طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت و افزایش تاثیر آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت

همه‌ی ما باید برای داشتن پوستی صاف و شفاف یک روتین پوستی داشته باشیم. روتین پوستی شامل انواع روش‌های ماساژ و شستشوی پوست و استفاده از مواد بهداشتی و تقویتی است. در حالی که بسیاری از گزینه‌های دارویی و شیمیایی برای تقویت پوست در بازار وجود دارد، اما هیچ چیز به اندازه‌ی گزینه‌های طبیعی برای این کار موثر نیست. خوشبختانه گزینه‌های گیاهی زیادی در طبیعت برای این کار وجود دارد اما یکی از بهترین آنها آلوئه وراست که در انواعی از محصولات بهداشتی و تقویت پوست و مو وجود دارد. در ادامه این مطلب از گهواره قصد داریم در مورد خواص و طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت بیشتر توضیح دهیم.

فواید آلوئه ورا برای پوست و موها

نکته‌ی جالب توجه این است که در واقع، بیش از یک نوع آلوئه ورا در طبیعت وجود دارد که تخمین زده می‌شود تعداد آن به 420 گونه برسد. رایج‌ترین شکل مورد استفاده برای بهبود و تقویت پوست و درمان بیماری‌های پوستی گونه‌ا‌ی به نام آلوئه باربادنسیس میلر است. بخشی از آن که برای خاصیت درمانی‌اش استفاده می‌شود، ژل بی‌رنگی ست که در بین بخش برگی وجود دارد.

فواید آلوده ورا برای پوست

ژل آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی و ضد التهاب دارد و از این رو، یکی از طبیعی‌ترین درمان‌ها برای آفتاب سوختگی یا بهترین ماسک خانگی برای لک صورت محسوب می‌شود. استفاده از این ژل به ایجاد یک لایه محافظ برای پوست کمک کرده و همچنین به آن رطوبت رسانی می‌کند. همچنین این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است که روند بهبودی را تقویت می‌کند. قبل از آنکه با طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت آشنا شوید، باید بیشتر در مورد خواص آلوئه ورا بدانید که در ادامه آمده است.

درمان سوختگی

ژل آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی دارد که می‌تواند در درمان سوختگی موثر باشد. آلوئه ورا در درمان سوختگی‌های درجه یک و دو موثر است. استفاده از آلوئه ورا روی سوختگی شما با کاهش التهاب، بهبود گردش خون و مهار رشد باکتری ها به بهبودی کمک می‌کند. بهتر است از ژل آلوئه ورا خالص که مستقیماً از گیاه آلوئه ورا تهیه شده است استفاده کنید. 

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در درمان سوختگی: ژل آلوئه ورا را تا سه بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را نشویید. ژل به صورت طبیعی جذب پوست می‌شود. می‌توانید از ناحیه مورد نظر با گاز استریل محافظت کنید.

درمان ساییدگی‌های کوچک یا جای بریدگی ظریف

ژل آلوئه ورا نه تنها می‌تواند میزان کلاژن را در زخم‌ها افزایش دهد، بلکه ترکیب کلاژن را نیز تغییر می‌دهد، پیوند متقابل کلاژن را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث بهبود ساییدگی‌های پوستی می‌شود. مطالعات علمی نشان داده است که ژل می‌تواند انعطاف پذیری و شکنندگی پوست را کاهش دهد زیرا 99 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد.

نحوه طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت: اگر چانه یا پیشانی خود را ساییده‌اید، می‌توانید برای تسکین سریع درد و سوزش، آلوئه ورا را روی آن ناحیه بمالید. سه بار در روز از این ژل استفاده کنید. نکته مهم این است که هرگز نباید از ژل آلوئه ورا روی محل زخم باز یا بریدگی‌های بزرگ که گوشت مشخص است استفاده کنید.

درمان خشکی پوست با آلوئه ورا

درمان خشکی پوست با آلوئه ورا

ماسک‌های طبیعی زیادی مانند ماسک خیار برای درمان خشکی پوست وجود دارد. آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی شناخته شده و حاوی خواص آبرسانی است و جذب پوست خشک و پوسته پوسته می‌شود و آن را به یکی از فواید ضروری آلوئه ورا برای پوست خشک تبدیل می‌کند.

