فواید خوردن انار قبل از خواب برای سلامتی+زمان طلایی مصرف

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید خوردن انار قبل از خواب

انار یکی از میوه‌های بهشتی است که درباره‌ی فواید آن زیاد شنیده‌ایم. مصرف انار شیرین و هم انار ترش هر کدام خواص خود را داشته و به خوردنشان توصیه شده است. اما یکی از نکات مهمی که به تازگی در علم تغذیه تمرکز بیشتری روی آن می‌شود، تاثیر زمان مصرف غذاهای مختلف بر قدرت خواص و فوایدشان است. به طور مثال توصیه شده است که شب هنگام و قبل از خواب انار بخوریم. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد فواید خوردن انار قبل از خواب بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید. 

چرا خوردن انار در شب توصیه می‌شود؟

آیا می‌توانیم شب انار بخوریم؟ بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که دو تا سه ساعت قبل از خواب میوه نخورید. خوردن میوه‌های اسیدی مانند پرتقال، گریپ فروت و آناناس در شب می‌تواند باعث رفلاکس اسید معده شود، وضعیتی که اسید معده به مری برمی‌گردد و باعث سوزش سر دل و علائم دیگر می‌شود. این موضوع به طور ویژه برای افرادی که معده‌ی حساسی دارند بیشتر اهمیت دارد. با این حال انار از جمله میوه‌هایی است که به خوردن آن توصیه می‌شود. چرا؟ زیرا:

  • انار سرشار از مواد مغذی است: انار منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
  • هضم آسانی دارد ( با این حال افراد با معده حساس نباید بلافاصله بعد از خوردن آن بخوابند.)
  • تاثیرات شگرفی در بهبود خواب دارد.

خواص خوردن انار قبل از خواب

با این حال که خاصیت انار قبل از خواب اثبات شده است، اما هرکس بدن خود را بهتر می‌شناسد و اگر در طول روز و بعد از خوردن انار دچار مشکلات گوارشی خاصی می‌شوید، بهتر است از خوردن آن قبل از خواب نیز اجتناب کنید. در مورد فواید خوردن انار در شب در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

خواص خوردن انار قبل از خواب 

مهمترین فواید خوردن انار قبل از خواب به شرح زیراند:

*خوردن انار در بارداری +فواید و مضرات

کمک به کاهش وزن 

بهترین زمان خوردن انار برای لاغری شب قبل از خواب است. انار نسبت به بسیاری از میوه‌ها کالری کمی دارد و فاقد کلسترول یا چربی ترانس است. پلی فنول‌های موجود در انار به طور طبیعی به کاهش وزن کمک می‌کنند. از آنجایی که مقدار زیادی فیبر غذایی در انار وجود دارد، به افزایش احساس سیری کمک می‌کند و هضم غذا در طول شب را نیز بهبود می‌بخشد. 

کمک به باروری

حتماً در مورد خواص و فواید خوردن انار در بارداری یا حتی تاثیر آن بر زیبایی جنین شنیده‌اید. اما یکی از نکاتی که ممکن است ندانید این است که این میوه کمک زیادی به قدرت باروری در افراد می‌کند و این ویژگی خود را مدیون درصد بالای روی است. اگر قصد باروری دارید، توصیه می‌شود حتماً قبل از خواب یا رابطه جنسی انار مصرف کنید.

تقویت قوای جنسی مردانه

یکی از فواید خوردن آب انار قبل از خواب برای مردان؛ کمک به افزایش سطح تستوسترون (هورمون مردانه) به دلیل وجود روی است. بعلاوه مشخص شده که با خوردن انار کیفیت و کمیت اسپرم نیز بهبود پیدا می‌کند. همچنین خوردن انار باعث بهبود جریان خون به سمت ناحیه لگن می‌شود و ترکیبات خاصی که در آن موجود است باعث آزادسازی اکسید نیتریک می‌شود که برای نعوظ در مردان ضروری است.

