جامع‌ترین راهنمای خرید پوشک

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید پوشک

راهنمای خرید پوشک به شما یاد می‌دهد که یک ‌پوشک مناسب، متناسب با سن کودک و بودجه‌ای که دارید، انتخاب کنید. خرید پوشک به عنوان یکی از وسایل بهداشتی نوزاد یکی از احتیاجات اصلی و مداوم کودک، حداقل تا دو نیم سالگی است. گرچه تجربه هر مادر در مورد خرید پوشک نقش مهمی در انتخاب و خرید دارد، اما استفاده از تجربیات دیگران و اطلاع از فاکتورهای مهم خرید پوشک نیز برای هیچ مادری خالی از لطف و فایده نیست. 

*همچنین در این مقاله بخوانید چگونه کودک را از پوشک بگیریم

چه پوشکی بخریم؟

شما باید پوشکی خریداری کنید که بتواند پاسخگوی اولویت‌ها و محدودیت‌های شما شود. به این معنی که هم از نظر اقتصادی برای شما به صرفه باشد و هم اینکه برای کودک راحت باشد، جذب خوبی داشته باشد، سلامت پوست او را تضمین کند و حتی اینکه به محیط زیست هم آسیب نرساند. انتخاب مارک پوشک بسته به تجربه هر مادر، می‌تواند متفاوت باشد. هر مادری به تناسب تجربیات خود در مورد استفاده از مارک‌های مختلف پوشک‌ها و پوشک کردن نوزاد نظرات متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ البته امکان اتفاق نظر هم در بین مادران وجود دارد، اما در هر صورت تجربه هر فرد تعیین می‌کند که چه پوشکی برای کودک خود بخرد. 

چه پوشکی بخریم؟

قاعده کلی این است که شما باید پوشکی برای کودک خود تهیه کنید که اولا از نظر اقتصادی با جیب و بودجه شما هماهنگی داشته باشد؛ پوشک باید با پوست کودک سازگار باشد و منجر به آسیب‌های پوستی نشود؛ چسب خوبی داشته باشد و خود به خود باز نشود، قدرت جذب منطقی داشته باشد؛ قواره و سایز پوشک دقیق باشد و نهایتا اینکه تعداد پوشک در هر بسته به نفع اقتصاد خانواده باشد. اینها که گفتیم ویژگی‌های کلی یک پوشک خوب است؛ واقعیت این است انتخاب مارک پوشک با توجه به این فاکتورها به مادر بستگی دارد و یک انتخاب کاملا شخصی و البته تجربی است. 

سایز بندی پوشک‌ها

پوشک‌ها بر اساس وزن کودکان دارای سایز‌بندی هستند. توجه داشته باشید که سایز پوشک حول محور وزن او تغییر می‌کند و نه سن. بنابراین ممکن است که سایز پوشک نوزاد دو ماهه دو کیلویی، هنوز یک (۲ تا ۵ کیلوگرم) باشد، در حالی که نوزاد دو ماهه دیگری با وزن بیشتر از سه کیلو، از سایز دو (۳ تا ۶ کیلوگرم) استفاده کند.  

  • پوشک سایز یک: مناسب برای وزن ۲ تا ۵ کیلوگرم
  • پوشک سایز دو: مناسب برای وزن ۳ تا ۶ کیلوگرم
  • پوشک سایز سه: مناسب برای وزن ۴ تا ۹ کیلوگرم
  • پوشک سایز چهار: مناسب برای وزن ۷ تا ۱۸ کیلوگرم
  • پوشک سایز پنج: مناسب برای وزن ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم

