صبحانه رژیمی برای کبد چرب+ لیست مواد غذایی مفید

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
صبحانه رژیمی برای کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج نسل ماست که تنها یکی از معایب اضافه وزن، کاهش تحرک و مصرف غذاهای فراوری شده است. کبد چرب درجه بندی دارد و می‌تواند از یک حالت خفیف تا شدید را شامل شود (گرید 1 تا گرید 3) و در صورتی که درمان به موقع انجام نشود، منجر به سیروز کبدی یا نارسایی کبد می‌شود. به جز این عارضه‌های دیگری مانند دیابت و چاقی را نیز تشدید می‌کند. در این مقاله از گهواره قصد داریم به بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید در یک وعده‌ صبحانه رژیمی برای کبد چرب بگنجانید بپردازیم تا بتوانید یک شروع سالم برای روز خود داشته باشید. ( همچنین پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مشابه مانند تزیین صبحانه سالم برای مدرسه را نیز مطالعه بفرمایید.)

مصرف غلات کاملِ بیشتر در صبحانه برای کبد چرب

جایگزین‌ کردن مواد غذایی شامل غلات کامل به جای کربوهیدرات تصفیه شده می‌تواند به کاهش و کنترل چربی و درنتیجه درمان کبد چرب کمک کند. با این کار فیبر دریافتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و کمتر در معرض مواد التهابی موجود در بسیاری از کربوهیدرات‌های تصفیه شده قرار می‌گیرید. قند ساده می‌تواند در بدن به چربی تبدیل شده و بنابراین در رژیم غذایی برای کبد چرب جایی ندارد. غلات کامل مانند نان‌های سبوس دار، جو دو سر، ذرت یا غلات صبحانه است. 

غلات صبحانه برای کبد چرب

فرنی سیب دارچین کینوا در صبحانه

در برنامه غذایی برای کبد چرب حتماً از کینوا استفاده کنید. کینوا یک گزینه‌ی سالم و جایگزین در رژیم لاغری به جای برنج سفید است که می‌توان از آن در تهیه انواع فرنی و شیربرنج برای یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب استفاده کرد. بعلاوه کینوا از مواد غذایی با فیبر بالا و مملو از پروتئین و ریزمغذی‌ها است و استفاده از آن در تهیه وعده‌های غذایی راحت است. شما می‌توانید برای صبحانه مقوی فرنی کینوا یا سیب و دارچین تهیه کنید. که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و از افزایش و تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. 

نان تست فرانسوی برای کبدچرب در صبحانه

تست فرانسوی شامل یک ورق نان تست است که در شیر، تخم مرغ و دارچین غلتانده شده و برشته می‌شود. برای فرنچ تستی که برای یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب مناسب باشد، از تست‌ جو یا هفت غله استفاده کنید. تخم مرغ و شیر نیز سرشار از پروتئین هسند و در کنار هم یک غذا رژیمی سالم برای وعده‌ی صبحانه را تشکیل می‌دهند. می‌توانید در کنار تست خود از انواع میوه‌های خوشمزه نیز استفاده کنید.

تست فرانسوی برای کبد چرب

پودینگ دانه چیا در صبحانه

خواص دانه چیا بر کسی پوشیده نیست. چیا به دلیل ترکیباتش می تواند منبع گیاهی قابل دسترس اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر باشد. این فیتوکمیکال‌ها پتانسیل جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های متابولیک، مراحل پیشرفته کب چرب و ایجاد دیابت نوع دو و بیماری عروق کرونر در بیماران کبد چرب را دارند. پودینگ چیا یک گزینه‌ی مناسب جایگزین برای فرنی‌های معمولی ست مخصوصاً اگر با شیر نارگیل یا سویا تهیه شود. روی پودینگ سویا را با عسل و میوه‌های تازه تزیین کنید. 

قهوه با آمینو اسیدهای ضروری

خوردن صبحانه برای بدن لازم است اما اگر واقعاً صبح ها اشتها ندارید، ممکن است یک تکه میوه یا یک گرانولا بخورید. حتی ممکن است حذف کامل صبحانه وسوسه انگیز باشد. با این حال، می‌توانید با افزودن یک مکمل اسید آمینه ضروری با کیفیت بالا به فنجان قهوه یا لیوان آب خود مطمئن شوید که هنوز نسبت بهینه‌ای از اسیدهای آمینه ضروری را دریافت می‌کنید.

تست آووکادو و مافین انگلیسی برای کبد چرب

آیا به صحبانه‌های قشنگ و چشم نواز و خوشمزه علاقه دارید؟ پس این گزینه می‌تواند بهترین گزینه برای یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب باشد. این ایده وعده غذایی شامل میزان زیادی پروتئین است. مافین انگلیسی نوعی نان مخمری و گرد و کوچکی ست که می‌توانید آن را برشته کرده و بعد روی آن را یک لایه آووکادو، کاهو، گوجه‌فرنگی و یک تخم‌مرغ برشته قرار دهید.

