انگلی که باعث خارش می شود، علت، علائم و درمان فوری آن

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انگلی که باعث خارش می شود

انگلی که باعث خارش می‌شود، بسیار آزاردهنده است. هیچ فردی به طور کامل از درگیری با انگل‌ها در امان نیست، انگل می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد و فرد را دچار مشکل کند.

انگل‌ها همه جا از جمله خانه، محل کار، فروشگاه‌های خرید، دستشویی، بر روی پوست بدن، آب، غذا و حیوانات یافت می‌شود. هر فرد می‌تواند در هر مکانی از دل طبیعت گرفته تا خانه به انواع انگل‌ها دچار شود؛ هیچ فردی به طور کامل از درگیری با انگل‌ها در امان نیست.

صرف میوه‌ها و سبزیجات آلوده، گوشت پخته نشده، آب و غذای آلوده، حضور در مکان‌هایی از جمله رودخانه‌ها و برکه‌ها و تماس با افراد آلوده به انگل احتمال ابتلا به عفونت‌های انگلی را افزایش می‌دهد؛ البته سبک زندگی و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند زمینه را برای حضور انگل در بدن فراهم کند؛ بنابراین مهم است که انسان‌ها سبک زندگی سالم و سیستم ایمنی قوی داشته باشند تا ریسک ابتلاء به عفونت‌های انگلی در آنها کمتر یا کنترل شود.

برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

انگل کرمک چیست؟

کرمک چیست؟

کرمک (Pinworm) به کرم های سفید و کوچکی گفته می‌شود که باعث آلوده شدن روده‌ها می‌شوند. این کرم‌ها به تکه‌های نخ دندان شباهت دارند و طول حدود 6 میلی‌متر دارند و حرکت آنها در مدفوع قابل مشاهده است.

علائم و نشانه‌های کرمک

بسیاری از افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، هیچ گونه علامت و نشانه‌ای را نخواهند داشت. اما علائم کلی عبارتند از:

  • خارش مقعد، به خصوص شب‌ها
  • بی قراری در خواب
  • خارش واژن، اگر کرمک در افراد بزرگسال به ناحیه واژن رسیده باشد
  • دردهای شکمی

* حتما بخوانید: انواع بیماری‌های انگلی، تشخیص، علائم و درمان آن 

عوامل موثر در بروز کرمک

هر فردی ممکن است به این عفونت انگلی مبتلا شود. از جمله عوامل موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنین پنج تا ده سال
  • عدم رعایت بهداشت در کودکان (در مورد بهداشت فردی برای کودکان پیش دبستانی در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • زندگی در مکان های شلوغ مانند بیمارستان
  • مکیدن انگشت‌ها و یا جویدن ناخن ها
  • نشستن دست‌ها

درمان فوری خارش کرمک

درمان فوری خارش کرمک، استفاده از دارو است. دارو باعث می‌شود تخم‌ها کشته شوند. گاهی ممکن است، مصرف دارو منجر به بروز ناراحتی‌های سیستم گوارش شود.

ممکن است نیاز باشد تمام افرادی که با بیمار زندگی می کنند، دارو مصرف کنند تا جلوی انتقال و انتشار عفونت گرفته شود و درمان موثرتر پیش برود.

* اطلاعات بیشتر: درمان فوری خارش کرمک چیست؟ 

برای درمان انگل ها چه بخوریم؟

برای درمان انگل‌ها، ابتدا بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و دستورالعمل درمانی را دریافت کنید. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضدانگل را تجویز کند که باید به دقت طبق دستورات مصرف شوند.

همچنین، رعایت بهداشت شخصی می‌تواند به کنترل انگل‌ها کمک کند. شستن منظم دست‌ها و بدن، استفاده از محصولات ضدانگل مخصوص، تمیز نگه‌داشتن محیط زندگی و پوشیدن لباس‌های مناسب می‌توانند به کاهش خطر انگل‌ها کمک کنند. در هر صورت، بهتر است دستورات و نصایح پزشک خود را رعایت کنید تا بهبودی بهتری را تجربه کنید.

عوارض ابتلا به کرمک

معمولا و غالبا عفونت کرمک منجر به بروز عارضه و مشکل جدی نمی‌شود. در برخی موارد نادر، اگر تعداد کرمک‌ها زیاد باشد، این امکان وجود دارد که تخم‌ها از مقعد به واژن، رحم، لوله‌های فالوپ و یا نواحی اطراف ارگان‌های لگنی برسند. در چنین شرایطی، شاهد بروز التهاب واژن خواهیم بود.

