پیاده روی با سگ بدون قلاده

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پیاده روی با سگ بدون قلاده

پیاده روی بدون قلاده یکی از اشتباهاتی است که توسط برخی افراد انجام آن ترویج می‌شود! اما بهتر است بدانید که بدون قلاده با سگ پیاده روی کردن، اشتباه خطرناکی است که می‌تواند به قیمت جان دوست مهربان‌تان تمام شود. تصور کنید که ذهن سگ‌ها در حد و اندازه یک بچه 3-4 ساله انسانی درک می‌کند. به همان میزان که نمی‌توان کودکی در این سن و سال را کنار اتوبان، جاده و فضاهای شهری به تنهایی رها کرد، سگ‌ها نیز شرایط مشابهی دارند. برای پیاده روی با سگ ها باید از قلاده مخصوص و استاندارد همراه با لیش با کیفیت و مستحکم استفاده کنید. این موضوع تاحدی جدی است که نیاز دارید تا آموزش قدم زدن با سگ و نحوه گرفتن قلاده را تجربه کنید. چرا که نحوه صحیح دست گرفتن قلاده بدون ریسک آسیب به مچ دست و ساعد شما، بخش مهمی از این فرآیند است. استفاده از قلاده همراه با بند قلاده، به شما امکان کنترل بیشتری بر رفتار سگ می‌دهد. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در مواقع لزوم، سگ را از انجام کارهای خطرناک یا هیجانی منع کنید!

آموزش و استفاده صحیح از قلاده نقش مهمی در تربیت سگ و ایجاد ارتباط مثبت بین شما و او دارد. توجه داشته باشید که آموزش سگ بهتر است تحت نظر یک متخصص و مربی سگ انجام شود تا جزییات مهم این ماجرا برای‌تان شرح داده شود.

خرید قلاده برای سگ در پت راید مارکت

عواقب پیاده روی با سگ بدون قلاده

عواقب پیاده روی با سگ بدون قلاده چیست؟

 

آگاهی از عواقب هر چیزی، به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر عمل کنید و برای کنترل شرایط به همه چیز اشراف داشته باشید. عواقب پیاده روی با سگ بدون قلاده، بسیار جدی است. با آگاهی از این عواقب و حوادثی که ریسک وقوع آن وجود دارد، می‌توانید هوشمندانه دست به کار شوید.

  • کنترل ناپذیری: بدون قلاده، کنترل بر رفتار سگ بسیار مشکل است. شما هیچ اتصالی به سگ ندارید و هیچ منبع کنترلی برای او وجود ندارد! بدیهی است که هر گونه هیجان، واکنش یا رفتار نامناسب سگ در خارج از خانه می‌تواند دردسر ساز باشد و شما هیچ کاری نمی‌توانید برای ممانعت از آن انجام دهید.
  • خطرات ایمنی: ریسک حمله سگ‌ها به دیگران، موضوعی است که باید درنظر بگیرید. فضاهای عمومی محل رفت و آمد کودکان، افراد معلول، افراد آسیب پذیر و دارای فوبیای ترس از سگ خواهد بود! پس رفت و آمد آزادانه شما می‌تواند ترسی جدی برای این افراد ایجاد کند و منجر به رویدادهای خطرناک‌تری شود.
  • خطرات محیطی: قدم زدم با سگ بدون قلاده، ممکن است کنترل شما برای ممانعت از انجام کارها را ازبین ببرد! ریسک خوردن اجسام خارجی و گیر کردن آن در گوارش، ریسک بو کردن مدفوع سایر سگ ها و بیماری‌های ویروسی همراه با ده‌ها مورد خطرناک درگیر در کمین سگ دلبندتان خواهد بود.
  • مشکلات تربیتی: سگ‌هایی که بدون استفاده از قلاده پیاده روی می‌کنند، حسی از تحت فرمان بودن ندارند! به همین دلیل ریسک بالایی وجود دارد تا در زمان مواجهه با محرک‌ها از کنترل شما خارج شوند و تحت امر خودشان عمل کنند.
  • ترس و اضطراب: برخی از سگ‌ها ممکن است در معرض تحریکات محیطی قرار گیرند و استرس شدیدی را تجربه کنند. بدون قلاده بودن برای خود سگ نیز تنش زیادی ایجاد می‌کند و مسئولیت سنگین‌تری را متوجه او خواهد کرد. به همین دلیل باید از قلاده برای کنترل پت استفاده کنید.
  • مشکلات قانونی: در بسیاری از کشورها و شهرها، خروج از منزل بدون قلاده جرم است! در واقع مسئولین اجرایی میتوانند در زمان مشاهده چنین شرایطی، سگ را برده و شما را به جرم عدم رعایت قانون جریمه یا دستگیر کنند.
  • آسیب به دیگران: هرگونه آسیبی که سگ شما بدون قلاده برای دیگران ایجاد کند، مسئول صد درصد آن خودتان هستید و باید خسارت وارده به دیگران را جبران کنید. یادتان باشد که در بسیاری از شرایط، این خسارت‌ها جبران ناپذیر هستند.