چه زمانی سایز پوشک نوزاد را عوض کنیم؟

چه زمانی سایز پوشک نوزاد را عوض کنیم؟

به جز اینکه می‌توانید از وزن کودک برای تغییر سایز پوشک او کمک بگیرید، نشانه‌های دیگری نیز در هنگام تعویض پوشک وجود دارند که اعلام می‌کنند زمان تغییر سایز پوشک است. برای مثلا اگر در هنگام تعویض پوشک متوجه جای کِش پوشک در کشاله ران او شُدید یا اینکه جای چسب پوشک در قسمت کمر کودک قرمز شده بود، به این معناست که باید سایز پوشک بزرگتری تهیه کنید. پس دادن مدفوع از پشت کمر کودک نیز نشانه دیگری برای تغییر سایز پوشک است. با توجه به جثه کودک خود سایز مناسبی را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای امتحان و ارزیابی تفاوت‌های سایز پوشک‌ها، پوشک سایز بزرگتر را با پوشک سایز کوچکتر مقایسه کنید و راحتی کودک را در هنگام استفاده از آن بسنجید. چنانچه وزن کودک شما بین دو سایز قرار دارد و این مسئله کار را برای انتخاب پوشک بچه مناسب دشوار کرده است، توصیه می‌کنیم که سایز کوچک‌تر پوشک بچه را انتخاب کنید، زیرا به این ترتیب احتمال نشتی از پوشک بچه وجود ندارد. البته این توصیه به نظر بسیاری از مادران توصیه قابل قبولی نیست؛ زیرا آنها معتقدند که کودک در پوشک سایز بزرگتر احساس راحتی بیشتری دارد. به همین دلیل است می‌گوییم که همه چیز به شما و کودک‌تان بستگی دارد. 

پوشک دائمی بچه چیست؟

پوشک دائمی بچه چیست؟

این روزها به جهت فشار اقتصادی زیادی که خرید پوشک بچه یکبار مصرف به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، بسیاری به سراغ پوشک‌های دائمی رفته‌اند. پوشک‌های دائمی که این روزها مورد استفاده برخی از مادران قرار می‌گیرند، چیزی شبیه "کهنه و مشبای" قدیم است که بیشتر جوانان و بزرگسالان امروز در کودکی از آن استفاده می‌کردند. با این تفاوت که شکل مدرن‌تری به خود گرفته است و کمی لاکچری‌تر شده است. مهمترین مزیت اینگونه پوشک‌ها این است که قابل شست و شو هستند؛ از همین جهت هم به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند و هم اینکه برای حفظ محیط زیست بسیار مفید‌ند. البته سختی استفاده از این پوشک‌ها این است که به هر حال نیاز به شست و شوی پد دارند و در هر بار تعویض باید پد موجود در آنها شسته شود. در واقع کار اضافه‌ای را به همه کارهای همیشگی و دائم یک مادر امروزی اضافه می‌کنند. بدیهی است که انتخاب اینگونه پوشک‌ها کاملا وابسته به انتخاب خانواده‌ها است.  باید بدانید که قیمت هر پوشک دائمی بچه بسته به سایز و تعداد پدهایی که خریداری می‌شود، حداقل از 50 هزار تومان شروع می‌شود. 

پوشک دائمی بچه

پوشک‌های دائمی به دو دسته پوشک روز و پوشک شب تقسیم می‌شوند. تفاوت آنها در قدرت جذبی است که دارند. شاید استفاده ترکیبی از پوشک‌های یک بار مصرف و پوشک‌های دائمی برای اقتصاد خانواده مفید و به صرفه باشد. در هر صورت قبل از استفاده از این پوشک‌ها، نمی‌توان در مورد آنها اظهار نظر کرد. 

رایج‌ترین مارک پوشک نوزاد مورد استفاده مادران

  • پوشک مای بی بی
  • پوشک مولفیکس
  • پوشک کانفی
  • پوشک مرسی ماما
  • پوشک کوکومی
  • پوشک ببم
  • پوشک بارلی
  • پوشک بی بی کینگ
  • پوشک پمپرز
  • پوشک جان ب ب 

بهترین فاصله زمانی برای تعويض پوشک نوزاد

بهترین فاصله زمانی برای تعویض پوشک بچه، حداقل 4 ساعت است؛ البته به شرطی که به هر دلیل پوشک پر نشده باشد؛ مثلا اگر کودک دچار اسهال است، بعد از هر بار اجابت مزاج باید پوشک او تعویض شود. البته نوع پوشک و میزان جذب آن در فاصله زمانی تعویض پوشک تاثیر دارد. اما توصیه همیشه این طور است که اجازه ندهید یک پوشک بیش از حد پر شود زیرا منجر به سوختگی شدید پای نوزاد می‌شود. معمولا مادران در فاصله زمانی خواب شب تا صبح اقدام به تعویض پوشک کودک نمی‌کنند؛ غالبا این روال ضرری را متوجه کودک نمی‌کند و باعث می‌شود بدون اینکه اختلالی در خواب کودک ایجاد شود، به راحتی بخوابد. 

