علت لکه سفید روی ناخن و راه درمان آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت لکه سفید روی ناخن

ناخن‌ها بافت‌هایی از بدن هستند که تحت تاثیر شرایط مختلف بدن دچار تغییراتی می‌شوند. یکی از این تغییرات، ظاهر شدن خطوط عمودی، خطوط افقی یا هلال سفید روی ناخن‌هاست. ظهور این لکه‌ها روی ناخن بسیار رایج است و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بسیاری از ما در مقطعی متوجه‌ وجود این لکه‌ها روی ناخن خود می‌شویم. اما آیا باید نگران شد؟ آیا آنها نشانه‌ی یک مشکل جدی و خطرناک هستند؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم به بررسی علت سفیدی روی ناخن بپردازیم و ببینیم چطور می‌توان آن را درمان کرد.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت پیدایش سفیدی روی ناخن، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از ابتلا به عفونت‌های قارچی و کمبود مواد معدنی گرفته تا مسمومیت با فلزات سنگین. به هر حال در بیشتر موارد، ظهور این خطوط علت جدی ندارد و در بیشتر موارد به دلیل بروز عارضه‌ای به نام لوکونیشی رخ می‌دهد. این عارضه همان آسیب به ماتریکس یا ماهک ناخن است. ماهک ناخن کجاست؟

علت لکه های سفید روی ناخن

بخش انتهایی ناخن – محل اتصال ناخن به گوشت انگشت که با هلالی سفید مشخص شده است همان ماهک است. آسیب به این نقطه در اثر ضربه و دیگر دلایل، می‌تواند اصلی‌ترین علت لکه سفید روی ناخن باشد. اما لوکونیشی حالت دیگری نیز دارد و آن مربوط به بروز مشکلاتی است که در بستر ناخن یعنی زیر سطح آن رخ می‌دهد و ربطی به خود ناخن ندارد. در صورت بروز این عارضه، لکه‌های سفید می‌توانند در اَشکال مختلف نقطه‌ای یا هلال ناخن ظاهر شوند. اگر علت سفیدی روی ناخن‌ها به این دلیل باشد موضوع مهمی نیست و خود به خود درمان می‌شود.

دیگر علت لکه سفید روی ناخن چیست؟

دلیل لکه سفید روی ناخن می‌تواند موارد دیگری نیز باشد. در ادامه در مورد سایر علت خطوط و علت سفیدی روی ناخن دست و پا توضیح خواهیم داد. همچنین در این مقاله بخوانید کدام لکه های پوستی خطرناکند

واکنش‌های آلرژیک

سطح ناخن شما می‌تواند به مواد روتینی که استفاده می‌کنید مانند لاک ناخن حساسیت داشته باشد. یکی از نشانه‌های آلرژی و حساسیت به این مواد، ظهور لکه‌های سفید است. این موضوع در فرایند کاشت ناخن بسیار رایج است. مواد شیمایی که در کاشت و برداشتن ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌شود می‌تواند برای بعضی افراد به شدت آلرژی زا باشد از این رو باید سریعاً برداشته شوند.

عفونت قارچی

علت به وجود آمدن سفیدی روی ناخن در مواردی دیگر می‌تواند بروز عفونت‌های قارچی باشد. نوعی قارچ معمولی ناخن به نام اونیکومیکوز وجود دارد که ابتلا به آن می‌تواند منجر به پیدایش سطح سفیدی روی ناخن‌ها به صورت نقطه‌ای شود. ابتلا به این قارچ معمولاً علت لکه سفید روی ناخن پا است. اگر این عفونت درمان نشود گسترش پیدا می‌کند و منجر به پوسته پوسته شدن سطح ناخن و در مرحله‌ی بعد منجر به ضخیم شدن بیش از حد آن شود. 

علل ارثی

وضعیت بد ناخن‌ها همیشه به علت بروز بیماری نیست و می‌تواند تحت تاثیر مسائل ارثی قرار گرفته و تغییر شکل دهد. گاهی یک جهش ژنی می‌تواند کودک منتقل شود. در این حالت کودک با لوکونیشی به دنیا می‌آید و ناخن‌‌های او در همان بدون تولد لکه‌های سفید دارند. همچنین بعضی اختلالات ژنتیکی نادر نیز می‌توانند منجر به بروز این ناهنجاری‌های ناخن شوند که از جمله مهمترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم بارت-پامفری شامل مشکلات ناخن، مشکلات بند انگشت و کاهش شنوایی.
  • سندرم بائر شامل بروز لوکونیشی و کیست‌های پوستی 
  • سندرم گورلین شامل مشکلات ناخن، سنگ کلیه و کیست‌های پوستی
  • بیماری داریر شامل ناهنجاری‌های ناخن و لک‌های زگیل مانند 

