میوه‌های مضر برای کبد چرب گرید 1 و2 کدام است؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میوه‌های مضر برای کبد چرب

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که محل اصلی متابولیسم چربی‌ها در بدن ماست. وجود مقدار کمی چربی در این اندام طبیعی است، اما تجمع بیش از حد چربی در آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شما، چربی در آن ذخیره شود، به احتمال زیاد به بیماری کبد چرب مبتلا شده‌اید. چربی در سلول‌های کبد رسوب کرده و منجربه آسیب سلول‌های کبد می‌شود. بیماری کبد چرب، یک بیماری شایع و البته خاموش است که با تشخیص سریع آن در درجه اول می‌توان با تغییر سبک زندگی مانند داشتن رژیم غذایی برای کبد چرب، عادات غذایی صحیح، ورزش منظم و دوری از استرس، آن را درمان کرد. در این مطلب از گهواره به مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به کبد چرب می‌پردازیم. همچنین میتوانید به مقاله مشابه تست کبد چرب در خانه نیز مراجعه کنید.

میوه‌های مضر برای کبد چرب

برخی از مردم تصور می‌کنند که قند موجود در میوه که فروکتوز نام دارد، به هر مقدار که مصرف شود ضرری ندارد. باید بدانید بین کبد چرب و میوه و سبزیجات هیچ ارتباطی وجود ندارد و می‌توان گفت که هیچ میوه‌ای برای این بیماری مضر نیست. اما درست است که فروکتوز نسبت به قند و شکر طبیعی و سالم است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند قند خون را افزایش دهد و عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا افراد مبتلا به کبد چرب، از آنجایی که باید مصرف قند را به حداقل برسانند، روزی 2 تا 4 واحد میوه بیشتر مصرف نکنند.

همچنین مصرف میوه‌های خشک و کشمش به دلیل داشتن قند زیاد باعث التهاب و کبد چرب می‌شود.

میوه های دشمن کبد چرب کدام است؟

 شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید، اما کبد شما شبانه روز برای سلامت نگه داشتن بدن شما سخت کار می‌کند. کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌ها و دومین ارگان بزرگ بدن است. کبد مسئولیت اصلی را در متابولیسم چربی‌ها و تجزیه آنها بر عهده دارد. می‌توان گفت کبد عضوی در بدن است که در تمام فعالیت‌ها به سایر اندام‌ها و اعضای بدن کمک می‌کند. 

همیشه مقدار کمی چربی در کبد وجود دارد که طبیعی است. اما اگر میزان چربی موجود در کبد بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کبد باشد، این عضو دیگر قادر به تجزیه آن نیست و در نتیجه چربی در سلول‌های کبد رسوب کرده و منجربه آسیب سلول‌های کبد و ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود. البته لازم به ذکر است که بیماری کبد چرب تنها به دلیل مصرف چربی بوجود نمی‌آید و دلایل گوناگونی دارد. 

بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع و خاموش است که انواع مختلفی دارد که هر کدام به نوعی به این اندام حیاتی آسیب وارد می‌کنند. این بیماری به دو شکل اصلی دیده می‌شود که عبارتند از: کبد چرب الکلی (AFLD) و کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که می‌تواند بر اثر چاقی، ژنتیک و یا مصرف داروها ایجاد شود. همچنین این بیماری دارای 4 مرحله است که از گرید 1 تا 4 طبقه بندی می‌شود، که هرچه سریع‌تر این بیماری تشخیص داده شود، درمان آن نیز راحت‌تر است. در گرید 3 فیبروز کبدی رخ داده و در گرید 4 سیروز کبدی است که در این مرحله کبد وضعیت عملکردی خود را از دست می‌دهد و تولید هورمون، پردازش مواد مغذی و سم زدایی در بدن بطور طبیعی انجام نمی‌شود.

در مراحل ابتدایی این بیماری با تغییر در سبک زندگی، داشتن یک رژیم غذایی سالم و عادات غذایی صحیح، ورزش کردن و دوری از استرس و اضطراب می‌توان این بیماری را درمان کرد. بنابراین از آنجایی که کبد یکی از اندام‌های مهم و حیاتی بدن است، پاکسازی آن در درجه اول بسیار مهم است. موارد زیر به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب کمک می‌کند:

  • حذف الکل، سیگار و انواع مواد مخدر 
  • حذف چربی‌های اشباع شده، نمک، قند و غذاهای سرخ کردنی از رژیم غذایی.
  • داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل مواد غذایی فرآوری شده، قند و اسیدهای چرب اشباع شده نیست.
  • رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین
  • رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در منابع گیاهی مانند گردو، روغن زیتون و آجیل‌ها
  • رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر بالا و ویتامین فراوان
  • خودداری از مصرف شیرینی جات و نوشیدنی‌های قندی

