رب انار در بارداری | خواص، مضرات و تاثیر بر زیبایی جنین

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رب انار در بارداری

تغذیه در دوران بارداری از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا در این دوران سلامت و سبک زندگی مادر بر رشد و نموی جنینش بسیار موثر است. بسیاری از غذاهایی که در حالت عادی ممکن است خوردنشان بی‌خطر باشد در این دوران باید اجتناب شود و بعضی دیگر از مواد غذایی به دلیل خواص زیادشان باید بیشتر مصرف شوند. یکی از مواد غذایی که در این مقاله از گهواره قصد بررسی‌اش را داریم، خوردن رب انار در بارداری است پس در ادامه همراه ما باشید. همچنین می‌توانید به مقاله مشابه انار در بارداری نیز مراجعه کنید.

فواید رب انار در بارداری چیست؟

رب انار، از جوشاندن و تغلیظ آب انار به دست می‌آید و بسته به نوع اناری که برای تهیه رب استفاده شده به دو صورت رب انار ترش و شیرین است. رب انار ترش نسبت به انواع شیرین آن رنگ تیره‌تری دارد. از هر دو رب به عنوان چاشنی برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. از خواص رب انار در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید رب انار در بارداری

  • اولین خاصیت رب انار در بارداری این است که آسیب به جفت در این دوران را کاهش می‌دهد. محافظت از جفت موضوع بسیار مهمی است زیرا وظیفه تغذیه‌ی جنین را به عهده دارد. این خاصیت انار به دلیل وجود مواد مغذی مانند پلی فنل‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است.
  • رب انار منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌های C و K است که هر دو برای تقویت سیستم ایمنی در این دوران و جلوگیری از کمبود آهن موثراند.
  • دیگر فایده رب انار در بارداری؛ وجود فولات است که به تشکیل سیستم عصبی کودک و جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می‌کند. 
  • خوردن رب انار در حاملگی منجر به کاهش فشار خون نیز می‌شود. این موضوع به طور ویژه در مورد زنانی که از فشار خون بالا در این دوران رنج می‌برند رخ می‌دهد. همچنین به طور کلی کمک می‌کند قلب بهتر در این دوران کار کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در انار خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد فشار خون بالا نیز دارند.
  • در بارداری به احتمال زیاد یبوست را تجربه می‌کنید. فیبر موجود در رب انار به کارکرد نرم دستگاه گوارش کمک می‌کند و با کنترل اشتها مانع از افزایش بی‌فایده وزن در این دوران می‌شود. 
  • از دیگر خواص رب انار وجود پتاسیم است که به مدیریت و تنظیم هورمون‌ها است. پتاسیم و سایر مواد مغذی مانند کلسیم و فسفر مصرف شده در دوران بارداری نیز برای رشد استخوان‌های کودک ضروری‌اند.
  • بسیاری از متخصصین خوردن رب انار در دیابت بارداری را توصیه می‌کنند زیرا فیبر و پتاسیم موجود در آن به کنترل قند خون کمک می‌کند. 
  • انار خون ساز است و خوردن رب انار به جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن در این دوران کمک می‌کند.
  • از دیگر خواص رب انار برای زن باردار این است که مصرف رب این میوه به طور کلی از مشکلات بارداری جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه واشنگتن، آب تغلیظ شده‌ی انار می‌تواند یک گزینه‌ی مفید و پیشگیری کننده از پره‌اکلامپسی، محدودیت رشد و زایمان زودرس باشد. همچنین می‌تواند آسیب به بافت جفت را نیز به حداقل برساند.
  • خوردن رب انار برای تهوع بارداری نیز بسیار مفید است و تحقیقات نشان داده که می‌تواند این احساس را کاهش دهد. 

رب انار در بارداری برای زیبایی جنین

آیا خوردن رب انار و زیبایی جنین ربطی بهم دارند؟ بسیاری می‌گویند که خوردن رب انار در بارداری و زیبایی جنین بهم مرتبط‌‌اند. و با خوردن رب انار در زمان بارداری، جنین شما زیبا می‌شود. اما آیا این موضوع صحت دارد؟ حقیقت این است که هیچ تحقیق علمی از این موضوع پشتیبانی نمی‌کند. درست است که با خوردن انواع میوه و سبزیجات می‌توانید پوست و موی بهتری به جنین خود بدهید اما زیبایی و ظاهر جنین به میزان زیادی تحت‌تاثیر وراثت و ظاهر پدر و مادر است. در این مقاله بخوانید خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زیبا میکند.

