غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک |غذاهای مفید جایگزین شیر مادر

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک

یکی از مهمترین مراحل از شیر گرفتن کودک این است که غذاهای مناسب جامد و کمکی را جایگزین شیر کنید. به هر نسبت که کودکتان را با طعم‌های بیشتری آشنا کنید، روند ازشیرگرفتن کودک برایتان آسانتر خواهد شد و مشکلات فیزیکی کمتری کودک شما را تهدید خواهد کرد. اما سوال اصلی این است که کدام غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک می‌تواند بهترین گزینه باشد به طوری که هم کودک آن را دوست داشته باشد و هم نیازهای تغذیه‌ای او را برطرف کند. در ادامه قصد داریم در مورد همین موضوع توضیحات بیشتری بدهیم.

بعد از شیر گرفتن کودک چه کنیم؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین اقدام تغذیه‌ای نوزادان بعد از شیر گرفتن چیست؟ به طور کلی هر کودک سن و شرایط خاص خود را برای از شیر گرفتن دارد. با این حال یکی از سنینی که بهترین زمان برای از شیر گرفتن است، سن دو سالگی است. در این زمان کودک به مدت یک سال و نیم است که خوردن غذای کمکی را آغاز کرده و شما تا حدود زیادی به علایق غذایی او آشنا شده‌اید. یکی از اصلی‌ترین فواید از شیر گرفتن همین است که طیف غذایی کودک گسترده‌تر شود و نیازهای تغذیه‌ای‌اش را از دیگر منابع تامین کند و در نتیجه روند افزایش وزن او با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 

بعد از شیر گرفتن کودک چه کنیم

اما متاسفانه همیشه به این نحو نیست و در شرایطی که بعضی از کودکان بهتر با انواع جایگزین شیر مادر بعد از شیر گرفتن کنار می‌آیند بعضی دیگر بسیار بد غذا هستند و هر غذایی را نمی‌خورند و حتی زمان زیادی از روز را گرسنه می‌مانند. به هر حال مانند مشکلات دیگر از شیر گرفتن کودک بد غذا نیز فرمول مخصوص خود را دارد. به عنوان راهکارهای کلی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید.
  • وعده‌ی صبحانه را جدی بگیرید زیرا اشتها را برای طول روز باز می‌کند. برای جذاب کردن بیشتر این وعده مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه را مطالعه نمایید.
  • غذاها را به شیوه‌های تزیین شده و مناسب کودکان به آنها ارائه دهید.
  • مطمئن شوید کودک بیماری خاصی نداشته باشد
  • از غذاهای ساده‌تری شروع کنید و طعم‌های زیاد را با هم ترکیب نکنید.
  • به طعم غذا توجه داشته باشید آنها نیابد بیش از حد شور یا تلخ یا تند باشند.
  • از تشویق کننده‌ها برای شروع غذاهای جدید استفاده کنید
  • از روشهای معنوی مانند دعای از شیر گرفتن کودک نیز برای کسب حمایت روحی استفاده کنید.

در مورد راه‌های غذا دادن به کودک بی اشتها در این مقاله بیشتر بخوانید.

غذاهای مفید بعد از شیر گرفتن کودک

تغذیه بعد از از شیر گرفتن کودک اهمیت زیادی دارد. زیرا دارید شیر مقوی و مغذی را از کودک خود محروم می‌کنید و بنابراین باید آن را با انواع غذای مفید بعد از شیر گرفتن کودک جایگزین کنید. بهترین غذاها در این زمینه به شرح زیراند:

میوه‌ها

یکی از خوراکی های مفید برای از شیر گرفتن کودک میوه‌ها هستند که با طعم‌های متفاوت و خوشمزه نه تنها خوردنشان سرگرم کننده است بلکه می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای آنها را برطرف کنند. بعلاوه چون طعم شیرینی دارند بسیاری از کودکان به خوردنشان اشتیاق نشان می‌دهند. یکی از بهترین میوه‌ها سیب است که می‌توانید آن را به صورت پوره درآورید تا راحتتر بخورند. به جز این میوه‌های دیگری مانند گلابی، انبه و آووکادو نیز به دلیل داشتن انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند گزینه‌های بعدی در لیست غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک باشند. همچنین می‌توانید از انواع آبمیوه استفاده کنید. ترجیحاً آبمیوه‌های خانگی را استفاده کنید که فاقد مواد افزودنی و شکر اضافی‌اند. 

