درمان سرفه کودک + 10 روش سریع درمان خانگی سرفه کودک

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان سرفه کودک

سرفه‌های دائم در کودکان می‌تواند نگران کننده باشد. در حالی که در بسیاری از مواقع علت این سرفه‌ها می‌تواند یک سرماخوردگی ساده یا آلرژی باشد، گاهی دلایل پیچیده‌تری در میان است که باید به صورت تخصصی به آنها رسیدگی شود. از آنجایی که مصرف بسیاری از داروها برای کودکان زیر شش سال ممنوع است، درمان آنها می‌تواند با دشواری‌هایی در میان باشد. در این مقاله از وبسایت گهواره قصد داریم در مورد علت و درمان سرفه کودک بیشتر توضیح دهیم.

علت سرفه و گلودرد در کودکان

همانطور که در بالا نیز گفته شد دلایل زیادی برای سرفه‌ی کودک وجود دارد اما بعضی از رایج‌ترین و مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • عفونت‌های تنفسی مختلف ویروسی یا باکتریایی که می‌توانند به دلیل تحریک و التهاب در مجاری هوایی منجر به سرفه شوند. 
  • آلرژی.
  • آسم
  • محرک‌های محیطی مانند گرد و خاک، موی حیوانات، گرده گل، بوهای قوی و ...
  • استنشاق یا بلعیدن جسم خارجی 
  • GERD: بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور مکرر به لوله‌ای که دهان و معده شما را به هم متصل می‌کند (مری) برمی‌گردد. این شستشوی معکوس (ریفلاکس اسید) می‌تواند پوشش مری شما را تحریک کند. بسیاری از افراد هر از گاهی رفلاکس اسید را تجربه می‌کنند اما در کودکان که سیستم گوارشی آنها هنوز تکمیل نشده بیشتر رخ می‌دهد.
  • سرفه سوماتیک : سندرم سرفه سوماتیک با یک اختلال روانی زمینه‌ای مرتبط است و با درمان رفتاری یا دارویی بهبود می یابد. معیارهای تشخیصی شامل سرفه بیش از 6 ماه همراه با اختلال در زندگی روزمره و اضطراب می‌باشد.

*بهترین شربت سرماخوردگی کودکان کدام است

علت سرفه و گلودرد در کودکان

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر قوی برای کودکان و دوز مناسب آن 

درمان سرفه کودک به روش خانگی

بهترین روش برای درمان سرفه مداوم کودک و نوزادان، درمان خانگی ست. بهتر است گزینه‌های درمان خانگی سرفه کودکان اولین گزینه‌ی شما در مسیر اقدام باشد. زیرا بسیاری از این روش‌های خانگی موثر اند و شما را از درمان‌های دارویی بی‌نیاز می‌کنند. بعلاوه بسیار ساده و قابل اجرا هستند. بعضی از بهترین گزینه‌های درمان سرفه کودکان در منزل به شرح زیر است:

