گیاهان دارویی گرم کننده رحم+معرفی 10 مورد

خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گیاهان دارویی گرم کننده رحم

در طب سنتی منشا بسیاری از مشکلات انسان سرد شدن مزاج بدن است. از این رو بسیاری از مشکلات را با گرم کردن مزاج بدن رفع می‌کنند. سردی رحم نیز می‌تواند مشکلاتی برای زنان داشته باشد. در نتیجه باید از طرق مختلف مانند استفاده از گیاهان دارویی، طبع آن را گرم کرد. در ادامه بیشتر در مورد گیاهان دارویی گرم کننده رحم توضیح خواهیم داد.

 

قبل از شروع مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم با نصب اپلیکیشن گهواره با روش‌های افزایش باروری و پاکسازی رحم آشنا شده و از تجربیات دیگر مادران در این زمینه نیز بهره‌مند شوید.

بهترین گیاهان برای گرم کردن رحم

برای گرم شدن رحم چی بخوریم؟ معروفترین گیاهان دارویی گرم کننده رحم عبارتند از:

رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان بسیار پرخاصیت برای رحم است. این گیاه دارویی که به شکل عرق و دمنوش رازیانه مصرف می‌شود نه تنها به گرم کردن مزاج رحم کمک می‌کند بعد که بسیاری از مشکلات رحمی مانند فیبروم و کیست تخمدان و تنبلی تخمدان را نیز برطرف می‌کند. همچنین از دمنوش این گیاه برای درمان خشکی واژن نیز استفاده می‌کنند.

* در این مقاله در مورد بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم بیشتر بخوانید.

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی گرم کننده رحم است که به جز این برای درمان قاعدگی‌های نامنظم و دردناک استفاده می‌شود. اگر خونریزی‌های شدید یا قاعدگی‌های از دست رفته دارید با مصرف دمنوش این گیاه می‌توانید سیکل خود را منظم کنید. درمان سردی رحم و تنبلی تخمدان و ناباروری نیز از دیگر مزایای استفاده از این گیاه دارویی است.

بومادران

گیاه بومادران نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی بسیار مناسب برای رحم است که با شل کردن عضلات رحم نه تنها خونرسانی و در نتیجه گرم کردن آن را موجب می‌شود؛ بلکه می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات رحمی مانند قاعدگی‌های دردناک کمک کننده باشد. گیاه بومادران قاعده‌آور است و قاعدگی که ایجاد می‌کند جریانی مناسب دارد و دردناک نیست. در مورد خواص بومادران برای رحم به مقاله مربوط به مراجعه کنید.

گل گاوزبان 

گل گاوزبان نه تنها در کنترل فشار نقش دارد و مانند سنبل الطیب به تمدد اعصاب کمک می‌کند؛ بلکه یکی از بهترین گیاهان دارویی گرم کننده رحم است. این گیاه حاوی ویتامین‌های B و C، منیزیم، کلسیم و آهن است. گل گاو زبان ماهیچه‌های رحم را آرام و شل کرده و در نتیجه به شروع قاعدگی و داشتن قاعدگی با شدت آرام کمک می‌کند. همچنین دردهای قاعدگی را نیز می‌کاهد. این گیاه می‌تواند منجر به باز شدن دهانه رحم و تسهیل زایمان نیز شود. از این رو برای جلوگیری از وقوع زایمان زودرس باید در بارداری در مصرف آن احتیاط کنید.

* گل گاو زبان فشار را بالا میبرد یا پایین؟

رازیانه برای گرم کردن رحم

سیاه دانه

روغن سیاه دانه خواص بسیار زیادی دارد و بسیاری از شما در مورد فواید آن برای افزایش شانس باروری در زنان و مردان شنیده‌اید. ماساژ روغن سیاه دانه در قسمت شکمی می‌تواند منجر به افزایش جریان خون و در نتیجه گرمی رحم شود. همچنین ماساژ با این روغن می‌تواند کیست‌های تخمدانی و رحمی را کاهش دهد و قاعدگی‌های کم‌درد ایجاد کند.