کمک به دوران بارداری

روی موجود در انار، تاثیر زیادی بر رشد جنین دارد. به جز این، اسید فولیک موجود در انار زیاد است که به رشد سلول‌های مغزی و عصبی کمک کرده و مانع از بروز مشکلاتی مانند نقص لوله‌های عصبی می‌شود. همچنین جریان خون را به رحم افزایش می‌دهد که نیازهای غذایی کافی را در اختیار جنین می‌گذارد.

*مزایا و معایب خوردن رب انار در بارداری

درخشندگی و شفاف کردن پوست

به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان و میزان بالای ویتامین سی، انار یکی از بهترین میوه‌ها برای داشتن پوست بهتر است. یکی از فواید خوردن انار قبل از خواب این است که در طول شب، ویتامین سی موجود در آن به ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن همان پروتئین اصلی موجود در بافت پوست است و تولید آن مساوی است با داشتن پوست شفاف و صاف.

مزایای خوردن انار در شب

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین سی موجود در انار فقط برای پوست خوب نیست. بلکه به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدالتهاب آن باعث می‌شود سیستم ایمنی قوی‌تری در برابر بیماری‌ها داشته باشید. 

تقویت قلب و عروق 

خوردن انار در شب کمک می‌کند کلسترولی که در طول روز دریافت کرده‌اید در رگ‌های تجمع پیدا نکند. همین امر منجر به کاهش احتمال گرفتگی عروق و در نتیجه کاهش سکته می‌شود. 

جلوگیری از سرطان پروستات 

از فواید خوردن انار قبل از خواب کمک به مهار رشد سلول‌های تومور است. همچنین در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که خوردن این میوه می‌تواند مانع از رشد سلولهای سرطانی پروستات شود.

کاهش دیابت

مصرف انار میتواند به مدیریت دیابت کمک کند زیرا آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های آن به طور بالقوه به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنند. با این حال، افراد مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را کنترل کنند و بهتر است قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

نکاتی برای خوردن انار در شب

اکنون که در مورد خواص خوردن انار قبل از خواب بیشتر می‌دانید وقت آن شده که نکات زیر را نیز برای مصرف این میوه پرخاصیت در نظر داشته باشید:

  • زمان بهینه: انار را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا مشکلات گوارشی به حداقل برسد. 
  • وعده‌ی کنترل شده: بیش از نصف فنجان انار نخورید. مخصوصاً اگر انار ترش است زیرا یکی از عوارض خوردن انار در شب اسیدی کردن معده و رفلاکس است که باید در نظر داشته باشید.
  • همراه با مواد کمک کننده مصرف شود: مصرف انار در کنار پروتئین یا چربی‌های سالم می‌تواند باعث کند شدن هضم و افزایش جذب مواد مغذی شود بنابراین بهتر است در کنار سالاد شبانه مصرف شود.

مضرات انار در شب

مضرات انار در شب

اگر چه فواید خوردن انار قبل از خواب بسیار است، اما باید مواظب مضرات احتمالی باشید که بعضی از مهمترینشان به شرح زیر است:

  • پرخوری: پرخاصیت‌ترین مواد غذایی هم اگر بیش از حد خورده شوند اثر عکس دارند. زیاده‌روی در مصرف انار به خصوص در اواخر شب منجر به دریافت بیش از حد کالری و قند می‌شود که می‌تواند خواب را مختل کند یا به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود.
  • رفلاکس اسید معده: بعضی افراد مستعد رفلاکس اسید یا سوزش سر دل هستند، به خصوص زمانی که بلافاصله بعد از غذا دراز می‌کشند یا در دوران بارداری. اسیدی بودن انار می‌تواند این علائم را تشدید کند.
  • حساسیت به کافئین: انار حاوی مقادیر کمی قند طبیعی است که مصرف آن در اواخر شب می‌تواند روی افراد حساس به کافئین یا قند تأثیر منفی بگذارد.