  • نوشیدن مایعات گرم: مایعات گرم یکی از بهترین گزینه‌های درمانی به ویژه برای درمان سرفه خشک کودک است. نوشیدن مایعات بدن را هیدراته نگه می‌دارد و رقیق کردن خلط و موکوس ته حلق؛ تنفس را برایشان راحت‌تر می‌کند. بهترین گزینه آب ولرم است اما گرم کردن می‌تواند اثر روان کنندگی مایعات را حتی بیشتر کند مانند شیر داغ. ترکیب آب ولرم ، لیمو و عسل نیز بسیار تسکین دهنده است. از سوپ‌های ساده و روان نیز می‌توانید استفاده کنید. تنها توجه داشته باشید که نباید نوشیدنی‌های کافئین‌دار به کودک بدهید. 
  • افزایش رطوبت محیط: درکنار مصرف مایعات برای درمان خانگی سرفه خشک کودکان حتماً محیط را نیز مرطوب نگه دارید. رطوبت موجود در هوا مسیر تنفسی را مرطوب کرده و تنفس را ساده‌تر می‌کند. برای درمان سرفه کودک در خواب، دستگاه رطوبت‌ساز را کنار رختخواب قرار دهید تا تنفس بهتری داشته باشد. بهتر است از دستگاه‌های با بخور سرد استفاده کنید. بخور گرم، منجر به رشد و تکثیر باکتری‌های محیط می‌شود.در مورد درمان سرفه شبانه کودکان بهترین درمان استفاده از بخور اکالیپتوس است. کافی است یک قاشق از آن را به یک کتری آب جوش اضافه کرده و کودک زیر پتو آن را نفس بکشد. می‌توانید کمی از اکالیپتوس در دستگاه بخور خانه نیز بریزید. همچنین زدن اسپری اکالیپتوس به بالش کودک در زمان خواب تنفس را بهبود می‌بخشد. 
  • باز کردن مسیر بینی: یکی دیگر از دستورالعمل‌ها برای درمان سرفه نوزدان و کودکان و به ویژه درمان سرفه خلطی کودک است که مسیرهای تنفسی بسته می‌شوند. برای باز کردن مسیر بینی می‌توانید از اسپری سالین که یک مخلوط نمکی ست یا فین گیر کودک استفاده کنید. تخلیه‌ی این مسیرها، تنفس را برای کودک راحت‌تر می‌کند. درمان سرفه کودک با ویکس تنها برای کودکان بزرگ توصیه می‌شود.
  • مقدار خواب را افزایش دهید: روش دیگری که برای درمان سرفه کودکان در خانه می‌توانید به کار بگیرید، استراحت بیشتر است. استراحت می‌تواند نیروی بدن را افزایش داده تا بهتر در برابر بیماری مقاومت کند. اگر مسیر تنفس کودک باز باشد به گزینه‌ی خاصی برای درمان سرفه کودک در شب نیاز ندارید. 

* شربت بلتیل ، نحوه مصرف و دوز مناسب آن 

درمان سرفه کودکان در طب سنتی

درمان سرفه کودک به روش طب سنتی نیز بسیار موثر است. بعلاوه این روش‌های درمانی هنوز هم از روش‌های شیمیایی گزینه‌های موثرتری هستند. در ادامه بعضی گزینه‌های موثر درمان سرفه کودکان طب اسلامی آمده است:

درمان سرفه کودک با روغن سیاه دانه

روغن سیاهدانه یکی از بهترین گیاهان دارویی در عطاری‌ها با خواص فراوان است که آنتی اکسیدان‌های موجود در آن با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. برای درمان سرفه ناشی از عفونت‌های تنفسی کمی از روغن سیاه‌دانه را روی سینه کودک بمالید. این روغن جذب بدن شده و عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد. برای کودکان بالای یک سال می‌توانید یک قاشق مرباخوری از آن را در ماست ترکیب کنید که اثری مشابه دارد.

درمان سرفه کودک با عسل

عسل بهترین شربت سرفه گیاهی ست. اگرچه دادن آن برای درمان سرفه کودک زیر یک سال ممنوع است. با این حال از آن می‌توانید برای کودکان بزرگتر استفاده کنید. عسل به طور کلی یکی از بهترین میکروب‌کش‌هاست و با عوامل عفونت‌زا مبارزه می‌کند. برای درمان سرفه خلط دار کودک باید عسل طبیعی پیدا کنید. آن را در کمی آب ولرم حل کرده و به کودک بدهید. 

درمان سرفه کودک با آویشن

آویشن، چه به تنهایی و چه در ترکیب با گیاهانی دیگر، یکی از رایج ترین گیاهان توصیه شده در اروپا برای درمان سرفه‌های خشک و اسپاسمودیک و همچنین سیاه سرفه است. به دلیل سمیت کم این گیاه، برای درمان سرفه در کودکان کوچک محبوب شده است.

آویشن چگونه برای سرفه استفاده می‌شود؟ به صورت چای آویشن. روی 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ آویشن آب داغ ریخته و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. همیشه در حین دم کردن چای را بپوشانید تا از تبخیر اسانس ارزشمند «تیمول» جلوگیری کنید.

درمان سرفه کودکان در طب سنتی

درمان سرفه کودک با ماساژ

برای درمان سرفه کودک زیر شش ماه بهتر است روی روش‌های غیرخوراکی تاکید داشته باشید. ماساژ یکی از بهترین گزینه‌های درمانی در این شرایط است. برای سرفه کودکم را با چه چیزی ماساژ دهم؟ در قفسه سینه نقاطی در زیر انگشتان پیدا می‌شود. اینها نقاط تخلیه لنفاوی هستند که میکروب‌ها در آنها به دام می‌افتند. نیاز به ماساژ شدید و محکم نیست سر دادن انگشتان شست روی این نقاط منجر به تخلیه گره‌های لنفاوی و بهبود سرفه می‌شود.