بیشترین مصرف سایز پوشک چیست؟

معمولا سایز متوسط بیشترین مصرف سایز پوشک را دارد؛ زیرا از نظر وزنی گستردگی خوبی دارد. کودک در سن بالاتر و زمانی که به استفاده از سایز بزرگ یا خیلی بزرگ می‌رسد، معمولا دستشویی رفتن را یاد می‌گیرد و بیشتر برای خواب شب به پوشک نیاز دارد. در هر حال اینکه گفتیم یک قاعده کلی است و قابل تعمیم به همه کودکان نیست. 

تعداد پوشک مصرفی نوزادان در هر روز چقدر است؟

تعداد مصرف پوشک روزانه با سن نوزاد ارتباط مستقیم دارد؛ به طور میانگین، نوزادان تازه‌متولدشده روزانه می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۲ پوشک در روز استفاده کنند؛ یعنی ۳۶۰ پوشک در ماه اول! اما این تعداد تا پایان سال اول اغلب به چهار تا هشت پوشک در روز کاهش می‌یابد. همچنین به خاطر داشته باشید که هرچه سایز پوشک بچه کوچک‌تر باشد، اغلب تعداد پوشک بچه بیشتری در هر بسته پوشک وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش سایز پوشک، قیمت پوشک بیشتر می‌شود در حالی که تعداد کل پوشک در یک بسته کم می‌شود. 

تعداد پوشک مصرفی نوزادان در هر روز چقدر است؟

یادآوری می‌کنیم که سایز پوشک نوزاد برای بیمارستان را بر اساس وزن کودک باید انتخاب کنید. ترجیحا یک بسته سایز یک تهیه کنید و اگر بزرگ بود به سراغ سایز صفر بروید. می‌توانید ابتدا از پوشک بیمارستان استفاده کنید تا به این ترتیب اندازه پوشک دستتان بیاید.  جالب است بدانید که خیلی زود بین سایز صفر، یک و دو تغییر سایز خواهید داد، زیرا کودک زیر شش ماه رشد بسیار سریعی دارد. 

ویژگی‌های یک پوشک خوب

  • قیمت مناسب داشته باشد

این ویژگی در انتخاب پوشک بسیار مهم است، زیرا قرار است حداقل تا دو سال آینده، هفته‌ای یک بار پوشک خریداری کنید. بنابراین باید به سراغ پوشکی بروید که با بودجه و اقتصاد شما هماهنگی داشته باشد. 

  • اندازه مناسبی داشته باشد

اندازه مناسب پوشک یا قالب دقیق پوشک بر اساس وزن کودک در نشت دادن یا ندادن ادرار و مدفوع کودک تاثیر زیادی دارد. قواره پوشک باید طوری باشد که پاسخگوی وزن کودک باشد. همچنین چسب‌های دو طرف پوشک باید حالت کشسانی داشته باشد تا به اندازه کافی باز شود و کش بیاید. چسب‌ها هم باید قدرت خوبی داشته باشند و به سادگی و با حرکت و بازی کودک باز نشوند.  به علاوه حتما به ارتفاع و بلندی پوشک توجه کنید؛ زیرا مدفوع کودکان شیرخوار، به خصوص نوزادانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند، اغلب آبکی است و امکان نشت به بیرون از پوشک را دارد، پس بهتر است پوشکی با یک پشتی بلند انتخاب کنید.

  • جذب خوبی داشته باشد

همه پوشک‌ها جاذب هستند، اما در بین‌ها تعدادی جاذب‌تر هستند. پوشکی که خوب جذب نکند، پس می‌دهد یا گلوله گلوله می‌شود. پوشک‌های دارای لایه جاذب رطوبت در داخل و سطح پوشک، بهترین گزینه‌اند. پوشکی که جذب خوبی داشته باشد، به طور مستقیم در هزینه خرید پوشک هم تاثیر می‌گذارد، زیرا نیاز به تعویض در کوتاه‌مدت ندارد. 