بروز لکه‌های سفید روی ناخن

آسیب به ناخن

وقتی به صفحه‌ی ناخن شما ضربه وارد شود، ممکن است لکه‌های سفیدی روی آن ظاهر شود که با رشد ناخن بالا می‌روند و نهایت شما می‌توانید آن را با ناخن گیر بگیرید. رایج‌ترین آسیب‌هایی که علت لکه سفید روی ناخن در نظر گرفته می‌شود شامل کوبیدن شدن اشیای سنگین روی ناخن یا تحت فشار قرار گرفتن آن است. همچنین مانیکور غیراصولی و شدید نیز می‌تواند منجر به آسیب به بستر ناخن‌ها و و یک علت افتادن ناخن باشد. علت سفیدی روی ناخن کودکان در بیشتر موارد به همین دلیل است. 

مصرف بعضی داروها و مسمومیت‌ها

در بعضی مواقع علت تغییر رنگ ناخن به دلیل مصرف بعضی از داروهاست. داروهای مربوط به شیمی درمانی، داروهای درمان سرطان و سولفونامیدهایی که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به بروز لکه‌های سفید روی ناخن شوند که اجتناب ناپذیر است.

مسمومیت با فلزات سنگین

مسمومیت با بعضی از فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب می‌تواند علت لکه سفید رنگ روی ناخن شود. اگر در کنار سفیدی روی ناخن سایر نشانه‌های مسمومیت به فلزات سنگین را نیز دارید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • درد شکم.
  • لرز یا دمای پایین بدن.
  • کم آبی بدن
  • اسهال
  • احساس ضعف.
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • احساس خراش در گلو.
  • بی‌حسی یا احساس گزگز در دست و پا.

انجام یک آزمایش خون می‌تواند سطوح غیر طبیعی این عناصر در بدن را تشخیص دهد.

کمبود مواد معدنی

لکه سفید روی ناخن کمبود چه ویتامینی است؟ کمبود مواد معدنی یا بعضی ویتامین‌ها می‌تواند دیگر علت سفیدی روی ناخن باشد. عموماً کمبود موادی مانند روی و کلسیم می‌تواند منجر به بروز این اتفاق شود. در بسیاری از مواقع که شاهد لکه‌های سفید روی ناخن کودک هستید، همین کمبود کلسیم عامل اصلی ست که با مصرف لبنیات رفع می‌شود. ( در مورد مصرف کلسیم در کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید)

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های التهابی پوستی مانند پسوریازیس ناخن و اگزمای دست (یکی از مشکلات پوستی رایج در نوزادان و کودکان) وجود دارند که بر ماهک ناخن اثر منفی گذاشته و منجر به بروز لکه‌‌های سفید روی سطح آن می‌شوند. در این شرایط لکه‌های سفید بیشتر زیر سطح ناخن ظاهر می‌شوند. 

بیماری‌های سیستمیک

دلایل کمتر رایج برای پیدایش لکه‌های سفید روی ناخن بعضی از بیماری‌های جدی‌تر مانند موارد زیر هستند:

به ندرت علت سفید شدن ناخن پا و دست به خاطر این بیماری‌هاست با این حال در این شرایط، لکه‌های سفید و دیگر ناهنجاری‌های ناخن دائمی هستند. 

علت سفیدی روی ناخن در طب اسلامی

علت سفیدی روی ناخن در طب اسلامی 

از نظر متخصصین طب سنتی سفیدی زیر ناخن به چه علت است؟ در این علم نیز علت لکه های سفید روی ناخن کودکان و بزرگسالان به کمبود کلسیم و روی و افزایش رطوبت بدن نسبت داده می‌شود. همچنین برخی دیگر عفونت کبدی را در نظر می‌گیرند و پیشنهاد می‌کنند برای بررسی بیشتر علت لکه سفید روی ناخن، آزمایش انجام دهید. درمان لکه سفید روی ناخن در طب سنتی به چه صورت است؟ افزایش مصرف زینک به صورت قرص یا خوردن غذاهایی مانند تخم مرغ، غلات سبوس دار و گوشت گوسفندی می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین ماساژ ناخن‌ها با روغن زیتون و روغن بادام شیرین می‌تواند این مشکل را رفع کند. 

چگونه لکه های سفید روی ناخن را از بین ببریم؟

اینکه علت بروز هلال سفیدی روی ناخن نشانه چیست تاثیر مستقیمی روی شیوه‌ی درمانی دارد. در درجه‌ی اول بهتر است برای بررسی علت آن به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با علت شناسی بتوانید به شکل موثر با علت بروز این عارضه مبارزه کنید.