برخی دیگر عوارض احتمالی ابتلا به کرمک عبارت است از:

  • عفونت باکتریایی ناشی از خاراندن مقعد
  • عفونت مجاری ادراری
  • آپاندیس
  • عفونت‌های شکمی
  • کاهش وزن

نحوه پیشگیری از کرمک

  • شستن مقعد صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب؛ زیرا کرمک، شب‌ها تخمگذاری می‌کند.
  • عدم استفاده از توالت فرنگی در طول درمان و به مدت دو هفته بعد از درمان.
  • عوض کردن روزانه لباس زیر.
  • خودداری از خاراندن مقعد، زیرا تخم‌ها زیر ناخن‌ها جمع می‌شوند.
  • خودداری از جویدن ناخن‌ها.
  • شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون

درمان خانگی انگل‌های مقعدی

درمان انگل‌های مقعدی مانند کرمک (Scabies) بهتر است توسط پزشک تجویز و نظارت شود؛ اما در صورتی که شما به دنبال راهکارهای خانگی برای تسکین خارش هستید، ممکن است موارد زیر مفید باشند:

  • استفاده از محصولات طبیعی: مواردی مانند روغن‌های ضد التهابی مثل روغن کرچک، می‌توانند به تسکین خارش کمک کنند. قبل از استفاده از هرگونه محصول طبیعی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از محصولات ضد خارش: محصولات خانگی مانند ژل آلوورا و کرم‌های ضد خارش می‌توانند به تسکین خارش کمک کنند.
  • تمیز نگه‌داشتن: حفظ بهداشت شخصی، تمیز نگه‌داشتن محیط زندگی و شستشوی منظم می‌تواند به کنترل انگل‌ها و کاهش خارش کمک کند.

با این حال، بهترین راه برای درمان انگل‌های مقعدی همچنان مراجعه به پزشک و دریافت داروها و راهنمایی‌های حرفه‌ای است. خوددرمانی ممکن است منجر به مشکلات بیشتر شود، بنابراین توصیه می‌شود از راهنمایی پزشک خود پیروی کنید.

درمان انگل در بزرگسالان

برای درمان انگل در بزرگسالان، بهترین راهنمایی این است که به پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید. ( در این مقاله بخوانید متخصص بیماریهای عفونی کیست) پزشک شما می‌تواند نوع انگل را تشخیص دهد و بر اساس آن، درمان مناسب را تجویز کند. درمان انگل‌ها شامل داروهای ضدانگل مخصوص، معمولا به صورت موضعی، مصرف داروهای خوراکی و یا هر دو می‌تواند باشد.

همچنین، در هنگام درمان، به دقت دستورالعمل‌های پزشک خود را رعایت کنید و از هرگونه محصول دارویی یا خانگی جدید، قبل از مشورت با پزشک خودداری کنید. اگر در طول درمان هرگونه علائم یا واکنش‌های ناخواسته داشتید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

در هر صورت، مهمترین قدم این است که درمان را تنها تحت نظر پزشک انجام دهید تا از بهترین نتایج ممکن بهره‌ ببرید.

درمان انگل با طب سنتی

درمان انگل با طب سنتی

درمان انگل گوارش با تجویز داروهای گیاهی زیر نظر متخصص طب سنتی امکانپذیر است؛ به طور کلی با شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و مصرف آب آشامیدنی و غذاهای سالم می‌توان از ابتلاء به انگل روده پیشگیری کرد. همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را نادیده گرفت، رعایت بهداشت فردی به ویژه در کودکان که کمتر توانایی و درک رعایت نکات بهداشتی را دارند، مهم‌تر است.

مصرف سیر خام، تخم کدو، انار، چغندر، نعنا، آویشن، سرکه، پیاز، سیاه دانه و برخی گیاهان دیگر می‌تواند باعث از بین رفتن انگل‌های گوارش شود، البته مصرف غذاهای فیبردار نیز در این زمینه موثر و مهم است.

همچنین مصرف نارگیل تازه باعث از بین رفتن کرم‌های انگلی می‌شود، البته خوردن هویج نیز تاثیر بسزایی در درمان انگل‌های گوارشی داشته باشد؛ بهتر است به صورت ناشتا هویج و نارگیل را مصرف کرد. زردچوبه هم یک ضدانگل طبیعی است و می‌توان با اضافه کردن این ادویه به غذا از تاثیرات فراوان آن از جمله از بین بردن انگل‌های گوارشی بهره گرفت؛ البته اگر این ادویه به تنهایی مصرف شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

بومادران گیاهی بسیار پرخاصیت برای دفع انواع انگل‌های گوارشی است، می‌توان مقداری از آن را آسیاب و با عسل مخلوط کرده و ناشتا میل کرد. البته زنیان نیز در این زمینه مؤثر است و آن را هم باید ناشتا مصرف کرد، باز هم تاکید می‌شود برای پیشگیری از ایجاد مشکلات ناشی از عوارض جانبی داروها، تمام موارد باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود. قطعا با بهره گرفتن از تجویز متخصصان طب سنتی نتایج موثر و مفیدی را شاهد خواهیم بود.

در طب سنتی به سیر و سرکه نیز برای رفع انگل تاکید فراوان شده است؛

بهتر این است که سیرخام ناشتا و روزانه خورده شود؛ اما به طور کلی ایده‌آل این است که هر طور که می‌توانید آن را مصرف کنید.