آویشن

آویشن یکی دیگه از گیاهان داروی گرم کننده رحم است که طبعی گرم و خشک دارد. شما نه تنها می‌توانید از عرق و دمنوش آویشن استفاده کنید بلکه می‌توانید از آن به شکل یک ادویه خوشمزه در بسیاری از غذاها نیز استفاده کنید. همچنین مصرف دمنوش آویشن و عسل نیز به جز گرم کردن رحم خواص عفونت کشی و درمان امراض دیگری مانند گلودرد و سرفه را نیز دارد.

دارچین

دارچین یکی از گیاهانی است که خواص گرم‌کنندگی بسیار شدیدی دارد. این گیاه باعث افزایش خونرسانی به رحم و شل شدن ماهیچه‌های دیواره آن می‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث قاعده آوری و افزایش جریان خون باشد. از رو مصرف دارچین در بارداری باید به شدت کنترل شود و افراد با بارداری پرخطر باید از مصرف آن پرهیز کنند. دارچین را می‌توانید به شکل دمنوش عرق گیاهی و حتی ادویه استفاده کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی نوشیدن چای دارچین است.

زیره برای گرم کردن رحم

زیره

زیره یکی از مواد بسیار پرخاصیت در طب سنتی محسوب می‌شود. از آنجایی که خونرسانی به بافت‌های رحمی را افزایش می‌دهد می‌توان آن را در دسته گیاهان دارویی گرم کننده رحم قرار داد. همچنین خواص کاهنده رطوبت رحم و باد شکنی این دانه نیز منجر به قاعدگی‌های کم درد می‌شود. زیره را نیز می‌توانید به صورت دمنوش یا عرق زیره یا حنی کپسول مصرف کنید. همچنین می‌توانید از دانه زیره در برنج خود نیز استفاده کنید که هم طبع آن را گرم می‌کند و هم می‌تواند از خواص دارویی این گیاه بهره‌مند شوید.

زنجبیل

خواص گرم کنندگی زنجبیل نیز مانند دارچین است. هم رحم را گرم می‌کند و هم با شل کرده ماهیچه‌ها منجر به جریان یافتن قاعدگی کم درد می‌شود. زنجیبل را می‌توانید به شکل دمنوش مصرف کنید یا از آن به صورت ادویه در انواع غذا و نوشیدنی استفاده کنید.

قولنجان

قولنجان شباهت زیادی به زنجبیل دارد و از نظر خواص نیز مشابه هم هستند. این گیاه با طبع گرمی که دارد به گرم کردن رحم کمک کرده و همچنین مصرف آن توسط مردان نیز منجر به تقویت قوای جنسی می‌شود. 

منظور از گرم کردن رحم چیست؟

قبل از معرفی گیاهان دارویی گرم کننده رحم باید ابتدا توضیح دهیم که منظور ما از گرم کردن بدن چیست؟ در طب اسلامی، ما اصطلاحی به نام مزاج داریم. منظور از مزاج ترکیبی از ویژگی‌های جسمی روحی و خلقی یک فرد است. بر اساس یک دسته‌بندی ما چهار مزاج داریم:

  •  دموی: گرم و تر
  •  بلغمی: سرد و تر
  •  سودایی: سرد و خشک 
  • صفرایی : گرم و خشک

هر کدام از مزاج‌ها ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارند و غلبه هر کدام در بدن می‌توانند مشکلاتی به همراه داشته باشد. با این حال متخصصین طب سنتی معتقدند که مزاج‌های سرد با بیماری‌ها و مشکلات بیشتری همراه هستند. بنابراین گرم کردن مزاج بدن به عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان بیماری‌ها در این طب استفاده می‌شود. در این زمینه استفاده از گیاهان دارویی برای گرم کردن رحم می‌تواند یک روش بسیار موثر باشد.