مضرات رب انار در بارداری چیست؟

صرف نظر از فواید مصرف رب انار در دوران بارداری، باید در مورد عوارض آن نیز هوشیار بود. بعضی متخصصین معتقدند رب انار می‌تواند منجر به انقباضات و تحریک زایمان زودرس شود. به جز این غذاهای ترش مانند رب انار ترش در بارداری به دلیل خاصیت اسیدی بالا، معده را تحریک کرده و می‌تواند منجر به ترش کردن شود. این موضوع به طور ویژه در مورد خوردن رب انار در ماه آخر بارداری صدق می‌کند. زمانی که نوزاد وزن گرفته و با فشار آوردن به معده‌ی مادر؛ احتمال رفلاکس را افزایش می‌دهد.

مضرات رب انار در بارداری

 از دیگر عوارض رب انار در بارداری می‌توان به کالری بالای آن اشاره کرد. به خصوص در مورد مصرف رب انار شیرین در بارداری باید به این نکته توجه داشت. در بعضی موارد برای تهیه‌ی رب انار ملس به مخلوط شکر اضافه می‌کنند که می‌تواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد. همچنین افزایش زیاد در مقدار رب انار در بارداری می‌تواند منجر به بروز سوزش قلبی شود. همچنین چون رب انار اصولاً به صورت خانگی تهیه میشود ممکن است به بعضی باکتری‌ها آلوده باشد و منجر به بیماری شود.

پس آیا خوردن رب انار در بارداری مضر است؟ نه اینطور نیست. بلکه افراد در خوردن رب انار در بارداری ضرر دارد. اگر ویار رب انار در بارداری دارید نباید در خوردنش افراط کنید. اگر این رب را به اندازه و کنترل شده مصرف کنید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

ویار رب انار و جنسیت جنین

بعضی افراد از علاقه به خوردن رب انار در اوایل بارداری به عنوان روشی برای تعیین جنسیت استفاده می‌کنند. بر اساس باور عموم هوس رب انار در بارداری نشان دهنده فرزند پسر است. اما نه ویار رب انار در بارداری و نه دیگر مواد غذایی روش مناسبی برای تعیین جنسیت نیست. در واقع دلیل وقوع ویارهای بارداری هنوز مشخص نشده است. اما یکی از محتمل‌ترین دلایلی که برای آن برشمرده‌اند، کمبودهای بدن مادر است. مثلاً وقتی هوس رب انار می‌کنید ممکن است در بدن با کمبود ویتامین سی یا فیبر یا پتاسیم مواجه شده باشید. از این رو نه خوردن رب انار در ماه اول بارداری و نه در هیچ زمان دیگری نشانه‌ای برای جنسیت خاصی نیست. 

* ویار جنین پسر در بارداری چیست و چه نشانه هایی دارد؟ 

بهترین زمان مصرف رب انار در بارداری

برای آنکه بتوانید نهایت استفاده را از تاثیر رب انار در بارداری ببرید، باید آن را در زمان درست مصرف کنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود مرکبات و غذاهای اسیدی مانند رب انار و رب گوجه و ... را صبح‌ها مصرف کنید. اما حتماً مطمئن شوید که قبل از آن غذای دیگری خورده‌اید و آنها را با معده خالی نخورید. خوردن غذای ترش در شب احتمال بروز رفلاکس معده را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان مصرف رب انار در بارداری

همچنین خوردن رب انار در سه ماه اول بارداری به مراتب بهتر از اواخر آن است. زیرا همانطور که در بالا اشاره شد، بزرگ شدن جنین احتمال رفلاکس معده را زیاد می‌کند بنابراین برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید.

توصیه طب سنتی برای استفاده از رب انار در بارداری 

در طب سنتی نیز مشکلی با خوردن رب انار در حد اعتدال و به عنوان چاشنی‌ غذاها وجود ندارد. با این حال باید توجه داشت که رب انارهای مختلف طبع مختلفی نیز دارند. بر اساس نظر متخصصین این طب رب انار شیرین دارای طبع سرد، رب انار ترش دارای طبع سرد و تر و رب انار ملس دارای طبع معتدل و تر است. بنابراین زیاده‌روی در خوردن رب انار منجر به سردی معده و سستی آن می‌شود که دل درد را به همراه دارد. همچنین رب انار دیرهضم است و به هیچ عنوان نباید شب مصرف شود. همچنین نفخ یکی دیگر از مشکلات شایع دوران بارداری است که در اثر خوردن غذاهایی مانند رب انار در بارداری افزایش می‌یابد بنابراین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.