 سرکه را (سرکه انگور خانگی در اولویت است و سرکه خرما ، انجیر، عسل و جو در اولویت های بعدی قرار دارند. درکل ترش بودن آن مهم است؛ هر  کدام که ترش تر بود بهتر است.) روزی ۲ تا ۳ بار و هر بار  3 تا 4 قاشق غذا خوری مصرف کنید؛ اگر این مقدار نمی‌توانید، از قاشق مربا خوری استفاده کنید یا سرکه را با آب مخلوط کنید. مصرف ناشتای آن بهتر است.

از آنجا که ممکن است این درمان ها برای جنین ضرر داشته باشد، خانم‌های باردار حتما باید با  پزشک خود مشورت کنند.

 طبق دستور دکتر خیر اندیش، یک قاشق مربا خوری اسپند به مدت ۷ تا ۱۴روز یا یک قاشق چایخوری سیاه دانه که به صورت آرام آرام جویده شود، برای دفع انگل مفید است.

یکی از فواید روزه گرفتن از بین رفتن انگل شمرده شده است؛ به طوری که با گشنگی کشیدن کرم‌ها، انگل‌ها می‌میرند.

همه علل احتمالی خارش مقعد

خارش مقعد علل متفاوتی دارد که می‌توان آنها را به چهار گروه تقسیم کرد:

  • شستشوی زیاد: شستشوی زیاد با آب یا صابون و یا کشیدن پارچه‌های زبر یا برس‌های مختلف در این ناحیه موجب تحریک مزمن میشود.
  • رطوبت: اگر ناحیه مقعد به صورت طولانی مدت در معرض رطوبت ناشی از ترشحات واژینال، عرق ریزش، مدفوع شل یا ترشحات موکوسی ناشی از سایر مشکلات آنورکتال باشد، ممکن است منجر به خارش مقعد شود. برای مثال عرق ریزش بعد از یک فعالیت ورزشی ممکن است خارش مقعد ایجاد کند. لباس‌های تنگ و شورت‌های نایلونی و چین‌های پوستی ناشی از چاقی ممکن است باعث باقی ماندن رطوبت در محل شوند و خارش ایجاد کنند.
  •  تغذیه: بعضی غذاها ممکن است موجب تحریک پوست در زمان اجابت مزاج شوند. شایعترین آنها تمام خوراکی‌هایی است که حاوی کافئین( مانند قهوه، چای، نوشابه و شکلات‌ها)، غذاهای تند، محصولات لبنی، آبجو، مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و آجیل است.
  • تحریکات پوستی: دستمال توالت‌های معطر یا رنگی، صابون‌ها و مواد شوینده لباس‌ها ممکن است موجب تحریک پوستی شوند. مدفوع باقیمانده روی سطح پوست که می‌تواند ناشی از نشت گاز یا مدفوع شل یا بهداشت ناکامل باشد از دیگر علل خارش است. گاهی بعد از شروع خارش ممکن است بیمار به مقدار زیادی آن ناحیه را بخاراند که این کار بدلیل تحریک پوستی موجب افزایش خارش می‌شود.
  • علل دیگر: سایر علل خارش مقعد شامل انگل اکسیور( کرمک)، عفونت‌های خارجی و سوختگی‌های پوستی ناشی از رادیوتراپی است. 

انگلی که باعث چاقی می‌شود، چیست؟

انگلی که باعث چاقی می شود؟

انگل‌های روده موجب چاقی می‌شوند. مخصوصا زنان بیشتر در معرض این مسئله هستند؛ کرم کدو، کرم آسکاریس، کرمک،کرم قلاب دار از جمله انگل‌های دستگاه گوارش هستند.

 انواع انگل‌های روده انسان:

کرم‌های روده به دو گروه اصلی کرم های گرد و کرم پهن تقسیم می‌شوند.

در کل کرم کدو،کرمک،آسکاریس، کرم قلاب دار،کرم سوراخ دار یا روزن دار،میکروسپوریدیا، کرم نواری، کرم گینه، انواع معروفی از کرم یا انگل‌های روده هستند.

انگلی که باعث لاغری می‌شود، چیست؟

انگل ژیاردیا((Giardiaکه از خانواده انگل های آغازین است و کرم کدو که از نوع کرم روده است؛ موجب کاهش وزن می شوند.

آزمایش تشخیص انگل

این آزمایش انواع گوناگونی دارد از جمله:

  • آزمایش مدفوع که تست تخم و انگل نامیده می‌شود.
  • آندوسکوپی یا کولونوسکوپی
  • آزمایش خون
  • پرتو ایکس
  • ام آر آی
  • سی ای تی

کلام آخر

توصیه می‌کنیم اگر به هر دلیل مبتلا به انگلی که باعث خارش می‌شود، شده‌اید، حتما و حتما به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید. معمولا درمان خانگی خارش مقعدی کودکان یا درمان خارش مقعدی کودکان به صورت خانگی موثر نیست و حتما نیاز به استفاده از داروهای ضدانگل است.