تاثیر متادون بر اسپرم و قدرت باروری در مردان

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر متادون بر اسپرم

تاثیر متادون بر اسپرم از جهت کاهش و تضعیف قدرت باروری مرد است. به طور کلی اعتیاد به هر ماده‌ای اعم از مواد مخدر یا مواد دارویی با باروری موفق نسبت معکوس دارد. اگرچه متادونِ درمانی در کوتاه مدت و با دوز کم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در طولانی مدت می‌تواند با عوارضی همراه باشد.

آیا مصرف متادون بر اسپرم تاثیر دارد؟

آیا مصرف متادون بر اسپرم تاثیر دارد؟

 

عوارض قرص متادون برای مردان مشخص است. بله؛ متادون می‌تواند بر کیفیت اسپرم‌ها تاثیر بگذارد. ماری جوانا، مصرف شدید الکل و مواد مخدر، از جمله هروئین، همگی می‌توانند اثرات منفی بر اسپرم داشته باشند و بر هورمون‌های مغزی که تستوسترون و تولید اسپرم را تحریک می کنند، تاثیر منفی بگذارند. داروهای ترک اعتیاد مانند سوباکسون و متادون نیز می‌توانند بر هورمون‌های تأثیرگذار بر اسپرم و تستوسترون تأثیر بگذارند. مصرف متادون با ایجاد اختلال در ترشح هورمون‌های جنسی از غده‌ی هیپوفیز، افزایش سطح هورمون پرولاکتین، تاثیرات سمی بر بیضه‌ی مردان و ایجاد اختلال در عملکردش و همچنین تأثیر بر تولید اسپرم‌ها، خطر وقوع ناباروری را در مردان افزایش می‌دهد. به‌علاوه مصرف متادون بر میل جنسی تاثیر منفی گذاشته و فرد را در معرض اختلالات نعوظ و انزال قرار می‌دهد.

عوارض قرص متادون برای مردان چیست؟

عوارض قرص متادون برای مردان چیست؟

عوارض قرص متادون برای مردان چیست؟ متادون در دراز مدت سبب ایجاد اختلالات جنسی و ناباروری در مردان می‌شود و از طرفی ترشح هورمون‌های جنسی از غده هیپوفیز را مختل می‌کند. به دنبال آن نیز تولید هورمون‌های مردانه و تولید اسپرم توسط بیضه‌ها را دچار آسیب می‌کند. همچنین مصرف متادون سبب افزایش پرولاکتین خون شده که این امر با اختلال در عملکرد جنسی مردان همراه خواهد بود.

عوارض قرص متادون بر بیضه

مصرف متادون اثرات سمی بر روی بیضه ها می‌گذارد و منجر به اختلال در عملکرد بیضه و از طرفی منجر به از بین رفتن میل جنسی، ایجاد اختلال نعوظ و انزال نیز خواهد شد. به غیر از تاثیر متادون بر نعوظ، نباید از تاثیر متادون بر کبد و عوارض متادون بر معده غافل شد. از دیگر عوارض قرص متادون برای مردان می‌توان به تاثیر منفی آن بر بیضه‌ها اشاره کرد. از آنجایی که متادون بر رشد تستوسترون تاثیر کاهشی دارد، با گذشت زمان منجر به بروز هیپوگنادیسم مردانه می‌شود. (در مورد باروری در مردان هیپوگنادیسم در اینجا بیشتر بخوانید) وقتی بیضه‌ها تستوسترون کمتری تولید کنند، پس بالطبع کوچکتر نیز می‌شوند و بنابراین مرد در مسیر ناباروری یا باروری دشوار قرار می‌گیرد. همچنین اگر فرد در دوران نوجوانی از این قرص استفاده کند رشد بیضه و آلت دچار مشکل می‌شود و به اندازه‌ی کافی بزرگ نخواهند شد که مشکلات دیگری از جمله اختلالات نعوظ یا عدم ارضای شریک جنسی را به همراه دارند.

تاثیر متادون بر جنسیت جنین

تاثیر متادون بر جنسیت جنین

شربت متادون یا متادون از هر شکل دیگری تاثیر شناخته شده‌ای روی جنسیت جنین ندارد. بیشترین مسئله تاثیرگذار در جنسیت جنین، ژنتیک است. (در مورد قرص پسردار شدن تضمینی در این مقاله بیشتر بخوانید)

عوارض متادون برای بچه دار شدن

در ابتدا لازم است بدانید که متادون از جمله داروهایی است که در اختلال عملکرد جنسی تاثیر دارد و می‌تواند باعث کاهش میل جنسی یا اختلال در نعوظ شود. مصرف متادون در آقایان به صورت صددرصد فرد را عقیم نمی‌کند، اما می‌تواند شانس بچه‌دار شدن را  کاهش دهد.

بهترین راه ترک متادون

سم زدایی تدریجی متادون و سم زدایی فوق سریع متادون (برای دوز مصرفی خیلی کم) دو روش معمول برای ترک متادون است.

روش سم زدایی تدریجی متادون

بیماران با دوز مصرفی بیش از 20 سی سی یا 80 گرم می‌توانند از این روش استفاده کنند. بین 10 تا 14 روز بعد از بستری، سم زدایی انجام می‌شود. البته مدت زمان بستری با توجه به میزان و دوز مصرفی و وضعیت سلامت جسمانی و روانی بیمار ممکن است کمتر یا بیشتر از مدت زمان یاد شده باشد.

