تکنیک‌هایی برای درمان خانگی جوش صورت در بارداری بدون ضرر برای جنین

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی جوش صورت در بارداری

درمان خانگی جوش صورت در بارداری یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با جوش‌هایی است که تحت تاثیر هورمون‌های بارداری، در دوران حاملگی ایجاد می‌شوند. اساسا گفته می‌شود در دوران بارداری برای بهبود جوش‌های بارداری، فقط و فقط باید به درمان‌های ساده و ایمن خانگی اکتفا کرد و از انجام هر اقدام درمانی سنگین و خاص یا مصرف داروهای رفع کننده جوش خودداری کرد. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم به تعدادی از بهترین درمان‌های خانگی برای رفع جوش‌های بارداری که عمدتا پایه طب سنتی دارند، اشاره کنیم.

برای درمان جوش صورت در بارداری چه کار کنیم؟

پیش از هر چیزی باید بدانید که جوش زدن در اوایل بارداری و جنسیت جنین ارتباط معناداری با هم ندارند. اگرچه از قدیم گفته می‌شود که اکنه در بارداری پسر ایجاد می‌شود، اما در علم پزشکی جوش در بارداری و جنسیت با هم بی ارتباط هستند. در واقع این تغییرات هورمون فراوان در دوران بارداری است که منجر به ایجاد جوش بارداری می‌شود و معمولا فرقی هم نمی‌کند که جوش در اوایل بارداری ایجاد شود یا در اواسط و اواخر آن. در هر صورت هورمون‌های بارداری عامل آن هستند و شما می‌توانید با انجام مراقبت‌های پوستی در بارداری آنها را درمان کنید

برای درمان جوش صورت در بارداری چه کار کنیم؟

  • از سرکه سیب استفاده کنید

مقداری پنبه را در سرکه سیب تصفیه‌نشده و خام خیس کنید و آن را روی پوست خود بکشید تا چربی پوست‌ را جذب کند. برای این کار یک بخش سرکه را با ۳ بخش آب‌مقطر ترکیب کنید. این ترکیب، پاک‌کننده‌ای طبیعی است که سرشار از آنزیم‌های طبیعی و آلفا هیدروکسی اسیدهاست.

  • به سراغ جوش‌شیرین بروید

جوش شیرین موجب خشک شدن چربی روی پوست و بهبود جوش صورت می‌شود. با ترکیب کردن یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین با یک قاشق غذاخوری آب، می‌توانید کرم ضدجوش طبیعی بسازید. با استفاده از این کرم ضد جوش در بارداری می‌توانید وضعیت جوش‌ها را کنترل کنید. شما باید کرم را روی خود جوش‌ها و نه کل بدن یا صورت بمالید و حتما اجازه دهید که کرم خشک شود و سپس آن را کاملا بشویید.

  • از مرکبات کمک بگیرید

آلفا هیدروکسی اسید در مرکباتی مانند لیموترش وجود دارد. وقتی آب لیموترش را به پوست خود می‌مالید، منافذ صورت باز می‌شود و سلول‌های مرده پوست از سطح پوست جدا می‌شوند. خواص ضدباکتریایی آب لیموترش، آن را به لایه‌بردار مؤثری تبدیل می‌کند. پس آب یک لیموترش را بگیرید و با استفاده از مقداری پنبه آن را مستقیما روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند یا تا خشک شدن آن صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

  • از معجزه عسل استفاده کنید

عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند موجب آرامش و تسکین پوست نیز ‌شود. برای استفاده از عسل، ابتدا پوست صورت را با آب گرم بشویید و سپس عسل را مستقیما روی قسمت‌های آسیب‌دیده بمالید. عسل از یک گزینه‌ی ایده‌آل به عنوان ماسک صورت در بارداری است. اجازه دهید عسل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی جوش‌های صورت بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

  • از روغن نارگیل غافل نشوید

روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و موجب تسکین و آرامش پوست می‌شود. این روغن به‌ راحتی جذب پوست می‌شود. می‌توانید پیش از خواب، به‌جای کرم مرطوب کننده از روغن نارگیل خالص استفاده کنید.

  • جو دوسر و خیار را فراموش نکنید

جو دو سر و خیار آرامش‌بخش و خنک‌کننده پوست هستند. با ترکیب خیار، جوی دوسر، ماست ساده و عسل می‌توانید ماسکی طبیعی و خانگی درست کنید. پس از ترکیب کردن مواد، ماسک تهیه‌شده را در فریزر قرار دهید و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این ماسک را روی پوست خود بگذارید و سپس آن را کاملا بشویید.

