خواص دانه چیا برای لاغری، سلامت و طرز مصرف آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص دانه چیا

آیا با خواص دانه چیا آشنایی دارید؟ دانه چیا یکی از مفیدترین و بهترین دانه‌های خوراکی شبه غلات است. این دانه خوراکی سرشار از فیبر است اما با فیبر موجود در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها متفاوت است. این دانه سیاه و سفید آب دوست است و می‌تواند تا 12 برابر وزن خود آب جذب کند. این دانه شباهت بسیاری به تخم شربتی یا تخم ریحان دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد این دو دانه را باهم اشتباه بگیرند. این دانه خواص بسیاری در همه زمینه‌ها برای زنان، مردان و کودکان دارد که در ادامه این مطلب از گهواره بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم. 

دانه چیا چیست و چگونه مصرف می‌شود؟

دانه گیاهی چیا دانه‌هایی سیاه و سفید یا قهوه‌ای شبیه به تخم شربتی و کنجد هستند. دانه چیا از نعناییان و متعلق به خانواده Lamiaceae

از گیاهان روغنی است که منشا آن آمریکای جنوبی و مرکزی است. این دانه‌ها سرشار از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، نشاسته، اسید چرب امگا 3 و 6، آنتی اکسیدان‌ها، کلسیم، منیزیم، زینک و فسفات بوده و از جمله مواد غذایی با قیبر بالا محسوب می‌شود. دانه‌های چیا را می‌توان به اشکال مختلف مصرف کرد.

  • دانه‌های خشک

ساده‌ترین روش مصرف دانه‌های چیا به شکل خشک است. این دانه‌ها ترد، سفت نیستند و به راحتی به همراه انواع سالاد، غذا، ماست، اسموتی، وافل و انواع دسرها به راحتی می‌توان میل کرد. این دانه به شکل خام انرژی و مواد مغذی فراوانی برای انسان‌ها دارند.

  • دانه‌های خیس شده

بسیاری از افراد بر این باورند که بهتر است دانه چیا را قبل از مصرف خیس کرد. از پرکاربردترین روش برای مصرف خام این دانه‌ها این است که آنها را در نوشیدنی‌های مختلف خیس کرده و میل کنید. دانه‌ها بعد از 30 دقیقه تا یک ساعت حالت لعابدار و متورم پیدا می‌کند و بسیار خوش خوراک هستند. این کار منجربه جوانه زنی دانه و آزاد شدن آنزیم‌های مهاری‌ای می‌ شود که از دانه محافظت می ‌کنند. در این حالت دانه‌های چیا داحت‌تر هضم شده و مواد مغذی آن سریع‌تر جذب بدن می‌شوند. دانه‌های چیا خیس خورده را می‌توان به مدت 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

دانه چیا با آب جوش

  • پودر چیا

برای افزایش خواص دانه چیا برخلاف دانه تخم کتان، نیازی نیست تا آنها را آسیاب کرد، زیرا پوسته بیرونی دانه‌ها بسیار متخلل است و هضم آنها توسط بزاق و شیره گوارشی و در نتیجه جذب را تسهیل می‌کند. افرادی که تمایل به مصرف دانه‌های کامل چیا ندارند، بهتر است پودر آن را مصرف کنند. از پودر چیا می‌توان به عنوان جایگزین آرد و بسیاری از ادویه‌ها در بسیاری از غذاها و خوراکی‌های فاقد گلوتن استفاده کرد. پودر این دانه‌ها غنی از امگا 3 بوده و می‌توان به راحتی داخل ظروف شیشه‌ای به مدت طولانی در فریزر یا یخچال نگهداری کرد.

  • جوانه چیا

دانه چیا را می‌توان همانند تمام دانه‌ها خیس کرد و از جوانه آنها استفاده کرد. به این منظور باید پارچه‌ای روی بشقاب نسبتا گود قرار داد و دانه‌ها را روی آن ریخت. سپس یکبار تا دوبار در روز مقداری آب را روی آنها اسپری کرد. دانه‌ها پس از 3 روز جوانه زده و بعد از یک هفته حدود 3 سانتی‌متر رشد می‌کند و قابل خوردن است.

دانه چیا با آب جوش

همانطور که گفته شد، دانه چیا را می‌توان بصورت خشک، پودر، جوانه و خیس کرده میل کرد. دانه چیا را می‌توان در آب جوس و به همراه عسل برای رفع گلو درد میل کرد.

خواص دانه چیا

خواص دانه چیا برای زنان

دانه‌های چیا شاید بنظر ریز باشند، اما یک غذای فوق‌العاده با خواص بسیار زیاد برای سلامتی است. از خواص این دانه برای زنان عبارتند از:

  • ضد التهاب

التهاب ممکن است به دلیل عادات غذایی ناسالم و عدم ورزش برای افراد بوجود آید، به ویژه برای زنان که با افزایش سن نیز بیشتر شده و بسیار خطرساز است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه‌های چیا به عنوان یک ماده ضد التهاب شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف 37 گرم دانه چیا در روز منجربه کاهش التهاب در خون می‌شود. 

