میانگین زمان خواب نوزاد تا یک‌سالگی چقدر است؟

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میانگین زمان خواب نوزاد

میانگین زمان خواب نوزاد تا یک‌سالگی به عوامل زیادی بستگی دارد. الگوهای خواب نرمال نوزادان اغلب بی‌نظم و متغیر است و از این رو مقایسه میانگین زمان خواب نوزادان با هم کار اشتباهی است. حتما شنیده‌اید که برخی از مادران می‌گویند نوزاد تازه متولد شده‌شان حتی برای شیر خوردن هم به سختی بیدار می‌شود، در حالی که مادر دیگری از خواب سبک و بی‌خوابی و کم نوزادش شکایت می‌کند. جالب است که بدانید رشد نوزاد شما و پشت سر گذاشتن هفته‌ها و ماه‌های رشد او نقطه عطفی برای تغییر الگوهای خواب اوست. در ادامه بیشتر در مورد میانگین ساعت خواب نوزاد بیشتر توضیح خواهیم داد.

میانگین زمان خواب نوزاد در مراحل مختلف رشد

در ادامه توضیح می‌دهیم که در مراحل مختلف نوزاد چقدر می‌خوابد:

میانگین زمان خواب نوزاد از تولد تا سه ماهگی 

میانگین زمان خواب نوزاد بعد از تولد غلب در هفته‌های اول رشدش، 17 الی 18 ساعت در شبانه روز است. شاید از این عدد تعجب کنید اما واقعا نوزادی که تازه متولد شده برای رشد سیستم عصبی مرکزی و رشد بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن‌اش به این خواب نیاز دارد. البته میانگین زمان خواب نوزاد تازه متولد شده یعنی 16 ساعت به بازه‌های خواب یک تا دو ساعتی تقسیم می‌شود و نوزاد بین هر چرت نیاز دارد که شیر بخورد. نوزادان تا سه ماهگی اغلب 8 ساعت در روز و 8 الی 9 ساعت در شب می‌خوابند. 

میانگین زمان خواب نوزاد در سه ماهگی 

در سه ماهگی خواب طبیعی نوزاد چقدر است؟ خواب نوزاد یک ماهه از هر سنی بیشتر است و به تدریج با افزایش سن، مقدار طبیعی خواب کاهش می‌یابد. یک نوزاد سه ماهه به طور میانگین 14 الی 16 ساعت می‌خوابد. نکته جالب توجه اینکه با رسیدن به این سن، بیشتر زمان خواب نوزاد از روز به شب منتقل شده و معمولاً میزان خواب شبانه او به 10 می‌رسد.

میانگین زمان خواب نوزاد در مراحل مختلف رشد

میانگین زمان خواب نوزاد در شش ماهگی 

همانطور که مشاهده می‌کنید با بزرگتر شدن نوزاد بازیگوش شما از زمان خواب او کاسته می شود و یک نوزاد شش ماهه به طور میانگین چیزی بین 14 تا 15 ساعت از زمانش را به خواب اختصاص می‌دهد. نکته دیگر اینکه تعداد چرت‌های روزانه نوزاد شش ماهه شما اکنون به یک چرت قبل از ظهر و یک چرت بعدازظهر تقسیم می‌شود و نوزادان دوست دارند به شکل متفاوتی بخوابند. اتفاق مهم دیگری که در برخی از نوزادان از این سن شروع می شود اصطلاحی در روانشناسی به نام اضطراب جدایی است.

میانگین زمان خواب نوزاد در نه ماهگی 

میانگین خواب نوزاد در نه ماهگی چیزی معادل  14 ساعت است. برخی از نوزادان نه ماهه تمام شب را می‌خوابد و برخی دیگر ممکن است تا صبح یکی دوبار بیدار شوند. تنظیم خواب کودک نه ماهه بسیار ساده‌ و روان‌تر شده است.

میانگین زمان خواب نوزاد در یک سالگی 

نوزاد یک ساله یک موجود بازیگوش است که به طور میانگین 13 الی 14 ساعت می‌خوابد و شاید خوابیدن نوزاد در طول روز به دو چرت یک الی دو ساعتی خلاصه شود. حالا دیگر این موجود شیرین به دنبال بازی و بازیگوشی بیشتر در طول روز است و ترجیح می‌دهد در طول روز کمتر بخوابد. در ماه‌های بعدی خواب نوزاد به مراتب کمتر خواهد شد. به طوری که خواب کودک 17 ماهه از خواب یک نوزاد 30 ماهه به مراتب بیشتر خواهد بود.

