زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم+طریقه مصرف آن

خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم

در حالی که روش‌های دارویی زیادی برای پاکسازی رحم وجود دارد با این حال بسیاری از افراد از روش‌های درمان گیاهی برای این کار استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های پاکسازی رحم استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش رازیانه است. نکته مهمی که در مورد خواص درمانی دمنوش‌های گیاهی مشخص شده این است که زمان و نحوه مصرف آنها بر خواصشان تاثیرگذار است. در این مقاله از گهواره قصد داریم توضیح دهیم که بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم چه زمانی است پس با ما همراه باشید.

قبل از آن لازم است بدانید شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با انواع دمنوش‌ گیاهی مناسب برای پاکسازی رحم و درنتیجه داشتن دوران قاعدگی و بارداری سالم آشنا شده و در مورد مصرف آنها از تجربه دیگر مادران در این زمینه نیز بهره‌مند شوید.

منظور از پاکسازی رحم چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

منظور از پاکسازی رحم پاک کردن فضای رحم از هرگونه ماده اضافی و زائدی است که می‌تواند مشکل منجر به مشکلاتی نظیر قاعدگی‌های سنگین، درد رحمی و یا حتی ناباروری شود. این زوائد می‌تواند شامل کیست‌ها، فیبروم‌ها و حتی باقیمانده‌های بارداری‌های ناموفق و جنین سقط شده باشند.

* خوردن رازیانه در بارداری و مزایای آن 

ایده بسیار خوبی است که بتوانید به صورت روتین کارهای غیر دارویی و غیر جراحی برای پاکسازی رحم خود انجام دهید که همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد یکی از این کارها می‌تواند استفاده از دمنوش‌های گیاهی موثر باشد.

به طور ویژه افرادی که مبتلا به کیست و فیبروم و عفونت‌های رحمی هستند، افرادی که خونریزی‌های کم و یا شدید قاعدگی دارند و حتی دچار بسیاری از بیماری‌های مربوط به رحم و تخمدان می‌شوند می‌توانند از پاکسازی رحم بهره‌مند شوند. پاکسازی رحم با داروهای گیاهی می‌تواند تاثیر زیادی در داشتن یک قاعدگی طبیعی و منظم و بارداری به موقع و آسان داشته باشد.

البته لازم به ذکر است در بعضی موارد وضعیت رحم فرد به گونه‌ای است که برای پاکسازی آن به روش‌های دارویی و حتی جراحی‌های سبک نیاز خواهد بود.

رازیانه چیست؟

قبل از آنکه بگوییم بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم چه زمانی است ابتدا باید کمی با این گیاه آشنا شوید. رازیانه یک گیاه گلدار از خانواده هویج است که گلهای زرد و برگهای پردار دارد. تمام بخش‌های این گیاه خوراکی هستند، اما ساقه‌های آن برای خوردن سفت و فیبری است. برگ‌های رازیانه را می‌توان خرد کرد و برای طعم دادن به سالاد، سس و.. استفاده کرد.

رازیانه معمولا طعم مرکباتی و بسیار ملایم مانند شیرین بیان دارد که بسته به نحوه پخت (یا نپخته) آن می‌توان آن را تقویت یا شیرین‌تر کرد. 

رازیانه به عنوان طعم دهنده در غذا در انواع عطر و قرص و اسپری دافع حشرات استفاده شده و همچنین یک داروی گیاهی برای مسمومیت‌ها و بیماری‌های معده است. همچنین به عنوان یک محرک برای تقویت جریان شیر در شیردهی و القای قاعدگی نیز استفاده می‌شود. درمان تنبلي تخمدان و کمک به درمان تخمدان پلی کیستیک نیز از دیگر خواص این دمنوش گیاهی است. در این مقاله روی خواص پاکسازی رحم این گیاه تمرکز داریم.

روش مصرف رازیانه

در طب سنتی ما از دمنوش رازیانه که از تخم‌های این گیاه بدست می‌آید استفاده میشود. همچنین عرق این گیاه نیز به صورت تجاری در دسترس است که عصاره تغلیظ شده این گیاه است. اما روشهای دیگری نیز برای مصرف آن وجود دارد. برای مثال برگ‌های رازیانه را می‌توان خرد کرد و برای طعم دادن به سالاد، سس، ماریناد و سس استفاده کرد.

