خطر برق گرفتگی کودکان را جدی بگیرید!

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برق گرفتگی کودکان

هنگامی‌که بدن انسان با یک منبع الکتریسیته در تماس مستقیم قرار می‌گیرد، جریان از آن عبور می‌کند و چیزی که شوک الکتریکی یا برق گرفتگی نامیده می‌شود، ایجاد می‌کند. بسته به ولتاژ جریان و مدت تماس با جریان برق، این شوک می‌تواند از ناراحتی جزئی تا آسیب جدی (حتی مرگ) ایجاد کند. خطر برق گرفتگی کودکان در منزل به‌مراتب جدی‌تر از بزرگ‌سالان است؛ آن‌ها هنوز نمی‌دانند که چگونه از خودشان محافظت کنند و تفاوت بین اشیاء امن و خطرناک را تشخیص نمی‌دهند.

در سنین پایین آموزش خطر برق گرفتگی برای کودکان میسر نیست و این موضوع حساسیت و مراقبت جدی والدین را می‌طلبد. در این مقاله قصد داریم با شما به‌عنوان والدین درباره انواع برق گرفتگی، عوارض و درمان برق گرفتگی کودکان صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

هنگام برق گرفتگی کودکان چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

برق گرفتگی یا شوک الکتریکی زمانی اتفاق می افتد که یک جریان الکتریکی از بدن شما عبور کند. بسته به اینکه برق گرفتگی شدید باشد یا خفیف، این اتفاق می‌تواند هم بافت‌های داخلی را بسوزاند و هم خارجی و باعث صدمه به اندام‌ها شود.

اگرچه ممکن است عوارض بعد از برق گرفتگی خفیف دست، مانند برق گرفتگی ناشی از دست زدن به وسایل برقی خانگی خیلی جدی نباشند اما اگر کودکی به علت جویدن یک سیم برق دچار برق گرفتگی شود، می‌تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. دیدن تصاویر برق گرفتگی کودکان دل هر انسانی را به درد می‌آورد؛ بنابراین می‌بایست نسبت به این موضوع حساسیت زیادی به خرج دهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "مدفوع نکردن نوزاد | علت و راه درمان آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

علت برق گرفتگی کودکان چیست؟

موارد متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث برق گرفتگی کودکان و بزرگ‌سالان شوند، ازجمله خطوط برق، رعدوبرق، ماشین‌آلات برقی، لوازم‌خانگی، پریز برق و غیره. خردسالان و کودکان نوپا معمولاً زمانی دچار برق گرفتگی می‌شوند که یک سیم حاوی جریان الکتریسیته را می‌جوند و یا اشیاء فلزی نظیر چنگال یا چاقو را وارد پریز برق می‌کنند. گاهی هم ممکن است اسباب‌بازی‌های برقی، ریسمان چراغانی و سایر لوازمی که دچار نقص فنی هستند باعث برق گرفتگی کودکان شوند.

علت برق گرفتگی در کودکان

علائم برق گرفتگی کودکان چیست؟

علائم برق گرفتگی بستگی به شدت آن دارد. شایع‌ترین علائمی که به دنبال برق گرفتگی کودکان و حتی بزرگ‌سالان مشاهده می‌شود، عبارت‌اند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • اسپاسم عضلانی
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن
  • مشکلات تنفسی
  • سردرد
  • مشکلات بینایی یا شنوایی
  • سوختگی
  • تشنج
  • ضربان قلب نامنظم

شوک الکتریکی همچنین می‌تواند باعث سندرم کمپارتمان شود. این اتفاق زمانی می افتد که آسیب‌های عضلانی باعث تورم اندام‌های شما می‌شود. این سندروم به‌نوبه خود می‌تواند شریان‌ها را فشرده کند و منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود. ممکن است بلافاصله پس از برق گرفتگی، سندرم کمپارتمان قابل مشاهده نباشد، اما برای بررسی آن باید تا مدتی بعد از برق گرفتگی کودکان به دست‌ها و پاهای آن‌ها توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "مسمومیت کودکان با مواد شیمیایی خانگی" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

