آناناس برای نوزاد از چندماهگی مجاز است؟ | خواص و مضرات مصرف

خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آناناس برای نوزاد

مصرف میوه و سبزی برای کودکان بسیار ضروری است زیرا این مواد حاوی املاح و ویتامین‌های زیادی هستند که برای رشد و نمو کودکان ضروری‌اند. یکی از میوه‌های بسیار پرخاصیت میوه آناناس است. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد فواید و مضرات خوردن آناناس برای نوزاد بیشتر توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با استفاده از ابزار تغذیه، از سن مناسب کودکان برای مصرف مواد غذایی مختلف مطلع شده و در مورد بهترین غذاها برای سنین مختلف کودک اطلاعات کسب کنید. همچنین امکان تبادل نظر با سایر مادران و دریافت پیام مشاور فراهم شده است.

سن مجاز آناناس برای نوزاد

نوزادان از چه سنی می‌توانند آناناس بخورند؟ شش ماهگی. آناناس یک میوه استوایی خوشمزه است. اگرچه که کمی اسیدی است، اما برای کودک بی‌خطر است. بنابراین می‌تواند از همان شش ماهگی به شکل امن مصرف کند. این میوه جزو میوه‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال نیست. با این حال در نظر داشته باشید که اسیدیته این میوه ممکن است باعث بثورات پوستی شود و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانید صبر کنید تا زمانی که کودک شما بزرگتر شد دوباره آناناس را امتحان کنید.

* در مورد خواص و مضرات آناناس در بارداری بیشتر بخوانید

مواد تشکیل دهنده آناناس

آناناس یک میوه استوایی با طعم شیرین و مواد معدنی و ویتامینهای زیادی است که از جمله آنها می‌توان به پلی فنول‌ها از جمله اسید گالیک، اسید سیرینگیک، وانیلین، اسید فرولیک، اسید سیناپیک، اسید کوماریک، اسید کلروژنیک، اپی کاتچین و آربوتین اشاره کرد. همچنین ماده‌‌ای به نام بروملین در تمام قسمت‌های گیاه آناناس وجود دارد که ترکیبی از آنزیم‌های پروتئولیتیک است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آناناس نیز به شرح زیراند:

  • ویتامین‌های A، B6، E و K.
  • کلسیم.
  • فولات.
  • اهن.
  • منیزیم.
  • فسفر.
  • پتاسیم.
  • فلز روی.

خواص آناناس برای نوزاد

بیشتر فواید آناناس برای نوزاد به خاطر وجود بروملین، مخلوط پیچیده‌‌ای از پروتئاز (که به متابولیسم پروتئین کمک می‌کند، یا اساساً نرم کننده گوشت) است. بروملین در میوه و ساقه آناناس وجود دارد.

هیدارته کردن

یکی از اولین فواید خورد آب آناناس برای نوزاد هیدراته کردن بدن است. صد گرم آناناس 85 گرم آب دارد که همین موضوع آناناس را به میوه‌‌ای آبدار تبدیل می‌کند که می‌تواند با کم آبی بدن مبارزه کند. بدن را شاداب و باطراوت نگه دارد و همچنین ریزمغذی‌هایی که برای حفظ واکنش‌های فیزیولوژیکی مختلف بسیار مهم هستند را در اختیار کودک قرار می‌دهد.

رفع مشکل یبوست

خوردن آناناس برای نوزاد علاوه بر در اختیار قرار دادن آب زیاد، مقدار قابل توجهی فیبر در اختیارش می‌گذارد. مصرف فیبر برای دفع راحت ضروری است. و در نتیجه مصرف منظم مواد غذایی فیبردار مانع از بروز یبوست میشود. در مورد سایر روشهای درمان یبوست نوزاد تازه متولد شده در این مقاله بیشتر بخوانید.

بهبود عملکرد قلب

یکی از فواید آناناس برای نوزادان بهبود عملکرد قلب است. آناناس حاوی بروملین است و این خاصیت را مدیون وجود این ماده است. مصرف بروملین موجود در آناناس لخته شدن خون را کاهش داده و به حذف پلاک از دیواره شریان‌ها کمک می‌کند.

تسکین درد

بروملین موجود در آناناس دارای خواص ضد درد است و می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

کنترل التهاب

بروملین موجود در آناناس به عنوان داروی مکمل در درمان التهاب مزمن و بیماری‌های خود ایمنی توصیه شده است. خاصیت ضد التهابی آن در شرایطی مانند سینوزیت، گلودرد و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی نیز به اثبات رسیده است. آناناس برای چه بیماری خوب است؟ آناناس برای سرماخوردگی کودکان میتواند بسیار مفید باشد. همچنین بروملین، آنزیم موجود در آناناس، مخاط را حل و شل کرده و به رفع احتقان قفسه سینه کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی 

یکی دیگر از خواص آناناس برای کودکان تقویت سیستم ایمنی و رفع بیماری‌ها است. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که بروملین موجود در آناناس می‌تواند با برخی از اثرات پاتوژن‌های روده‌‌ای خاص مانند E.coli مقابله کند. این موضوع به کنترل اسهال کمک می‌کند، که اغلب به دلیل سمیت روده‌‌ای پاتوژن‌ها رخ می‌دهد. همچنین بروملین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و آن را به یک مکمل بالقوه ارزشمند برای سلامتی و تندرستی کلی تبدیل کند.