  • کاهش قند خون

یکی از خواص دانه چیا چه برای زنان و چه برای مردان، تثبیت قند خون بوده و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. مصرف نان‌های حاوی چیا به کاهش قند خون بعد از غذا کمک می‌کند. این خاصیت چیا مانند عناب است. با این حال باید توجه داشته خوردن عناب در بارداری به منظور کاهش دیابت خطرناک است و نباید انجام شود.

  • سلامت استخوان

این دانه‌ها حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم و پروتئین است. فسفر و کلسیم موجود در آنها برای رشد استخوان‌ها بسیار مفید بوده و برای زنانی که دارای تراکم استخوانی کمتری هستند بسیار مفید است.

  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی به دلیل التهاب، چربی اضافی بدن و فشار خون بالا است که در بسیاری از زنان به چشم می‌خورد. این دانه مغذی می‌تواند سطح فشار خون را کنترل و سلامت قلب را تقویت کند.

خواص دانه چیا برای زنان باردار

طریقه مصرف دانه چیا در بارداری بسیار آسان و بسیار دارای فواید است. از مزایای این دانه‌های کوچک برای زنان باردار عبارتند از: تقویت گلبول‌های قرمز، تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها، برطرف کردن مشکل گرسنگی مداوم، دریافت امگا 3 کافی، کاهش قند خون، افزایش انرژی، کمک به رشد مغزی جنین، کنترل قند خون بارداری، کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا، تثبیت خلق و خو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر پره اکلامپسی و کاهش خطر زایمان زودرس.

  • خواص دانه چیا برای کبد

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که باید به آن اهمیت زیادی داد. دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، امگا 3 و مواد معدنی حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر و منگنز بوده و به تمیز کردن روده و دفع سموم بسیار کمک می‌کند. این دانه‌ها بیماری قلبی . کبدی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ( در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب در این مقاله بیشتر بخوانید.) دانه چیا تحمل انسولین و گلوکز را در بدن افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی را کاهش می‌دهد.

  • خواص دانه چیا برای چشم

همانطور که گفته شد، دانه‌های چیا حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند که میزان آن از ماهی قزل‌آلا و دانه کتان نیز بیشتر است. این دانه‌ها علائم سندرم خشکی چشم یا DES و علائم التهاب چشم را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف منظم این دانه‌ها بسیار برای سلامت چشم مفید هستند.

خواص دانه چیا برای یبوست

یبوست در بارداری یکی از مشکلاتی است که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ممکن است دچار هموروئید شوند. اما مصرف‌ مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند در بهبود سیستم گوارش و نرم شدن روده‌ها بسیار کمک کند. دو قاشق غذاخوری دانه چیا، حاوی حدود 8 گرم فیبر بوده و 32 درصد از مقدار فیبر مورد نیاز بدن در روز را تامین می‌کند و می‌تواند یبوست را کاهش دهد. در مورد انواع روان کننده شکم سریع برای درمان ییوست در این مقاله بیشتر بخوانید.

خواص دانه چیا برای یبوست

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

چیا از خوراکی‌های چربی سوز شکم نیز محسوب می شود. دانه چیا سرشار از فیبر است و برای کاهش وزن بسیار مناسب است. رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش وزن و خطر چاقی می‌شود و خوردن به اندازه فیبر برای وضعیت توده بدنی لازم بوده و چربی‌های بدن را از بین می‌برد. فیبر در بدن پخش شده و فرآیند گوارش را به تاخیر می‌اندازد و باعث می‌شود تا شما برای ساعت‌ها احساس سیری کنید و اشتهایتان را تنظیم می‌کند، بنابراین کالری کمتری مصرف می‌کنید. دو قاشق غذاخوری دانه چیا که معادل 30 گرم دانه چیا است، حاوی 8 گرم فیبر و 30 درصد ارزش غذایی است.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو و کاهش وزن، صبح‌ها به عنوان صبحانه است. فیبر و پروتئین موجود در آن باعث تنظیم اشتها و امگا 3 آن باعث تسریع کاهش وزن می‌شود. مصرف دانه چیا در هنگام صبح، هورمون گرسنگی را در طول روز سرکوب کرده و باعث می‌شود کالری کمتری نسبت به چیزی که می‌سوزانید مصرف کنید.

طریقه مصرف دانه چیا برای پوست

بیشتر مشکلات پوستی نتیجه وجود نوعی التهاب در پوست است و از آنجایی که دانه چیا دارای خواص ضد التهابی است، می‌تواند در تسکین و حفظ سلامتی پوست به شما کمک کند. از فواید دانه چیا برای پوست عبارتند از:

  • آبرسانی پوست
  • تقویت سد پوستی
  • از بین بردن آکنه پوستی
  • درخشندگی و روشن شدن پوست
  • انعطاف پذیری پوست

کافیست مقداری از دانه چیا را به مدت 2 ساعت در آب ریخته تا خیس بخورد و بعد همراه با نوشیدنی یا دسر میل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانه های مشابه به مقاله خواص کندر برای لاغری مراجعه کنید.