کدام لکه‌های پوستی خطرناک هستند؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کدام لکه های پوستی خطرناکند

پوست نقش مهمی در زیبایی افراد دارد و بیماری‌ها و دلایل مختلفی می‌تواند بر سلامت و زیبایی آن تاثیر بگذارد. لکه‌های پوستی عارضه‌ای شایع است که به دلایل مختلف روی پوست ظاهر می‌شوند. در برخی از مواقع این لکه‌های پوستی ضرری نداشته و آسیبی وارد نمی‌کنند و در این صورت به جز زیبایی و استفاده از انواع ماسک خانگی برای لک صورت یا دیگر مواد آرایشی، نیاز به درمان و رفع آن‌ها نیست. اما در برخی موارد این لکه‌ها ممکن است نگران کننده و خطرناک باشند و به مراقبت‌ها پزشکی احتیاج دارند. در این مطلب بیشتر در باره انواع لکه های پوستی خطرناک توضیح می‌دهیم.

علت و تصویر لکه های پوستی خطرناک

پوست دارای رنگدانه‌هایی به نام ملانین است که رنگ خاصی به پوست می‌دهند. در صورتی که پوست ملانین بیشتری داشته باشد، رنگ آن تیره‌تر خواهد بود و در صورتی که ملانین آن کمتر باشد، رنگ پوست روشن‌تر می‌شود. همچنین رنگ مو و چشم هم به ملانین بستگی دارد. لکه‌های پوستی معمولا به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا از پوست بدن فرد روشن‌تر یا تیره‌تر هستند و یا رنگ‌های متفاوتی مانند قرمز، خاکستری و یا آبی دارند. لک‌های پوستی دلیل و انواع مختلفی دارند. اینکه فرد بتواند نوع و دلیل لکه‌های پوستی خود را تشخیص دهد، بسیار مهم است زیرا می‌تواند راحت‌تر درمان شود.

  • هایپرپیگمنتاسیون

این لک‌ها در اثر تولید بیش از حد ملانین ایجاد شده و نسبت به پوست فرد تیره‌تر است. از انواع هایپرپیگمنتاسیون‌ها عبارتند از: لکه‌های آفتاب، لکه‌های پیری، ملاسما و لکه‌های ایجاد شده پس از التهاب.

هایپرپیگمنتاسیون

  • هایپوپیگمنتیشن

این نوع از لک‌ها در اثر کاهش تولید ملانین بر روی پوست ظاهر شده و نسبت به پوست روشن‌تر و معمولا سفید هستند. در بیشتر موارد این لکه‌ها ضرر خاصی ندارند و تنها در زیبایی تاثیر می‌گذارند. از انواع هایپوپیگمنتیشن عبارتند از: لکه‌های ایجاد شده در اثر عفونت‌های مزمن، ویتیلیگو یا پیسی، خال هیپوکرومیک و پیتیریازیس آلبا.

هایپوپیگمنتیشن

 لکه های پوستی روی بدن

لکه‌های پوستی معمولا در بخش‌های خاصی از بدن بوجود می‌آیند که میزان تولید ملانین در آن قسمت متفاوت باشد. ملانین ماده‌ای است که رنگ پوست را بوجود می‌آورد و وظیفه حفاظت از پوست را به عهده دارند. همانطور که در بالا توضیح دادیم لکه‌های پوستی ممکن است به دلیل تولید بیش از حد یا کمتر از حد ملانین بوجود آیند.

  • ویتیلیگو یا پیسی

یکی از لک‌هایی که ممکن است کل پوست بدن را درگیر خود کند ویتیلیگو است. این نوع لک‌ها در اثر تخریب سلول‌های تولیدکننده رنگدانه پوست یا همان ملانین بواسطه واکنش‌های خود ایمنی بوجود می‌آیند.

  • خال‌ها

خال‌ها از تجمع ملانوسیت‌ها که سلول‌های تولیدکننده ملانین هستند بوجود می‌آیند و می‌توانند در تمام نقاط بدن ظاهر شوند. در بیشتر موارد خال‌ها بصورت دایره‌ای شکل هستند و تنها از نظر رنگ و اندازه باهم متفاوتند.

  • لک‌های آفتاب

با قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب، این لکه‌ها ممکن است در برخی از مناطق مختلف بدن ظاهر شوند. لکه‌های خورشیدی معمولا رنگ روشن‌تری دارند.

  • ملاسما

این لک‌های تیره در اثر تغییرات هورمونی و معمولا در دوران بارداری و یائسگی رخ می‌دهند. در مورد رفع آنها می‌توانید در مقاله مراقبتهای پوست در بارداری بیشتر بخوانید.

