علت چاقی زنان در سنین بالا و مقابله با این افزایش وزن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت چاقی زنان در سنین بالا

چاقی و اضافه وزن با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد. همه ما در سنین جوانی لاغرتر و خوش فرم‌تر بودیم، اما با بالا رفتن سن رفته رفته چاق‌تر شدیم. هیچ زنی اضافه وزن را دوست ندارد اما با بالا رفتن سن این اتفاق رخ می‌دهد. باید بدانید که اضافه وزن علاوه بر اینکه زیبایی شما را کمتر می‌کند، سلامتی شما را نیز به خطر انداخته و آغازگر بسیاری از بیماری‌ها است. در این مقاله از گهواره به علت چاقی و اضافه وزن در زنان که در سنین بالا رخ می‌دهد می‌پردازیم.

افزایش سن با چاقی رابطه مستقیم دارد

چاقی و افزایش وزن یکی از مشکلات جدی است که افراد با بالا رفتن سنشان آن را تجربه می‌کنند، شاید این اضافه وزن بصورت تدریجی باشد و چندان به چشم نیاید، اما با گذشت زمان مشکلات و بیماری ناشی از این چاقی بروز پیدا می‌کنند. تقریبا بیش از یک سوم جمعیت جهان با مشکل چاقی و افزایش وزن با بالا رفتن سن روبه‌رو هستند که میزان آن در زنان بیشتر از مردان است. اضافه وزن از 20 سالگی آغاز شده و در سنین 40 تا 60 سالگی به اوج خود می‌رسد و در نهایت در سن 60 سالگی به بعد کم‌کم کاهش می‌یابد. البته باید بدانید که همه افراد با بالا رفتن سن دچار افزایش وزن نمی‌شوند بلکه این شرایط به موارد زیادی بستگی دارد، اما بطورکلی می‌توان گفت که بالا رفتن سن با اضافه وزن رابطه مستقیم دارد. در ادامه به علت این موضوع می‌پردازیم.

افزایش سن با چاقی رابطه مستقیم دارد

علت چاقی زنان در سنین بالا

همانطور که گفته شد همه ما با افزایش سن با مشکل افزایش وزن روبه‌رو خواهیم شد که این موضوع در زنان بیشتر از مردان است و سبب بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان سینه (در مورد علائم سرطان سینه در زنان بیشتر بخوانید)، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و دیابت خواهد شد. بنابراین باید حتما از این چاقی پیشرونده جلوگیری کرد و یا آن را کنترل کرد.

  • تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که هم در مردان و هم در زنان با بالا رفتن سن رخ می‌دهد، می‌تواند عاملی برای افزایش وزن باشد. با شروع دوره یائسگی در زنان که بین سنین 44 تا 55 سالگی رخ می‌دهد، با کاهش استروژن روبه‌رو هستیم که این باعث چاقی و افزایش چربی در ناحیه شکم می‌شود. اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول، دیابت نوع2 و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. البته باید بدانید که این مشکل در مردان هم وجود دارد. در مردان بالای 40 سال با افت شدید میزان تستوسترون روبه‌رو هستیم که رشد میزان توده عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین کاهش تستوسترون باعث کاهش کالری سوزی و در نتیجه افزایش وزن و چاقی می‌شود.

  • تحرک و فعالیت کمتر

بیشتر افراد در دهه 30 تا 40 و حتی تا 50 سالگی شاغل هستند و فعالیت بیشتری دارند. اما بعد از بازنشستگی بیشتر وقت خود را بدون تحرک و با فعالیت بدنی کم یا یک سبک زندگی ناسالم می‌گذارنند. تحرک کمتر و کاهش فعالیت بدنی، باعث می‌شود تا کالری موجود در بدن بیشتر به جای اینکه به انرژی تبدیل شود، به چربی تبدیل شده و در نتیجه شاخص توده عضلانی بدن کاهش پیدا می‌کند. بعد از 30 سالگی در هر دهه از زندگی بین 3 تا 5 درصد از توده عضلانی بدن کاهش می‌یابد. همچنین در سنین بالا افراد نمی‌توانند حرکاتی که باعث افزایش توده عضلانی بدن می‌شود را انجام دهند. همچنین در سنین بالا افراد مقدار کالری که مصرف می‌کنند را با مقدار فعالیتی که دارند هماهنگ نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا کالری بیشتری دریافت کنند.