تنظیم خواب نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

تنظیم خواب نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

همانطو که خواب زیاد نوزاد خطرناک است خواب کمتر نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. وقتی پای درددل مادران نوزادان می‌نشینیم، گله از خواب کم نوزاد صحبت بسیاری از آنان است و معتقدند که تنظیم خواب نوزاد کار خیلی سختی است. شاید تعجب کنید اگر بگویم برای تنظیم خواب نوزاد نیز راهکاریی وجود دارد. نوزاد را هر شب سر یک ساعت معین بخوابانید، اجازه بدهید بدن او با خوابیدن در این ساعت عادت کرده یا به اصطلاح تنظیم شود. بهترین ساعت خواب برای کودکان از حدود 9 تا 10 است. بهترین زمان خواب بسته به سن و شریط زندگی در خانواده می‌تواند متفاوت باشد. سعی کنید از با نزدیک تر شدن به ساعت خواب مشخص او لامپ‌های محیط خواب او را تا حد امکان کم کرده و آرام‌تر صحبت کنید. چرت‌های روزانه و وعده‌های شیر نوزاد شیرخوار را نیز به گونه‌ای منظم برنامه‌ریزی کنید تا کم کم به این روال عادت کند. به همین راحتی می‌توانید اولین قدم‌ها برای تنظیم خواب او را بردارید. برخی پزشکان توصیه می کنند که اجازه ندهید نوزاد چرت بعدازظهر طولانی داشته باشد، زیرا این می تواند در خواب عمیق نوزاد در شب اختلال ایجاد کند. 

آماده کردن محیط خواب نوزاد

محیط خواب نوزاد تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب او ایفا می‌کند. برای اینکه نوزاد یک خواب خوب را تجربه کند نیازی به تخت و بالش‌های چیده شده اطرافش یا انواع اسباب‌بازی‌ها ندارد. همین که نوزاد به پشت روی تشکی محکم با استانداردهای لازم و در محیطی با دمای استاندارد بخوابد، تمام چیزی است که نیاز دارد. برخی از مادران فکر می‌کنند اگر محیط خواب نوزاد گرم باشد راحت‌تر می‌خوابد اما واقعا اینطور نیست، نوزادان هم مانند ما از گرمای بیش از حد کلافه ‌می‌شوند. نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید این است که استفاده از پتوی سنگین یا اسباب‌بازی‌های مختلف ممکن است منجر به خطراتی مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد منجر شود و باید تا حد امکان از قرار دادن پتوی سنگین روی او یا در دسترس قرار دادن اسباب بازی یا شیء خطرناک نزدیک او خودداری کنید.

درمان اختلال خواب در نوزادان

زمانی می‌توانیم توقع داشته باشیم که نوزادمان طبق مقادیر تعیین شده تحت عنوان میانگین زمان خواب نوزاد بخوابد که از شرایط سلامتی خوبی برخوردار باشد. بسیار شنیده‌ایم که نوزادان کولیکی مشکلات زیادی در خواب دارند، یا زمانی که نوزاد به سنی می‌رسد که اضطراب جدایی را تجربه می‌کند و ممکن است بارها در طول شب بیدار شود و با گریه مادرش را بخواهد. از آنجا که ممکن است مشکلات خواب نوزاد دلبند شما ناشی از شرایطی نظیر آپنه یا وقفه تنفسی نوزاد در خواب باشد، اگر نوزاد شما در خوابیدن مشکل دارد یا به موردی مشکوک در این زمینه برخورده‌اید، حتما با متخصص نوزادان مشورت کنید و در صدد درمان این مشکلات برآیید.

علائم آمادگی نوزاد برای خواب

علائم آمادگی نوزاد برای خواب

  • معمولا هر کاری که نوزاد انجام می‌دهد یک دلیل دارد، اگر نوزاد شما هر کدام از کارهای زیر را انجام می‌دهد ممکن است واقعا وقت خواب او رسیده باشد:
  • گریه
  • مالش چشم‌ها
  • خیره شدن به یک نقطه
  • خمیازه کشیدن

در صورتی که از آخرین باری که نوزاد چرت زده یک الی دو ساعت می‌گذرد و او با کارهایی که در قسمت بالا گفتیم بی‌تابی‌اش برای خواب را نشان می دهد در ابتدا کمی او در آغوش بگیرید تا آرام شود و سپس شروع به شیر دادن کنید، زمانی که احساس کردید چشم‌هایش روی هم می‌آید و به مرحله خوابیدن نزدیک شده، او را روی تشک یا تختش قرار دهید، به این صورت به او یاد می‌دهید که جای خوابیدن او کجاست! از آن جایی که کارهایی که در زمان خواب نوزاد انجام می‌دهیم خیلی زود ممکن است تبدیل به یک عادت همیشگی شود، هیچوقت برای خواباندن او شروع به راه بردن او در آغوش‌تان نکنید. نکته جالب دیگر اینکه بسیاری از مادران گفته‌اند که نوزاد با یک موسیقی ملایم زودتر و بهتر به خواب می‌رود. امتحان کردن این راهکار نیز خالی از لطف نیست.

و اما سخن پایانی ...

حالا که در این مطلب تا حدودی متوجه شدید میانگین زمان خواب نوزاد چقدر است و با مسائل مرتبط با آن آشنا شدید، می‌دانید که زیاد خوابیدن نوزادتان دلیل دارد و نیازی به نگرانی نیست. اکنون لازم است که با کمک موارد گفته شده به راه‌های تنظیم خواب نوزاد کمک کرده و ساعات خواب آرام و دلپذیری را برای نوزاد دلبندتان رقم بزنید.