علت نازکی پوست صورت چیست؟+درمان خانگی و پزشکی آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت نازکی پوست صورت

پوست یکی از مهمترین نمادهای زیبایی است. همانطور که پوست زیبا و درخشان می‌تواند شما را جوانتر و شاداب‌تر نشان دهد، پوست پرچین و چروک و لکه‌دار می‌تواند شما را پیرتر یا خسته‌تر نشان دهد. با وجود آنکه با انجام برخی روتین‌های مراقبتی می‌توان از بسیاری از تغییرات پوستی جلوگیری کرد، اما بعضی از آنها اجتناب‌ناپذیر هستند. یکی از تغییرات پوستی، نازک شدن پوست است که نه تنها در ظاهر مشکلاتی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند فرد را با چالش‌هایی رو به رو کند. در این مقاله قصد داریم در مورد علت نازکی پوست و روش‌های درمانی آن بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید. همچنین میتوانید در مقاله علت ضخیم شدن پوست صورت در مورد این موضوع نیز اطلاعات کسب کنید.

منظور از نازک شدن پوست چیست؟

همانطور که می‌دانید، پوست از چند لایه‌ سلول مرده تشکیل شده است. و طبیعی است که پوست در برخی از قسمت‌های بدن نازک‌تر باشد. برای مثال ضخامت پوست روی پلک تنها 0.5 میلی‌متر است، در حالی که ضخامت پوست کف پاشنه‌ی پا می‌تواند تا 4 میلی‌متر هم باشد. به طور کلی پوست از سه لایه تشکیل شده که هر کدام نقش متفاوتی ایفا می‌کنند:

  • هیپودرم داخلی‌ترین لایه است که از بافت، چربی و غدد عرق تشکیل شده است.
  • درم لایه‌ی میانی است که اعصاب و عروق خون را در بردارد.
  • اپیدرم بیرونی‌ترین لایه پوست است که سدی در برابر آلودگی و باکتری است.منظور از نازک شدن پوست چیست

 

منظور ما از نازک شدن پوست این است که اپیدرم آنطور که باید ضخیم نیست. البته در بعضی موارد از نازکی پوست ممکن است هیپودرم نیز چربی کمتری داشته باشد که در نتیجه این لایه نیز نازک‌تر می‌شود. اما منظور اصلی همان لایه‌ی بیرونی است.

چرا پوست نازک می‌شود؟

به طور کلی نازک شدن پوست یک فرایند طبیعی است که با گذشت زمان رخ می‌دهد. اما ممکن است بنا به دلایلی پیشروی آن در بعضی افراد سرعت بگیرد. پوست نازک ظاهر کبود یا لایه لایه‌ای دارد که به راحتی پاره می‌شود. گاهی پوست حتی می‌تواند مانند یک دستمال کاغذی نازک شود. با گذشت ست شاهد نازک شدن پوست در صورت، دور چشم، بازوها و دست‌ها خواهیم بود که در این نواحی بسیار شایع است. بعضی از شایع‌ترین علت نازکی پوست صورت در پایین آمده است:

پیری پوست

اولین و طبیعی‌ترین علت نازکی پوست صورت، پیری است. کلاژن جز اصلی تشکیل دهنده‌ی پوست و وظیفه‌ی آن این است که به جلوگیری از چین و چروک، افتادگی و از دست دادن رطوبت کمک کند. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش یافته و درنتیجه ترمیم پوست دشوار شده و همین موضوع منجر به نازک شدن پوست می‌شود. 

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

دیگر علت نازکی پوست صورت، قرار گیری درمعرض اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید است. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به تدریج کلاژن و الاستین پوست شما را تخریب می‌کند که هر دو نقش اساسی در توانایی التیام بخشی، کشسانی و ضخامت پوست شما دارند. پوست صورت به طور ویژه در معرض آسیب این اشعه است زیرا از جمله بخش‌هایی از پوست است که با لباس پوشانده نمی‌شود.

قرار گرفتن محافظت نشده در معرض UVA و UVB به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و نقص‌های ژنتیکی یا جهش‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به سرطان پوست و پیری زودرس شود. اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند باعث آسیب چشم، از جمله آب مروارید و سرطان پلک نیز شود. اشعه‌های خورشیدی یکی از مهم‌ترین خطرات سلامت محیطی است که به وضوح باعث تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک، التهاب، تغییرات رنگدانه و قرمزی پوست، نازک شدن و سرطان‌زایی می‌شوند.