* رژیم غذایی برای کبد چرب و لیست غذایی کبد چرب گرید 1،2،3 

بهترین میوه برای پاکسازی کبد

اگر به کبد چرب مبتلا شده باشید، پزشک متخصص بسته به نوع بیماری کبد چرب شما و گرید آن یک برنامه غذایی شخصی مطابق با شرایط، علائم و سلیقه غذایی شما پیشنهاد خواهد کرد تا به درمان شما کمک کند. با این حساب برخی مواد غذایی هستند که می‌توانند بسیار در این مسیر به شما کمک کنند. در این بخش از گهواره به میوه‌هایی که برای پاکسازی کبد بسیار مفید هستند، اشاره می‌کنیم:

  • سیب

سیب علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین، فیبر و مواد معدنی است، سرشار از فیتوکمیکال و پکتین نیز هست که همگی به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک می‌کند. اسیدهای موجود در این میوه به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر آن این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این گزینه میتواند در یک برنامه صبحانه رژیمی برای کبد چرب گنجانده شود.

  • لیمو

هنگامی که از سم زدایی صحبت می‌شود، مرکبات می‌تواند حرف اول را بزند. همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستمد. لیمو یک منبع موثر برای پاکسازی است و همچنین به مشکلات مربوط به معده نیز کمک می‌کند. ترکیب آب گرم و لیمو ترش می‌تواند بسیار به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند. 

بهترین میوه برای پاکسازی کبد

  • انواع توت‌ها

انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، شاهتوت، تمشک، توت سیاه و غیره منبع غنی از فیبر و ویتامین C هستند. این میوه‌ها سرشار از فیبر بوده و دارای یک نوع اسید چرب به نام بوتیرات هستند که به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. بهترین راه برای مصرف توت‌ها برای سم زدایی این است که آنها را خرد کرده تا آب درون آن خارج شود، سپس با یک لیوان آب مخلوط کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. این مخلوط می‌تواند به شما در پاکسازی کبد و سم زدایی آن بسیار کمک کند.

  • آناناس

این میوه غنی از بروملین بوده که به تجزیه پروتئین‌ها و هضم غذا کمک می‌کند و همچنین در کاهش التهاب و بهبودی سریع آسیب‌ها نیز بسیار موثر است. آناناس بصورت طبیعی باید مصرف شود زیرا در آناناس بصورت کمپوت آنزیم بروملین از بین رفته است.

* تشخیص کبد چرب در منزل چگونه انجام می‌شود؟ 

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 2

  • نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا

مصرف گهگاهی مقدار کمی نوشیدنی گازدار ایراد ندارد، اما مصرف منظم آن می‌تواند باعث آسیب رساندن به کبد و منجر به ایجاد عوارض مختلف کبدی شود. علاوه بر آن مصرف بیش از حد نوشابه‌ها می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن شده که نتیجه چاقی تجمع چربی در کبد خواهد بود.

  • الکل

هنگامی که الکل مصرف می‌کنید کبد شما سعی می‌کند تا آن را تجزیه کند، واکنش شیمیایی که در این فرآیند رخ می‌دهد به سلول‌های کبد آسیب رسانده و منجربه التهاب، مرگ سلولی و فیبروز کبد می‌شود. همچنین مصرف الکل می‌تواند جذب مواد مغذی را پایین آورده و اثرات سمی روی کبد باقی بگذارد.

  • مواد غذایی چرب و فست فود

مواد غذایی سرشار از چربی اشباع شده یا چربی ترانس هضم بسیار دشواری دارند. به عبارت دیگر، کبد شما برای پردازش این مواد غذایی باید سخت کار کند. چربی‌های اشباع شده می‌توانند در طول زمان باعث التهاب شوند و در نهایت به سیروز تبدیل شوند.

غذاهای مضر برای کبد چرب گرید 2

  • نمک

نمک خوراکی حاوی سدیم است و سدیم از طریق برخی مکانیسم‌های مولکولی درون سلول‌های کبدی، عملکرد آن‌ها را مختل کرده و ریسک ابتلا به کبد چرب یا بدتر شدن آن را بیشتر می‌کند.

  • گوشت قرمز

 گوشت قرمز ممکن است سرشار از پروتئین باشد، اما هضم آن برای کبد شما مشکل است. تجزیه پروتئین‌ها برای کبد آسان نیست و می‌تواند منجربه مشکلات مختلف مرتبط با کبد شود. همچنین تجمع بیش از حد پروتئین‌ها در کبد می‌تواند منجربه بیماری کبد چرب شود.

  • غلات تصفیه شده

غلات بسیار تصفیه شده به محتوای قند تبدیل می‌شوند. پردازش این محتوا سخت است و در نهایت در کبد به چربی تبدیل می‌شود.