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت خشک : این ماسک یک نیروگاه آبرسان برای پوست های خشک است و در چند دقیقه قابل تهیه است. به سادگی 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل را با 2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید. آن را بعد از 15 تا 20 دقیقه بشویید و حداقل یک بار در هفته این کار را تکرار کنید تا پوست شما به خوبی هیدراته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله انتخاب بهترین روغن برای پوست خشک مراجعه کنید.

درمان سرمازدگی پوست صورت

سرمازدگی شدید می‌تواند منجر به ایجاد سوختگی روی پوست شود که ایجاد سوزش و خارش می‌کند. پوست در ناحیه‌ی سرمازده بسیار تحریک پذیر و حساس شده و بنابراین بسیار دردناک است. خوشبختانه ژل آلوئه‌ورا برای درمان سرمازدگی‌های خفیف و سطح بسیار موثر است. چگونگی استفاده از آلوورا برای پوست صورت در درمان سرمازدگی مانند ماسکی ست که برای درمان سوختگی استفاده می‌شود. برای موارد خفیف‌تر سرمازدگی، یک مسکن بدون نسخه می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. برای سرمازدگی سطحی استفاده از ژل یا لوسیون آلوئه ورا را چندین بار در روز به تسکین علائم کمک می‌کند.

درمان تبخال با آلوئه ورا

بر خلاف آفت دهان، تبخال در قسمت بیرونی ایجاد می‌شود. آلوئه ورا می‌تواند به درمان ویروس تبخال که عامل اصلی تبخال نیز می‌باشد کمک کند. آلوئه ورا خاصیت تسریع زخم را ثابت کرده است. این خواص آلوورا ممکن است ضایعات تبخال را تسکین و التیام بخشد. 

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت در درمان تبخال: ژل آلوئه ورا خالص را می‌توان به طور مستقیم تقریباً در هر قسمت از بدن بدون رقیق شدن استفاده کرد. مقدار کمی از ژل را دو بار در روز روی تبخال خود بمالید تا زمانی که از بین برود.

درمان اگزما با آلوئه ورا

اثرات مرطوب کنندگی آلوئه ورا می‌تواند به کاهش خشکی پوست و خارش مرتبط با اگزما کمک کند. ژل آلوئه ورا همچنین می‌تواند منجر به کاهش درماتیت سبورئیک نیز شود. در حالی که این نوع روغنی اگزما اغلب در پوست سر دیده می‌شود، می‌تواند قسمت‌هایی از صورت و پشت گوش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

طریقه استفاده از آلوورا برای پوست صورت در اگزما: برای استفاده از آلوئه ورا برای اگزما، ابتدا با تمیز کردن محل مورد نظر با آب و صابون ملایم، به جذب پوست خود تا حد امکان کمک کنید. ژل آلوئه ورا را آزادانه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. به خاطر داشته باشید که ژل در ابتدا می‌تواند چسبناک باشد بنابراین باید اجازه دهید روی پوست خشک شود. 

مانند اگزما، آلوئه ورا می‌تواند به کاهش التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس نیز کمک کند. برای بهترین نتیجه، ژل آلوئه ورا را دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده‌ی پوست بمالید.

درمان اگزما با آلوئه ورا

طرز استفاده الوورا برای جوش صورت

از آلوئه ورا می‌توانید برای درمان جوش نیز استفاده کنید. ژل آلوئه ورا جریان خون را در پوست تقویت کرده و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند نواحی جوش‌های آکنه را نیز درمان کند. آلوئه را یک شب روی پوست بگذارید و صبح آن را بشویید تا قرمزی و سوزش را کاهش دهد. ژل آلوئه ورا یک گزینه بسیار مناسب برای درمان خانگی جوش صورت در بارداری ست.

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت جوش دار: با 2 قاشق غذاخوری عسل خالص شروع کنید و آن را با 1 قاشق غذاخوری آلوئه ورا خالص مخلوط کنید. مخلوط باید به راحتی پخش شود، اما شل و رقیق نباشد. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود، 1.4 قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده را با آن مخلوط کنید و در حالی که ماسک جادویی خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام می‌دهد، استراحت کنید. سپس آن را بشویید.

طرز استفاده از آلوورا برای چروک صورت

تحقیقات نشان می‌دهد در زنانی که از مکمل‌های آلوئه ورا مصرف کردند، چین و چروک صورت به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به گفته محققان، آلوئه ورا دارای مولکول‌هایی به نام استرول است. این استرول‌ها باعث تولید کلاژن و اسید هیالورونیک می‌شوند که به پوست کمک می‌کند رطوبت خود را حفظ کند. در نتیجه، چین و چروک کمتر به نظر می‌رسد. شما میتوانید از آن در درمان ترک شکم بعد از زایمان نیز استفاده کنید.

