نقاشی کودک شیرخوار

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نقاشی کودک شیرخوار

اولین تجربه‌های هنری بسیار باورنکردنی است. تماشای کودک در هنگام بازی، اکتشاف و خلق یک اثر هنری تجربه بسیار خاصی است و می‌تواند هم برای والدین و هم برای کودک فراموش‌نکردنی باشد. آیا می‌دانید نوزادان از چندماهگی می‌توانند اکتشاف هنری را شروع کنند؟ در ادامه به موضوع نقاشی کودک شیرخوار با جزئیات بیشتر پرداخته شده است.

چند نکته در مورد نقاشی کودک شیرخوار

برای رشد سریع نوزاد چه کنیم؟ یکی از راه‌ها در این مورد کمک به کودک در انجام بازی‌ها از جمله نقاشی است. در ارتباط با نقاشی کشیدن کودکان، قبل از اینکه اجازه بدهید فرزندتان، رنگ‌آمیزی را تجربه کند، سعی کنید اول، رنگ‌ها را برای او آماده کنید که برای این کار لازم است رنگ‌هایی غیر سمی تهیه کنید که به راحتی هم تمیز شوند. اگرچه خوردن این رنگ‌ها توصیه نمی‌شود اما ممکن است کودک کمی از آن را به دهان ببرد. اگر از قلم‌موهای معمولی استفاده می‌کنید رنگ‌ها را در قالب مافین بریزید. در صورتی که از مواد دیگری استفاده می‌کنید رنگ را بر روی سینی یا صفحات فوم بریزید تا به راحتی تمیز شوند.

همچنین بهتر است از رنگ‌های اصلی یا رنگ‌هایی از یک خانواده استفاده کنید تا وقتی ترکیب می‌شوند تبدیل به رنگ قهوه‌ای نشوند (مثلا آبی، بنفش، سبز با هم). کاغذ نقاشی را با چسب در جای خود بچسبانید تا کاغذ هنگام نقاشی کودک، جا به جا نشود. همچنین، یک دستمال مرطوب بچه هم در کنار خودتان قرار دهید تا در صورت کثیفی، آن را با دستمال پاک کنید. می‌توانید برای نقاشی کردن فرزندتان نیز یک لباس مخصوص کنار بگذارید که هر وقت خواستی نقاشی کند آن را بپوشد.

چند نکته در مورد نقاشی کودک شیرخوار

ایده‌هایی برای نقاشی کودک شیرخوار

کودکان علاقه زیادی به نقاشی کردن دارند به همین دلیل والدین دوست دارند از همان سنین ابتدایی کودک، این تجربه را برای او فراهم کنند. اگر شما به دنبال ایده‌هایی برای نقاشی کودک شیرخوار هستید مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند می‌تواند برای شما مفید باشد.

نقاشی با قلم‌موهای مختلف

هنگامی که می‌خواهید به فرزندتان اجازه دهید با قلم‌مو نقاشی کند بهتر است در ابتدا قلم‌موهایی به او بدهید که دسته نسبتا ضخیمی دارند (باریک‌تر از یک علامت زن نباشد). در این صورت کودک می‌تواند از قلم‌مو راحت‌تر استفاده کند. همچنین، با توجه به تفسیر نمودار رشد نوزاد ممکن است کودک شیرخوار برای بردن قلم‌مو سمت کاغذ و کشیدن آن بر روی کاغذ، نیاز به حمایت شما داشته باشد. از سوی دیگر، می‌توانید با ارائه قلم‌موها مختلف به کودک (برای مثال قلم‌موی اسفنجی یا اسفنج‌های آرایشی) به او کمک کنید که علاقه خود را پیدا کند.

نقاشی بر روی آینه

آینه یک ابزار عالی برای نقاشی کودکانه به جای کاغذ است. بازتابی که در آینه می‌بیند نه تنها برای کودک هیجان‌انگیز است بلکه دیدن خودش در حالی که نقاشی می‌کشد نیز برای او بسیار جذاب خواهد بود. از سوی دیگر، آینه‌ها فقط با کمی آب و صابون به راحتی تمیز می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید، اگر کوچولوی شما کثیف کاری را دوست دارد، یک حوله کهنه یا یک سفره پلاستیکی زیر آینه قرار دهید.

