خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت میکند؟

تاریخ انتشار: شهریور ۱۳۹۹ | تاریخ بروزرسانی: مرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زشت شدن جنین

همه ما می‌دانیم که تغذیه مادر در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت جنین ایفا می‌کند. اما سوال مهم این است که آیا تغذیه مادر روی زشت شدن یا زیبا شدن جنین دختر و پسر نیز تأثیر دارد؟ با وجود آنکه زیبایی جنین به میزان زیادی تحت تاثیر ژنتیک و چهره پدر و مادر است با این‌ها مشخص شده که تغذیه می‌تواند تاثیر محدودی بر روی آن بگذارد. مثلاً بعضی غذاها مانند هویج چای لواشک و دیگر غذاهایی که رنگدانه‌های زیادی دارند با افزایش تولید ملانین می‌توانند منجر به سیاه شدن پوست جنین شوند. فست فودها غذاهای چرب و سرخ کردنی نیز می‌تواند با تغییر در سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن منجر به کدر و تیره شدن رنگ پوست یا زشت شدن جنین شود. در ادامه بیشتر در مورد این مسائل توضیح خواهیم داد.

شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره اطلاعات دقیق و کاملی در مورد تغذیه در بارداری به دست آورده و در مورد سوالات احتمالی خود با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

آیا تغذیه روی زشت شدن جنین تاثیر دارد؟

قبل از پاسخ دادن به این سؤال که خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت میکند؟ باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ کودکی زشت نیست. معیار زشتی و زیبایی انسان‌ها، تفاوت سلیقه ماست نه هیچ‌چیز دیگر. ظاهر جنین تاثیری از ژنتیک پدر یا مادر است. در واقع در شکل‌گیری چهره جنین ژن های پدر و مادر بسیار تاثیر گذارند. اگر پدر و مادر هردو چهره زیبا داشته باشند، انتظار می‌رود جنین نیز زیبا شود. در فرایند تشکیل نطفه ممکن است ژن‌های پدر و مادر به میلیون‌ها شکل مختلف در کنار هم قرار بگیرند.

تاثیر تغذیه بر زیبایی جنین

در نتیجه بر اساس قانون احتمالات از قرار گیری متفاوت این ژن‌ها ممکن است، چهره‌ی جنین به شکل‌های گوناگونی به وجود آید. در واقع ژن‌ها در ترکیب قرار گرفتن اجزای صورت مانند شکل مژه، ابرو و رنگ چشم و سایر اعضای بدن، تاثیر زیادی دارند. البته نیاکان نیز در ظاهر جنین تاثیر گذارند. برای مثال ممکن است ژن چشم رنگی در نیاکان جنین وجود داشته باشد و به او به ارث برسد. در حالی‌که در اطرافیان نزدیک جنین فردی با چشم رنگی وجود نداشته باشد.اما نکته مهم‌تر این است که ویژگی‌های چهره هر نوزاد اعم از رنگ چشمان، بینی گوشتی یا قلمی، لب‌های گوشتی یا قیطانی و سایر موارد، به ژنتیک شما و همسرتان بستگی دارد و تغذیه نمی‌تواند آنها را تغییر دهد. 

از همان لحظه‌ای که اسپرم پدر با تخمک مادر لقاح می‌یابد، کلیه خصوصیات ژنتیکی جنین نهایی می‌شود. بنابراین سؤال پرسیدن درباره اینکه خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت می‌کند یا چه چیزهایی زیبا، هیچ معنا و منطقی ندارد.

البته برخی از ویژگی‌های ظاهری کودکتان نظیر قد، علاوه بر اینکه توسط ژنتیک تعیین می‌شود، می‌تواند تحت تأثیر تغذیه و عوامل محیطی نیز، قرار بگیرد. یا مثلاً رنگ پوست، به‌طور عمده توسط ژنتیک مشخص می‌شود؛ اما قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، می‌تواند تولید رنگدانه‌های پوستی را افزایش دهد و باعث تیره‌تر شدن پوست شود.

کدام غذاها باعث زشت شدن جنین می‌شوند؟

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم، شما نمی‌توانید روی زیبا یا زشت شدن جنین تاثیر خاصی بگذارید. بااین‌وجود، شادابی پوست و موی نوزاد می‌تواند تحت تأثیر تغذیه شما و یکسری فاکتورهای محیطی دیگر قرار بگیرد. مثلا مصرف ویتامین سی با خوردن کدو حلوایی در بارداری یا دیگر میوه ها و سبزیهای حاوی این ویتامین میتواند به زیبایی جنین کمک کند اما خوردن غذاهای زیر باعث آسیب رساندن به سلامت جنین و شادابی پوست و موی او می‌شود و جزو غذاهای ممنوعه در بارداری محسوب می شوند. بنابراین بهتر است از خوردن آنها در طول بارداری اجتناب کنید:

• فست فود‌ها

• انواع سوسیس و کالباس

• نوشابه

• چیپس و پفک

• ادویه های تند

• شیرینی و شکلات 

• قند و شکر زیاد

• انواع سس‌ها

•غذاهای مانده

•سرکه

این موارد هم كم مصرف شوند:

زعفران
جعفری
غوره
آبغوره
مارچوبه
انسیون
زیره
دارچین

کلا زن باردار از مصرف غذاهای آماده و به خصوص غذاهایی که مواد نگهدارنده دارد، باید جلوگیری کند.