روش سم زدایی فوق سریع (UROD)

بیماران با دوز مصرفی کمتر از 10 سی سی یا 40 میلی گرم می‌توانند از این روش استفاده کنند. معمولا این روش در سه شبانه‌روز اجرا می‌شود. برای انجام سم زدایی فوق سریع متادون باید بیمار حداکثر 40 سال سن و بدون هیچگونه بیماری قلبی و گوارشی باشد. شرایط انجام سم زدایی سریع بدن از متادون با توجه به نتایج آزمایشات اعتیاد و شرایط جسمی بیمار مشخص می‌شود. معمولا در این روش ابتدا بیمار را با داروهای روانپزشکی بیهوش می‌کنند و سپس داروهایی را که خاصیت ضد مخدری دارند، از طریق سرم به بیمار تزریق می‌کنند. تمام این داروهای ضد مخدر به گیرنده‌های مخدر مغز چسبیده و مواد مخدرهایی را که روی گیرنده‌های مغز بیمار نشسته است، پاک و از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌کنند. البته رایج‌ترین و موثرترین روش برای ترک متادون سم زدایی تدریجی متادون است.

متادون چیست؟

متادون چیست؟

متادون شبه مخدری صنعتی، با میزان وابستگی بالا است. متادون مستقیما بر روی گیرنده‌های اوپیوئید اثر می‌گذارد، لذا مصرف طولانی مدت آن دارای عوارض جبران ناپذیر زیادی است. متادون یک ماده مخدر با اثر طولانی مدت است، به این معنی که خیلی بیشتر از مواد مخدرهای با اثر کوتاه مدت، مواد مخدر طبیعی (هروئین) و مواد افیونی نیمه مصنوعی (اکسی کدون / هیدروکودون) در بدن می‌ماند. نیمه عمر متادون بسته به میزان و مدت زمان مصرف و سرعت متابولیسم بدن بین 48 الی 4 ساعت است. در حالی که نیمه عمر هروئین تنها 3 تا 8 دقیقه است. فرد مصرف‌کننده ممکن است بدون در نظر گرفتن اینکه هنوز ماده متادون در بدن اوست، ناخواسته دوز کشنده‌ای از متادون را مصرف کند.  

عوارض مصرف متادون

متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که متادون اعتیادآور نیست. این در حالی است که متادون به خودی خود بسیار اعتیاد آور است و وابستگی شدیدی ایجاد می کند و حتی می‌تواند زمینه ساز مصرف و اعتیاد به سایر مخدرها نیز شود.

عوارض قرص متادون بر ریش و موی بدن مردان

افت تستوسترون که از عوارض قرص متادون برای مردان است، منجر به اختلال در رشد ریش و سبیل یا موهای بدن مردانه مانند موی سینه یا دست و پا می‌شود. در این حالت موها کم پشت شده یا در بعضی نقاط حتی کچلی رخ می‌دهد.

بروز صفات زنانه

حتی اگر نحوه مصرف شربت متادون به شکل تجویز شده انجام شود می‌تواند تستوسترون را کاهش دهد و این موضوع باعث بروز صفات زنانه در مردان می‌شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به بزرگ شدن سینه‌ها یا سینه‌های شل و زنانه در مردان اشاره کرد. توده‌های عضلانی در سراسر بدن افت می‌کنند و مرد اندام ظریف‌تری پیدا می‌کند. بعلاوه تراکم توده‌ی استخوانی نیز کم می‌شود که باعث می‌شود قدرت بدنی مرد کاهش پیدا کند و نتواند کارهای سنگین انجام دهد. مردی که دچار کاهش سطح تستوسترون شده است، دچار خستگی مفرط می‌شود، گر گرفتگی را تجربه می‌کند، نمی‌تواند تمرکز کند و میل جنسی خود را نیز از دست می‌دهد. 

علائم و نشانه‌های اعتیاد به متادون

  • خواب آلودگی، ضعف و سستی بدن
  • کاهش حافظه و اختلال حواس
  • خشکی دهان و سردرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • خارش بدن

علائم ترک اعتیاد متادون

هنگام قطع مصرف متادون فرد بیمار احتمالا تمایل شدید به مصرف، تحریک پذیری، اضطراب و تپش قلب دارد. علائم و نشانه‌های جسمی هنگام ترک قطعی متادون با علائم ترک هروئین تقریبا یکسان است:

  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکلات خواب
  • گیجی
  • مشکل در تنفس
  • تعریق شدید
  • یبوست
  • تمایل شدید به مصرف متادون
  • بی قراری و اضطراب
  • افسردگی
  • آبریزش بینی
  • لرز و گرگرفتگی
  • بی‌خوابی
  • چشمان اشک آور یا آبکی
  • درد عضلانی یا درد مفاصل

کلام آخر

متادون از هر نوعی که باشد، نمی‌تواند برای بدن مفید باشد. قرص متادون، شربت متادون یا هر شکل دیگری از داروی متادون می‌تواند بسیار راحت بدن را تخریب کند و زمینه اعتیاد فرد به سایر مواد مخدر را نیز فراهم سازد. فراموش نکنید که معتاد شدن یک شبه اتفاق نمی‌افتد، با مصرف تدریجی اینگونه مواد، اعتیاد در تار و پود زندگی رخنه می‌کند و زندگی را نابود می‌کند. تاثیر متادون بر اسپرم مرد تنها بخش کوچکی از تاثیرات عمیق استفاده از این ماده مخدر است. بنابراین هر چه سریع‌تر و از هر روشی که می‌توانید این سم را از بدن و از زندگی خود محو کنید.