علل نازکی پوست صورت

مصرف برخی داروها

استفاده طولانی مدت از بعضی داروها، معمولاً کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی، آسپرین بدون نسخه، رقیق‌کننده‌های خون تجویزی، یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID)، دیگر علت نازکی پوست صورت هستند. همچنین کرم‌های استروئیدی می‌توانند سلول‌های اپیدرم را کوچکتر کرده و از همین طریق پوست صورت را نازک کنند. این دارو همچنین می‌تواند بر بافت متصل کننده سلول‌های پوست تأثیر بگذارد که خود ظاهری چروک یا شل به آن می‌دهد.

سبک زندگی

عادات ناسالم می‌تواند علت نازک شدن پوست صورت در افراد شوند. برای مثال افرادی که سیگار می‌کشند، الکل مصرف می‌کنند، کم تحرک هستند و قند و کربوهیدرات تصفیه شده‌ی زیاد می‌خورند در معرض نازکی پوست قرار دارند.

یائسگی

زنان می‌توانند بیشتر از مردان دچار چین و چروک پوستی شوند. دوران یائسگی و پیش از یائسگی منجر به کاهش تولید استروژن می‌شود که خود به عنوان یک علت نازکی پوست صورت عمل کرده و ظاهر پیرتری به فرد می‌دهد.

ژنتیک 

همیشه ژنتیک یکی از مهمترین فاکتورها در سلامت پوست و مو محسوب می‌شده است و می‌تواند علت نازکی پوست صورت نیز باشد. در بعضی افراد خاصیت ارتجاعی و ضخامت طبیعی پوست کمتر از دیگران است و همین موضوع آنها را بیشتر مستعد بروز این اتفاق می‌کند.

برخی بیماری‌ها

در بعضی بیماری‌ها تولید کلاژن به شدت کاهش پیدا می‌کند. مثلاً سندرم گوترون یک اختلال ارثی بسیار نادر است که با پیری زودرس (پروژروئید) مشخص می‌شود، که منجر به ایجاد پوست نازک و شکننده غیرمعمول به ویژه در دست‌ها و پاها (اندام‌های انتهایی) می‌شود.

* آیا حنا پوست را سفت می‌کند؟ | فواید حنا برای پوست صورت و بدن 

درمان نازکی پوست صورت چیست؟

اکنون که پوست صورتم دچار نازکی شده چیکار کنم؟ اگرچه نه به طور کامل و صد درصدی اما می‌توانید با بعضی روش‌های درمانی پوست نازک شده را بهبود ببخشید. با این حال باید توجه داشته باشید که این اتفاق یک روند طبیعی پوستی است و در هر صورت برای انسان رخ می‌دهد. با این حال شاید بتوان سرعت آن را کندتر کرد. مقابله با علت نازکی پوست صورت را در دو دسته‌ی درمان‌های پزشکی و درمان خانگی ضخیم شدن پوست صورت بررسی می‌کنیم.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی است که در آن پزشک پوست شما را با یک بی‌حس کننده موضعی بی‌حس می‌کند و سپس یک غلتک دستی مجهز به سوزن‌های بسیار ریز روی پوست شما می‌چرخاند. ورود این سوزن‌ها باعث خونریزی کمی می‌شوند، اما به پوست آسیب نمی‌رساند در عوض پوست را به ساخت سلول‌های جدیدتر و بیشتر تحریک می‌کند. باید توجه داشته باشید که تنها یکبار استفاده از این روش کارساز نیست و باید از درمان‌های متعدد در طول زمان استفاده کرد که منجر به افزایش تولید کلاژن شده و خاصیت کشسانی و لطافت پوست را افزایش می‌دهد. در صورتی که علت نازکی پوست صورت مربوط به مواردی مانند سبک زندگی اشتباه یا قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید باشد، این کار می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان نازکی پوست صورت

درمان‌های لیزری لایه‌برداری

درمان لیزری می‌تواند برای لایه برداری و تحریک ساخت سلول‌های جدید بسیار موثر باشد. درمان‌های لیزری خاصی وجود دارند که می‌توانند به کاهش علائم قابل مشاهده‌ی پیری کمک کنند به ویژه زمانی که علت نازکی پوست صورت به خاطر قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی UV باشد. لیزرهای ابلیتیو یکی از این لیزهای هستند که با تبخیر بافت نتایج چشمگیری ایجاد کرده، اما به دوره نقاهت طولانی نیاز دارند. لیزرهای غیر ابلیتیو نتایج متوسط‌تری اما در زمان کوتاه یا بلافاصله تولید می‌کنند. متخصص پوست می‌تواند در انتخاب گزینه درست به شما کمک کند.