عوارض برق گرفتگی کودکان

عوارض برق گرفتگی در کودکان چیست؟

متأسفانه عوارض برق گرفتگی در کودکان گاهی می‌تواند تأثیر ماندگاری بر سلامتی او داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، سوختگی‌های جدی می‌تواند جای زخم دائمی بر جای بگذارد. اگر جریان الکتریکی از چشمان کودک بگذرد، ممکن است دچار آب‌مروارید یا اختلالات بینایی شود. برخی از شوک‌ها همچنین می‌توانند باعث درد مداوم، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف عضلات در اثر آسیب‌های داخلی شوند. خبر بد این است که برق گرفتگی شدید کودکان می‌تواند خطر مرگ نیز داشته باشد؛ بنابراین باید نسبت به این موضوع حساسیت زیادی داشته باشید و از وقوع آن پیشگیری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از برق گرفتگی کودکان ، پوشاندن همه محل‌های خروجی و اطمینان از عایق‌بندی تمام سیم‌های برق و دور بودن آن‌ها از دسترس فرزند شما می‌باشد. هر زمان که کودکتان در منطقه‌ای با خطر احتمالی برق گرفتگی قرار دارد، حتماً در تمام مدت او را نظارت کنید. وسایل برقی کوچک و اسباب‌بازی‌های برقی را در حمام و کنار وان کودک قرار ندهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "پماد آلفا برای سوختگی پای نوزاد و نحوه استفاده از آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

هنگام مواجهه با برق گرفتگی کودکان چه کنیم؟

قبل از تماس با کودکی که دچار برق گرفتگی شده است، ابتدا منبع تغذیه را قطع کنید. سیم برق را بکشید یا کلید اصلی را خاموش کنید. هرگز با دست‌های لخت یک سیم زنده را لمس نکنید. اگر مجبورید سیم زنده را از روی كودك بلند كنید، از چوب خشک، روزنامه، لاستیک، لباس ضخیم یا هر جسم محكم و غیر فلزی دیگر استفاده كنید که جریان برق را عبور ندهد.

اگر نمی‌توانید منبع جریان را از بین ببرید، سعی کنید کودک را از محل خارج کنید، اما از دست‌های لخت استفاده نکنید. خود را با لاستیک و یا با وسایل غیر رسانای دیگر عایق‌بندی کنید تا جریان از بدن کودک به سمت شما منتقل نشود. کودک را تا حد ممکن زیاد حرکت ندهید؛ زیرا ممکن است برق گرفتگی شدید باعث شکستگی ستون فقرات شود.

پس از قطع شدن جریان برق، به‌سرعت تنفس، نبض، رنگ پوست، سوختگی و هوشیاری کودک را بررسی کنید. اگر کودک نفس نمی‌کشد و ضربان قلب وجود ندارد، درحالی‌که شخص دیگری با اورژانس تماس می‌گیرد فوراً عملیات CPR را شروع کنید. اگر کودک علائم شوک مانند استفراغ یا ضعف یا رنگ‌پریدگی را نشان می‌دهد، پاهای او را کمی بلند کنید، مگر اینکه این باعث درد شدید در او شود.

برق گرفتگی کودکان

برای درمان برق گرفتگی کودکان چه کنیم؟

در صورت وقوع برق گرفتگی کودکان حتی اگر برق گرفتگی دست کودک باشد و به نظر ساده بیاید، او را حتماً نزد متخصص اطفال ببرید؛ زیرا شوک الکتریکی ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های داخلی شود که بدون معاینه پزشکی قابل تشخیص نیست. متخصص اطفال سوختگی‌های سطحی را تمیز و بانداژ می‌کند و علائم آسیب به اندام‌های داخلی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به‌طورکلی درمان برق گرفتگی کودکان بسته به نوع آن می‌تواند از راه‌های زیر انجام شود:

  • درمان سوختگی‌ها ازجمله استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک و پانسمان استریل
  • تجویز داروهای ضد درد
  • تزریق مایعات داخل وریدی
  • بستگی به منبع برق گرفتگی کودکان و نحوه وقوع آن، ممکن است نیاز به تزریق سرم ضد کزاز داشته باشند.
  • اگر كودك برق گرفتگی شدید شده باشد یا هر علامتی از آسیب‌های مغزی یا قلبی داشته باشد، نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

عوارض برق گرفتگی در کودکان با سوختگی دهان (مثلاً هنگام گاز گرفتن سیم برق)، اغلب عمیق‌تر ازآنچه دیده می‌شوند، هستند. فرزند شما ممکن است بعد از بهبودی اولیه به عمل جراحی نیاز داشته باشد. والدین باید نسبت به ‌احتمال خونریزی ناشی از سوختگی دهان ساعت‌ها یا حتی چند روز پس از آسیب‌دیدگی هشیار باشند. معمولاً خونریزی در زمان درمان زخم برق گرفتگی دهان کودک طبیعی است و به دلیل تعداد بالای رگ‌های خونی در لب‌ها می‌باشد. در صورت بروز خونریزی، با یک پد تمیز آن را پاک کنید و سریعاً با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "روش‌های مراقبت از پوست نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.