آیا پیاده روی بدون قلاده با سگ های آموزش دیده ممنوع است؟

ممکن است تصور کنید که سگ شما همیشه تحت فرمان است و هیچ خطایی از او سر نمی‌زند! اما عوامل محیطی چیز دیگری می‌گویند. این عوامل و محرک‌ها می‌توانند سگ‌ سر به راه شما را طوری تغییر خلق و خو دهند که منجر به آسیب به خودتان شود! یادتان باشد که هیچ چیزی در این میان بعید نیست و سگ شما در مواجهه با یک محرکی که بارها آن را تجربه کرده است، به یکباره واکنش نشان می‌دهد و رفتاری عجیب از او سر می‌زند که قطعا به چشم‌تان نخورده است. به همین دلایل می‌توان گفت که حتی پیاده روی با سگ بدون قلاده در صورتی که سگ آموزش صد د صد دیده باشد، باز هم کار درستی نیست و ریسک بروز مشکلات مختلف را همراه دارد. این موضوع گاهی به قیمت جان سگ‌ها تمام می‌شود. چرا که در شرایط بحرانی که ممکن است با مواجهه سایر سگ‌های بومی ایجاد شود، شما هیچ تسلطی به عملکرد سگ‌تان ندارید و شانس فرار از این حادثه نزدیک به صفر است!

قوانین پیاده روی بدون قلاده در ملک شخصی چگونه است؟

در ملک شخصی، پیاده‌روی بدون قلاده با سگ ممنوعیتی ندارد! اما یادتان باشد که در این محیط نیز افراد دیگری وجود دارند که شاید از عملکرد هیجانی سگ دچار ترس شوند. اگر چنین پارامترهایی وجود ندارد و تمام افراد حاضر در این لوکیشن شخصی با رفتار سگ آداپته هستند، می‌توانید در ملک شخصی پیاده روی بدون قلاده را تجربه کنید. برای این کار باید پارامترهای آموزشی ساده‌ای را مدنظر قرار دهید که در اینجا به هرکدام اشاره می‌کنیم.

  1. آموزش سگ: مطمئن شوید که سگ شما از آموزش‌های ابتدایی مثل بشین، بیا، بمون و "نه" آشنایی کافی دارد.
  2. نظم و کنترل: حفظ کنترل بر سگ در هر لحظه اهمیت زیادی دارد. اگر به هر دلیلی سگ شما نتواند تحت نظارت و کنترل باشد، ممکن است حوادثی را متوجه شما و خودش کند.
  3. آگاهی از محیط: در محیط شخصی، باید به طور کامل محیط را بشناسید و از وجود هرگونه محرک آگاهی کافی داشته باشید.

پیاده روی بدون قلاده

چه عواملی پیاده روی بدون قلاده را خطرناک می‌کنند؟

  1. عدم کنترل سگ: اگر سگ شما بدون قلاده با سگ پیاده روی کنید، هیچ کنترلی بر عملکرد او ندارید! همین موضوع بسیار ترسناک است و ریسک بروز مشکلات مختلفی را ایجاد خواهد کرد.
  2. آشنایی ناکافی با محیط: سگ‌ها باید تحت نظارت شما و همراهتان محیط اطراف را شناسایی کنند. در صورتی که بدون قلاده اقدام به پیاده روی در محیطی نا آشنا کنید، ریسک بروز مشکلاتی مثل آسیب به سگ و اطرافیان افزایش می‌یابد.
  3. اضطراب: سگ‌ها برای آرامش نیاز دارند تا شما آلفای آن‌ها باشید. زمانی که از قلاده مخصوص استفاده می‌کنید، سگ‌ها آرامش خاصی پیدا می‌کنند و مطمئن هستند که شما مسئول حفظ بقای آن‌ها خواهید بود. در حالی که عدم استفاده از قلاده مسئولیت آلفا بودن را به آن ها منتقل می‌کند و ترس و نگرانی اصلی‌ترین مشکل این اقدام است.
  4. هیجان بالا: سگ‌ها در مواجهه با محرک‌هایی مثل گربه، ماشین، موتور، اسکوتر، بیل مکانیکی و.. دچار هیجان زیادی می‌شوند. مواجهه با هیجاناتی که قبلا تجربه نکرده‌اند موجب می‌شود تا رفتاری پیش بینی نشده از خودشان بروز دهند. این اصلی‌ترین مشکلی است که می‌تواند متوجه سگ‌ها شود.

برچسب ها : قلاده سگ