اما قبل از آن، باید توجه داشته باشید که طبع و مزاج با هم فرق دارد. مزاج در مورد موجودات زنده استفاده می‌شود در حالی که طبع مربوط به غذاها است. مزاج به کمک تغییر سبک تغذیه و زندگی قابل تغییر است اما طبع یک غذا تغییر نمی‌کند.

گرم کردن رحم

عوارض سرد شدن رحم

منظور از رحم گرم رحمی است که خونرسانی به آن به خوبی انجام می‌شود در حالی که در رحم سرد مویرگ‌ها به دلیل سرما منقبض شده‌اند و در نتیجه خون کافی به سلول‌های رحمی نمی‌رسد. از نظر هورمونی نیز در رحم سرد پروژسترون کمتری تولید می‌شود. و در نتیجه فاز لوتئال کوتاه‌تر است. همین موضوع باعث می‌شود ضخامت دیواره‌های رحم به اندازه کافی نرسد و در نتیجه برای لانه گزینی و باروری نامناسب شود. به دلیل کوتاه شدن فاز لوتئال در رحم سرد، قاعدگی زودرس اتفاق می‌افتد. ناباروری و سقط جنین نیز از دیگر مشکلات داشتن رحم سرد هستند. از دلایل سرد شدن رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن تحرک کافی
  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف بیش از اندازه غذاهای با طبع سرد و فست فودها
  • قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی سرد
  • نشستن در مکان‌های سرد و نمدار

از کجا بفهمیم رحم سرد یا گرم؟ وقتی طبع سرد بر رحم غالب شود علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • سردی در پایین شکم
  • خون قاعدگی تیره و دارای لخته
  • کاهش میل جنسی
  • قاعدگی دردناک
  • درد در کمر
  • تکرر ادرار در شب‌ها

پس از تشخیص سردی رحم لازم است که سریعاً برای تغییر مزاج رحم تان به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا یک رژیم و سبک تغذیه‌ای مناسب برایتان تجویز کند. پزشک متخصص از انواع  گیاهان دارویی گرم کننده رحم استفاده خواهد کرد.

چقدر طول میکشه رحم سرد گرم بشه؟

مدت زمان گرم شدن رحم بستگی به علت سردی آن می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. در برخی موارد تنها با تغییرات کوچکی در سبک تغذیه می‌توان رحم را گرم کرد اما در بعضی دیگر ممکن است نیاز به تغییرات کلی‌تر و طولانی‌تری باشد. نکته مهم این است که گرم کردن رحم بهتر است زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود و حتماً از دوره‌ای که او برای شما تجویز کرده از پیروی کنید. قطع زود هنگام دوره می‌تواند منجر به بی‌اثر شدن مصرف گیاهان دارویی گرم کننده رحم شود.

مضرات استفاده بیش از حد از گرمی جات برای رحم

در بالا لیست غذاهای گرم کننده رحم را معرفی کردیم اما نباید در مصرف آنها افراط کنید. استفاده بیش از حد از گیاهان دارویی گرم کننده رحم می‌تواند به همان اندازه سردی رحم مشکل‌ساز باشد. به عنوان مثال در رحمی که بیش از حد گرم شده است اسپرم از بین می‌رود و در نتیجه قدرت باروری کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف بیش از حد غذاهای گرم منجر به غلبه مزاج گرم در بدن می‌شود که خود با مشکلات دیگری نظیر سردرد، جوش، تعریق، شوره سر، خارش پوست و... همراه است.

روشهای گرم نگه داشتن رحم

برای گرم نگه داشتن رحم چکار کنیم؟ 

گیاهان دارویی گرم کننده رحم می‌توانند موثر باشد اما اگر شما دوباره به سبک غلط زندگی خود برگردید دوباره رحم سرد خواهد شد. برای گرم نگه داشتن رحم نه تنها باید سبک تغذیه خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی طبع گرم با حد اعتدال استفاده کنید؛ بلکه می‌توانید با کمک کارهای زیر این حالت را حفظ کنید:

  • پرهیز از نشستن در مکان‌های نمدار
  • دوری از اضطراب و استرس
  • داشتن فعالیت بدنی کافی
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • حجامت