درمان سرفه کودک با داروی گیاهی

یکی دیگر از گزینه‌های درمان سرفه کودک با طب سنتی استفاده از انواع شربت‌های ترکیبی گیاهی برای این کار است که توسط متخصصین این طب تهیه می‌شوند. چه داروی گیاهی برای سرفه کودکان خوب است؟ پاسخ به این سوال بسته به علت سرفه و سن کودک می‌تواند متفاوت باشد. درست است که در ترکیب این داروها از گیاهان طبیعی استفاده شده است اما بهتر است در درمورد درمان سرفه کودک با داروهای گیاهی بسیار محتاط باشید. زیرا بعضی از مواد گیاهی که در داروی ضد سرفه کودکان گیاهی وجود دارد برای کودکن کوچک مناسب نیست و حتماً باید پزشک آن را برایتان تجویز کند. 

درمان سرفه کودک با دارو 

برای درمان سرفه شدید کودک یا زمانی که به دنبال درمان سرفه و تب کودکان یا درمان سرفه و استفراغ کودکان هستید، باید از داروهای شیمیایی کمک بگیرید. درواقع درمان‌های شیمایی گزینه‌ای برای درمان سریع سرفه کودکان هستند و بسته به علت سرفه و سن کودک متفاوت‌اند. برای مثال درمان سرفه نوزاد تازه متولد شده با درمان سرفه در کودکان بزرگتر متفاوت است. یا درمان سرفه کودکان در اثر حساسیت با درمان سرفه به دلیل سرماخوردگی متفاوت است. بنابراین در پاسخ به این سوال که چه داروی برای سرفه کودکان خوب است، هیچ چیزی به عنوان بهترین داروی ضد سرفه کودکان برای همه‌ی موارد صادق نیست. انواع شربت ضد سرفه کودکان مانند شربت برم هگزین برای کودکان می‌توان در درمان سرفه بیش از حد کودک استفاده شود. 

برای درمان سرفه حساسیت کودکان چی خوبه

کودکان می‌توانند به بسیاری از محرک‌های خارجی حساسیت داشته باشند مانند گرد خاک، موی گربه یا سگ و ... زمانی که در محلی زندگی کنید که دائماً در معرض این عوامل باشید (مانند شهرهایی با آب و هوای خشک و آلوده) این سرفه‌ها دائم و مزمن می‌شود. برای درمان سرفه آلرژیکی از انواع شربت آنتی هیستامین مانند لوراتادین استفاده می‌شود.( در این مقاله در مورد شربت لوراتادین برای کودکان بیشتر بخوانید) اما دوری از عوامل محرک یا استفاده از ماسک در محیط‌های آلوده می‌تواند به کاهش علائم کمک زیادی بکند. در مورد درمان سرفه شدید کودکان به پزشک مراجعه کنید. 

برای درمان سرفه حساسیت کودکان چی خوبه

چه زمانی به درمان نیاز نیست؟

درمان سرفه کودک همیشه نیاز نیست. بهترین روش درمانی استراحت، مصرف غذاهای مقوی و مایعات است. به طور کلی اگر علائم کودک او یا شما را آزار نمی‌دهد، معمولاً نیازی به دارو یا درمانی نیست و با گذر زمان شرایط بهتر خواهد شد. بسیاری از کودکان مبتلا به سرفه یا سرماخوردگی مشکلی در امورات روزانه‌ی خود ندارند، خوب بازی می‌کنند و خوب می‌خوابند.

فقط در صورتی علائم را درمان کنید که باعث ناراحتی یا بیدار شدن کودک می‌شوند. اگر سرفه بسیار شدید، خشک، خلطی یا حاوی خون است و واقعاً کودک شما را آزار می‌دهد، آن را درمان کنید.

نگران تب هم نباشید. تب مفید است و در واقع نشانه‌ای از مبارزه بدن با بیماری ست. تب‌های شدید و طولانی باید درمان شوند. فقط در صورتی به فکر درمان باشید که سرعت واکنش‌های روزانه‌ی کودک شما را کند کنند یا باعث ناراحتی او شوند. این به معنای تب تا دمای 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.