طریقه استفاده از ژل برای چروک صورت: شما به ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. ژل آلوئه ورا و عسل را با هم مخلوط کنید تا خمیر خامه‌ای به دست آید. آن را به صورت خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید. 

طرز استفاده از آلوورا برای سفیدی پوست

بر اساس یک مطالعه در سال 2012، آلوئه ورا حاوی آلوئین است، یک ترکیب طبیعی کاهش دهنده رنگدانه که نشان داده شده است که پوست را روشن می‌کند و به عنوان یک درمان غیرسمی هایپرپیگمانتاسیون موثر است. روش استفاده: ژل آلوئه ورا خالص را قبل از خواب روی نواحی رنگدانه دار بمالید. صبح روز بعد با آب گرم بشویید.

بهترین روش استفاده از آلوئه ورا برای پوست سفید:

  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید تا خمیر غلیظی بدست آید.
  • آن را روی پوست خود بمالید و به مدت 15 دقیقه بگذارید تا خشک شود.
  • بعد از 15 دقیقه ماسک را بشویید.
  • دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

درمان حلقه های تیره چشم با آلوئه ورا

درمان حلقه‌های تیره و پف اطراف چشم

استفاده از ژل آلوئه ورا در بهبود سیاهی و پف چشم

آلوئه‌ورا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است که به روشن شدن تغییر رنگ اطراف چشم کمک می‌کند و اثر خنک کنندگی آن پف کردگی را کاهش می‌دهد. استفاده از ژل آلوئه ورا دور چشم در شب باعث پف کردن چشم‌ها و محو شدن سیاهی دور آنها می‌شود.

چند بار در هفته از الوورا استفاده کنیم

همانطور که در بالا متوجه شدید، شیوه و تعداد دفعات استفاده از ماسک و ژل آلوئه ورا برای پوست بسته به نوع عارضه و مشکل می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را هم به صورت تجاری از داروخانه‌ها تهیه کنید و هم می‌توانید برگ آلوئه ورا را از عطاری‌ها خریده و ژل بین برگ‌های آن را خودتان تخلیه کرده و استفاده کنید. 

عوارض الوورا برای پوست صورت

در حالی که در صورت استفاده طبق دستور از ژل آلوئه ورا به صورت موضعی ایمن تلقی می‌شود اما استفاده‌ی بیش از حد از هر چیزی حتی پرفایده‌ترین مواد نیز می‌تواند با عوارضی همراه باشد. 

برای مثال اگر سوختگی شدید یا زخم‌های باز و بزرگی دارید بهتر است از استفاده از آلوئه ورا خودداری کنید. در واقع، حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلوئه ممکن است توانایی طبیعی پوست شما را برای التیام زخم‌های عمیق مربوط به جراحی کاهش دهد و روند بهبود را با تاخیر همراه کند. 

همچنین مشاهده شده است که در کنار فواید طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت، بعضی از مصرف کنندگان علائم آلرژی از خود نشان داده و در محل استفاده دچار خارش و سوزی شدید می‌شوند. اگر بعد از استفاده از این ژل دچار بثورات یا کهیر شدید، ممکن است به ژل حساسیت داشته باشید و باید فوراً استفاده از آن را متوقف کنید. همچنین به هیچ عنوان از ژل آلوئه ورا روی پوست آلوده استفاده نکنید. در حالی که ژل دارای خواص میکروبی است، لایه محافظ آن می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و عفونت را بدتر کند.

اگر به دنبال پاکسازی پوست هستید، حتماً به یک کارشناس مجرب مراجعه کنید. در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مربوطه مراجعه کنید. 

عوارض آلوئه ورا برای پوست صورت

سخن پایانی 

آلوئه ورا ممکن است یک منبع درمان طبیعی برای انواع بیماری‌های پوستی باشد. با این حال، مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه منبع معتبر می‌گوید که شواهد قطعی کافی برای حمایت از تمام مزایای ادعایی در مورد طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت یا طرز استفاده از آلوورا برای مو وجود ندارد، اگرچه زمانی که روی پوست استفاده می‌شود بی خطر است. اگر از آلوئه ورا روی پوست خود استفاده می‌کنید و در عرض چند روز هیچ بهبودی مشاهده نکردید، با متخصص پوست خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند به نگرانی‌های خاصی که در مورد سلامت کلی پوست خود دارید کمک کنند.