بهترین زمان مصرف عرق رازیانه برای پاکسازی رحم

برای بهره‌مندی از خواص رازیانه برای رحم و تخمدان توجه به زمان مصرف در تاثیرگذاری دمنوش مهم است. به طور کلی بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم معمولاً قبل از خواب برای تقویت آرامش و بهبود کیفیت خواب یا بعد از غذا برای کمک به هضم آن است. با این حال، در نهایت به ترکیب گیاهی خاص و مزایای مورد نظر آن بستگی دارد.

بعضی عطاری‌ها پیشنهاد می‌کنند دمنوش رازیانه را صبح ناشتا بخورید اما آیا نوشیدن چای گیاهی با معده خالی بهتر است؟ به طور کلی در مورد دمنوش‌های پاک کننده استفاده از آنها به صورت ناشتا می‌توانند موثر باشد. شروع روز با یک دمنوش دیتاکس و سمزدا می‌تواند یک شروع خوب باشد. با این حال اگر مشکلات معده دارید به شما توصیه می‌شود با معده خالی دمنوش را مصرف نکنید.

چه در ابتدای روز و چه در انتهای آن استفاده از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند موثر باشد. توجه داشته باشید که بعد از نوشیدن دمنوش‌ها از خوردن بیش از حد غذا خودداری کنید تا دچار مشکلات معده و هضم نشوید.

در مورد بهترین زمان خوردن رازیانه برای تنظیم هورمون یا زمان مصرف رازیانه برای بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا زمان مصرف رازیانه در قاعدگی یا زمان مصرف رازیانه برای کیست تخمدان با توجه به سیکل قاعدگی تجویز می‌شود.

عوارض احتمالی رازیانه

چه در مورد داروهای گیاهی و چه داروهای شیمیایی مصرف آنها در کنار مزایای بالقوه عوارضی نیز دارد. یعنی در حالی که شما می‌توانید حتی بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم را انتخاب کنید باید هوشیار باشید که دمنوش می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. عوارض جانبی رازیانه عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • سفتی قفسه سینه / گلو
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کهیر
  • خارش یا تورم پوست
  • افزایش خفیف در جریان قاعدگی (از جمله مضرات رازیانه برای رحم)
  • حساسیت به نور

عوارض جانبی جدی رازیانه عبارتند از:

  • تشنج

توجه داشته باشید این لیست حاوی تمام عوارض جانبی احتمالی رازیانه نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی با پزشک متخصص مشورت کنید.

موارد منع مصرف رازیانه

چه کسانی نباید از دمنوش رازیانه استفاده کنند؟ صرف نظر از انتخاب بهترین زمان مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم بعضی افراد نباید از این دمنوش گیاهی استفاده کنند. این گیاه می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود از این رو افرادی که آلرژی‌های فصلی و یا دوره‌ای دارند نباید از این دمنوش استفاده کنند زیرا می‌تواند علائم را تشدید کند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که باید از مصرف رازیانه در بعضی دوره‌ها خودداری کنید. دمنوش رازیانه برای زنان باردار یا شیرده و دیابتی‌ها  نباید استفاده شود.

در صورت داشتن کیست سینه یا سرطان پستان از مصرف خودسرانه رازیانه به شدت بپرهیزید.

طرز مصرف رازیانه برای پاکسازی رحم

برای تهیه دمنوش رازیانه مانند بسیاری از دمنوش‌های دیگر به حرارت غیر مستقیم نیاز داریم. یعنی ابتدا آب را در یک قوری بجوشانید. سپس زمانی که آب شروع به حباب زدن کرد تخم رازیانه که از قبل شسته‌اید را به آن اضافه و بلافاصله حرارت را قطع کنید و اجازه دهید تخم‌ها در حرارت آب دم بکشند. درب قوری در این زمان باید بسته باشد.

توجه داشته باشید که حتماً تخم رازیانه که از عطاری تهیه می‌کنید را قبل از مصرف بشویید. برای شیرین کردن دمنوش می‌توانید از کمی عسل طبیعی استفاده کنید.

در مورد عرق رازیانه نیز می‌توانید روزانه یک استکان میل کنید با این حال در مورد اندازه دقیق آن با پزشک مشورت کنید. زیرا عرق‌های گیاهی عصاره تقلیظ شده گیاهند و در نتیجه اثرگذاری آنها بیشتر است.