نقاشی بافت

آموزش نقاشی بافت به کودک، برای او بسیار هیجان‌انگیز است. یک روش عالی برای افزودن بافت به نقاشی کودک، پیچیدن پلاستیک حباب‌دار دور یک وردنه است. می‌توانید رنگ‌ها را در یک سینی بریزید و کودک با کشیدن وردنه بر روی آن و سپس کشیدن آن بر روی کاغذ، بافت را در نقاشی ایجاد کند و به خوبی در این مورد اکتشاف داشته باشد.

نقاشی بافت

نقاشی با ماشین‌های اسباب‌بازی

برای این کار به چند بشقاب نیاز دارید که رنگ‌ها را در آن‌ها ریخته باشید و همچنین دو ماشین اسباب‌بازی نیز ضروری است. سپس کودک با کشیدن این ماشین‌ها بر روی رنگ‌ها و سپس کشیدن آن‌ها بر روی کاغذ می‌تواند مسیر و جاده بکشد. اگر بخواهید خودتان هم با او همراه شوید می‌توانید یک مسابقه اتومبیلرانی با یکدیگر داشته باشید.

نقاشی با وسایل آشپزخانه

فقط چند وسیله آشپزخانه (به عنوان مثال، سیب‌زمینی له‌شده، گردگیر، برس شیرینی‌پزی) برای نقاشی کودک شیرخوار به کودک کوچک خود بدهید که چاپ‌های مختلفی ایجاد می‌کنند و اجازه دهید به جای قلم‌موهای معمولی از این وسایل استفاده کند.

نقاشی با مواد طبیعی

اشیایی که در طبیعت یافت می‌شوند، می‌توانند به عنوان قلم‌مو استفاده شوند. با فرزند خود در بیرون از خانه قدم بزنید و اقلام مختلفی را برای آوردن به خانه جمع کنید. برخی از چیزهایی که می‌توانید برای نقاشی استفاده کنید عبارت‌اند از شاخه‌های درختان، سنگ‌های با اندازه متوسط، میوه کاج، چوب و غیره. کودک شما می‌تواند انواع مختلفی از نقاشی‌ها را با این مواد بکشد.

چیزهایی که می‌چرخند

جعبه خالی دارید که از آن استفاده‌ای نمی‌کنید؟ مقداری کاغذ داخل آن قرار دهید، چند توپ را به رنگ آغشته کنید و اجازه دهید کودک کوچک شما با این توپ‌ها و چرخش آن‌ها نقاشی کند.

نقاشی با بطری‌های اسپری

اگر مشکلی ندارید، برای نقاشی کودک شیرخوار، به کودک کوچک خود یک بطری اسپری با رنگ رقیق بدهید و بگذارید او با یک بطری اسپری نقاشی کند. استفاده از این کار باعث می‌شود کودک به جز نقاشی خط‌خطی ساده، انواع دیگری از نقاشی را نیز تجربه کند.

اثر دست و پا

بچه‌های کوچک عاشق کثیف کاری هستند؛ بنابراین، آستین‌ها و پاچه‌های فرزندتان را بالا بدهید و اجازه دهید در اثر غلت زدن کودک او با دست و پایش نقاشی کند. کوچولوی شما ممکن است در شروع کار کمی مردد باشد اما وقتی بداند که کثیف شدن مشکلی ندارد، این کار را دوست خواهد داشت. برای جلوگیری از کثیف کاری می‌توانید زیر کاغذ سفره پلاستیکی بگذارید.

نقاشی با میوه و سبزیجات

هر میوه یا سبزیجات سفتی مثل سیب، سیب‌زمینی یا گلابی برای این کار عالی خواهد بود. فراموش نکنید که سیب را ببرید تا کودک بتواند با آن راحت‌تر نقاشی کند. از آنجایی که ممکن است این میوه‌ها یا سبزیجات از دست کودک لیز بخورند می‌توانید به آن یک گیره وصل کنید تا کودک از آن به عنوان دستگیره استفاده کند.

در این مقاله به نکات و ایده‌هایی در مورد نقاشی کودک شیرخوار پرداخته شد. همان‌طور که حتما متوجه شده‌اید نقاشی در این کودکان می‌تواند کثیف کاری‌هایی را به همراه داشته باشد که اگر برای شما تجربه نقاشی کردن در فرزندتان مهم است لازم است در برخورد با این آشفتگی‌ها صبور باشید و همچنینی اقداماتی برای کاهش آن مثل استفاده از سفره پلاستیکی انجام دهید. همچنین لازم است بدانید چه اسباب‌بازی‌هایی برای زمان تولد تا شش ماهگی کودک مناسب است.