پنکیک یا وافل پروتئینی برای صبحانه 

پنکیک‌های پروتئینی یک گزینه عالی در لیست غذایی کبد چرب هستند که سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است که بدن برای حمایت از سلامت کبد به آن‌ها نیاز دارد. پنکیک های پروتئینی خود را با استفاده از مواد سالمی مانند آرد غلات کامل، آرد بادام، پودر پروتئین، دانه کتان آسیاب شده، تخم مرغ، موز و شیر بدون چربی تهیه کنید. پنکیک‌ها را روی یک تابه نچسب بپزید تا بتوانید از روغن کمتری استفاده کنید و روی آن را با انواع توت‌ها (معجزه‌ای برای کبد چرب)، موز برش داده شده و مقداری شربت افرا تزیین کنید. توت‌ها به ویژه توت‌های تیره مانند تمشک دشمن کبد چرب و بهترین میوه برای این بیماری هستند.

شیک پروتئینی مفید برای کبد چرب

اگر صبح‌ها خیلی گرسنه نیستید، شیک پروتئینی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای یک وعده صبحانه رژیمی برای کبد چرب باشد. در زیر دستور تهیه چند شیک پروتئینی ساده برای صبحانه آمده است:

  • شیک موز کره بادام زمینی: شامل موز یخ زده، یک پیمانه کوچک کره بادام زمینی، شیر بادام، پودر پروتئین و وانیل است.
  • شیک سبز: شیک سبز یک گزینه عالی برای دریافت مقدار زیادی سبزیجات سبز و اسیدهای آمینه ضروری در یک نوشیدنی است. اسفناج، کلم، سیب‌های ورقه شده، آناناس یخ زده، تکه‌های یخ، پودر اسید آمینه ضروری و شیر بادام ترکیبات این شیک هستند.
  • شیک تروپیکال: انبه یخ زده، موز یخ زده و آناناس منجمد را به همراه کمی زردچوبه، پودر آمینو اسید ضروری و شیر بادام مخلوط کنید.

شیک پروتئینی برای کبد چرب

کاسه صبحانه اسموتی برای صبحانه

یکی دیگر از غذاهای رژیمی خوشمزه و سبک برای صبحانه، اسموتی‌ها هستند. اسموتی و شیک از نظر ترکیبات شبیه هم‌اند با این تفاوت که شیر در اسموتی کمتر است و از این رو غلیظ‌تر می‌شود و می‌توان آن را با قاشق خورد. برای یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب، می‌توانید یک کاسه اسموتی پروتئینی با ترکیبات یکی از گزینه‌های شیک بالا تهیه کنید. اسموتی را با مواد خوشمزه مانند نارگیل خرد شده، گردوی خرد شده، جو دوسر و میوه‌های خشک تزیین کنید.

همچنین می‌توانید در اسموتی‌های خود برای شیرینی از خرما استفاده کنید. خرما برای کبد چرب بسیار مفید است و از فیبروز کبدی نیز جلوگیری می‌کند. خرما با حمایت از عملکرد سالم کبد، به بدن شما اجازه می‌دهد تا به روشی طبیعی سم زدایی کند.

ماست یونانی و میوه‌های خرد شده

یک گزینه‌ی سبک برای صبحانه رژیمی برای کبد چرب، ماست یونانی ست. این صبحانه، یک صبحانه‌ی خوشمزه و کم کالری است که نسبت بهینه‌ای از اسیدهای آمینه ضروری را شامل می‌شود. کافی ست روی یک کاسه ماست یونانی کم قند و بدون چربی، میوه‌های تازه مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک بریزید. مواشب باشید از میوه‌های مضر برای کبد چرب خودداری کنید. برای خوشمزگی بیشتر، چربی سالم و کمی پروتئین بیشتر، چند عدد گردوی خرد شده به این ترکیب اضافه کنید. از طرف دیگر اگر ماست یونانی دوست ندارید می‌توانید آن را با پنیر کاتیج کم چرب جایگزین کنید.

املت اسفناج برای کبد چرب در صبحانه

املت‌ها نه تنها می‌تواند یک گزینه‌ی خوب برای صبحانه رژیمی برای کبد چرب باشند، بلکه یک شام مناسب نیز محسوب می‌شوند. اسفناج بهترین سبزی برای کبد چرب است و املت اسفناج یک گزینه‌ی خوشمزه و عالی برای کبد است که شامل دو سفیده و یک زرده تخم مرغ، اسفناج بخار پز، پودر سیر؛ شیر و نمک و ادویه است که در روغن کم سرخ می‌شود. شما می‌توانید این املت را با یک تکه نان سبوس‌دار میل کنید. در رژیم مخصوص کبد چرب سعی کنید مصرف روغن‌ها را به حداقل برسانید. استفاده از ماهیتابه نچسب به کاهش مصرف روغن کمک می‌کند.

املت اسنفاج برای کبد چرب

ساندویچ صبحانه

ساندویچ صبحانه یک صبحانه رژیمی ساده برای کبد چرب است. بهترین گزینه برای صبحانه رژیمی برای کبد چرب یک ساندویچ ساده مانند برگر لوبیا سیاه، تخم مرغ پخته شده، یا توفو سوت شده گزینه‌های کاملی با پروتئین بالا ست. می‌توانید برای تهیه ساندویچ از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید. تکه‌های گوجه فرنگی، کاهو، یک تکه پنیر موزارلا کم چرب و سس کم چرب نیز می‌تواند طعم بهتری به ساندویچ شما بدهد.