درمان جوش صورت در بارداری با طب سنتی

  • آگاهانه غذا بخورید

برای پیشگیری و کاهش آکنه دوران بارداری، استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر، ویتامین A ، B ، کروم و اسیدهای چرب در رژیم غذایی روزانه تاثیر فراوانی دارد؛ این در حالی است که کافئین، شکر و غذاهای چرب باعث بروز آکنه و بدتر شدن وضعیت آنها خواهد شد. پس مصرف آنها باید بسیار محدود و کم باشد.

  • از کمپرس آب گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس آب گرم می‌تواند باعث درمان و بهبود سریع‌تر جوش‌های صورت شود. کمپرس آب گرم می‌تواند باکتری‌های صورت را پاک کرده و  منافذ بسته پوست را باز کند. برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در 2 فنجان آب گرم حل کنید؛ یک حوله تمیز را به این ترکیب آغشته کنید و به مدت 10 دقیقه روی صورت و جوش‌ها قرار دهید. بهتر است این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

  • از زردچوبه کمک بگیرید

زردچوبه یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند به عنوان درمان خانگی جوش صورت در بارداری مورد استفاده قرار بگیرد. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در کمی آب حل کنید تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را روی جوش قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت روی جوش‌ها بماند. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

  • به سراغ خمیر دندان بروید

خمیر دندان می‌تواند باکتری‌های مضر پوست صورت را از بین ببرد و در درمان جوش صورت در دوران بارداری موثر باشد. مقداری خمیر دندان را روی جوش صورت بمالید؛ بهتر است این کار را شب انجام دهید و اجازه بدهید تا صبح خمیر دندان روی جوش باقی بماند و صبح صورت را بشویید. (البته در صورتی که حساسیت پوستی ندارید، این کار را انجام دهید)

  • با آلوئه ورا آشتی کنید

آلوئه ورا به واسطه داشتن مواد طبیعی و خاص نه تنها برای درمان جوش حاملگی مناسب است، بلکه چون سرشار از مواد ضدباکتری است، می‌تواند از بروز جوش صورت هم جلوگیری کند. آلوئه ورا به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند و روند درمان جوش و آکنه را سرعت می‌بخشد‌. پس آلو‌ئه‌ورا را بشکنید و ژل داخل آن را جدا کنید. این ژل را روی جوش و محل مورد نظر قرار دهید. پس از 30 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

چرا در بارداری جوش می‌زنید؟

چرا در بارداری جوش می‌زنید؟

علت جوش زدن در بارداری فقط و فقط تحت تاثیر هورمو‌ن‌های بارداری است. اینکه جوش‌های ریز یا زیر پوستی یا جوش‌های چرکی و درشت در صورت، چانه، گونه، پیشانی و ... ایجاد شوند، بخشی از عوارض دوران بارداری است که ناگزیر از پذیرش آن هستید. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از هر روشی برای از بین بردن جوش باید روشی را به کار ببرید که نهایتا منجر به باقی ماندن جای جوش در صورت نشود. حتما از ماسک‌های گیاهی و مطمئن استفاده کنید تا به این ترتیب هیچ چیزی سلامتی نی نی شما را تهدید نکند.

برای رفع جوش صورت در بارداری این کارها را انجام ندهید

  • از ایزوترتینوئین استفاده نکنید

مصرف این دارو در دوران بارداری، بسیار خطرناک است؛ چون این دارو می‌تواند روی جنین تأثیر بگذارد و منجر به نقایص مادرزادی جدی شود.

به دلیل عوارض خطرناکی که این دارو در پی دارد، زنانی که در سنین باروری هستند برای مصرف این دارو باید حداقل یک ماه قبل از شروع درمان و یک ماه پس از پایان درمان از دو روش جلوگیری از بارداری استفاده کنند. همچنین زنان باید قبل از مصرف این دارو، پس از آن و در طول استفاده از آن نیز تست بارداری بدهند.

  • هورمون درمانی نکنید
  • از تتراسایکلین‌های خوراکی استفاده نکنید
  • به سراغ رتینوئیدهای موضعی مانند آداپالن، تازاروتن و همچنین ترتینوئین نروید
  • از داروهای موضعی حاوی اسید سالیسیلیک استفاده نکنید

کلام آخر

معمولا استفاده از تکنیک‌های یاد شده برای درمان دمل چرکی در بارداری یا درمان جوش بدن در بارداری عوارض جانبی همراه ندارد، با این حال حتما پیش از استفاده از هر یک از این تکنیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که حتی استفاده از صابون ضد جوش در بارداری نیز باید با نظر پزشک باشد، زیرا بارداری دوران حساسی است که باید به خوبی از آن مراقبت کنید. برای درمان خانگی جوش صورت در بارداری از همه روش‌ها به صورت یک‌جا استفاده نکنید و یکی یکی روش‌های یاد شده را به کار بگیرید تا مناسبترین روش برای خود را بیابید.