علت چاقی در زنان

  • کاهش متابولیسم بدن

زنان معمولا از سن 30 سالگی به بعد با کاهش متابولیک بدن روبه‌رو هستند. بنابراین بدن انسان مانند قبل مواد غذایی را پردازش و متابولیک نکرده و در نتیجه اضافه وزن رخ خواهد داد.

  • استرس و کمبود خواب

استرس تاثیر بسیار بدی بر روی بدن می‌گذارد. استرس و کمبود خواب باعث کاهش پروژسترون می‌شود که این با افزایش وزن رابطه مستقیم دارد. بنابراین با کاهش استرس ( برای مثال به کمک انجام انواع سرگرمی موثر در کاهش استرس) و داشتن 8 ساعت خواب منظم و راحت می‌توانید این عامل افزایش چاقی را حذف کنید.

  • بیماری‌ها و داروها

برخی از داروها و بیماری‌ها سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود. بیماری‌هایی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، از کار افتادن غده تیروئید، سندرم کوشینگف برخی از بیماری‌های کلیوی و کبدی و غیره از دلایل دیگر اضافه وزن در زنان است. همچنین داروهایی مانند کورتون، استروئید، داروهای ضد افسردگی و برخی از داروهای ضد تشنج می‌تواند عامل بروز چاقی در افراد باشد.

  • سبک زندگی 

با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن زندگی‌ها و آمدن سبک زندگی مدرن افراد نسبت به قبل کمتر تحرک دارند و همین باعث بروز چاقی و افزایش وزن در آنها می‌شود. همچنین دسترسی راحت به انواع غذاهای چرب و فست فودی و عدم دسترسی به غذاهای سالم و ارگانیک و استفاده از گوشت‌های هورمونی و سبزیجات و میوه‌جات آغشته شده به سموم می‌تواند باعث چاقی و افزایش وزن و بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد.

باید بدانید چاقی و اضافه وزن علاوه بر اینکه تناسب اندام و زیبایی شما را از بین برده و زیر سوال می‌برد، می‌تواند به راحتی سلامتی شما را نیز به خطر بیاندازد. بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت نوع2، سرطان، بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی، سنگ کلیه، آرتروز، ناباروری، قاعدگی نامنظم، یائسگی زودرس و غیره می‌تواند از جمله عوارض جانبی چاقی و افزایش وزن باشد. علاوه بر آن چاقی می‌تواند باعث بروز بسیاری از بیماری‌هایی روحی و روانی مانند افسردگی، انزوا، استرس و اضطراب و غیره شود.

مقابله با چاقی در سنین بالا

درمان و مقابله با چاقی

اگرچه کاهش وزن در سنین بالا دشوارتر می‌شود اما غیر ممکن نیست و با رعایت برخی از نکات زیر شما می‌توانید کاهش وزن داشته باشید و یا افزایش وزن خود را کنترل کنید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم

برای خود یک برنامه غذایی درست و سالم تهیه کنید. میزان کالری‌های مصرفی خود بسنجید و از خوردن غذاهای بسیار چرب، فست فود و غیر ارگانیک خودداری کنید. علاوه بر آن غذاهایی که حاوی فیبر هستند را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

  • داشتن تحرک و فعالیت بدنی

توصیه می‌شود تا بطور روزانه و یا یک روز درمیان به ورزش‌های هوازی بپردازید. لازم نیست تا با سرعت زیاد روی تردمیل بدوید، همین که در طول روز 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید و یا دوچرخی سواری کنید کافی است. با گذشت زمان به تدریج میزان و زمان تمرین‌ها را بیشتر کنید و بطور مداوم آنها را انجام دهید.

  • آب فراوان بنوشید

کم آبی یکی از دلایل احتباس مایعات در بدن، افزایش حجم چربی و در نهایت چاقی است. نوشیدن آب باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و حجم چربی در بدن کاسته می‌شود.