اگر شما تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کنید و استرس خود را به حداقل برسانید، فرزند سالمی به دنیا می‌آورید و این مهمترین چیزی است که باید به دنبال آن باشید. پیروی از یک سبک زندگی سالم برای سلامت و شادابی خودتان نیز، لازم است.

چه چیزهایی جنین را سیاه می کند

چه چیزهایی جنین را سیاه میکند

چه چیزهایی پوست جنین را تیره میکند؟ یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که مادرم در مورد زیبا شدن جنین دارند در مورد پوست اوست. با وجود آنکه رنگ پوست نوزاد تازه میزان زیادی تحت تاثیر ژنتیک است با این حال تغذیه نیز می‌تواند در آن تاثیر داشته باشد.

مثلاً ممکن است برایتان سوال باشد که آیا چای جنین را سیاه میکند؟ یا ایا لواشک جنین را سیاه میکند؟ بله مشخص است که مصرف غذاهای تیره رنگ می‌تواند موثر باشد. ملانین رنگدانه طبیعی پوست است و به هر میزان که در پوست بیشتر باشد رنگ پوست نیز تیره‌تر است. به طور کلی هر ماده غذایی که سبب افزایش تولید ملانین در بدن شود می‌توانند منجر به تیره شدن رنگ پوست جنین نیز شود.

غذاهایی که می توانند ملانین را  افزایش دهند عبارتند از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت ها، آجیل، لوبیا، مرکبات و سبزیجات برگ دار.

بر این اساس چه میوه هایی پوست جنین را تیره میکند؟ افراط در مصرف مواد زیر پوست را سیاه میکند:

  • هویج
  • اسفناج
  • هلو
  • آووکادو
  •  کیوی

در شروع هفته 6 تا 8 بارداری، سلول هایی که بعدا ملانین تولید می کنند – ماده ای که رنگ پوست را تشکیل می دهد – در پوست کودک شما ظاهر می شود. هرچه ملانین بیشتری تولید شود (فرآیندی که توسط ژن ها تنظیم می شود)، پوست، چشم ها و موهای کودک شما معمولا تیره تر خواهد بود. برای همین اگر می گویند خوردن ترشی در بارداری جنین را زشت میکند به همین دلیل است. یا تاثیر نوشابه بر زیبایی جنین نیز به همین شکل است.

غذاهای کم رنگ تر میتواند مفیدتر باشد. مثلا ممکن است در مورد تاثیر ماست بر زیبایی جنین شنیده باشید.

خوردن ترشی و زیبایی جنین

ایا خیار شور جنین را زشت میکند؟ آیا غذاهای شور باعث سیاه شدن جنین می شوند؟ به طور کلی ترشی ها و شوری ها حاوی میزان زیاد سدیم هستند. غذاهای با سدیم بالا باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود. وقتی آب کافی در اختیار سلول‌های پوستی قرار نگیرد تیره و خشک می‌شوند. از این رو بعضی معتقدند که مثلا افراط در خوردن ترشی خیار جنین را زشت میکند. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

محیط بر زیبایی جنین اثر می‌گذارد؟

تاثیرات محیطی بدون شک بر زیبایی جنین تاثیر می‌گذارند. برای مثال فرم گونه، فک و بینی بچه در مادرانی که الکل مصرف می‌کنند، ظاهر خاصی پیدا می‌کند که به آن هیدانتوئین جنینی گفته می‌شود.
به علاوه مصرف بعضی داروها هم هستند که ممکن است باعث ایجاد شکاف کام یا لب در جنین شود و زیبایی او را تحت تاثیر قرار دهد.

غذاهای زشت کننده جنین

چرا بیشتر نوزادان تازه متولد شده زشت هستند؟!

ظاهر نوزادان تازه متولدشده متأثر از شرایطی است که در رحم مادر و هنگام عبور از کانال زایمان داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال:

• سر نوزادان معمولاً مخروطی شکل است؛ زیرا حرکت نوزاد در کانال زایمان به استخوان‌های جمجمه فشار می‌آورد.

• ممکن است پاهای نوزادان کمانی شکل باشد؛ این هم به دلیل فشاری است که در فضای تنگ رحم به استخوان‌های لگن نوزاد وارد شده است.

• معمولاً بینی نوزادان پهن است؛ این اتفاق هم به دلیل فشاری است که هنگام عبور از کانال زایمان بر استخوان‌های نرم بینی نوزادان وارد می‌شود. در پاسخ به این سوال که برای کوچک شدن بینی جنین چه بخوریم لازم است بگوییم که مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی در سایز بینی جنین ندارند و این مسئله تحت تاثیر ژنتیک است کارهایی مانند ماساژ بینی نوزاد نیز می‌تواند تاثیر بسیار اندکی داشته باشد.

یادتان باشد که همه این تأثیرات رحم و زایمان بر ظاهر نوزادان موقتی است و به‌مرورزمان (در طی دو سال اول زندگی) از بین می‌رود.