کمک به هضم غذا

مانند مرکبات، آناناس مملو از ویتامین C است. ویتامین C نه تنها برای سلامت سیستم ایمنی کودک شما مفید است، بلکه به بدن آنها کمک می‌کند آهن را از سایر غذاها جذب کند. منگنز، یکی دیگر از مواد مغذی برجسته در آناناس، به رشد و متابولیسم سالم کمک می‌کند. آناناس حاوی مواد مغذی و ترکیبات مفیدی مانند ویتامین C، منگنز و آنزیم‌ها است که به هضم غذا کمک می‌کند. 

آنتی اکسیدان بالقوه و تقویت بدن

آناناس دارای مقدار قابل توجهی ویتامین C و بروملین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. در دسترس بودن آنتی اکسیدان‌های قوی از بدن حمایت می‌کند و آسیب و خطر رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. به غیر از بروملین و ویتامین C، آناناس همچنین حاوی مقادیر خوبی از منیزیم و پتاسیم است که به رشد و تکامل استخوان‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کند.

مضرات آناناس برای نوزاد

در کنار همه فواید مصرف آناناس برای نوزاد مانند هر میوه‌‌ای میتواند عوارضی نیز داشته باشد. اسید سیتریک موجود در آناناس ممکن است معده کودک را تحریک کند (به خصوص اگر رفلاکس داشته باشد) یا منجر به راش پوشکی شود. قبل از شروع دادن آناناس به نوزاد، بهتر است آن را در مقادیر کوچک امتحان کنید تا ببینید سیستم کودک شما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد.

از دیگر مضرات آناناس برای کودکان این است که مقادیر زیاد ویتامین C آناناس می‌تواند باعث تهوع، اسهال یا سوزش سر دل شود. به همین ترتیب، بروملین در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث اسهال یا بثورات پوستی شود. آناناس منبع خوبی از فیبر غذایی است. اما اگرچه فیبر برای هضم غذا مفید است، اما مصرف مقادیر زیاد این میوه، به خصوص اگر از رژیم غذایی پرفیبر استفاده نشود، می‌تواند منجر به درد معده، نفخ یا گاز معده شود. همچنین به یاد داشته باشید استفاده از آناناس برای زردی نوزاد خطرناک است. به طور کلی دادن هرگونه مواد غذایی به کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است و تنها می‌توانیم از شیر استفاده کنیم.

آناناس و سندرم آلرژی دهانی (OAS)

آناناس همچنین حاوی پروفیل است که ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی شود. آلرژی واقعی در اثر مصرف آناناس برای نوزاد نادر است. شایع‌ترین علائم آلرژی به آناناس خارش موضعی و کهیر است. به ندرت آلرژی به آناناس منجر به علائم شدیدتری مانند آنافیلاکسی می‌شود. علائم آنافیلاکسی شامل مشکل در تنفس، ضربان قلب سریع، از دست دادن هوشیاری و افت فشار خون است.

اکثر مردم به دلیل گرده گل به آناناس واکنش نشان می‌دهند. این بیماری که سندرم آلرژی دهانی (OAS) نامیده می‌شود، بیشتر در افراد مبتلا به آسم یا تب یونجه ناشی از گرده درختان رخ می‌دهد. سندرم آلرژی دهانی (OAS)، نوعی آلرژی غذایی و یک واکنش آلرژیک است که به لب، دهان و گلو محدود می‌شود. OAS بیشتر در افراد مبتلا به آسم یا تب یونجه ناشی از گرده درختان که میوه یا سبزیجات تازه (خام) می‌خورند رخ می‌دهد. سایر آلرژی‌های گرده نیز ممکن است باعث OAS شود. مصرف آناناس (به هر شکلی) به دلیل وجود IgE ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک  مانند OAS یا حتی واکنش‌های شدید مانند آنافیلاکسی شود. علائم OAS شبیه بیشتر انواع دیگر آلرژی است، از جمله خارش، تورم و سوزن سوزن شدن در دهان و گلو. در برخی موارد، OAS می‌تواند علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال نیز ایجاد کند.

چه کودکانی نباید آناناس بخورند؟

کودکانی که آنتی بیوتیک، داروهای ضد انعقاد، رقیق کننده‌های خون، ضد تشنج‌ها، باربیتورات‌ها، بنزودیازپین‌ها، داروهای بی‌خوابی و داروهای ضد‌افسردگی سه حلقه‌‌ای مصرف می‌کنند باید مراقب باشند که آناناس زیاد نخورند. اگر کودک چند بار در هفته یا بیشتر رفلاکس معده دارد یا اگر رفلاکس به مری او آسیب رسانده، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا باشد و برخی غذاها می‌توانند باعث رفلاکس اسید بیشتری شوند. پزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند در این شرایط از مصرف غذاهای پر اسید مانند آناناس اجتناب کنید.

روشهای گنجاندن آناناس در برنامه غذایی نوزاد

شما می‌توانید به طرق مختلف از آناناس در رژیم غذایی خود استفاده کنید. شما می‌توانید آناناس را به شکل برش‌های امن بریده و به کودک بدهید تا بخورد. اگر کودک نوشیدن آبمیوه‌ها را یاد دارد می‌توانید آب آناناس به او بدهید. توصیه می‌شود تا حد امکان از دادن کمپوت آناناس به نوزاد خودداری کنید. کمپوت‌ها شکل فرایند شده میوه‌ها بوده و حاوی مواد شیرین کننده و نگهدارنده هستند که می‌تواند برای کودک خطرناک باشد. به علاوه کلیه مواد غذایی کمپوتی و کنسروی می‌تواند حاوی فلزات سنگین باشد که سرطان‌زا هستند. شما می‌توانید برای سرو آناناس برای نوزاد از آن در انواع شیرینی دسر و اسموتی نیز استفاده کنید که برای کودکان جذابتر است‌.