فیلرهای پوستی و تزریقی

به کمک انواع پرکننده‌های پوستی موجود می‌توانید حجم از دست رفته پوست را به آن برگردانید و ظاهری حجیم‌تر و جوان‌تر به پوست خود بدهید. این فیلرها به طور ویژه برای پر کردن پوست استفاده می‌شوند. برخی از پرکننده‌ها نتایج فوری به محض تزریق دارند که می‌تواند تا دو سال دوام داشته باشد. بعضی فیلرهای دیگر هم هستند که باید چندین بار استفاده شوند تا نتیجه‌ی دلخواه به دست آید. با توجه به علت نازکی پوست صورت، پزشک بهترین فیلرها را برای نیازهای پوستی شما پیشنهاد خواهد کرد.

نور پالسی شدید و فتودینامیک درمانی

نور پالسی شدید (IPL) یک درمان جوانسازی پوست مبتنی بر نور است. در این روش طول موج خاصی از نور را روی پوست شما متمرکز می‌کنند که سلول‌سازی را تحریک می‌کند. اساس فتودینامیک نیز همین است اما شدت نور در آن بیشتر است. هر دو درمان برای رسیدن به نتایج به جلسات متعدد نیاز دارند. این دو روش به ویژه در مورد علت نازکی پوست صورت به دلیلی قرارگیری در معرض نور خورشید جواب می‌دهد.

درمان خانگی پوست نازک صورت چگونه است؟

بهترین درمان‌های خانگی و درمان گیاهی نازکی پوست صورت به شرح زیراند:

استفاده از کرم‌های رتینوئید موضعی

رتینوئیدها دسته‌ای از داروهای حاوی ویتامین A هستند که نوعی پماد برای ضخیم شدن پوست محسوب می‌شوند. رتینوئیدهای موضعی به کاهش و جلوگیری از بروز علائم آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض UV بسیار موثر هستند. بسته به علت نازکی پوست صورت متخصص پوست می‌تواند بهترین رتینوئید یا محصول برای نیازهای پوست شما را تجویز کند. 

با این حال باید توجه داشته باشید این داروه نیز همانند دیگر داروها عوارضی نیز به همراه دارند. فردی که برای مدت طولانی از رتینوئیدهای موضعی استفاده می‌کند ممکن است این علائم را تجربه کند:

  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش

درمان خانگی نازکی پوست صورت

رژیم و مکمل‌های غذایی

یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از علت و درمان نازکی پوست صورت در خانه، اصلاح سبک تغذیه‌ای است. یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به سلامت پوست کمک زیادی بکند. برای داشتن پوستی سالم باید میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، روغن‌های سالم و گوشت را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. همچنین استفاده از مکمل‌های غذایی زیر نیز می‌تواند به پیشگیری از نازکی زودرس پوست کمک کرده و به صورت تدریجی منجر به افزایش ضخامت پوست صورت شود:

  • ویتامین C خوراکی و موضعی
  • گاما-لینولنیک اسید (GLA) که در منابعی مانند روغن گل مغربی وجود دارد
  • پپتیدهای کلاژنی
  • اسیدهای چرب امگا 3 مانند بعضی از ماهی‌ها

با این حال استفاده‌ی بیش از حد مکمل‌ها می‌تواند خطرناک باشد یا جذب آنها در اثر مصرف برخی داروها مختل می‌شود. پس همیشه قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. 

درمان نازکی پوست صورت با طب سنتی

درمان گیاهی نازک شدن پوست صورت که در طب سنتی نیز پیشنهاد شده است می‌تواند بسیار موثر باشد. با این حال باید به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که این درمان‌ها برای اثربخشی به استمرار نیاز دارند. همچنین بهتر است برای نهایت استفاده از این روش‌های درمانی در مورد علت نازکی پوست صورت خود با پزشک سنتی مشورت کنید. بعضی از بهترین درمان‌های این طب عبارتند از:

  • استفاده از روغن ماهی به صورت موضعی
  • استفاده از انواع روغن گیاهی روغن کتان، روغن گل‌گاو‌زبان، روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، روغن زیتون، وغن گل‌مغربی، روغن میوه گل رز روغن دانه چیا و ... به صورت موضعی ( درمورد بهترین روغن برای جوانی پوست صورت در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • تغییر در رژیم غذایی و استفاده بیشتر از مواد غذایی مفیدی مانند تخم‌مرغ، خیار، آلوئه‌ورا، ماهی، سبیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم بروکلی، تخم کتان، موز و....
  • انواع ماسک‌های گیاهی و دست‌ساز مانند ماسک آووکادو، عسل و خامه، ماسک روغن نارگیل و هلو، ماسک لیموترش و سرشیر، ماسک خیار و ...