  • ظریف باشد

ظریف بودن پوشک فقط به این درد نمی‌خورد که حجم توده زیر شلوار را کم کند. یک پوشک بزرگ و پهن ممکن است پای کودک را کج کند و روی راه رفتن او هم اثر بگذارد. پوشک باید هم قطر کمی داشته باشد و هم فاصله‌ای بیشتر از 4 انگشت بین دو پای کودک ایجاد نکند.

  • لایه رویی‌اش کتان باشد

پوشک‌هایی که لایه رویی آنها پلاستیک است، امکان تبادل هوا با بیرون را ندارند و بنابراين پای کودک خیلی زود دچار سوختگی می‌شود. در بین مارک‌های ایرانی تنها چند شرکت لایه رویی را از جنس کتان قرار می‌دهند، اما پوشک‌های خارجی همگی کتانی هستند.

ویژگی‌های یک پوشک خوب

  • بدون کلر باشد

بیشتر پوشک‌های عرضه شده در بازار حاوی کلر هستند. این ماده تبدیل به دی اکسین می‌شود که یک ماده سرطان‌زاست. انتخاب پوشک‌هایی که بدون کلر هستند، برای کودک محیطی پاک‌تر فراهم می‌کنند و حتما به نفع سلامتی‌ آنها است.

  • بدون عطر، رنگ و لوسیون باشد

برخی تولید‌کننده‌ها از مواد خوشبوکننده مصنوعی در پوشک برای معطر شدن آن استفاده می‌کنند و برای زیبا کردن آن از رنگ استفاده می‌کنند؛ بد نیست بدانید که ضرر این مواد مصنوعی، بیشتر از سودشان است. مطالعات نشان داده است که عامل بیش از 20 درصد راش‌های پوستی (ضایعات پوستی- قرمزی پوست) ناشی از پوشک‌ها یا همان بثورات پوشکی به علت مواد نفتی است که در رنگ این پوشک‌ها به کار رفته است. پس از پوشک‌های بدون رنگ، عطر و لوسیون استفاده کنید. انتخاب پوشک مناسب مانع می‌شود که کودکتان به اگزمای پوشک و عفونت‌های قارچی و برفک مبتلا شود.

کدام ویژگی پوشک از همه مهمتر است؟

جذب پوشک؛ در انتخاب پوشک بچه کیفیت جذب مهم‌ترین ویژگی است؛ زیرا اساسا هدف اصلی از استفاده از پوشک بچه برای پیشگیری از نشت ادرار و مدفوع کودک است. این مسئله زمانی به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد که کیفیت جذب پوشک در حد مناسب و استاندارد باشد. البته به جز مسئله جذب و پس ندادن ادرار و مدفوع، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پوشک حتما با سلامت و پوست بدن کودک سازگار باشد و رطوبت پوست را حفظ کند.

با در نظر گرفتن این موضوع که جذب ضعیف پوشک منجر به سوختگی پای کودک به سبب نشت و پس دادن رطوبت ادرار و مدفوع کودک هم می‌شود، لذا بهتر است پوشکی را انتخاب کنید که با داشتن پودر جاذب در کمترین زمان رطوبت را به خود جذب و از نشت آن به بیرون و لباس نوزاد جلوگیری کند. بنابراین هرگز کیفیت پوشک را فدای قیمت و هزینه خرید آن نکنید. این کار شاید در نگاه اول سخت و هزینه‌بر باشد؛ اما منطقی که به موضوع فکر کنید، متوجه می‌شود که هزینه درمان راش‌های پوستی و هزینه خرید زود به زود پوشک‌های بی کیفیت و غیر جاذب به مراتب بیشتر از خرید یک بسته پوشک با کیفیت است. 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه که یک راهنمای خرید پوشک نیاز دارد، به صورت کامل و جامع در اختیارتان بگذاریم. لازم است یادآوری کنیم که همواره خرید یک پوشک بهتر و باکیفیت‌تر، اگرچه قیمت بیشتری هم داشته باشد، در دراز مدت به صرفه‌تر است، زیرا دیرتر تمام می‌شود و  فاصله زمانی بین خرید بسته‌های پوشک بیشتر می‌شود.