غذاهای مفید بعد از شیر گرفتن کودک

*در مورد فواید شیر مادر برای نوزاد در این مقاله بیشتر بخوانید

سبزیجات

یکی دیگر از مواد غذایی مناسبی که برای قطع شیردهی غذای کودک مناسب است سبزیجات هستند. مخصوصاً انواع سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی که به وزن گیری کودک نیز کمک می‌کنند. شما می‌توانید انواعی از سبزیجات متنوع را تهیه کرده و به صورت پوره درآورید و به عنوان یک غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک خود استفاده کنید. اسهال بعد از شیر گرفتن کودک می‌تواند با خوردن سبزیجات فیبردار و دیرهضم‌تر نیز برطرف شود.

سوپ

سوپ‌ها نیز یک غذای ساده و سبک و در عین حال سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند بعلاوه چون غذای روانی هستند هضم آنها برای کودکان بسیار ساده‌ است و چون حجم زیادی از آنها را آب تشکیل می‌دهند باعث هیدراته نگه داشتن بدن می‌شوند چیزی که ممکن است بعد از قطع شیردهی نیاز بیشتری به آن باشد.  

حبوبات

یکی از بهترین غذاها برای وزنگیری کودک و یکی غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک حبوبات هستند که می‌توانید آنها را به طرق مختلف در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. تنها نکته‌ی مهم این است که حتماً آنها را قبل از پخت بخیسانید تا نفخشان گرفته شود. 

آب 

از دادن آب به کودک غافلگیر نشوید. با قطع شیردهی به کودک ممکن است بدنش دچار کم آبی شود پس حتماً آن را باید در لیست تغذیه‌ای کودک خود قرار دهید. 

غذاهای پخته سر سفره

غذاهای سبک و پختنی مانند عدسی، کته، گوشت نرم و سبزیجات، حلیم، آش و انواع غذاهای پختنی سفره را نیز به کودک بدهید. مادران باید توجه داشته باشند که نباید این غذاها بیش از حد چرب یا شور یا سنگین باشند.

تغذیه بعد از از شیر گرفتن

تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک است. به ویژه برای کودکان لاغر دو ساله این ماده می‌تواند پروتئین زیادی در اختیارشان قرار دهد که برای ساخت ماهیچه‌ها لازم است. همچنین به سلامت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. سایر پروتئین‌های حیوانی نیز می‌توانند همینقدر کمک کننده باشند. 

لبنیات

بی قراری کودک بعد از شیر گرفتن می‌تواند به دلیل علاقه‌ شان به طعم شیر باشد. حتماً شیر گاو را به صورت تدریجی با کودک آشنا کنید و بعد از شیر گرفتن به طور کامل آن را جایگزین کنید. (مصرف شیر گاو برای کودکان زیر یک سال ممنوع است) همچنین لبنیاتی مانند شیر و پنیر می‌توانند کلسیم مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند. مصرف کلسیم یکی از راه‌های کنترل چاقی و علاقه به خوردن تنقلات شود. ماست به طور ویژه مورد پسند کودکان زیادی ست و می‌توانید آن را در وعده‌ی غذایی کودکتان بگنجانید.

غذاهای ممنوع بعد از شیر گرفتن کودک

در کنار لیست انواع غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک، لیستی از مواد غذایی نیز وجود دارد که باید از دادن آنها به کودک خودداری کنید. این غذاها به شرح زیراند:

  • سبزیجات خام: به دلیل اینکه بیشتر مواقع شستن سبزیجات به درستی انجام نمی‌شود از دادن آنها به کودک به ویژه زیر 12 ماهگی خودداری کنید. هضم سبزیجات در این حالت نیز دشوارتر است. با این حال همانطور که در بالا گفته شد سبزیجات پخته از غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک محسوب می‌شوند.
  • ماهی: این ماده‌ی غذایی آلرژی زاست و بهتر است از دادن آن به کودک کوچک خودداری کنید.
  • عسل: در مورد از شیر گرفتن یهویی کودک به ویژه زمانی که زیر یک سالگی انجام می‌شود نباید از عسل در رژیم غذایی استفاده کنید.

غذاهای ممنوع بعد از شیر گرفتن کودک

  • غذاهای کنسروی: غذاهای کنسروی می‌توانند حاوی فلزات سنگین و سایر آلودگی‌ها باشند و نباید به کودک کوچک داده شود.
  • غذاهای نیمه پخته: گوشتی که به کودک می‌دهید باید کامل پخته شده باشد زیرا گوشت نیم پز دیر هضم و بیماری‌زاست.
  • غذاهایی که احتمال خفگی دارند: بعضی غذاها مانند دانه‌های انگور درشت یا بعضی مغزها برای کودکان به ویژه آنهایی که دندان‌های کامل ندارند استفاده شود.
  • لبنیات محلی: برای کودک از انواع لبنیات پاستوریزه به عنوان یک غذای مقوی بعد از شیر گرفتن کودک استفاده کنید. زیرا پاستوریزه نبودن آنها می‌تواند خطر آلودگی و بروز مسمومیت را افزایش دهد.