لکه های پوستی کبدی

لکه‌های کبدی، نواحی کوچک، تیره و صافی هستند که در اندازه‌های متفاوت در نواحی از پوست که در معرض تابش نور خورشید بوده است، ظاهر می‌شوند. به این لکه‌ها، لکه‌های خورشیدی هم گفته می‌شود. این لکه‌ها معمولا در سنین 50 سال به بالا ظاهر می‌شوند که البته ممکن است افراد جوان‌تر و کسانی که مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار دارند هم به این لکه‌ها دچار شوند.

این لک‌ها در برخی موارد ممکن است شبیه به بافت سرطانی به نظر برسند، اما این لکه‌ها به هیچ وجه سرطانی و جزو لکه های پوستی خطرناک نیستند و تنها ممکن است از نظر ظاهری زیبا نباشند. این لک‌ها در واقع برای محافظت از پوست شما که مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته است بوجود می‌آید و معمولا نیاز به درمان نخواهند داشت.

عکس لکه های کبدی

لکه های پوستی کبدی

لکه های قهوه ای روی کمر

وجود لکه‌های قهوه‌ای بر روی کمر، بازو و سایر نقاط بدن از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، و باید بدانید که این لک‌ها با بالا رفتن سن بیشتر می‌شوند. لکه‌های پیری ضایعات صاف و قهوه‌ای رنگی هستند که در اندازه‌های متفاوت بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. این لک‌ها معمولا در افراد با پوست روشن بوجود می‌آیند اما در پوست‌های تیره هم قابل مشاهده است. علائم لک‌های پیری عبارتند از:

  • مسطح و معمولا بیضی شکل هستند.
  • به رنگ قهوه‌ای روشن مایل به زرد، قهوه‌ای تیره و مشکی ظاهر می‌شوند.
  • بر قسمت‌هایی از پوست تشکیل می‌شوند که بیشتر در معرض نور خورشید بوده است.

این لک‌ها بر خلاف ظاهرشان بی ضرر بوده و نیاز به درمان ندارند. با این حال اگر لک‌هایی دارید که تیره‌تر از بقیه هستند و به مرور تغییر می‌کنند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت لکه های قهوه ای روی پوست بدن

ریشه اصلی ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست، تولید بیش از اندازه ملانین در برخی نواحی پوست است که از مهم‌ترین دلایل افزایش تولید ملانین، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش است. 

لکه‌های پوستی قهوه‌ای که در ناحیه گردن وجود دارند معمولا به دلیل نوعی عفونت قارچی که بطور طبیعی در بدن است، بوجود می‌آیند. اما ممکن است در برخی از افراد به دلیل تغییر در عوامل محیطی نیز بوجود آید. این لک‌ها مسری نیستند و درمان آنها بسیار ساده است.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که لکه‌های قهوه‌ای که در ناحیه بازو و دست ظاهر می‌شوند به دلیل افزایش سن و پیری است. اما باید بدانید این لک‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است که اصطلاحا به آن لکه‌های کبدی و پیری می‌گویند.

بنابراین دلیل اصلی بروز این لک‌ها قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و اشعه ماوربنفش است. برای جلوگیری از بروز این مشکلات پوستی بهتر است همیشه حتی در فصول سرد سال که تابش نور خورشید کم است، از ضد آفتاب استفاده کنید.

لکه های قرمز، لکه های خطرناک پوستی

لک‌های قرمز پوستی می تواند جزو لک های پوستی خطرناک باشد و ممکن است در اثر عفونت، برخی از بیماری‌ها، آلرژی و یا التهابات پوستی بوجود آیند. گاهی این لک‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و نیاز به درمان ندارند. اما در برخی مواقع ممکن است دلیل جدی‌تری داشته باشند و درمان آنها دشوارتر باشد. بنابراین در صورت مشاهده لک‌های قرمزی که مدت زمان طولانی بر روی پوست شما قرار دارد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. به طور ویژه باید در مورد ظهور دانه های قرمز روی پوست کودکان خود حساس بوده و علت یابی کنید.

لکه های سیاه روی بدن نشانه چیست؟

لکه‌های تیره و سیاه روی بدن بطور کلی بی‌خطر هستند و نیاز به درمان ندارند، اما در برخی موارد ممکن است سرطانی باشند. این لک‌ها ممکن است در ابعاد و اندازه متفاوت و در هر نقطه از بدن ظاهر شوند. لک‌های سیاه جزو لک‌های هیپرپیگمانتاسیون بوده که در اثر تولید بیش از ملانین بوجود می‌آیند. بزرگترین عامل تشدید لک‌های سیاه پوستی قرار گرفتن در معرض نور خورشید و التهاب است که هر دو باعث افزایش تولید ملانین می‌شوند.

اگر لک یا خالی روی پوست خود دارید که تازه ایجاد شده، در حال رشد و تغییر است، یا شکل و یا رنگ غیریکنواخت دارد، برای تشخیص و درمان مناسب حتماً به متخصص مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض پاکسازی پوصت صورت در آرایشگاه به مقاله مرتبط مراجعه کنید.