرین بیان

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، شیرین بیان است که حاوی گلیسیریزین بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این شیرین بیان سیستم تنفسی را پاکسازی کرده و روند درمان گلودرد و سرفه را تسریع می‌کند.

*در مورد خواص شیرین بیان برای پوست بیشتر بخوانید

دمنوش برگ گردو

برگ گردو دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان است. برای همین مصرف این گیاه به عنوان دم‌نوش به تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن التهاب‌ها کمک می‌کند. در این گیاه، مقادیر زیادی مس، فولات، ویتامین B6، ویتامین E و منیزیم قرار گرفته است.

دمنوش دم اسب صحرایی

یکی از دیگر گیاهان توصیه شده برای درمان سرماخوردگی، دم اسب صحرایی است. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. دم اسب صحرایی دارای خواص ضد التهابی است.

آیا معجون برای سرماخوردگی خوب است؟

البته که خوب است؛ در دوران سرماخوردگی خوردن مایعات کمک زیادی می‌کند تا ویروس سریع‌تر از بدن دفع شود. استفاده از معجون‌های مختلف سرماخوردگی یا دمنوش‌های گیاهی یک انتخاب عالی است تا هم به بدن کمک کند با ویروس مبارزه کند و هم اینکه با افزایش آب بدن و دفع ویروس منجر به بهبودی سریع‌تر شود.

بد نیست بدانید که در طب سنتی گیاه قاصدک، برگ گردو، بومادران، دم اسب صحرایی و گل‌های بابونه دارای خواص ضد التهاب هستند و به کاهش علائم سرماخوردگی به خصوص گلو درد، خارش گلو و لرز کمک می کنند.

در هنگام سرماخوردگی از خوردن اینها غافل نشوید

  • سیر :ضد ویروس و ضد عفونی کننده
  • پیاز : عالی برای سرفه و باز کننده دستگاه تنفسی
  • زنجبیل : ضد میکروب و ضد التهاب
  • مریم گلی: ضد عفونی کننده، مناسب گلو درد و سرفه و احتقان سینوسی
  • آویشن: ضد میکروب، ضد باکتری و ضد ویروس و موثر در درمان عفونت تنفسی و سرفه
  • پودر کایین: محرک، ضد میکروب، ضد درد
  • عسل: ضد باکتری، ضد میکروب و ضد عفونی کننده

کلام آخر

در هنگام سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کنید و داروهای خوراکی و تزریقی لازم را دریافت کنید. در کنار آن حتما از معجون سرماخوردگی و انواع دمنوش‌ها نیز استفاده کنید تا سرعت بهبودی بیماری را افزایش دهید.

لیمو ترش تازه، شلغم، عسل طبیعی و با کیفیت، دارچین، زنجبیل و ... از بهترین مواد برای تهیه انواع مختلف دمنوش‌های سرماخوردگی هستند که روند نابودی ویروس سرماخوردگی را افزایش می‌دهند.